Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webaston sielunelämästä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaxSound
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 255
    • Kajaani

    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Jos vesiventtiilit on auki virrattomana niin mitään ylikuumenemista ei pitäisi tapahtua vaikka ihka ei käynnistyisikään?
    Näinhän sen pitäisi toimia, vain sisätila jää lämpiämättä jos IHKA ei käynnisty? :think

    Jossakin topikissa oli pohdittu muutosta Väylämallin Webastosta tavalliseen, ja joku oli asentanutkin normiwebaston ilman IHKA-muutoksia, ja moottori lämpesi silti ongelmitta eli nestekierron täytyy toimia ilman IHKAn virtojakin.
    E39 525DA Touring -01, 540tkm

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      Minulla alkaa kyllä porista putkissa jos ihka on pois päältä. Inpalla livedataa seuraillessa nousee veden lämpö todella nopeasti ja laskee myös äkkiä jos lämpötilan hytissä säätää maksimille ja lisää puhallustehoa.

      Comment

      • Jamppa81
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 445
        • Helsinki

        Originally posted by MaxSound View Post
        Vähän OT, Mutta jos joku muukin joutuu vaihtamaan tuon ylävesiletkun muovikopan 525D/530D niin kannattaa suosiolla hakea uusi 38mm sisähalkaisijalla oleva 4mm O-rengas. Vanha koppa turpoaa vuosien mittaan noin millin, ja venyttää vanhan O-renkaan niin isoksi ettei ylävesiletku yritäkkään pitää nesteitä sisällä uudella orggiskopallakaan

        Uusi O-rengas letkuun, ja toimii.
        Eipä tuo kovin kallis ole vaihtaa vaikkei vuotaisikaan klik.
        Onko se O-rengas isompaan letkuun vai mihin, kun tuossa tulee kyllä mukana se kantikas tiiviste.

        Comment

        • MaxSound
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 255
          • Kajaani

          Siihen isompaan letkuun, se vanha O-rengas oli ihan kivikova koppura. Pienempi piti vanhalla.

          Kannattaa toki kokeilla vanhalla, mutta tuo O-rengas maksaa ehkä euron niin kannattaa hankkia varalta, ei jää remontti siitä kiinni.

          Kopan vaihdon takia pitää irroittaa imusarja, iso letku irtoaa mitään purkamatta niin on helppo vaihtaa se O-rengas jos sattuu vuotamaan vanhalla vaikka imusarja olisikin jo paikallaan.
          Last edited by MaxSound; 16-02-2016, 10:51.
          E39 525DA Touring -01, 540tkm

          Comment

          • Jamppa81
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2015
            • 445
            • Helsinki

            Okei, pistän tuon tilaukseen vaikkei vuotaisikaan, ei ole kuitenkaan kovin kallis homma vaihtaa. Saitko vaihdettua ilman imusarjan irroitusta?

            Comment

            • MaxSound
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2009
              • 255
              • Kajaani

              Minä irrotin imusarjan, Helpoimmalla pääsee kun se koppa on niin pahasti siellä alla.

              Samalla on hyvä tarkistaa ahtimen alipaineohjausletkun kunto, sekin lähtee sieltä imusarjan alta.
              E39 525DA Touring -01, 540tkm

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                Töistä lähtiessä menin autoon istumaan, käynnistin weban ja kuuntelin. Tyrkkäsin kokeeksi vielä inpan kiinni ja sepäs toimikin ilman virtoja. Montaa minuuttia siinä ei mennyt kun webasto vaan sammui. Ilman mitään varoitusta. Tai no siis poltto vaan loppui, sisäpuhallus sammui ja alkoi jäähdytys. Annoin jäähdyttelyn mennä loppuun ja käynnistin uudelleen. Taas sama homma. Ehkä joku 6 - 7 min se kävi. Ei mitään vikakoodeja. Käsittämätöntä!!! Virrat päällä weba toimii vaikka maailman tappiin, virrattomana vain hetken. Veden lämpö oli korkeimmillaan 100F ja sekin vasta toisen polton jälkeen. Ensimmäisellä kerralla kipusi noin 82F. Letkuista ei kuulunut ylimääräisiä ääniä eikä weban käytöksessä ollut muutenkaan mitään kummallista. Vesiventtiilit siis toimii koska lämmöt nousee hitaasti eikä tosiaan porise letkussa ja hyttiin tuli lämmintä ilmaakin. Nyt WSE, Clavu ja muut asiantuntijat, help? Tilanne alkaa olla jo sietämätön.

                Comment

                • ilpopi
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2012
                  • 139
                  • Kankaanpää

                  Originally posted by Jamppa81 View Post
                  Töistä lähtiessä menin autoon istumaan, käynnistin weban ja kuuntelin. Tyrkkäsin kokeeksi vielä inpan kiinni ja sepäs toimikin ilman virtoja. Montaa minuuttia siinä ei mennyt kun webasto vaan sammui. Ilman mitään varoitusta. Tai no siis poltto vaan loppui, sisäpuhallus sammui ja alkoi jäähdytys. Annoin jäähdyttelyn mennä loppuun ja käynnistin uudelleen. Taas sama homma. Ehkä joku 6 - 7 min se kävi. Ei mitään vikakoodeja. Käsittämätöntä!!! Virrat päällä weba toimii vaikka maailman tappiin, virrattomana vain hetken. Veden lämpö oli korkeimmillaan 100F ja sekin vasta toisen polton jälkeen. Ensimmäisellä kerralla kipusi noin 82F. Letkuista ei kuulunut ylimääräisiä ääniä eikä weban käytöksessä ollut muutenkaan mitään kummallista. Vesiventtiilit siis toimii koska lämmöt nousee hitaasti eikä tosiaan porise letkussa ja hyttiin tuli lämmintä ilmaakin. Nyt WSE, Clavu ja muut asiantuntijat, help? Tilanne alkaa olla jo sietämätön.
                  Olikos sulla GSM-käynnistys? Tekeekö täysin samanlailla sekä sillä että ihkalta/midiltä käynnistettäessä?
                  Last edited by ilpopi; 17-02-2016, 07:52.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    Originally posted by Jamppa81 View Post
                    Töistä lähtiessä menin autoon istumaan, käynnistin weban ja kuuntelin. Tyrkkäsin kokeeksi vielä inpan kiinni ja sepäs toimikin ilman virtoja. Montaa minuuttia siinä ei mennyt kun webasto vaan sammui. Ilman mitään varoitusta. Tai no siis poltto vaan loppui, sisäpuhallus sammui ja alkoi jäähdytys. Annoin jäähdyttelyn mennä loppuun ja käynnistin uudelleen. Taas sama homma. Ehkä joku 6 - 7 min se kävi. Ei mitään vikakoodeja. Käsittämätöntä!!! Virrat päällä weba toimii vaikka maailman tappiin, virrattomana vain hetken. Veden lämpö oli korkeimmillaan 100F ja sekin vasta toisen polton jälkeen. Ensimmäisellä kerralla kipusi noin 82F. Letkuista ei kuulunut ylimääräisiä ääniä eikä weban käytöksessä ollut muutenkaan mitään kummallista. Vesiventtiilit siis toimii koska lämmöt nousee hitaasti eikä tosiaan porise letkussa ja hyttiin tuli lämmintä ilmaakin. Nyt WSE, Clavu ja muut asiantuntijat, help? Tilanne alkaa olla jo sietämätön.
                    K-linjayhteys weballe tai ihkalle katkeaa jolloin se sammuu, tästä toki pitäisi tulla vikakoodi, ei välttämättä weballe mutta ihkalle tai mittaristolle. Vika voi johtua joko ihkasta tai mittaristosta, tietenkinjoku muu laite voi jumittaa k-linjan mutta se ei ole todennäköistä noilla oireilla. Ensiksi kannattaa kuitenkin lukea vikakoodit koko autolta ja katsoa onko siellä mitään k-bus koodia. Sen jälkeen voisi kokeilla alkaako weba toimia toisella mittaristolla tai toisella ihkalla. Myös väylää ylläpitävä korimoduuli voi olla syyllinen ja tiputtaa k-busin pois hetken päästä virtojen katkaisusta. K-linjan puuttuessa webasto sammuu ohjattiipa sitä ihkan kautta tai jollakin ulkoisella ohjauksella joten sillä ei ole merkitystä miten webaa on päälle käskytetty. Toinen mahdollinen on tietenkin jännitteen tippuminen weballa alle 10.98 voltin, tätä voi seurata livedatalla, livedata weballe pysyy yllä jos weba on päällä vaikka virrat on pois kunhan yhteys on otettu virtojen päällä ollessa.

                    Comment

                    • ilpopi
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2012
                      • 139
                      • Kankaanpää

                      Originally posted by WSE1 View Post
                      K-linjayhteys weballe tai ihkalle katkeaa jolloin se sammuu, tästä toki pitäisi tulla vikakoodi, ei välttämättä weballe mutta ihkalle tai mittaristolle. Vika voi johtua joko ihkasta tai mittaristosta, tietenkinjoku muu laite voi jumittaa k-linjan mutta se ei ole todennäköistä noilla oireilla. Ensiksi kannattaa kuitenkin lukea vikakoodit koko autolta ja katsoa onko siellä mitään k-bus koodia. Sen jälkeen voisi kokeilla alkaako weba toimia toisella mittaristolla tai toisella ihkalla. Myös väylää ylläpitävä korimoduuli voi olla syyllinen ja tiputtaa k-busin pois hetken päästä virtojen katkaisusta. K-linjan puuttuessa webasto sammuu ohjattiipa sitä ihkan kautta tai jollakin ulkoisella ohjauksella joten sillä ei ole merkitystä miten webaa on päälle käskytetty. Toinen mahdollinen on tietenkin jännitteen tippuminen weballa alle 10.98 voltin, tätä voi seurata livedatalla, livedata weballe pysyy yllä jos weba on päällä vaikka virrat on pois kunhan yhteys on otettu virtojen päällä ollessa.
                      Ihan mielenkiinnosta/tietämättömyyttäni kyselisin että miten mittaristo on tekemisissä webaston liittyen?
                      Tuleeko esim. ulkolämpötilatieto mittariston kautta ihkalle vai mitä?

                      Jänniterajasta ei liene kyse mikäli auton virrat päällä toimii, tällöinhän jännite jonkin verran laskee lisää.

                      En nyt ulkoa muista oliko Inpassa webastoa seuratessa täppää weban käynnistystiedolle, eli jos siitä pystyisi päättelemään tekeekö ihka ihan normaalin weban sammuttamisen syystä x, vaikkei pitäisi.

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        Originally posted by ilpopi View Post
                        Ihan mielenkiinnosta/tietämättömyyttäni kyselisin että miten mittaristo on tekemisissä webaston liittyen?
                        Tuleeko esim. ulkolämpötilatieto mittariston kautta ihkalle vai mitä?

                        Jänniterajasta ei liene kyse mikäli auton virrat päällä toimii, tällöinhän jännite jonkin verran laskee lisää.

                        En nyt ulkoa muista oliko Inpassa webastoa seuratessa täppää weban käynnistystiedolle, eli jos siitä pystyisi päättelemään tekeekö ihka ihan normaalin weban sammuttamisen syystä x, vaikkei pitäisi.
                        Se mittari on koko väylän gateway. Sieltä kautta liikkuu periaatteessa kaikki väyläliikenne ja löytyy niin ikään varustetiedot.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          Originally posted by ilpopi View Post
                          Olikos sulla GSM-käynnistys? Tekeekö täysin samanlailla sekä sillä että ihkalta/midiltä käynnistettäessä?
                          Asensin GSM-ohjaimen koska vaihdoin soittimen. Muuta käynnistystapaa mulla ei ole webastolle. Paitsi tietysti sitten inpa.
                          Mutta inpalla ja puhelimella käynnistäessä se toimii samalla tavalla.

                          Originally posted by WSE1 View Post
                          K-linjayhteys weballe tai ihkalle katkeaa jolloin se sammuu, tästä toki pitäisi tulla vikakoodi, ei välttämättä weballe mutta ihkalle tai mittaristolle. Vika voi johtua joko ihkasta tai mittaristosta, tietenkinjoku muu laite voi jumittaa k-linjan mutta se ei ole todennäköistä noilla oireilla. Ensiksi kannattaa kuitenkin lukea vikakoodit koko autolta ja katsoa onko siellä mitään k-bus koodia. Sen jälkeen voisi kokeilla alkaako weba toimia toisella mittaristolla tai toisella ihkalla. Myös väylää ylläpitävä korimoduuli voi olla syyllinen ja tiputtaa k-busin pois hetken päästä virtojen katkaisusta. K-linjan puuttuessa webasto sammuu ohjattiipa sitä ihkan kautta tai jollakin ulkoisella ohjauksella joten sillä ei ole merkitystä miten webaa on päälle käskytetty. Toinen mahdollinen on tietenkin jännitteen tippuminen weballa alle 10.98 voltin, tätä voi seurata livedatalla, livedata weballe pysyy yllä jos weba on päällä vaikka virrat on pois kunhan yhteys on otettu virtojen päällä ollessa.
                          Inpalla lueskelin joka moduulin erikseen tuossa noin pari viikkoa sitten, enkä oikein keksi mikä noista voisi tuohon vaikuttaa.

                          Originally posted by ilpopi View Post
                          Jänniterajasta ei liene kyse mikäli auton virrat päällä toimii, tällöinhän jännite jonkin verran laskee lisää.

                          En nyt ulkoa muista oliko Inpassa webastoa seuratessa täppää weban käynnistystiedolle, eli jos siitä pystyisi päättelemään tekeekö ihka ihan normaalin weban sammuttamisen syystä x, vaikkei pitäisi.
                          Akkupolitiikka on kunnossa. Tässä on livedataa, josta näet webaston sieluun inpan välityksellä.

                          Comment

                          • ilpopi
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 139
                            • Kankaanpää

                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            Asensin GSM-ohjaimen koska vaihdoin soittimen. Muuta käynnistystapaa mulla ei ole webastolle. Paitsi tietysti sitten inpa.
                            Mutta inpalla ja puhelimella käynnistäessä se toimii samalla tavalla.

                            Inpalla lueskelin joka moduulin erikseen tuossa noin pari viikkoa sitten, enkä oikein keksi mikä noista voisi tuohon vaikuttaa.

                            Akkupolitiikka on kunnossa. Tässä on livedataa, josta näet webaston sieluun inpan välityksellä.
                            Tuo Ihkan auxiliary water pump vikakoodi tullenee sinullakin siitä että autoon on jälkeenpäin koodattu varustelistaan lämmitin, jotta saatu weban ajastukset midiin?
                            Eli tuo koodihan on silloin siitä puuttuvasta pumpusta vesiventtiilien alla.

                            Tuosta heräsi ajatus että voisiko poistettu mid jollain lailla aiheuttaa ongelmia?
                            Teoriassa ei kait pitäisi mutta nää tuntuu väliin olevan muutenkin vähän henkimaailman vehkeitä, eli jos kokeilisi poistaa lämmittimen varustelistasta.
                            Pähkäilen vielä tuon videon...

                            Comment

                            • ilpopi
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2012
                              • 139
                              • Kankaanpää

                              Originally posted by Kissvesala View Post
                              Se mittari on koko väylän gateway. Sieltä kautta liikkuu periaatteessa kaikki väyläliikenne ja löytyy niin ikään varustetiedot.
                              No niinpä tietysti, eipä tullut tuo gateway mieleeni. Kiitokset tästä.

                              Comment

                              • Jamppa81
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2015
                                • 445
                                • Helsinki

                                Originally posted by ilpopi View Post
                                Tuo Ihkan auxiliary water pump vikakoodi tullenee sinullakin siitä että autoon on jälkeenpäin koodattu varustelistaan lämmitin, jotta saatu weban ajastukset midiin?
                                Eli tuo koodihan on silloin siitä puuttuvasta pumpusta vesiventtiilien alla.

                                Tuosta heräsi ajatus että voisiko poistettu mid jollain lailla aiheuttaa ongelmia?
                                Teoriassa ei kait pitäisi mutta nää tuntuu väliin olevan muutenkin vähän henkimaailman vehkeitä, eli jos kokeilisi poistaa lämmittimen varustelistasta.
                                Pähkäilen vielä tuon videon...
                                Samat ongelmat oli jo navisoittimenkin kanssa, joten en usko että sen vaihto vaikuttaa mitenkään. Loppujen lopuksihan se alkuperäinen navisoitin toimitti vain käynnistyskytkimen virkaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎