Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webaston sielunelämästä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mie
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 219

    #91
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Tänään töistä lähtiessä ulkona oli -7,5 ja moottorin lämmöt -2 ja sisällä webaston käryt. Vaimennin vuotaa hieman ja savut oli tullut sisään. Autolle mennessä webaston olisi pitänyt olla ollut käynnissä noin 25 min. Eipä tosin ollut. Alkaa usko loppua tuon kanssa.
    Kannataa varmistaa että pa.pumpusta tulee tarpeeksi ainetta.
    Mulla oli pumppu resu vaikka se naksutteli normaalisti mutta ainetta ei tullu yhtään.

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      #92
      Sekin tästä tekee niin omituista kun tänään aamulla oli taas ulkona -9.5 ja moottori oli noin 45 astetta ja sisälläkin plussaa varmaan parin kympin luokkaa. Eli välillä pelaa loistavasti ja välillä taas ei.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #93
        Originally posted by mie View Post
        Kannataa varmistaa että pa.pumpusta tulee tarpeeksi ainetta.
        Mulla oli pumppu resu vaikka se naksutteli normaalisti mutta ainetta ei tullu yhtään.
        Voipi olla, pumpun takaiskuventtiilin tiivistävä kuula on saattanut ruostua yhdeltä sivultaan, kuulan pyörähtäessä puhtaalle puolelle pumppu ja weba toimii ja ruosteiselle puolelle toiminta on heikompaa, tällöin tulee toki vikakoodi weban sammumisesta kesken polton (flame interruption), tai käynnistymättä jäämisestä polttoaineen puutteen vuoksi (no flame / no start)

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          #94
          Tänään taas töistä lähtiessä ulkona -10,5 astetta, webasto ollut käynnissä 22min kellon mukaan. Moottori oli +30 ja sisällä ihan semi ok, ehkä joku +10. Eli toimi taas lähes moitteetta. Tai no, moitteetta.
          :edit: Tarkennuksena siis että webasto oli käynnissä kun menin autolle.
          Last edited by Jamppa81; 13-01-2016, 20:39.

          Comment

          • Apexi123
            Newbiemmer
            • Apr 2014
            • 18
            • Haapajärvi

            #95
            Oisko täällä pohj-pohjanmaan alueella jotakin foorumilaista jolta onnistus lukia nuo mun auton webaston vikakoodit? Ja autohan on vm.2000 530d omalla webastollaan.

            Comment

            • mie
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2007
              • 219

              #96
              Originally posted by Apexi123 View Post
              Oisko täällä pohj-pohjanmaan alueella jotakin foorumilaista jolta onnistus lukia nuo mun auton webaston vikakoodit? Ja autohan on vm.2000 530d omalla webastollaan.

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                #97
                Voiko diesel kylmillä keleillä olla niin siirappia ettei kulkisi kunnolla pa linjassa? Voisiko kuvitella että vaihtaisi hieman isomman linjan? Sehän on jotain 3mm putkea sisähalkaisijaltaan. Jos vaihtaisi vaikka 5mm letkun tilalle niin edelleen pumpulla ja höyrystimelle mennessään putki kuristuu pienempään, mutta linjassa nafta kulkisi paremmin? Ja millä sitä höyrystintä ja hehkua / huopaa olisi hyvä pestä?

                Comment

                • mie
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 219

                  #98
                  Originally posted by Jamppa81 View Post
                  Voiko diesel kylmillä keleillä olla niin siirappia ettei kulkisi kunnolla pa linjassa? Voisiko kuvitella että vaihtaisi hieman isomman linjan? Sehän on jotain 3mm putkea sisähalkaisijaltaan. Jos vaihtaisi vaikka 5mm letkun tilalle niin edelleen pumpulla ja höyrystimelle mennessään putki kuristuu pienempään, mutta linjassa nafta kulkisi paremmin? Ja millä sitä höyrystintä ja hehkua / huopaa olisi hyvä pestä?
                  Tuskimpa auttaa suurempi pa.linja, hyvinhän tuo weba pöhisi vaikka pakkasta
                  -31.
                  Präkliinillä kai ne on polttimia liotellu. Varovasti sitte ettei mee hehku poikki jos meinaat sen irrottaa, mulla oli nii jumisa että katkihan se meni.
                  Ja kierteytyssarja porakone ja hyviä teriä kannattaa varata.
                  Last edited by mie; 19-01-2016, 16:39.

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #99
                    Entäs voiko pa pumppua mitenkään huoltaa? Jollain liemillä liotella tms?

                    Comment

                    • mie
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 219

                      Originally posted by Jamppa81 View Post
                      Entäs voiko pa pumppua mitenkään huoltaa? Jollain liemillä liotella tms?
                      Kaipa sen pumpun auki saa ruuvit näky olevan päätyssä.
                      Porahommiksi varmaan menee seki mulla oli niin ruostuneet ruuvinkannat ettei meisseli topannu.

                      Comment

                      • Jungar
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 60
                        • Kolari

                        Enpä hoksannukhaan, että täällä oli vähän elosampiki ja tuoreempi ketju. Eli liitympä keskusteluihin.

                        Auto on -01 530dA E39. Autossa orggis webasto (thermo top z/c?)
                        Ongelmana on, ettei webasto toimi kellosta käynnistäessä ko pakkaset nousee yli 20 asteen, eli muuten pelaa kellosta hyvin ja pöhisee sen puolituntia niinkuin pitääkin. Myös ajossa pelaa ihan normaalisti.
                        Kortti vaihdettu 1,5 vuotta aikaa ja vesipumppu vähän sen jälkeen. Akku vaihettu ja myös laturissa yritetty webastoa käyntiin, mutta ei käy kuin pari kolme minuuttia ja sitten alkaa pelkkä palopuhallin hurraamaan.

                        Oisko kellään minkäänlaista vinkkiä tai samanlaista vikaa ollut?

                        Webaston käynnistystä yritetty siis tänään -32 asteen pakkasessa.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          Originally posted by Jungar View Post
                          Akku vaihettu ja myös laturissa yritetty webastoa käyntiin, mutta ei käy kuin pari kolme minuuttia ja sitten alkaa pelkkä palopuhallin hurraamaan.
                          Laturin pitää antaa vähintään 10 A, että sillä voidaan poissulkea jänniterajoituksen aiheuttama ennenaikainen sammuminen. Antaako mitään vikakoodia?
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            Voiko diesel kylmillä keleillä olla niin siirappia ettei kulkisi kunnolla pa linjassa? Voisiko kuvitella että vaihtaisi hieman isomman linjan? Sehän on jotain 3mm putkea sisähalkaisijaltaan. Jos vaihtaisi vaikka 5mm letkun tilalle niin edelleen pumpulla ja höyrystimelle mennessään putki kuristuu pienempään, mutta linjassa nafta kulkisi paremmin? Ja millä sitä höyrystintä ja hehkua / huopaa olisi hyvä pestä?
                            Isomman letku linjan vaihtoon en näe tarvetta. Esimerkiksi Nesteen talvilaadun suodatettavuus on -34 astetta. Eli tuohon lämpötilaan asti aineen pitäisi juosta putkistossa moitteetta. Näin ainakin itse valmistaja lupaa.

                            Vaihdoin viikonloppuna omaan webastoon uuden palopesän. Oireena ennen vaihtoa oli kans heikko lämmitysteho. Inpalla tutkailin toimintaa käydessä ja pisti silmään puhaltimen toiminta prosentit, oli vain 50 % hujakoilla.
                            Uuden pesän vaihdon jälkeen muuttui parempaan, lienee nyt normaali. Ulkoopäinkin kuulostaa et palaa hyvällä liekillä, entisen vaimeen pöhinän sijaan. Inpalla seurattuna puhallin toimii nyt 98% teholla. Itse puhallinkin olis ollu jo vaihto kunnossa laakereiden suhteen mutta mennään tuolla nyt niin pitkään kun pelaa.

                            Omien kokemusten perusteella myös ihkan säädöillä suuri merkitys lämpeämiseen. 22 ja 32 asteen asetuksella lämpeää sisältä aivan eri tavalla, vaikka lähtökohta olis aina sama.

                            Onko ihkalla joku perus arvo sisätilan puhaltimelle silloin kun webasto toimii esilämmittimenä? Entä pystyykö tuota lämmityslaitteen aivoja mitenkään ohjelmoimaan tai muokkaamaan toiminnan suhteen?

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              Originally posted by Hezman View Post
                              Isomman letku linjan vaihtoon en näe tarvetta. Esimerkiksi Nesteen talvilaadun suodatettavuus on -34 astetta. Eli tuohon lämpötilaan asti aineen pitäisi juosta putkistossa moitteetta. Näin ainakin itse valmistaja lupaa.

                              Vaihdoin viikonloppuna omaan webastoon uuden palopesän. Oireena ennen vaihtoa oli kans heikko lämmitysteho. Inpalla tutkailin toimintaa käydessä ja pisti silmään puhaltimen toiminta prosentit, oli vain 50 % hujakoilla.
                              Uuden pesän vaihdon jälkeen muuttui parempaan, lienee nyt normaali. Ulkoopäinkin kuulostaa et palaa hyvällä liekillä, entisen vaimeen pöhinän sijaan. Inpalla seurattuna puhallin toimii nyt 98% teholla. Itse puhallinkin olis ollu jo vaihto kunnossa laakereiden suhteen mutta mennään tuolla nyt niin pitkään kun pelaa.

                              Omien kokemusten perusteella myös ihkan säädöillä suuri merkitys lämpeämiseen. 22 ja 32 asteen asetuksella lämpeää sisältä aivan eri tavalla, vaikka lähtökohta olis aina sama.

                              Onko ihkalla joku perus arvo sisätilan puhaltimelle silloin kun webasto toimii esilämmittimenä? Entä pystyykö tuota lämmityslaitteen aivoja mitenkään ohjelmoimaan tai muokkaamaan toiminnan suhteen?
                              Mä olen kokeillut kaikkea tuon ihkan suhteen. Olen säätänyt lämmöt täysille ja suunnannut puhalluksen ikkunalle. Testannut monia variaatioita, mutta aina webaston käynnistyessä ihka säätelee ne omat säätönsä sinne eikä mun aiemmilla säädöillä ole mitään merkitystä.

                              Comment

                              • Jamppa81
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2015
                                • 445
                                • Helsinki

                                Originally posted by mie View Post
                                Kaipa sen pumpun auki saa ruuvit näky olevan päätyssä.
                                Porahommiksi varmaan menee seki mulla oli niin ruostuneet ruuvinkannat ettei meisseli topannu.
                                Sain kyllä ruuvit auki mutta sillä lähti vain se muovinen liitinosa irti, ei sen alta päässyt mihinkään käsiksi. Annoin pienen wd-40 kylvyn sille pumpulle ja luotan että se pelaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎