Jännitehäviötä tapahtuu aina molemmissa piuhoissa, joten molemmat pitää tarkastaa jos epäilee niitä syyllisiksi. Toki voi siihen vetästäistä lisämaan testaamista varten. Webasto tulille ja katsoo miltä se jännite nyt näyttää live-datassa.
Nyt sain jotain järkevää vikakoodia ensimmäisen kerran.
Miksei muka selviä? Ellei ole yhtään jännitehäviötä, niin näyttää 0V teoriassa (käytännössä on aina vähän jännitehäviötä kun piirin kuormittaa). Jännittehäviön suuruus näkyy mittarissa. Vaatii toki piirin kuormittamisen, mutta niinhän se mittaus kuuluukin tehdä. Virralle Jamppa81 oli jo vetänyt uuden piuhan, joten se puoli lienee kunnossa. Vai missasinko mä jotain (flunssa, niin järki ei ihan juokse normaalisti..)?
Niinjoo jos meinasit aiemmin että mitataan potentiaalieroa auton rungon ja weban maaliittimen välillä.
Maallikolle selvin lienee kuitenkin että jännite mitataan aina niin läheltä kuormaa kuin mahdollista, eli tässä tapauksessa weban + ja - liittimeltä. Ja tämäkin tietysti silloin kun on kuorma päällä eli weba käynnissä.
Enska2:lla varmaan ajatuksena että mittarin molemmat johdot Webaston liittimeen kiinni ja siitä mittaamaan.
Jos maadoitusvikaa Weban ja auton rungon välillä, niin sehän ei selviä mikäli mittarin toinen johto auton rungossa.
Miksei muka selviä? Ellei ole yhtään jännitehäviötä, niin näyttää 0V teoriassa (käytännössä on aina vähän jännitehäviötä kun piirin kuormittaa). Jännittehäviön suuruus näkyy mittarissa. Vaatii toki piirin kuormittamisen, mutta niinhän se mittaus kuuluukin tehdä. Virralle Jamppa81 oli jo vetänyt uuden piuhan, joten se puoli lienee kunnossa. Vai missasinko mä jotain (flunssa, niin järki ei ihan juokse normaalisti..)?
Ajatus hyvä, mutta entä toteutus?
Oletetaan että webaston maadoitusjohto on syyllinen ja johdossa jännitehäviö 3,0V @ 10A. Mittarin maajohto auton rungossa ja mittarin näyttää 12,0V mutta webaston virtaliittimen yli onkin vain 9,0V.
Originally posted by HTK12
Sigun perusteella korjailet eletroniikkaa, niin luulisi olevan ihan perushuttua? Kuormitat toki sen piirin ja mittaat silloin. Vaikka tehovastuksella.
Enska2:lla varmaan ajatuksena että mittarin molemmat johdot Webaston liittimeen kiinni ja siitä mittaamaan.
Jos maadoitusvikaa Weban ja auton rungon välillä, niin sehän ei selviä mikäli mittarin toinen johto auton rungossa.
Tätä en muuten osannut edes ajatella! Täytyypä mittailla nuo seuraavan kerran kun weba on taas esillä.
Jännitehäviötä tapahtuu aina molemmissa piuhoissa, joten molemmat pitää tarkastaa jos epäilee niitä syyllisiksi. Toki voi siihen vetästäistä lisämaan testaamista varten. Webasto tulille ja katsoo miltä se jännite nyt näyttää live-datassa.
Oletetaan että webaston maadoitusjohto on syyllinen ja johdossa jännitehäviö 3,0V @ 10A. Mittarin maajohto auton rungossa ja mittarin näyttää 12,0V mutta webaston virtaliittimen yli onkin vain 9,0V.
Sigun perusteella korjailet eletroniikkaa, niin luulisi olevan ihan perushuttua? Kuormitat toki sen piirin ja mittaat silloin. Vaikka tehovastuksella.
Varmistitko, että vika ei ole siellä maapuolella? Sanoit laittaneesi vaan + uuden piuhan, mutta huono kosketus maa puolella voi myös aiheuttaa vastusta joten jännite tippuu. Pitäisi mitata webaston liittimeltä plus ja mittarin maapiuha sitten auton runkoon ja katsoa paljonko jännite on silloin.
Ajatus hyvä, mutta entä toteutus?
Oletetaan että webaston maadoitusjohto on syyllinen ja johdossa jännitehäviö 3,0V @ 10A. Mittarin maajohto auton rungossa ja mittarin näyttää 12,0V mutta webaston virtaliittimen yli onkin vain 9,0V.
Varmistitko, että vika ei ole siellä maapuolella? Sanoit laittaneesi vaan + uuden piuhan, mutta huono kosketus maa puolella voi myös aiheuttaa vastusta joten jännite tippuu. Pitäisi mitata webaston liittimeltä plus ja mittarin maapiuha sitten auton runkoon ja katsoa paljonko jännite on silloin.
Tätä en muuten osannut edes ajatella! Täytyypä mittailla nuo seuraavan kerran kun weba on taas esillä.
Vähän ehkä kiukkuisena kirjottelin tuota ensimmäistä postausta.. Tilanne oli siis se että vedin konehuoneen + navasta piuhan suoraan webaston plussaan ja mittasin siitä yleismittarilla. Samalla kiinni oli sellainen salkkumallinen apuvirtalaite jolla saadaan auto käyntiin tarvittaessa. Jännite oli siis yli 13v. Ulosantini oli vähän takussa tuossa, yritin sanoa että jännite on varmasti yli 12,2 mitä inpa näytti. Jokin jännitehäviö on jossain kohtaa, se on ihan varma koska mistä muualtakaan inpa keksisi tuon n. 11v jännitteen? En vaan keksi että missä se voisi olla kun takakontissa akulla ja webaston liittimessä on sama jännite. Tämä siis mitattu jokin aika sitten kun viimeksi asiaa ihmettelin. Epäilen nyt vahvasti että se k-bus(?) linja saa tätä alhaisen jännitteen tietoa jostain, koska kerran sain sen k-bus breakdown koodinkin. En vaan millään keksi että mistä se väylä saa tuon jännitetiedon. Onko mittarilta? Webaan on vaihdettu kaikki osat ja pelaa kyllä hyvin. Myös ohjainkorttia on ihmetelty useampaan otteeseen sekä inpalla että myös thermotestillä. Ihkan paneelia on vaihdettu ja tosiaan weballe on suoraankin syötetty virtaa. Myös niin että otin kontista webaston sulakkeen pois ja syötin weban plussaan siitä konehuoneesta + apulaitteella varmasti yli 13v.
Varmistitko, että vika ei ole siellä maapuolella? Sanoit laittaneesi vaan + uuden piuhan, mutta huono kosketus maa puolella voi myös aiheuttaa vastusta joten jännite tippuu. Pitäisi mitata webaston liittimeltä plus ja mittarin maapiuha sitten auton runkoon ja katsoa paljonko jännite on silloin.
Uskoisin että Inpa näyttää Webastoa katsottaessa ihan sen Webaston itse mittaaman jännitteen ja jos ei niin ThermoTest ainakin.
Jos ohjainkortillakin kaikki liitännät ja tinaukset ok niin foorumin ohjainkorttikorjaajat tietänee kertoa onko korteilta hajonnut jännitemittaukseen liittyvää tavaraa.
Itse en enää ohjainkorttitasolla näistä mitään ymmärrä
WSE-1 pajalla sitä onkin tutkittu useampaan otteeseen, löytämättä vikaa.
Vähän ehkä kiukkuisena kirjottelin tuota ensimmäistä postausta.. Tilanne oli siis se että vedin konehuoneen + navasta piuhan suoraan webaston plussaan ja mittasin siitä yleismittarilla. Samalla kiinni oli sellainen salkkumallinen apuvirtalaite jolla saadaan auto käyntiin tarvittaessa. Jännite oli siis yli 13v. Ulosantini oli vähän takussa tuossa, yritin sanoa että jännite on varmasti yli 12,2 mitä inpa näytti. Jokin jännitehäviö on jossain kohtaa, se on ihan varma koska mistä muualtakaan inpa keksisi tuon n. 11v jännitteen? En vaan keksi että missä se voisi olla kun takakontissa akulla ja webaston liittimessä on sama jännite. Tämä siis mitattu jokin aika sitten kun viimeksi asiaa ihmettelin. Epäilen nyt vahvasti että se k-bus(?) linja saa tätä alhaisen jännitteen tietoa jostain, koska kerran sain sen k-bus breakdown koodinkin. En vaan millään keksi että mistä se väylä saa tuon jännitetiedon. Onko mittarilta? Webaan on vaihdettu kaikki osat ja pelaa kyllä hyvin. Myös ohjainkorttia on ihmetelty useampaan otteeseen sekä inpalla että myös thermotestillä. Ihkan paneelia on vaihdettu ja tosiaan weballe on suoraankin syötetty virtaa. Myös niin että otin kontista webaston sulakkeen pois ja syötin weban plussaan siitä konehuoneesta + apulaitteella varmasti yli 13v.
Uskoisin että Inpa näyttää Webastoa katsottaessa ihan sen Webaston itse mittaaman jännitteen ja jos ei niin ThermoTest ainakin.
Jos ohjainkortillakin kaikki liitännät ja tinaukset ok niin foorumin ohjainkorttikorjaajat tietänee kertoa onko korteilta hajonnut jännitemittaukseen liittyvää tavaraa.
Itse en enää ohjainkorttitasolla näistä mitään ymmärrä
Huomasin tuon postauksen kyllä ja en nyt sanoisi riittäväksi jos jännite pysyy yli 12,2V akulla, jännitehäviö matkalla akulta Webastoon on helposti sen lähemmäs 1V.
Koita nyt saada testattua siten että akulla on reilusti yli 13V jännite, joko auto käynnissä tai sitten tehokkaammalla akkulaturilla. Ylläpitolaturit ei ihan ko tarkoitukseen sovellu, ellei ole sellainen jossa virtalähdetoiminto ja edelleenkin riittävästi virranantokykyä.
Edit:
Niin tai olit vissiin yli 12,2V mitannut Webaston liittimeltä?
Vähän ehkä kiukkuisena kirjottelin tuota ensimmäistä postausta.. Tilanne oli siis se että vedin konehuoneen + navasta piuhan suoraan webaston plussaan ja mittasin siitä yleismittarilla. Samalla kiinni oli sellainen salkkumallinen apuvirtalaite jolla saadaan auto käyntiin tarvittaessa. Jännite oli siis yli 13v. Ulosantini oli vähän takussa tuossa, yritin sanoa että jännite on varmasti yli 12,2 mitä inpa näytti. Jokin jännitehäviö on jossain kohtaa, se on ihan varma koska mistä muualtakaan inpa keksisi tuon n. 11v jännitteen? En vaan keksi että missä se voisi olla kun takakontissa akulla ja webaston liittimessä on sama jännite. Tämä siis mitattu jokin aika sitten kun viimeksi asiaa ihmettelin. Epäilen nyt vahvasti että se k-bus(?) linja saa tätä alhaisen jännitteen tietoa jostain, koska kerran sain sen k-bus breakdown koodinkin. En vaan millään keksi että mistä se väylä saa tuon jännitetiedon. Onko mittarilta? Webaan on vaihdettu kaikki osat ja pelaa kyllä hyvin. Myös ohjainkorttia on ihmetelty useampaan otteeseen sekä inpalla että myös thermotestillä. Ihkan paneelia on vaihdettu ja tosiaan weballe on suoraankin syötetty virtaa. Myös niin että otin kontista webaston sulakkeen pois ja syötin weban plussaan siitä konehuoneesta + apulaitteella varmasti yli 13v.
Mutta tarjoilin weballe myös varmasti riittävästi virtaa (ks. ed. postaus), joten en usko että nyt olis siitäkään kyse.
Huomasin tuon postauksen kyllä ja en nyt sanoisi riittäväksi jos jännite pysyy yli 12,2V akulla, jännitehäviö matkalla akulta Webastoon on helposti sen lähemmäs 1V.
Koita nyt saada testattua siten että akulla on reilusti yli 13V jännite, joko auto käynnissä tai sitten tehokkaammalla akkulaturilla. Ylläpitolaturit ei ihan ko tarkoitukseen sovellu, ellei ole sellainen jossa virtalähdetoiminto ja edelleenkin riittävästi virranantokykyä.
Edit:
Niin tai olit vissiin yli 12,2V mitannut Webaston liittimeltä?
Last edited by ilpopi; 15-12-2016, 07:11.
Reason: Tarkennus
En ole varma mutta alijännitekoodi tulee ilmeisesti vasta useamman (kolmen?) perättäisen siihen sammumisen jälkeen.
Itsellä vastaava Boschin agm, pari vuotta vanha ja on jo melko loppu kunnoltaan.
Viittaisi lämpötilavaikutus vain tuohon akkusi suuntaan, kylmällä ei enää jaksaisi antaa tarpeeksi potkua.
Mutta tarjoilin weballe myös varmasti riittävästi virtaa (ks. ed. postaus), joten en usko että nyt olis siitäkään kyse.
Kyllä mä olen saanut undervoltage koodinkin inpalla kun olen vedättänyt webastoa väkisin. Oli auto sammuksissa ja ihan hyvä mittarikin jopa. Akkukin on 95ah agm akku (bosch) ja noin vuoden vanha. En tiedä, en prkl tiedä. Tänäaamuna weba taas toimi sen 30 min. Tooodella outo kapine.
En ole varma mutta alijännitekoodi tulee ilmeisesti vasta useamman (kolmen?) perättäisen siihen sammumisen jälkeen.
Itsellä vastaava Boschin agm, pari vuotta vanha ja on jo melko loppu kunnoltaan.
Viittaisi lämpötilavaikutus vain tuohon akkusi suuntaan, kylmällä ei enää jaksaisi antaa tarpeeksi potkua.
Yo jännitemittaukset ilmeisesti auto sammuksissa, onko käytössä kunnon jännitemittari? (halvat markettimittarit saattaa näyttää jopa 1V väärin ko jännitealueellakin, nekin saa kyllä helposti kalibroitua tietylle jännitteelle)
Vaikuttaisi vain alijännitteen vuoksi sammumiseen, siitä ei vissiin vikakoodia jää?
Kyllä mä olen saanut undervoltage koodinkin inpalla kun olen vedättänyt webastoa väkisin. Oli auto sammuksissa ja ihan hyvä mittarikin jopa. Akkukin on 95ah agm akku (bosch) ja noin vuoden vanha. En tiedä, en prkl tiedä. Tänäaamuna weba taas toimi sen 30 min. Tooodella outo kapine.
Leave a comment: