Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webaston sielunelämästä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ilpopi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 139
    • Kankaanpää

    Originally posted by Jasu View Post
    Onnistuuko sulta ilpopi tuo koodaus?
    Mulla kun on talli Kankaanpäässä ja tuota Nikzun autoa siellä jossain vaiheessa taas ihmetellään.
    Kyllä sitä voidaan katsoa.
    MUTUlla vaan luulen että tuota ei saa ilman Ihkan vaihtamista uudempaan toimimaan oikein, mikäli siis autossa nyt vanhempi (tais aikaisemmin olla jossain maininta -98 vuodesta) paikallaan.

    Comment

    • Jasu
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2110
      • Tampere / Isojoki

      Originally posted by ilpopi View Post
      Kyllä sitä voidaan katsoa.
      MUTUlla vaan luulen että tuota ei saa ilman Ihkan vaihtamista uudempaan toimimaan oikein, mikäli siis autossa nyt vanhempi (tais aikaisemmin olla jossain maininta -98 vuodesta) paikallaan.
      Joo ostoilmoitus uudemmasta tehty ja uutta lämppärinmoottoria odotellaan.
      Mutta hieno hommeli, pitää olla yhteydessä kun tuo on ajankohtaista.
      Volvo S80 V8
      Mercedes C250d
      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

      Comment

      • Nikzu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 90
        • Seinäjoki

        Originally posted by ilpopi View Post
        Ainakin väyläohjatuissa missä alunperin ajonaikainen Webasto on koodattu esilämmittimeksi IHKAn parametri ZUSATZWASSERPUMPE vaikuttaa tuohon Weban pumppuun.
        Mikäli tuo parametri on aktiv, niin silloin tulee se perinteinen vikakoodi lisäkiertovesipumpusta, koska autossa ei sitä ole.
        Mikäli parametrin muuttaa nicht_aktiv, niin pääsee eroon tuosta vikakoodista, mutta tällöin Weban vesipumppu pyörii aina kun autossa virrat päällä.

        Tuohon sinun sisätilojen lämpiämättömyyteen, niin johtunee autoosi vaihdetusta vanhemmasta ei väyläohjatun auton Ihkasta.
        Vaikka sinne saa sen ohjausparametrin laitettua k-bus:ksi niin siitä puuttunee rautatasolla jotain tms. miksi ei silti toimi, eli se ei ymmärrä Webalta tulevaa väylätietoa.


        Jep, virrat päällä vesipumppu pyöri koko aika. -01 puretusta bemusta löyty nyt ihka ja sellanen tulee jossakin kohtaa.

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          Originally posted by Jamppa81 View Post
          Nyt on kaikki ideat tuhlattu ja mahdolliset asiat kokeiltu. Webasto ei pysy päällä. Se saavuttaa combustion VL tilan ja sammuu hetken päästä. Inpalla asiaa seurattuna jännite heiluu 11.2 - 12.2v välissä. Ihkan paneelia on vaihdettu tuloksetta. Tänään vedin webastolle suoraan akulta piuhan ja laitoin yleismittarin sekä ylläpitolaturin ja jännite pysyi yleismittarissa jatkuvasti yli 12.2v jatkuvasti. Inpalla se oli edelleen 11.2v. Mistä tämä voi johtua?
          Veden lämpötila ei nouse liikaa, eikä ylitä 70 fahrenheittia missään vaiheessa sen 8 min aikana mitä pysyy päällä. Webastolla riittää varmasti jännite, joku muu on nyt pielessä. Yhden kerran sain inpalla errorin jostain k-bus jutusta. Ehkä k-bus breakdown interlock tms. Any ideas?
          Mistä kaikkialta webaston toiminnalle tarpeelliset signaalit kulkee, ihkan kautta ja oliko mittarillakin jotain tekoa tuon kanssa? Mistä väylään tulee tuo jännitetieto? Koska inpa kertoo ihan eri lukemia kuin yleismittari.Mistä kaikkialta webaston toiminnalle tarpeelliset signaalit kulkee, ihkan kautta ja oliko mittarillakin jotain tekoa tuon kanssa? Mistä väylään tulee tuo jännitetieto? Koska inpa kertoo ihan eri lukemia kuin yleismittari.
          Olen nyt viimeisen parin viikon aikana huomannut että weba toimii välillä ja välillä taas ei. Mitään en ole härvelille tehnyt, mutta aloin miettiä kelien yhteyttä toimivuuteen. Mielestäni se ei toimi kovilla pakkasilla. Voisiko polttoaineen saanti jotenkin vaikuttaa tähän? Tosin edelleenkään ei tule vikakoodia... PRKL kun menee hermo tuon vekottimen kanssa. Ja ihmetyttää edelleen myös se 11v siellä inpassa.

          Comment

          • ilpopi
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 139
            • Kankaanpää

            Originally posted by Jamppa81 View Post
            Olen nyt viimeisen parin viikon aikana huomannut että weba toimii välillä ja välillä taas ei. Mitään en ole härvelille tehnyt, mutta aloin miettiä kelien yhteyttä toimivuuteen. Mielestäni se ei toimi kovilla pakkasilla. Voisiko polttoaineen saanti jotenkin vaikuttaa tähän? Tosin edelleenkään ei tule vikakoodia... PRKL kun menee hermo tuon vekottimen kanssa. Ja ihmetyttää edelleen myös se 11v siellä inpassa.
            Yo jännitemittaukset ilmeisesti auto sammuksissa, onko käytössä kunnon jännitemittari? (halvat markettimittarit saattaa näyttää jopa 1V väärin ko jännitealueellakin, nekin saa kyllä helposti kalibroitua tietylle jännitteelle)
            Vaikuttaisi vain alijännitteen vuoksi sammumiseen, siitä ei vissiin vikakoodia jää?

            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              Originally posted by ilpopi View Post
              Yo jännitemittaukset ilmeisesti auto sammuksissa, onko käytössä kunnon jännitemittari? (halvat markettimittarit saattaa näyttää jopa 1V väärin ko jännitealueellakin, nekin saa kyllä helposti kalibroitua tietylle jännitteelle)
              Vaikuttaisi vain alijännitteen vuoksi sammumiseen, siitä ei vissiin vikakoodia jää?
              Kyllä mä olen saanut undervoltage koodinkin inpalla kun olen vedättänyt webastoa väkisin. Oli auto sammuksissa ja ihan hyvä mittarikin jopa. Akkukin on 95ah agm akku (bosch) ja noin vuoden vanha. En tiedä, en prkl tiedä. Tänäaamuna weba taas toimi sen 30 min. Tooodella outo kapine.

              Comment

              • ilpopi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 139
                • Kankaanpää

                Originally posted by Jamppa81 View Post
                Kyllä mä olen saanut undervoltage koodinkin inpalla kun olen vedättänyt webastoa väkisin. Oli auto sammuksissa ja ihan hyvä mittarikin jopa. Akkukin on 95ah agm akku (bosch) ja noin vuoden vanha. En tiedä, en prkl tiedä. Tänäaamuna weba taas toimi sen 30 min. Tooodella outo kapine.
                En ole varma mutta alijännitekoodi tulee ilmeisesti vasta useamman (kolmen?) perättäisen siihen sammumisen jälkeen.
                Itsellä vastaava Boschin agm, pari vuotta vanha ja on jo melko loppu kunnoltaan.
                Viittaisi lämpötilavaikutus vain tuohon akkusi suuntaan, kylmällä ei enää jaksaisi antaa tarpeeksi potkua.

                Comment

                • Jamppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 445
                  • Helsinki

                  Originally posted by ilpopi View Post
                  En ole varma mutta alijännitekoodi tulee ilmeisesti vasta useamman (kolmen?) perättäisen siihen sammumisen jälkeen.
                  Itsellä vastaava Boschin agm, pari vuotta vanha ja on jo melko loppu kunnoltaan.
                  Viittaisi lämpötilavaikutus vain tuohon akkusi suuntaan, kylmällä ei enää jaksaisi antaa tarpeeksi potkua.
                  Mutta tarjoilin weballe myös varmasti riittävästi virtaa (ks. ed. postaus), joten en usko että nyt olis siitäkään kyse.

                  Comment

                  • ilpopi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2012
                    • 139
                    • Kankaanpää

                    Originally posted by Jamppa81 View Post
                    Mutta tarjoilin weballe myös varmasti riittävästi virtaa (ks. ed. postaus), joten en usko että nyt olis siitäkään kyse.
                    Huomasin tuon postauksen kyllä ja en nyt sanoisi riittäväksi jos jännite pysyy yli 12,2V akulla, jännitehäviö matkalla akulta Webastoon on helposti sen lähemmäs 1V.
                    Koita nyt saada testattua siten että akulla on reilusti yli 13V jännite, joko auto käynnissä tai sitten tehokkaammalla akkulaturilla. Ylläpitolaturit ei ihan ko tarkoitukseen sovellu, ellei ole sellainen jossa virtalähdetoiminto ja edelleenkin riittävästi virranantokykyä.

                    Edit:
                    Niin tai olit vissiin yli 12,2V mitannut Webaston liittimeltä?
                    Last edited by ilpopi; 15-12-2016, 08:11. Reason: Tarkennus

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      Originally posted by ilpopi View Post
                      Huomasin tuon postauksen kyllä ja en nyt sanoisi riittäväksi jos jännite pysyy yli 12,2V akulla, jännitehäviö matkalla akulta Webastoon on helposti sen lähemmäs 1V.
                      Koita nyt saada testattua siten että akulla on reilusti yli 13V jännite, joko auto käynnissä tai sitten tehokkaammalla akkulaturilla. Ylläpitolaturit ei ihan ko tarkoitukseen sovellu, ellei ole sellainen jossa virtalähdetoiminto ja edelleenkin riittävästi virranantokykyä.

                      Edit:
                      Niin tai olit vissiin yli 12,2V mitannut Webaston liittimeltä?
                      Vähän ehkä kiukkuisena kirjottelin tuota ensimmäistä postausta.. Tilanne oli siis se että vedin konehuoneen + navasta piuhan suoraan webaston plussaan ja mittasin siitä yleismittarilla. Samalla kiinni oli sellainen salkkumallinen apuvirtalaite jolla saadaan auto käyntiin tarvittaessa. Jännite oli siis yli 13v. Ulosantini oli vähän takussa tuossa, yritin sanoa että jännite on varmasti yli 12,2 mitä inpa näytti. Jokin jännitehäviö on jossain kohtaa, se on ihan varma koska mistä muualtakaan inpa keksisi tuon n. 11v jännitteen? En vaan keksi että missä se voisi olla kun takakontissa akulla ja webaston liittimessä on sama jännite. Tämä siis mitattu jokin aika sitten kun viimeksi asiaa ihmettelin. Epäilen nyt vahvasti että se k-bus(?) linja saa tätä alhaisen jännitteen tietoa jostain, koska kerran sain sen k-bus breakdown koodinkin. En vaan millään keksi että mistä se väylä saa tuon jännitetiedon. Onko mittarilta? Webaan on vaihdettu kaikki osat ja pelaa kyllä hyvin. Myös ohjainkorttia on ihmetelty useampaan otteeseen sekä inpalla että myös thermotestillä. Ihkan paneelia on vaihdettu ja tosiaan weballe on suoraankin syötetty virtaa. Myös niin että otin kontista webaston sulakkeen pois ja syötin weban plussaan siitä konehuoneesta + apulaitteella varmasti yli 13v.

                      Comment

                      • ilpopi
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2012
                        • 139
                        • Kankaanpää

                        Originally posted by Jamppa81 View Post
                        Vähän ehkä kiukkuisena kirjottelin tuota ensimmäistä postausta.. Tilanne oli siis se että vedin konehuoneen + navasta piuhan suoraan webaston plussaan ja mittasin siitä yleismittarilla. Samalla kiinni oli sellainen salkkumallinen apuvirtalaite jolla saadaan auto käyntiin tarvittaessa. Jännite oli siis yli 13v. Ulosantini oli vähän takussa tuossa, yritin sanoa että jännite on varmasti yli 12,2 mitä inpa näytti. Jokin jännitehäviö on jossain kohtaa, se on ihan varma koska mistä muualtakaan inpa keksisi tuon n. 11v jännitteen? En vaan keksi että missä se voisi olla kun takakontissa akulla ja webaston liittimessä on sama jännite. Tämä siis mitattu jokin aika sitten kun viimeksi asiaa ihmettelin. Epäilen nyt vahvasti että se k-bus(?) linja saa tätä alhaisen jännitteen tietoa jostain, koska kerran sain sen k-bus breakdown koodinkin. En vaan millään keksi että mistä se väylä saa tuon jännitetiedon. Onko mittarilta? Webaan on vaihdettu kaikki osat ja pelaa kyllä hyvin. Myös ohjainkorttia on ihmetelty useampaan otteeseen sekä inpalla että myös thermotestillä. Ihkan paneelia on vaihdettu ja tosiaan weballe on suoraankin syötetty virtaa. Myös niin että otin kontista webaston sulakkeen pois ja syötin weban plussaan siitä konehuoneesta + apulaitteella varmasti yli 13v.
                        Uskoisin että Inpa näyttää Webastoa katsottaessa ihan sen Webaston itse mittaaman jännitteen ja jos ei niin ThermoTest ainakin.
                        Jos ohjainkortillakin kaikki liitännät ja tinaukset ok niin foorumin ohjainkorttikorjaajat tietänee kertoa onko korteilta hajonnut jännitemittaukseen liittyvää tavaraa.
                        Itse en enää ohjainkorttitasolla näistä mitään ymmärrä

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          Originally posted by ilpopi View Post
                          Uskoisin että Inpa näyttää Webastoa katsottaessa ihan sen Webaston itse mittaaman jännitteen ja jos ei niin ThermoTest ainakin.
                          Jos ohjainkortillakin kaikki liitännät ja tinaukset ok niin foorumin ohjainkorttikorjaajat tietänee kertoa onko korteilta hajonnut jännitemittaukseen liittyvää tavaraa.
                          Itse en enää ohjainkorttitasolla näistä mitään ymmärrä
                          WSE-1 pajalla sitä onkin tutkittu useampaan otteeseen, löytämättä vikaa.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            Vähän ehkä kiukkuisena kirjottelin tuota ensimmäistä postausta.. Tilanne oli siis se että vedin konehuoneen + navasta piuhan suoraan webaston plussaan ja mittasin siitä yleismittarilla. Samalla kiinni oli sellainen salkkumallinen apuvirtalaite jolla saadaan auto käyntiin tarvittaessa. Jännite oli siis yli 13v. Ulosantini oli vähän takussa tuossa, yritin sanoa että jännite on varmasti yli 12,2 mitä inpa näytti. Jokin jännitehäviö on jossain kohtaa, se on ihan varma koska mistä muualtakaan inpa keksisi tuon n. 11v jännitteen? En vaan keksi että missä se voisi olla kun takakontissa akulla ja webaston liittimessä on sama jännite. Tämä siis mitattu jokin aika sitten kun viimeksi asiaa ihmettelin. Epäilen nyt vahvasti että se k-bus(?) linja saa tätä alhaisen jännitteen tietoa jostain, koska kerran sain sen k-bus breakdown koodinkin. En vaan millään keksi että mistä se väylä saa tuon jännitetiedon. Onko mittarilta? Webaan on vaihdettu kaikki osat ja pelaa kyllä hyvin. Myös ohjainkorttia on ihmetelty useampaan otteeseen sekä inpalla että myös thermotestillä. Ihkan paneelia on vaihdettu ja tosiaan weballe on suoraankin syötetty virtaa. Myös niin että otin kontista webaston sulakkeen pois ja syötin weban plussaan siitä konehuoneesta + apulaitteella varmasti yli 13v.
                            Varmistitko, että vika ei ole siellä maapuolella? Sanoit laittaneesi vaan + uuden piuhan, mutta huono kosketus maa puolella voi myös aiheuttaa vastusta joten jännite tippuu. Pitäisi mitata webaston liittimeltä plus ja mittarin maapiuha sitten auton runkoon ja katsoa paljonko jännite on silloin.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Varmistitko, että vika ei ole siellä maapuolella? Sanoit laittaneesi vaan + uuden piuhan, mutta huono kosketus maa puolella voi myös aiheuttaa vastusta joten jännite tippuu. Pitäisi mitata webaston liittimeltä plus ja mittarin maapiuha sitten auton runkoon ja katsoa paljonko jännite on silloin.
                              Tätä en muuten osannut edes ajatella! Täytyypä mittailla nuo seuraavan kerran kun weba on taas esillä.

                              Comment

                              • Enska2
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2007
                                • 113
                                • Känkkylä

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Varmistitko, että vika ei ole siellä maapuolella? Sanoit laittaneesi vaan + uuden piuhan, mutta huono kosketus maa puolella voi myös aiheuttaa vastusta joten jännite tippuu. Pitäisi mitata webaston liittimeltä plus ja mittarin maapiuha sitten auton runkoon ja katsoa paljonko jännite on silloin.
                                Ajatus hyvä, mutta entä toteutus?

                                Oletetaan että webaston maadoitusjohto on syyllinen ja johdossa jännitehäviö 3,0V @ 10A. Mittarin maajohto auton rungossa ja mittarin näyttää 12,0V mutta webaston virtaliittimen yli onkin vain 9,0V.
                                Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎