Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    Originally posted by janke View Post
    Paljonko piti köyhtyä uudesta tangosta? Osaatko sanoa, että mikä tuota e39 hammastankoa oikein kuluttaa? Onko noi kuiteskin liian heikkoja painavan e39 keulalle? Ja ilmeisesti paikallaan ratinkääntelyä pitäisi välttää:think
    Paikallaan kääntelyä nyt kannattaa välttää ihan joka tapauksessa, ei pelkästään hammastangon rasituksen takia.
    Renkaat ja etenkin pallonivelet tykkää kyttyrää paikallaan kääntelystä.

    Paras kun oppinu ajamaan ilman ohjaustehostinta, ja porukat vielä opettaneet ettei saa paikallaan kääntää, niin ei tuu käännettyä kyllä ku äärimmäsen ahtaissa tiloissa pakosta.

    Pienikin liike auttaa, sellanen "möyrintänopeus".
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
      Paikallaan kääntelyä nyt kannattaa välttää ihan joka tapauksessa, ei pelkästään hammastangon rasituksen takia.
      Renkaat ja etenkin pallonivelet tykkää kyttyrää paikallaan kääntelystä.
      Kannattaako kääntää parkkiin laittaessa edes rattilukkoon, siinähän nivelet jää kans semmoiseen jänkäystilaan?
      Last edited by Bomb5; 11-04-2013, 20:21.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Joo. Kyllä noi isot vanteet/renkaat taitaa kaikkein eniten rasittaa tuota tankoa. Minulakin taisi 18" vanteiden hankinnan jälkeen alkaa pikkuhiljaa kuulumaan toi kolina.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by Bomb5 View Post
          Kannattaako kääntää parkkiin laittaessa edes rattilukkoon, siinähän nivelet jää kans semmoiseen jänkäystilaan?
          Rattilukko menettää perusmerkityksensä ellei sitä käännä lukitusasentoon avaimen poiston yhteydessä. Mutta siinä vaiheessa kone on seis eikä tehostin ole vääntämässä niveliä, vaan kääntö tulee ihan käsivoimilla -> niveliin ei voi saada ns. 'ylikuormaa'.

          Joten sanoisin ettei ohjauksen kääntämisellä tuossa yhteydessä ole niveliä rasittavaa vaikutusta.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Originally posted by Bomb5 View Post
            Kannattaako kääntää parkkiin laittaessa edes rattilukkoon, siinähän nivelet jää kans semmoiseen jänkäystilaan?
            Tarviiko sitä lukkoa kiertää erikseen päälle edes, meneehän se sitten jos sitä joku luvattomasti alkaa pyörittelee?

            Eiköhän se jännitys ole pienempi paha, kuin se, että sitä kierretään kierrostolkulla paikallaan? Rattilukkohan siinä jää pahiten "nalkkiin" kun käännetään se päälle. Tuskin tosin lukko siitä itteensä ottaa, senhän nimenomaan pitäis kestää sitä.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Tarviiko sitä lukkoa kiertää erikseen päälle edes, meneehän se sitten jos sitä joku luvattomasti alkaa pyörittelee?

              Eiköhän se jännitys ole pienempi paha, kuin se, että sitä kierretään kierrostolkulla paikallaan? Rattilukkohan siinä jää pahiten "nalkkiin" kun käännetään se päälle. Tuskin tosin lukko siitä itteensä ottaa, senhän nimenomaan pitäis kestää sitä.
              Ideahan on juuri laittaa se salpa valmiiksi koloonsa. Jos tätä ei tee, saa mahdollinen varas ohjauspyörällä otettua vauhtia huonolla tuurilla sen puoli kierrosta, joka taas antaa lisää voimaa tehdä vahinkoa, ehkä saa jopa salvan poikki? Sen takia just se salpa pitää AINA laittaa koloonsa autoa lukitessa. Kun salpa on kolossa, ei vauhtia saa otettua ja salpaa vääntävä voima jää automaattisesti merkittävästi pienemmäksi.

              Tämä tapa on yks näitä kirjoittamattomia perusasioita joita autoilijoille joko opetetaan tai sitten ei. Ja kukin sitten toimii joko oppiensa mukaan tai sitten miten ite parhaaksi tuntee. Samaa kategoriaa kuin esim
              - pidätkö valoissa kytkin pohjassa pykälä pesässä vaiko vaihde vapaalla?
              - vaihdatko parkeille aina kun pysähdyt tienlaita levikkeelle vai hämäätkö vastaantulijoita lähivaloilla?
              - laitatko vyöt aina kiinni ennenkuin ajat metriäkään vai saako sen tehdä liikkeellä ollessa?

              Salvan koloja on useita, joten vaikka mihin asentoon renkaat jättää pysäköidessä, ei paljon tartte käännellä ennenkuin salpa lukittuu. Ja suurin osa pysäköinneistä kuitenkin tapahtuu renkaat about suorassa -> tarvittava kääntö lukitukseen korkeintaan 20 astetta ratin kehältä, noin lonkalta heitettynä arviona.

              Näin siis periaatteessa. Eihän sitä autoa ole pakko lukitakaan lainkaan, onhan siinä ajonesto, jos oikein saivarrellaan.

              Enkä usko että niveliin jäisi tuossa mitään jännitystä, kyllä se enin jää renkaan ja tien pinnan väliin, siis renkaan kylki aavistuksen jännitykseen, luulisin.
              Last edited by Havis; 11-04-2013, 21:24.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Nii jaa, en tiiäkkää noita juttuja ku en oo autovaras.

                Mut sitä en oo pannu merkille, kuin paljon koloja on, mutta jos renkaat suoraan pysäköi, niinkuin ite aina, niin melkein jos ottaa vauhtia ratista autosta noustessa, niin naksahtaa kyllä lukkoon. Eli ei varmaan edes kymmentä astetta tarvii kääntää, veikkaisin...
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Originally posted by Havis View Post
                  Rattilukko menettää perusmerkityksensä ellei sitä käännä lukitusasentoon avaimen poiston yhteydessä. Mutta siinä vaiheessa kone on seis eikä tehostin ole vääntämässä niveliä, vaan kääntö tulee ihan käsivoimilla -> niveliin ei voi saada ns. 'ylikuormaa'.
                  Joo no hyvä. Tapana on ollu kääntää ratti aina lukkoon autosta poistuessa, mutta aloin epäilemään tuota kuukausi sitten, kun huomasin pienen välyksen tai kolahduksen käännellessä rattia auto sammuksissa. Täytyy väännellä pyöriä ja ettiä tuota välyksen syytä viikon päästä kun heitän kesärenkaat alle. Vuosi sitten tosin tuli ihan uudet lemförderin täydelliset raidetangonpäät, niin vituttaa kyllä jos ne on jo lauennu. Melkee toivon, että olis vaikka pyöränlaakerit.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Havis View Post
                    Siis onko tuo sun alkuperäinen ei-servotronic nyt jouten? Ja ihan kulumattomassa kunnossa? Onko pre-facelift mallia? Myytkö?
                    Onhan se ollut jouten jo kohta 4 vuotta. En minä siinä kulumia tms. huomannut. 2/99 autosta. Taikamutterin olen siitä avannut ja kääntänyt takaisin samaan kohtaan, piti ihan mielenkiinnosta tutkia mitä siellä on. Tiedä sitten myynkö, minähän näköjään kerään autoni varaosia... Mutta voithan lähettää privaattina tarjouksen.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Onhan se ollut jouten jo kohta 4 vuotta. En minä siinä kulumia tms. huomannut. 2/99 autosta. Taikamutterin olen siitä avannut ja kääntänyt takaisin samaan kohtaan, piti ihan mielenkiinnosta tutkia mitä siellä on. Tiedä sitten myynkö, minähän näköjään kerään autoni varaosia... Mutta voithan lähettää privaattina tarjouksen.
                      2/99... ei taida olla vaihtokelpoinen 4/96:n kanssa... katsellaan...saanhan minä varmaan sellaisen tarvittaessa varaosahaku.fi:stä.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Havis View Post
                        2/99... ei taida olla vaihtokelpoinen 4/96:n kanssa... katsellaan...saanhan minä varmaan sellaisen tarvittaessa varaosahaku.fi:stä.
                        Mikä tuossa hammastangossa sitten on muuttunut? (täytyypä tutkia illalla ETK:sta)
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1835
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Mikä tuossa hammastangossa sitten on muuttunut? (täytyypä tutkia illalla ETK:sta)
                          Näyttäis ainakin BMWFans mukaan sama osa kyllä olevan käypäinen kaikkiin E39 kutos koneisiin koko 95-03 välin. Mutta Schmiedmann taas ilmoittaa vanhemman hammastangon sopivan vain -7/99 saakka. Otapa siitä sitten varmuus.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Havis View Post
                            Näyttäis ainakin BMWFans mukaan sama osa kyllä olevan käypäinen kaikkiin E39 kutos koneisiin koko 95-03 välin. Mutta Schmiedmann taas ilmoittaa vanhemman hammastangon sopivan vain -7/99 saakka. Otapa siitä sitten varmuus.
                            Tuo on sama juttu kuin Servotronicin kanssa, en sitten tiedä mikä niissä on erona. Ero saattaa olla kiinnityksessä, siinähän on keskitinholkit, mutta onkohan ne jotenkin erilaiset uudemmassa. Ne kylläkin on helposti otettavissa irti/vaihdettavissa hammastangosta.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Joo no hyvä. Tapana on ollu kääntää ratti aina lukkoon autosta poistuessa, mutta aloin epäilemään tuota kuukausi sitten, kun huomasin pienen välyksen tai kolahduksen käännellessä rattia auto sammuksissa. Täytyy väännellä pyöriä ja ettiä tuota välyksen syytä viikon päästä kun heitän kesärenkaat alle. Vuosi sitten tosin tuli ihan uudet lemförderin täydelliset raidetangonpäät, niin vituttaa kyllä jos ne on jo lauennu. Melkee toivon, että olis vaikka pyöränlaakerit.
                              Muista kattoo myös se rattiakselin ristikko. Siinä oli mulla väljää. Ja halpa ja helppo korjata.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                                Muista kattoo myös se rattiakselin ristikko. Siinä oli mulla väljää. Ja halpa ja helppo korjata.
                                En huomannut omassa rattiakselin ristikossa väljää, mutta huomaako sitä edes helposti? Piti vaihtaa se ristikko, mutta se nyt sitten jäi. Tuossa aikasemmin taisi olla sen ristikon vaihdosta, mutta olikos siinä jotain lukkorenkaita vai miten se lähti irti:think
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎