Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Oma E39:kin oli kyllä joskus sellainen laiskan tuntuinen, mutta tämän päivän kunnossa olen suht tyytyväinen kaasun vasteeseen. Käytännössä sen havaitsi ehkä parhaiten alaväännössä. Kotikadulla on joitakin hidastetöyssyjä, joihin pitää ajaa n. 35-40 km/h vauhdilla.
    Mulla myös on 1/2 kilsaa kotoa on joka kerta tuollainen töyssy matkanvarrella. Ja kyllä siitä selviää kolmosella ihan loistavasti aina, talvella jopa nelosella joskus menty. Se on sellainen tilanne että riittää kun kiihtyy kohtuullisesti koska ei tuossa ole tarkoituskaan paljon lisätä vauhtia. Ja tilanne on muutenkin hyvin ennakoitavissa.

    Originally posted by Havis View Post
    Aikaisemmin siinä piti aina vaihtaa 2:lle, kun tuntui ettei 3. jaksa kevyesti nostaa nopeutta töyssyn jälkeen takaisin n. 50 km/h mittarivauhtiin. Kaasun painamista seurasi vain imuäänien muutos, mutta ei juuri nopeuden muutosta.
    Vanos-tiivisteiden remontti kyllä auttoi tuossa 2000 rpm tuntumassa selvästi. Usein kiihdytän kolmosella risteyksistä tai liikenneympyrästä kun ei ole kiire mihinkään ja silloin voi olla 1500 rpm tai allekin lähtökierrokset. Ei tässä siis ole sinänsä ongelmaa, vaan lähinnä siinä että sitten kun joskus tulee joku yllättävä tilanne niin vaikka tuollainen kevyt kiihdytys onnistuu hyvin melkein pintakaasulla matalillakin kierroksilla, ei kaasun survominen syvemmälle (tietenkään) 2,5l vaparissa ihmeitä vaikuta.

    Originally posted by Havis View Post
    Nykyään taas 3. vaihde riittää mainiosti, ja alkaa vastaavassa kohdassa vetää ihan mukavasti jo alle 1500 1/min lähtien ilman merkittävää kepittämisen tarvetta.

    Eli siis mielestäni kunnossa oleva 523i pitäisi alkaa nostaa nopeutta kaasua painettaessa jo lähes tyhjäkäynnin pinnasta alkaen melko ongelmattomasti ja ilman sen suurempia tehoportaita läpi kierroslukualueen.
    Ihan samaa mieltä olen, hyvin se noin pienillä kierroksilla vetää ja uskon autoni olevan aika hyvin kuosissa tämän suhteen. Silti joskus kaipais paremmin tehoa sinne 2500-3500 rpm välille jos on vähän nopeampaan kiihdytykseen tarvetta. Tosin joskus taas tuollakin välillä tuntuu toimivan oikein mukavasti. Mutta eihän sitä kunnon muutosta todellakaan saa kuin ostamalla se 335i tai 535i.

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Pidemmät matkat tuntuu puhdistavan konetta ja tuo pirteyttä myös.
    Tämäntyyppisiä havaintoja myös joskus tehnyt, mutta voi olla kuvitteluakin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 07-04-2013, 18:01.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Akun irroituksen jälkeen tuntuu kulkevan paremmin. Pitää asentaa päävirtakatkaisin, voi joka yö sammuttaa.
    Mielestäni se on eri ilmiö kuin tuo "hurja teho".

    Tarkoitan sitä kun akun pitkän irrotuksen jälkeen automaattilaatikko muuttuu erilaiseksi ja alkaa vaihtamaan todella nopeasti/herkästi pienempää vaihdetta, siinä menee joku "super sport" -tila päälle... Sitä jatkuu päivän verran ja sitten ollaan taas takaisin entisessä. Tosin tuossakin on joku muu mystinen juttu, ei tuo minulla viimeksi mennyt päälle vaikka akku oli päivän irti. Eikä Inpasta löydy nollausta jolla saman saisi aikaan.

    Moottorinohjauksen alla taisi olla jotain muitakin adaptioita, olikohan kaasupolkimeen liittyväkin. Mitähän ne vaikuttaa, muistaakseni moottorin adaptioiden nollaus ei niihin vaikuttanut vaan se nollaa vain suuttimien korjaukset.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Akun irroituksen jälkeen tuntuu kulkevan paremmin. Pitää asentaa päävirtakatkaisin, voi joka yö sammuttaa.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Sigun auto jaksaa lähteä vetämään hyvin jo pikkukierroksilta, mutta vedätän reilummin vaste yli 1500 rpm ja käytän sopivan vaihtelevasti pienempiä vaihteitakin, niin kone pysyy puhtaana. Ilmeisesti tästä oli joku suosituskin, että laatikko ei välttämättä tykkää, jos vedättää alle 1500 rpm. 80-alueilla tulee kyllä vaihdettua 5->4 ihan varmuuden vuoksi, jos pitää ohittaa, niin pääsee hyvin ohi. Pidemmät matkat tuntuu puhdistavan konetta ja tuo pirteyttä myös.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    ...Manuaalilla tietysti pahinta on se kun ilman alaspäin vaihtoa ei ihmeitä tapahdu jos kaasua painaa. 40-50 km/h kolmosella tai 60-70 km/h nelosella on aika heikkoa lähteä kiihdyttämään jos on yhtään kiire saada vauhtia lisää...
    Tuo on tietty melko suhteellinen ja pers tuntumapohjainen asia, jota toisten on vaikea kommentoida. Asiaa pitäisi päästä vertailemaan muutamalla eri yksilöllä vertailukohdan saamiseksi. Itse en omassa 523i:ssä ole juuri alaspäin vaihtamista harrastellut ohitus- tms tilanteissakaan kun sellaiseen ei erityisesti ole tuntenut tarvetta.

    Oma E39:kin oli kyllä joskus sellainen laiskan tuntuinen, mutta tämän päivän kunnossa olen suht tyytyväinen kaasun vasteeseen. Käytännössä sen havaitsi ehkä parhaiten alaväännössä. Kotikadulla on joitakin hidastetöyssyjä, joihin pitää ajaa n. 35-40 km/h vauhdilla. Aikaisemmin siinä piti aina vaihtaa 2:lle, kun tuntui ettei 3. jaksa kevyesti nostaa nopeutta töyssyn jälkeen takaisin n. 50 km/h mittarivauhtiin. Kaasun painamista seurasi vain imuäänien muutos, mutta ei juuri nopeuden muutosta.

    Nykyään taas 3. vaihde riittää mainiosti, ja alkaa vastaavassa kohdassa vetää ihan mukavasti jo alle 1500 1/min lähtien ilman merkittävää kepittämisen tarvetta.

    Eli siis mielestäni kunnossa oleva 523i pitäisi alkaa nostaa nopeutta kaasua painettaessa jo lähes tyhjäkäynnin pinnasta alkaen melko ongelmattomasti ja ilman sen suurempia tehoportaita läpi kierroslukualueen.
    Last edited by Havis; 07-04-2013, 16:46.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Silti toisina päivinä tuntuu meno jotenkin niin jähmeältä että ei vaan huvita yhtään. Ja joku toinen päivä sitten tunnelma on taas sellainen, että eipä tässä mitään lisätehoa tarvitakaan.
    Niinpä, joku kun selvittäisi mistä ihmeestä tuo johtuu. Ei se voi olla vain kuvittelua, minulla oli taas äskettäin tuollainen "käsijarru päällä" fiilis, seuraavana päivänä kaikki oli taas toisin ja rajana tuntui olevan vain talvirenkaat/jatkuvasti palava luistoneston valo. Eikä lämpötilatkaan nyt kovin paljon ole muuttuneet, helteitä ei ainakaan ole ollut.

    Kyllä minä haluaisin dieselmäisen alaväännön, mutta haluaisin, että sitä samaa riemua jatkuu ylemmäksikin. 535i/335i...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Taitaa olla turha kokeilla vastusta:
    The intake air temperature sensor is not required for correction of the injection timing as the intake air temperature is automatically taken into consideration in the air mass measuring procedure. The intake air temperature sensor is required for the start procedure in conjunction with the engine coolant temperature sensor.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Toisaalta silläkään ei ole väliä kun en kilpaa aja, mutta jotenkin vaan tuntuu tuo liikennöinti ponnettomalta.
    Sehän tässä on hassua että itekin ajan yleensä hyvin rauhallisesti, tai näin ainakin päässäni asian miellän. Joskus ois kiva kiihdytellä ripeästi, mutta kun kiihtyvyys on mitä on niin kaasupohjassa ei tule hirveästi ajeltua varsinkaan talvirenkaat alla. Silti toisina päivinä tuntuu meno jotenkin niin jähmeältä että ei vaan huvita yhtään. Ja joku toinen päivä sitten tunnelma on taas sellainen, että eipä tässä mitään lisätehoa tarvitakaan. Manuaalilla tietysti pahinta on se kun ilman alaspäin vaihtoa ei ihmeitä tapahdu jos kaasua painaa. 40-50 km/h kolmosella tai 60-70 km/h nelosella on aika heikkoa lähteä kiihdyttämään jos on yhtään kiire saada vauhtia lisää. Toisaalta en edes halua mitään dieselmäistä alavääntöä, vaan tykkään siitä että tehoa tulee enempi-vähempi lineaarisesti kierrosten myötä lisää.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Taidan seuraavaksi kokeilla vastuksella virittämistä... Siis tutkia mitä/mihin imuilman lämpötila-anturin antama signaali vaikuttaa ja mitä tapahtuu kun sen antamaa jännitettä muuttaa jotta imuilman lämpötila näyttää hiukan todellista alhaisemmalta.

    Onko kokemusta tuosta näissä moottoreissa? Vaikuttaako se lainkaan sytytyksen ajoitukseen ja suuttimien toimintaan? Tarkoitus olisi tietysti tutkia asiaa Inpalla eikä luottaa omiin tuntemuksiin.

    Tiedän kyllä, että tuo on enimmäkseen toimimattomaksi tyrmätty idea. Mutta sattui löytymään sopivat liittimet jotta ei tarvitse alkuperäisiä piuhoja katkoa, niin pitääpä kokeilla. Lähinnä tuossa kiehtoo se, onko tuolla mahdollista saada "hurja" teho aina päälle. Ja toisaalta kun minulla on tuo imusarja vaihdettu, niin olisiko tuolla silloin enemmän vaikutusta. Imusarjan täysi hyödyntäminenhän vaatisi myös moottorinohjauksen ohjelmointia, mutta saisiko tuolla jotain samantyylistä aikaan...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Löytyykö TJJ muita aikoja logista kuin 0-100?
    En ole muita aikoja mitannut.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Löytyykö TJJ muita aikoja logista kuin 0-100? TM testeissä mittaavat 60-90, 90-120 ja 60-120. Automaatit D:llä.
    Last edited by Bmw Master; 16-03-2013, 18:12.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post

    Tuo jatkuva lisätehontarvekin on joku lapsellinen ihmejuttu, siis oikeastihan tuolla pärjää oikein hyvin. Silti, seuraavassa autossani taitaa olla turbo, ehkä jopa kaksi...
    Tavallaan joo, mutta onhan tuollainen 10s 0-100 nykyään todella vaatimaton tulos. Kutakuinkin kaikki perus perheautot pystyy samaan puolet pienemmällä kulutuksella. Toisaalta silläkään ei ole väliä kun en kilpaa aja, mutta jotenkin vaan tuntuu tuo liikennöinti ponnettomalta. Kun tuon perän saa asennettua niin ehkä se siitä helpottuu.

    Edellisellä 323ia touringilla pärjäsin ihan hyvin, eikä se paljoa nopeampi ollut. Se 350kg pienempi paino helpotti.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    2.5 imusarja on sama kuin 2.2, mutta eri kuin m52TU koneissa. Onkohan se yhtään virtaavampi ? Olisi huomattavasti halvempi kuin 3.0 imusarja. Disa on eri e46 ja e39, koita siinä löytää sopivaa. Sopiko kaikki oheisromut bolt-on TU imusarjasta M54 sarjaan? Kaasuläppä vaatii adapterin, mutta suuttimet yms.?

    Oli virhe ostaa tuollainen mopomoottorinen, olisi pitänyt ostaa V8. Ehkäpä ensi kerralla muistaa panostaa riittävään moottoriin...
    Ei taida tuosta 2,2/2,5 imusarjasta olla mitään hyötyä. Kaikki sopii, sitä imusarjan päällä olevaa + nastan suojaläppää piti vähän viritellä ja imusarjan kyljessä olevan kaapelien jakorasian kiinnitykseen piti laittaa pitempi pultti ja holkki väliin, kaasuvaijeri piti säätää uudestaan. Muistaakseni ei muuta.

    Tuo jatkuva lisätehontarvekin on joku lapsellinen ihmejuttu, siis oikeastihan tuolla pärjää oikein hyvin. Silti, seuraavassa autossani taitaa olla turbo, ehkä jopa kaksi...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    2.5 imusarja on sama kuin 2.2, mutta eri kuin m52TU koneissa. Onkohan se yhtään virtaavampi ? Olisi huomattavasti halvempi kuin 3.0 imusarja. Disa on eri e46 ja e39, koita siinä löytää sopivaa. Sopiko kaikki oheisromut bolt-on TU imusarjasta M54 sarjaan? Kaasuläppä vaatii adapterin, mutta suuttimet yms.?

    Oli virhe ostaa tuollainen mopomoottorinen, olisi pitänyt ostaa V8. Ehkäpä ensi kerralla muistaa panostaa riittävään moottoriin...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Hemmetti pitää itsellekkin metsästää tuollainen. 2,5 ja 3,0 M54 imusarjat samanlaiset? Vaatiiko eri Disan?

    On kyllä ihmeen laiska tuo sun auto, etenkin kun pitäisi mennä vakiota paremmin. Paljonko sedanille tehdas lupaa 0-100? Touring taisi olla jotain 9,5s?
    Muistaakseni 3,0:n imusarja on erilainen ja siinä on isommat putket eli sellainen se pitäisi olla. Vaatii eri Disan, kannattaa siis olla tarkkana, että Disa on kiinni siinä imusarjassa. Minä en ollut...

    Tuon mittauksen jälkeenhän vaihdoin lambdat ja ne kyllä vaikutti, ei vaan tullut mitattua enää uudestaan. Jospa tänä keväänä jaksaisi laittaa 16" pyörät alle ja testata miltä nyt näyttää. 8,8s taisi olla sedanille ilmoitettu.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎