Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #46
    Originally posted by Hemi View Post
    Teboil Diamond 5W-40W voitti -06 testissä, mutta oli siis tulloin tasapistein ykkösenä.
    Sen jälkeen ko.öljy on lisäksi rajusti kehittynyt ja saanut mm.LL-luokituksia ja omiin kokemuksiin vedoten, juurikin talviominaisuudet ovat mm.tuon kylmäliman muodostumisen suhteen selvästi tästä parantuneet entisestään.
    mm.Joihinkin fransmannien moottoreihin ei ilman huohottimien lisälämmityksiä voi ilman jäätymistä nykyään käyttää mitään muuta kuin Teboilia.
    Mobilithan tukkivat varsinkin M52TU ja M54 moottorien huohotinputket todella herkästi kovilla pakkasilla pätkäajossa. Jopa herkemmin kuin nykyiset halvimmat Motoxit.
    Muistelen että viime talvena pahimmaksi majoneesin kehittäjäksi mainittiin castrolin öljyt?

    Kun tuon oman autoni ostin ja moottorissa oli mitkä lie öljyt, niin tätä "majoneesia" oli selvästi havaittavissa. Nyt kun olen käyttänyt mobil ykköstä niin ei ole enää majoneesia näkynyt :think Luulisin että jos näissä herkemmissä moottoreissa vaihtaa huohotinpaketin vaikkapa 5 vuoden välein, niin ei ole juurikaan väliä minkä merkin öljyä käyttää?

    Yks kysymys vielä, tohtiiko esim. tähän mun M54b30 moottoriin laittaa moottorin puhdistusainetta kuten Forté:n motor flush:ia? Oon kuullut huhujuttuja että ei suositella käyttämään ketjunokka moottoreissa, kun saattaa nostaa lietteet yläkertaan?

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #47
      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Muistelen että viime talvena pahimmaksi majoneesin kehittäjäksi mainittiin castrolin öljyt?

      Kun tuon oman autoni ostin ja moottorissa oli mitkä lie öljyt, niin tätä "majoneesia" oli selvästi havaittavissa. Nyt kun olen käyttänyt mobil ykköstä niin ei ole enää majoneesia näkynyt :think Luulisin että jos näissä herkemmissä moottoreissa vaihtaa huohotinpaketin vaikkapa 5 vuoden välein, niin ei ole juurikaan väliä minkä merkin öljyä käyttää?

      Yks kysymys vielä, tohtiiko esim. tähän mun M54b30 moottoriin laittaa moottorin puhdistusainetta kuten Forté:n motor flush:ia? Oon kuullut huhujuttuja että ei suositella käyttämään ketjunokka moottoreissa, kun saattaa nostaa lietteet yläkertaan?
      Olen kerran käyttänyt fortea ja muulloin muiden valmistamia flusheja. Koskaan en ole huomannut mitään käytös eroja ennen ja jälkeen enkä myös öljyn kulutuksessa eroja!! Kyllä Fortea voi käyttää, mutta se että joka öljynvaihdon yhteydessä, niin siihen en osaa sanoa!?:think Kuiteskin nämä nykyiset öljyt puhdistaa ja sitoo paskaa itseensä melko hyvin. Mutta jos ei auton historian aikana ole käytetty mitään flusheja, niin silloin voi harkita puhdistaa. Mutta ei mielellään tuoteselosteen max. aikaa pitempään ekalla kertaa!
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Muistelen että viime talvena pahimmaksi majoneesin kehittäjäksi mainittiin castrolin öljyt?

        Kun tuon oman autoni ostin ja moottorissa oli mitkä lie öljyt, niin tätä "majoneesia" oli selvästi havaittavissa. Nyt kun olen käyttänyt mobil ykköstä niin ei ole enää majoneesia näkynyt :think Luulisin että jos näissä herkemmissä moottoreissa vaihtaa huohotinpaketin vaikkapa 5 vuoden välein, niin ei ole juurikaan väliä minkä merkin öljyä käyttää?

        Yks kysymys vielä, tohtiiko esim. tähän mun M54b30 moottoriin laittaa moottorin puhdistusainetta kuten Forté:n motor flush:ia? Oon kuullut huhujuttuja että ei suositella käyttämään ketjunokka moottoreissa, kun saattaa nostaa lietteet yläkertaan?
        Siis tuolla majoneesin kehittymisellä ei ole mitään tekemistä huohotinjärjestelmän muun karstoittumisen kanssa.
        Eli huohotinputkia vaikka joka vuosi vaihtamalla, ei vaikuteta mitenkään tuon huohotinjärjestelmään jäisen/kondensoituneen veden kertymisen kanssa.
        Ainoastaan öljyn ominaisuuksilla voidaan tähän alttiuteen vaikuttaa, joskaan kokonaan sitä ei millään öljyllä voida täysin poistaa.
        Jos Mobilia nyt välttämättä pitää BMW:n moottorissaan talvella käyttää, niin juuri ykkönen on tosiaan se vähiten huono vaihtoehto.
        Castrollit tahtoo tosiaan olla näiden halpis motoxien kanssa ne varmimmin majoneesia muodostavat öljyt, Teboil ja Nesteet Prot vähiten(painotettu ilmeisesti hieman enemmän Suomen ja Venäjän pakkasiin, kuin mm.castrolit).

        Comment

        • Guest's Avatar

          #49
          Originally posted by janke View Post
          Olen kerran käyttänyt fortea ja muulloin muiden valmistamia flusheja. Koskaan en ole huomannut mitään käytös eroja ennen ja jälkeen enkä myös öljyn kulutuksessa eroja!! Kyllä Fortea voi käyttää, mutta se että joka öljynvaihdon yhteydessä, niin siihen en osaa sanoa!?:think Kuiteskin nämä nykyiset öljyt puhdistaa ja sitoo paskaa itseensä melko hyvin. Mutta jos ei auton historian aikana ole käytetty mitään flusheja, niin silloin voi harkita puhdistaa. Mutta ei mielellään tuoteselosteen max. aikaa pitempään ekalla kertaa!
          Ei mulla tuota moottoripesuainetta ole tarkoituskaan käyttää joka öljynvaihdon yhteydessä. Ja jos ei ole ihmeemmin vaikuttanut käsittelyn jälkeen, niin sehän lienee vain ihan hyvä asia :think

          Ex-autoon kokeilin muistaakseni stp:n moottoripesuainetta, eikä se vanha öljy sen ihmeellisemmältä näyttänyt pois valuessaan kuin yleensäkään. Eli ei valunut mitään jankkilietettä niin kuin vois hätäisesti kuvitella.

          Näin sen kuitenkin mainoksen mukaan pitäis auttaa:
          poistaa mustan lietteen ja muut liukenemattomat epäpuhtaudet öljytilasta
          puhdistaa moottorin sisäisesti
          puhdistaa hydrauliset venttiilinnostimet ja kampikammion tuuletusventtiilin
          irrottaa jumiutuneet männänrenkaat toimimaan suunnitellusti
          tasaa moottorin puristuspaineita
          palauttaa moottorin tehoa
          ehkäisee polttoaineenkulutuksen lisääntymisen
          vaimentaa nostinääniä

          Comment

          • Guest's Avatar

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            Siis tuolla majoneesin kehittymisellä ei ole mitään tekemistä huohotinjärjestelmän muun karstoittumisen kanssa.
            Eli huohotinputkia vaikka joka vuosi vaihtamalla, ei vaikuteta mitenkään tuon huohotinjärjestelmään jäisen/kondensoituneen veden kertymisen kanssa.
            Ainoastaan öljyn ominaisuuksilla voidaan tähän alttiuteen vaikuttaa, joskaan kokonaan sitä ei millään öljyllä voida täysin poistaa.
            Jos Mobilia nyt välttämättä pitää BMW:n moottorissaan talvella käyttää, niin juuri ykkönen on tosiaan se vähiten huono vaihtoehto.
            Castrollit tahtoo tosiaan olla näiden halpis motoxien kanssa ne varmimmin majoneesia muodostavat öljyt, Teboil ja Nesteet Prot vähiten(painotettu ilmeisesti hieman enemmän Suomen ja Venäjän pakkasiin, kuin mm.castrolit).
            Jännä juttu sinällään että mobilin naantalin tehdas valmistaa leijonanosan öljyistään venäjän markkinoille, eli vois kuvitella että mobil 1 olisi jalostettu kylmiä olosuhteita silmällä pitäen.

            Asiasta toiseen, eli saman viskositeetin omaavien öljymerkkien, vaikkapa mobil1 vs. teboil diamond välillä ei ole siis juurikaan merkitystä tämän huohotinjärjestelmän umpeen pikeytymisen kanssa?

            Jääräpäisenä mobil miehenä tukin nyt talven ajaksi konepellin munuaiset ja huristelen menemään..

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #51
              Originally posted by janke View Post
              Mutta jos ei auton historian aikana ole käytetty mitään flusheja, niin silloin voi harkita puhdistaa. Mutta ei mielellään tuoteselosteen max. aikaa pitempään ekalla kertaa!
              Tässä kannattaisi olla ehkä enemmän varovainen, jos ei koskaan ole käytetty fortea. Jostain luin, että jos kilometrejä on kertynyt tarpeeksi, ei välttämättä enää kannata käyttää fortea lainkaan, koska on suuri riski, että kaikki paska lähtee kiertämään ja tukkii pienet öljykanavat. Ehkä turvallisempaa käyttää ko. ainetta, jos sitä on joskus aiemminkin käytetty. :think
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #52
                Originally posted by Bomb5 View Post
                Tässä kannattaisi olla ehkä enemmän varovainen, jos ei koskaan ole käytetty fortea. Jostain luin, että jos kilometrejä on kertynyt tarpeeksi, ei välttämättä enää kannata käyttää fortea lainkaan, koska on suuri riski, että kaikki paska lähtee kiertämään ja tukkii pienet öljykanavat. Ehkä turvallisempaa käyttää ko. ainetta, jos sitä on joskus aiemminkin käytetty. :think
                Noin minäkin ole lukenut monilta nettisivuilta eri automerkkien kohdilta ja löytynyt kirjoituksia kun forten jälkeen kone mennyt selväksi... En tiedä sitten! Eli turvallisin keino jos ja kun haluaa moottoria puhdistaa, niin pistää "laadukasta" öljyä ja vaihtaa tiheämmin ja sen jälkeen kokeilee jotain fulshea... Lukenut vain jostain netin syövereistä:think
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #53
                  Uskoisin kuitenkin että 2000-luvun autoissa on käytetty jo niin hyvä laatuista öljyä, että en usko koneesta irtoavan sellaista "lietettä" joka välittömästi tukkis öljykanavat ja tuhoais moottorin? Toista voi olla vanhemmissa häksättimissä, joissa on käytetty vuosikymmenien saatossa kaikennäköistä, perus mineraalitököteistä lähtien :think Ainut mikä nykyajan öljyissä mietityttää on nämät longlife litkut, millä pitäis pystyä ajamaan kymmeniä tuhansia kilometrejä

                  Mutta kun tällaista motor flushia käytetään, niin kyllä sieltä aina jotain irtoaa, ja sehän tässä ainakin allekirjoittanutta huolestuttaa että nostaako se samassa öljyssä lilluva jakopään kettinki sen irronneen paskan ylös venttiilikoneistoon? Vai onko nämät pesuaineet niin tehokkaita että ne liuottaa nämät mahdolliset karstat ennenkuin ne ehtivät mahdollisesti aiheuttaa mitään?

                  Ei ole nimittäin tullut ikinä purettua yhtäkään 2000-luvun moottoria, niin ei ole tietoa kuinka paljon ne enää nykyään kerää paskaa sisälleen.

                  Comment

                  • U. Turhapuro
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1161

                    #54
                    Merkiihuollossa omaan suosittelevat Castrolin 0w30 öljyä

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #55
                      Originally posted by U. Turhapuro View Post
                      Merkiihuollossa omaan suosittelevat Castrolin 0w30 öljyä
                      Mikäs tämä (OMA) on?

                      Ainakin täälläpäin merkkihuolto ei käytäkkään muuta, kun castrollia.
                      Last edited by janke; 27-10-2012, 22:33.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #56
                        Tottakai suositellaan. Ei tarvitse vilkaista kuin öljykorkkiin, että mitä siinä lukee.

                        Comment

                        • U. Turhapuro
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1161

                          #57
                          Originally posted by janke View Post
                          Mikäs tämä (OMA) on?

                          Ainakin täälläpäin merkkihuolto ei käytäkkään muuta, kun castrollia.
                          525 vm 2002

                          Comment

                          • junkkri
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 664
                            • Järvenpää

                            #58
                            suodattimet ?

                            eli kestääkö paperisuodattimet "lillua" 30tkm missään nesteessä/öljyssä !?

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #59
                              Originally posted by junkkri View Post
                              eli kestääkö paperisuodattimet "lillua" 30tkm missään nesteessä/öljyssä !?
                              Hyvä kysymys! Miettinyt itse samaa:think Onkos edes väliä hakeeko orkkiksen vai jostain moponetistä? Eroista kuulisin mielellään?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #60
                                Originally posted by janke View Post
                                Hyvä kysymys! Miettinyt itse samaa:think Onkos edes väliä hakeeko orkkiksen vai jostain moponetistä? Eroista kuulisin mielellään?
                                Bimmerfestissä ja muualla oli kommentteja tarvikesuodattimista, että jotkut hajoavat muussiksi ja joissain aukeaa se saumakohta ja päästää osan öljystä ohi suodattimen. Orkkissuodatin ei maksa paljoa, että siinä ei kannata kyllä säästää. Ebaysta tai muualta kun tilailee osia, niin orkkissuodattimia saa alle 10 eurolla. Marmorilla hinnat ovat olleet 10-15 euroa, riippuen siitä onko varaosamyyjällä ollut hyvä päivä vai ei.
                                Last edited by Bomb5; 28-10-2012, 19:39.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎