Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljyä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9990
    • KVLA

    #91
    Omassa ex. 540:ssä käytin aina Castrolin 5W40 Magn...Ei koskaan mitään ongelmia.Ei hävikkiä,eikä talvisin yhtään majoneesia.
    Nykyinen omistaja vaihtoi öljyiksi täälläkin suotellut Teboil Diamondit.Heti rupesi öljyä hiljalleen häviämään???Muutama tuhat kilometriä ölynvaihdon jälkeen kone rupesi naputtamaan yhdessä kylmäkäynnistyksessä ihan helvetisti.Oletettavasti joku nostajista repsikan puolen kannessa takapäässä.Nyt menee kone tutkimuksiin toimenpiteitä varten.Ääni on kuulemma niin paha,ettei uskalla yhtään ajella.Sattumaako,vai olisiko kuitenkin pitänyt pysyä jo hyväksi havaitussa toimivassa öljyssä?

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      #92
      Itse vaihdoin myös pois Teboilin Diamondista kun ei tuntuisi kestävän kilsoja tässä nykyisessä 530d kamppeessa eikä kyllä edellisessä E34 525TDS kulkineessakaan. 10tkm kun rullaa niin silloin viimeistään alkaa kone pitämään huomattavasti kovempaa metakkaa, mutta tätä ongelmaa ei ole esimerkiksi Total Quartz 9000 öljyllä jota olen nyt käyttänyt. Hyvin pysyy muutenkin fransmannin öljyt koneessa, eli vedellään noilla.

      TDS:n aikaan tuli todettua että Tebiksen Gold S öljy piti koneen paljon äänettömämpänä kuin Diamond.

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        #93
        Niin, tuota olen myös miettinyt, että olisiko moottorissa hyvä pitää sen viskositeetin öljyä, mitä siinä on alunperin pitkään käytetty, vai sitä mitä siinä on viimeajat käytetty? Esim. mun autossa lähes alusta saakka käytetty 5W-40 Shell helix ultraa n. 6-7 vaihtoa + 3 vaihtoa Mobil 1 0W-40:tä, vaihdot 10-15 tkm välein. Eli onkohan moottori "tottunut" tähän 0W-40:een, vai olisiko viisaampaa mennä takaisin 5W-40:een, mitä koneessa eniten on käytetty? Omana aikana ollu vain tuota jälkimmäistä, niin hankala sanoa, mitä eroa on ollu tuohon toiseen. Öljyä kuluu 1-1.5 litraa / 10 tkm, riippuen miten polkee. Yksi nostaja ilmeisesti vähän pitää ääntä, ei tosin autoon sisälle kuulu. Majoneesia tulee aika helposti, jos ajaa lyhyttä matkaa. Vaihtoehdot, mitä harkitsen edellisistä syistä ovat käytännössä Castrol Edge 0W-40 (halvalla ebaysta) tai Teboilin Diamondia paikallisesta. Edelleen kiinnostaa, miten helposti tuo Edge tekee majoneesia M54:ssä?
        Last edited by Bomb5; 31-12-2012, 17:00.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #94
          Vaikka mulla onkin nokivasara, niin tota Totalin 5W-40 ölppää ei tartte lisätä koneeseen mun vaihtoväleillä. Ne on olleet baltiarallaa 20-22tkm, eli siinä kohdin suurinpiirtein kun vimonen vihreä valo häipyy vaihtovälinäytöstä ja alkaa puskemaan keltaista tilalle.

          Majoneesitkin on pysyneet makkaraperunoitten päällä eikä koneessa

          0W-40 on notkeempaa pakkasella ku 5W-40, mutta omien kokemusten mukaan tuppaa noi lirummat öljyt aina poistumaan vanhemmista enemmän ajetuista moottoreista tavalla tai toisella.

          Comment

          • Tojopa
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 1592
            • Kuopio

            #95
            Originally posted by Macke View Post
            Itse vaihdoin myös pois Teboilin Diamondista kun ei tuntuisi kestävän kilsoja tässä nykyisessä 530d kamppeessa eikä kyllä edellisessä E34 525TDS kulkineessakaan. 10tkm kun rullaa niin silloin viimeistään alkaa kone pitämään huomattavasti kovempaa metakkaa, mutta tätä ongelmaa ei ole esimerkiksi Total Quartz 9000 öljyllä jota olen nyt käyttänyt. Hyvin pysyy muutenkin fransmannin öljyt koneessa, eli vedellään noilla.

            TDS:n aikaan tuli todettua että Tebiksen Gold S öljy piti koneen paljon äänettömämpänä kuin Diamond.
            Oletko käyttänyt tuossa 530d:ssä tavallista Diamondia, vai diesel versiota? Itse olen ajanut yli 130tkm omalla 530d:llä TB Diamond Dieselillä; 15tkm vaihtovälillä ei ole tarvinut lisäillä, ei ongelmia majoneesin suhteen eikä muutenkaan moittimista. Hintakaan ei huimaa, halvimmillaan 10l pönttö Tokmannissa 62,90 eur ja 4l kannu 27,90 eur. Talouden tuoreimmassa hankinnassa, M52B28-koneisessa on sisällä Castrol Magnatecit ja enpä vähään aikaan ole moisia majoneeseja nähnyt, vaihtunee siihenkin jotkin muut öljyt.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #96
              Originally posted by Ironic32 View Post
              36,90 piti köyhtyä motonetissa 5W-40 (BMW LL-04). Muualta varmaan saa halvemmallakin.
              On kyllä kallista, Saksasta 25€ 5l pönttö. Toisaalta sekin on sikahintaista kun Gm tekemä 5w-30 Bmw LL-04 maksaa 36€/10L...
              Last edited by Bmw Master; 01-01-2013, 12:29.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #97
                Tänään käynnistin auton kylmiltään, niin sellanenki rallatus kuului koneesta hetken? :think Onko toi öljyistä kiinni vai mitä helvettiä? Pitääkö tässä vaihtaa toiset ölpät.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #98
                  Originally posted by Tojopa View Post
                  Oletko käyttänyt tuossa 530d:ssä tavallista Diamondia, vai diesel versiota? Itse olen ajanut yli 130tkm omalla 530d:llä TB Diamond Dieselillä; 15tkm vaihtovälillä ei ole tarvinut lisäillä, ei ongelmia majoneesin suhteen eikä muutenkaan moittimista. Hintakaan ei huimaa, halvimmillaan 10l pönttö Tokmannissa 62,90 eur ja 4l kannu 27,90 eur. Talouden tuoreimmassa hankinnassa, M52B28-koneisessa on sisällä Castrol Magnatecit ja enpä vähään aikaan ole moisia majoneeseja nähnyt, vaihtunee siihenkin jotkin muut öljyt.
                  Molempia olen testannut, viimeksi ollut koneessa Diamond Dieselit mutta samalla tavalla rupee kone pitelemään ääntä molemmilla. Olis kiva nähdä mitä öljynpaineille käy koska aikoinaan faijan Land Cruiserissa ei timantti pitänyt paineita enää kunnolla yllä kun öljyillä oli ajettu enemmän. Tuosta on toki aikaa reilusti ja öljyn koostumus on varmasti muuttunut muutamaan otteeseen sen jälkeen. Ei sitä ole omaankaan koneeseen tarvinnut lisäillä, mutta henkilökohtainen fiilis on kyllä se että mieluummin laitan jotain muuta koneeseen kuin tuota Tebiksen tuotetta.

                  Toi Totalin 5l pönikkä on mun muistikuvien mukaan jossain 30 euron kieppeillä, että ei sekään hinnankiroissa ole.

                  Comment

                  • ämsport
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2011
                    • 118
                    • Pori

                    #99
                    Originally posted by janke View Post
                    Tänään käynnistin auton kylmiltään, niin sellanenki rallatus kuului koneesta hetken? :think Onko toi öljyistä kiinni vai mitä helvettiä? Pitääkö tässä vaihtaa toiset ölpät.


                    Vai olisko tolla ST:Peellä kenties jotain arpaa ja osaa:think Niillä saa hyvin paskat irti ja kulkuun ympäri konetta,en itse uskaltaisi.

                    Comment

                    • N1ksu
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2012
                      • 321
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by ämsport View Post
                      Vai olisko tolla ST:Peellä kenties jotain arpaa ja osaa:think Niillä saa hyvin paskat irti ja kulkuun ympäri konetta,en itse uskaltaisi.
                      Ite heitin st:peet koneeseen kans jokunen aika sit eikä mitään ääniä kyllä oo kuulunu

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        Originally posted by Macke View Post
                        Molempia olen testannut, viimeksi ollut koneessa Diamond Dieselit mutta samalla tavalla rupee kone pitelemään ääntä molemmilla. Olis kiva nähdä mitä öljynpaineille käy koska aikoinaan faijan Land Cruiserissa ei timantti pitänyt paineita enää kunnolla yllä kun öljyillä oli ajettu enemmän. Tuosta on toki aikaa reilusti ja öljyn koostumus on varmasti muuttunut muutamaan otteeseen sen jälkeen. Ei sitä ole omaankaan koneeseen tarvinnut lisäillä, mutta henkilökohtainen fiilis on kyllä se että mieluummin laitan jotain muuta koneeseen kuin tuota Tebiksen tuotetta.

                        Toi Totalin 5l pönikkä on mun muistikuvien mukaan jossain 30 euron kieppeillä, että ei sekään hinnankiroissa ole.
                        Ok. Itse en ole huomannut käyntiäänessä mitään selvää eroa tuoreiden ja ajettujen öljyjen suhteen, mutta yli 15tkm en ole kyllä ajanutkaan vaihtovälillä.

                        Onko kellään kokemusta Liqui Molyn öljyistä bemun koneissa? Esim. Fixus myy 5W-40 Leichtlauf HC7 -ölppiä varsin edulliseen hintaan.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by ämsport View Post
                          Vai olisko tolla ST:Peellä kenties jotain arpaa ja osaa:think Niillä saa hyvin paskat irti ja kulkuun ympäri konetta,en itse uskaltaisi.
                          Voi johtua hyvinki stp:tä. Viimeksi käytin fortea, mutta sillä ei ainaskaan ollut vaikutusta. Täytyy seurata tilannetta.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • ämsport
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2011
                            • 118
                            • Pori

                            Forte taitaakin olla noista turvallisin,käyttäähän ne merkkikorjaamotkin niitä forten kamoja.Mutta henk.koht noi lisämömmöt ei ole kuin rahan tuhlaamista hyötyihin nähden,ennemmin siitä vain saa itselleen placebo ilmiön.

                            Comment

                            • ämsport
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2011
                              • 118
                              • Pori

                              Nii ja öljynä olen kauan jo käyttänyt Mobil Super 3000 5W-40.En ole nähnyt syytä vaihtaa merkkiä ei syö sitä ja kone hiljainen kylmänä ja kuumana,eikä mitään ylihinnoiteltua kuten yksi täälläkin mainittu ja ylistetty mahtavuus öljy.

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Originally posted by ämsport View Post
                                Nii ja öljynä olen kauan jo käyttänyt Mobil Super 3000 5W-40.En ole nähnyt syytä vaihtaa merkkiä ei syö sitä ja kone hiljainen kylmänä ja kuumana,eikä mitään ylihinnoiteltua kuten yksi täälläkin mainittu ja ylistetty mahtavuus öljy.
                                Milläs koneella tuo sun auto on? Tuleeko pätkäajossa majoa super 3000:lla?
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎