memebuy23buy

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #76
    Originally posted by TJJ View Post
    En löytänyt oikein mitään tietoa M52:n tuosta systeemistä, täytyy vielä etsiä. M52TU:ssa asentotunnistimessa on rinnakkain kaksi potikkaa (säätövastusta) ja tulee vikakoodi jos niiden arvot ei täsmää. Sinulla tunnistin taitaa olla suoraa läpän akselissa kiinni ilman jousia tai sisäkkäisiä akseleita? Eikös Inpalla näe tuon tunnistimen arvot, oletko katsonut niitä?

    Olikos tuossa ASC:kin vaijerilla? Toimiihan sekin kunnolla? Oletko kokeillut ottaa sen vaijerin tai piuhan irti? Tosin eihän sen kai pitäisi liikkua paikallaan kaasuttaessa.
    En minäkään löytänyt oikein mitään tuohon tunnistimeen, mutta toi kuva alla on e34 M5 as.tunnistimesta. En tiedä onko m52:ssa sama toiminta periaate?



    Eli 523:ssa on toi potikka suoraan läppä akselissa kiinni ilman jousia.

    Pitäisi tietää mitä arvoja katson Inpalla ja mitä niiden pitäisi näyttää?:think

    Tuossa kun olen katsellut noitten netissä olevien M52 kaasuläp.tunnistimia, niin niiden ruuvit ovat laitettu lukitteella kiinni, ettei ne tärinästä säädy ja näkee ettei niihin kukaan ole kajonnut. Ja mullahan ne ruuvit on nuljattu, että joku on hallunnut hiukan säätää syystä tai toisesta!:think

    Uuden voin kyllä hankkia, mutta jos tuo kuiteskin toimii, niin onko hyötyä taas siitä jos tuo nykyinen on väärässä asennossa, niin uusikin on sitten väärässä asennossa ja ei vastaavaa hyötyä?:think

    E carinaan olen joskus säätänyt tuon tunnistimen kohdalleen. Tarvittiin vain rakotulkki ja sähkömittari ja ohjeet on korjausoppaassa, mut bemariin en löytänyt mistään ohjetta.

    E: Pitäisköhän käydä bmw huollossa kysymässä tuon säädöstä?
    Last edited by janke; 06-12-2012, 16:34.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      #77
      Inpassa on digital puolella idle-täppä, asentotieto näkyy analogi puolelta, joskin millivoltteina joista et % asentoa pysty päättelemään.

      Kyllähän tuo tuossa videossa korostetun hitaasti laskee, mutta on myös eri kone kuin sinulla. Normaalistikin se jarruttaa hetkeksi tuossa kohtaa, mutta mutta...

      Yksi vaihtoehto on että kaasuläpän stopparia on väännelty, mutta kyllä ohjelmissakin on pieniä eroja vuosimallien ym. mukaan.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        #78
        Originally posted by Cell View Post
        Inpassa on digital puolella idle-täppä, asentotieto näkyy analogi puolelta, joskin millivoltteina joista et % asentoa pysty päättelemään.

        Kyllähän tuo tuossa videossa korostetun hitaasti laskee, mutta on myös eri kone kuin sinulla. Normaalistikin se jarruttaa hetkeksi tuossa kohtaa, mutta mutta...

        Yksi vaihtoehto on että kaasuläpän stopparia on väännelty, mutta kyllä ohjelmissakin on pieniä eroja vuosimallien ym. mukaan.
        Kiitosta taas. Täytyy tutkia inpan kanssa asiaa.

        Toi kierosten hidas lasku oli mulla joskus paljon hitaampi ja selkeempi, kun oli letku halki ICV:n juuresta ja näin nykäisi aina kun löysäsi kaasua esim. liikennevaloihin.
        Imuvuodot on nyt 110% poissa, ettei niillä pitäisi olla vaikutusta tuohon enää.

        Eli. Onko tuota k.l.asentotunnistinta tarkoitettukaan säädettäväksi? Jos hankkii uuden kaasuläppäkotelon, niin onkohan siinä jo valmiiksi toi tunnistin kaliproituna??:think

        Sitten kaipaan muilta m52 kuskeilta tietoa, että pystyttekö pitämään kierroksia esim.850.rpm kohdalla ilman, että viisari hyökkää heti yli tonnin???:think

        Ja toinen kysymys: Auto täriisee 1000 rpm:n kohdalla niin, että KOKO AUTO TUTISEE JA TÄRISEE!!!!!!!! ???????

        Testatkaa hyvät bemaristit omista autoistanne noita ylläolevia ja kertokaa tänne, niin voin tilata aikaa luulosairauden vuoksi itselleni läpän säätöön
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #79
          Originally posted by janke View Post
          En minäkään löytänyt oikein mitään tuohon tunnistimeen, mutta toi kuva alla on e34 M5 as.tunnistimesta. En tiedä onko m52:ssa sama toiminta periaate?



          Eli 523:ssa on toi potikka suoraan läppä akselissa kiinni ilman jousia.
          Tuossa kuvassahan ei näytä olevan potikkaa lainkaan vaan pelkät asentokytkimet. Onkohan se tosiaan vain tuollainen sinullakin? Silloinhan tuon "kaasu kiinni" -kytkimen vika/pätkiminen/väärä asento voisi selittää tuon ongelman. Tuohan on helppo mitata yleismittarin vastusalueella tuon anturin nastoista kun painaa kaasua ja katsoo mitä tapahtuu eri asennoissa, siis moottori sammutettuna.

          edit: Kyllähän siinä TIS:in mukaan on potikka, samoin ASC:n akselissa.
          Last edited by TJJ; 07-12-2012, 10:49.
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #80
            Lataa tuolta E36:n huoltokirja, siinä taitaa olla M52-moottori. Tuon pdf:n sivulla 162 on ohjeita kaasun asentopotikan mittaukseen:
            MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.
            E39 528iA

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #81
              Originally posted by TJJ View Post
              Tuossa kuvassahan ei näytä olevan potikkaa lainkaan vaan pelkät asentokytkimet. Onkohan se tosiaan vain tuollainen sinullakin? Silloinhan tuon "kaasu kiinni" -kytkimen vika/pätkiminen/väärä asento voisi selittää tuon ongelman. Tuohan on helppo mitata yleismittarin vastusalueella tuon anturin nastoista kun painaa kaasua ja katsoo mitä tapahtuu eri asennoissa, siis moottori sammutettuna.

              edit: Kyllähän siinä TIS:in mukaan on potikka, samoin ASC:n akselissa.
              Ok. Eli, toi kuva yllä on harhaanjotava? Ja m52:ssa on "säätövastus".?

              Minkä helvetin takia tuohon potikkaan on pitänyt kajota:think Eli autossa on ollut ilmeisesti ruotsissa jo tuota tyhjäkäynti ongelmaa ja sitten joku ruotsalainen ESA B. joka tykkää työnnellä putkeihin kaikkea mahdollista, niin mennyt sitten vähäsen säätämään bemarista lisää "tehoja" Anteeksi kaikilta ruotsalaisilta
              Last edited by janke; 07-12-2012, 11:18.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                #82
                No nyt tämän threadin alkuperäiseen kysymykseen lienee tullut vastaus: Eli noi tyhjäkäynti arvothan ei mitenkää voi ollakkaan täysin nollilla ja nehän vaihtelevatkin aikakauden mukaan. Asia selvisi, kun Nimimerkillä Plihal kävi kyläilemässä ja katottiin inpalla hänen 523:sen arvoja, niin samoja lukemiahan ne antoi bankeille kun minunkin auto.:think

                Ja sama "pieni" tärinä ~1000rpm kohdalla kun minun autossa ja kaasun paluu tapahtuu samalla lailla. Eli nämä kaikki on ominaisuuksia mitä tässä vatvottu!!

                Jos joku pystyy todistaan, että omassa M52b25:ssa on bankit nolla arvoilla ja ei tärise tonnissa niin täytyy sitten ihmetellä lisää!

                Sen huomasin, että Plihalin 523 oli TODELLA PALJON kierros herkempi kun minun oma, mutta tuokin voi olla vain minun koneen ominaisuus?:think

                Kiitoksia kaikille mukanaolleille tässä vaiheessa ja erityisesti foorumin aivoille Supa,Kaol,Cell,TJJ. <---- (Ei arvojärjestys)

                Jatketaan taas kun ilmenee tähän liittyvää.
                Last edited by janke; 08-12-2012, 00:18.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #83
                  Ettei tätä vatvomista lopetettaisi liian varhain, niin kävin ajamassa auton lämpimäksi ja otin kuvat inpasta tyhjäkäynnillä. Mullakin kierrokset nousee tyhjäkäynniltä suoraan tuohon n. 1000rpm, kun idle-switch vapautuu, mutta moottori ei tärise.



                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #84
                    Originally posted by kaol View Post
                    Ettei tätä vatvomista lopetettaisi liian varhain, niin kävin ajamassa auton lämpimäksi ja otin kuvat inpasta tyhjäkäynnillä. Mullakin kierrokset nousee tyhjäkäynniltä suoraan tuohon n. 1000rpm, kun idle-switch vapautuu, mutta moottori ei tärise.



                    Eikö varmasti tärise jos pystyt pitämään kaasua likellä 1000:think

                    Samaltahan noi sinun autosi arvot näyttää myöskin kun minulla. Huomasitko silloin jotain muutosta, kun hommasit uuden ilmamäärämittarin?

                    Mä en nyt ole katsonut inpaa imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen, että onko tullut muutoksia, mutta vanhat olivat 1.sylinterin kohdalla ainakin kovettuneet ja joskus varmaan olivat vuotaneet ainakin lohkoa kun tutkin tuosta Bk.1 kohdalta, niin oli selvästi jotain joskus valunut.

                    Kaol: Muistat varmaan minun auton sen pätkittäisen suhahduksen, kun konehuoneesta lisäiltiin kaasua? Vaihdoin ICV:n sen tiivisterenkaan ja saman myös separaattorille, mutta ei noilla ollut vaikutusta? Eli edelleen supsuttaa. Täytyy vissiin uusia se icv kun rikastuu.
                    Last edited by janke; 08-12-2012, 00:20.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      #85
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Lataa tuolta E36:n huoltokirja, siinä taitaa olla M52-moottori. Tuon pdf:n sivulla 162 on ohjeita kaasun asentopotikan mittaukseen:
                      http://www.mediafire.com/?gldgnyynz4y
                      Tätä en huomannut aikaisemmin. Kiitos!
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • _Hämis_
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2009
                        • 238
                        • Raahe

                        #86
                        Originally posted by janke View Post
                        Tähän kaipaan vastausta.

                        Ja voisko joku kertoa toimivasta M52 motistansa, että laskeeko noi kierrokset kaikilla niin kun tuossa yllä olevassa videossa? Vai näenkö vain harhoja ja kuvittelen asioita??
                        Muistinpa tämän autossa kun olin autolla liikkeellä ja otin videolle. Kierroksia pystyy pitämään alle 1000rpm, aika tarkkaa puuhaa vain.
                        Ja kierrokset laskee aika tasaisesti ( viimeiset sekunnit tuosta videosta).
                        320d -02
                        Golf Variant 4motion 1.9tdi -00
                        Astra 1.6 -00

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #87
                          Originally posted by _Hämis_ View Post
                          Muistinpa tämän autossa kun olin autolla liikkeellä ja otin videolle. Kierroksia pystyy pitämään alle 1000rpm, aika tarkkaa puuhaa vain.
                          Ja kierrokset laskee aika tasaisesti ( viimeiset sekunnit tuosta videosta).
                          http://youtu.be/M8ev5d93TcU
                          Kiitos videosta! Mistäs moottorista tuo video on? Tämä menee aika ristiriitaiseksi.:think Ei kellään satu olemaan uutta m52b25 konetta ja siitä videoa? Kyl mä väitän että noiden kierroksien on tarkoitus jopa minunkin autossa laskea tasaisesti ilman "murahdusta" tyhjäkäynnille. Mutta eikait tuosta mitään haittaakaan ole, mutta ärsyttävää!

                          Cell:llä oli tuohon joku teoria tuossa aikaisemmin?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • _Hämis_
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 238
                            • Raahe

                            #88
                            M52B28, sigun touringista.
                            320d -02
                            Golf Variant 4motion 1.9tdi -00
                            Astra 1.6 -00

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #89
                              Originally posted by _Hämis_ View Post
                              Muistinpa tämän autossa kun olin autolla liikkeellä ja otin videolle. Kierroksia pystyy pitämään alle 1000rpm, aika tarkkaa puuhaa vain.
                              Ja kierrokset laskee aika tasaisesti ( viimeiset sekunnit tuosta videosta).
                              http://youtu.be/M8ev5d93TcU
                              Kyllä munkin autossa siis pystyy pitämään kierroksia alle 1000rpm, mutta tyhjäkäynniltä poistuttaessa kierrokset nousee aina sinne 1000rpm. Siitä tonnista kun lähtee poljinta tarkasti nostamaan, niin kierrokset pystyy laskemaan portaattomasti tyhjäkäynnille asti.
                              Ja moottori ei tärise millään kierroksilla.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • _Hämis_
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2009
                                • 238
                                • Raahe

                                #90
                                Eli tyhjäkäynniltä ei pysty nostamaan kierroksia hiljalleen tuhanteen, vaan ne karkaavat heti sinne kaasua painaissa?
                                320d -02
                                Golf Variant 4motion 1.9tdi -00
                                Astra 1.6 -00

                                Comment

                                Working...
                                X