Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    jonsered: Saat marmorilta noi imusarjan tiivisteet ja kaasuläppäkoteloon myös kannattaa vaihtaa tiivisteet samalla. Imusarjan irroitus ei ole hirveän vaikea homma ja Youtubesta taitaa löytyä videoita imusarja remonttiin.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • jonsered92
      BTCF Member
      • Jun 2012
      • 470
      • JKL

      Originally posted by pheno View Post
      Etummaiset lambdat toimii. Käyrä nousee ylös --> jännite siis nousee siis ja tarkoittaa että seos on rikas. Jännite 0:ssa --> laiha seos.

      Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).
      voeh.. mut eihä tossa ole kuin kaksi lambdaa. pakosarjas. vai mitä meinasit etummaisilla?
      ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
      kiitti janke infosta
      Last edited by jonsered92; 07-03-2014, 07:27.
      Nyt:e60 530xda herkuilla
      ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1985
        • Tampere

        Originally posted by jonsered92 View Post
        voeh.. mut eihä tossa ole kuin kaksi lambdaa. pakosarjas. vai mitä meinasit etummaisilla?
        ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
        kiitti janke infosta
        Kyl siellä pitäis olla katin jälkeen on ns. monitorointilambdat, jollei joku niitä ole ottanut pois.

        Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.

        Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.
        Last edited by pheno; 07-03-2014, 10:49.

        Comment

        • jonsered92
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 470
          • JKL

          Originally posted by pheno View Post
          Kyl siellä pitäis olla katin jälkeen on ns. monitorointilambdat, jollei joku niitä ole ottanut pois.

          Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.

          Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.
          Miksi niitä ei näy inpassa tms? realoemkaa ei muistaakseni näyttänyt..
          voiko rikkinäinen katti näyttää vaikuttaa toho käyrään?
          Nyt:e60 530xda herkuilla
          ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

          Comment

          • J-M-T
            Newbiemmer
            • Nov 2013
            • 15
            • Rovaniemi

            Originally posted by jonsered92 View Post
            Miksi niitä ei näy inpassa tms? realoemkaa ei muistaakseni näyttänyt..
            voiko rikkinäinen katti näyttää vaikuttaa toho käyrään?
            Ei ole tuonikäisessä kuin 2 lambdaa, 9/98-> uudemmissa TU moottoreissa on 4 lambdaa.
            E39 528iA Touring -99

            Comment

            • jonsered92
              BTCF Member
              • Jun 2012
              • 470
              • JKL

              Originally posted by J-M-T View Post
              Ei ole tuonikäisessä kuin 2 lambdaa, 9/98-> uudemmissa TU moottoreissa on 4 lambdaa.
              Nii sitä minäkin. Eli onkohan niin että ne toimii mulla ja vika on katissa koska nii isoo imuvuotoa mulla tuski on...
              Nyt:e60 530xda herkuilla
              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by jonsered92 View Post
                Nii sitä minäkin. Eli onkohan niin että ne toimii mulla ja vika on katissa koska nii isoo imuvuotoa mulla tuski on...
                Minähän silloin tein kattiin etupuolelle sellasen 40x40mm luukun rälläkällä ja katsoin miltä siellä näytti, ja ensinmäinen kenno oli ainakin ehjä. Suihkutin sitten sinne pari pottia cleaneria ja paineilmaa perään ja hitsasin luukun kiinni. Ei ollut tuostakaan mitään apua.

                Tuo imusarjan irroitus on muutenkin hyvä idea, kun saa tarkistettua tarkasti sieltä alta kaikki kumitulpat ja separaattorin ja ICV:n tiivisteet näkee samalla. Minullahan oli jotenkin kummallisesti se imusarjan alapuolella oleva luukku jossa on noi imu "pisteet" niin näytti, että se luukku oli jotenkin vääntynyt ja on voinut sieltäkin imeä reunoilta ilmaa. Laitoin siihen uuden tiivisteen ja tiivisteliimaa joten alkoi sekin kunnolla pitämään.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  Originally posted by janke View Post
                  Minähän silloin tein kattiin etupuolelle sellasen 40x40mm luukun rälläkällä ja katsoin miltä siellä näytti, ja ensinmäinen kenno oli ainakin ehjä. Suihkutin sitten sinne pari pottia cleaneria ja paineilmaa perään ja hitsasin luukun kiinni. Ei ollut tuostakaan mitään apua.

                  Tuo imusarjan irroitus on muutenkin hyvä idea, kun saa tarkistettua tarkasti sieltä alta kaikki kumitulpat ja separaattorin ja ICV:n tiivisteet näkee samalla. Minullahan oli jotenkin kummallisesti se imusarjan alapuolella oleva luukku jossa on noi imu "pisteet" niin näytti, että se luukku oli jotenkin vääntynyt ja on voinut sieltäkin imeä reunoilta ilmaa. Laitoin siihen uuden tiivisteen ja tiivisteliimaa joten alkoi sekin kunnolla pitämään.
                  Pitää huomenna tutkia mutta en ehdi saamaan imusarjan tiivisteitä ku kohta loppuu korjausaika..
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Mikäs kun starttaa auton kylmästä, niin haisee selvästi bensalta pakokaasu jonkin aikaa? Onko tämä normaalia kun en ole mielestäni aikaisemin haistanut bensiiniä? Vitsi kun noi Add:t eivät nouse niin korkeelle, että antaisi vikakoodia jostain!
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      Originally posted by janke View Post
                      Mikäs kun starttaa auton kylmästä, niin haisee selvästi bensalta pakokaasu jonkin aikaa? Onko tämä normaalia kun en ole mielestäni aikaisemin haistanut bensiiniä? Vitsi kun noi Add:t eivät nouse niin korkeelle, että antaisi vikakoodia jostain!
                      Kylmä moottori vaatii rikkaamman seoksen, että käynti on tasaista eikä esim. liikkeellelähtö ole nykivää. Kyseessä on siis ominaisuus.
                      Onko sulla koskaan ollut autoa, jossa on kaasarimoottori ja manuaalinen ryyppy?
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by kaol View Post
                        Kylmä moottori vaatii rikkaamman seoksen, että käynti on tasaista eikä esim. liikkeellelähtö ole nykivää. Kyseessä on siis ominaisuus.
                        Onko sulla koskaan ollut autoa, jossa on kaasarimoottori ja manuaalinen ryyppy?
                        No tuota, kun en ole tuota haistanut aikaisemmin.. nenä ollut vissiin tukossa
                        Kyl on ollut kaasarivehkeitä jotka haisivat muutenkin bensalta
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • rausku
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 16
                          • Uusimaa

                          e39 540iA -98

                          Katsastuksessa hylky päästöistä, aiemmin ei niiden kanssa ollut ongelmaa. Etummaiset lambdat vaihdettu ehkä 3 vuotta sitten ja KAT:t uusittu 1.5vuotta sitten, IMM uusittu 2 vuotta sitten. INPA:lla ei hälytyksiä moottorinohjauksessa. Ohessa livedataa, parin vuoden takaiseen seuraavia pienehköjä muutoksia:
                          - ilmamäärät n. +1.5kg/h
                          - lambda voltage1 0.76 -> 0.66 (voltage2 ennallaan)
                          - lambda integrator 1 & 2 nousua +1.00 molempiin
                          - additiv 1: 4 -> 0
                          - multiplikativ 1 & 2: -2.0 molempiin

                          Löytyisikö täältä vinkkejä mistä kannattaisi lähteä yrittämään korjausta (ilmansuodatin, tulpat..)?

                          Mitatut arvot tyhjäkäynti / kierroksilla:
                          CO: 0.78 (raja 0.5) / 0.45 (raja 0.3)
                          HC: 152 (raja 100) / 36 (ok)
                          CO2: 13,7 / 14,4 (ok)
                          O2: 1,15 / 0,58 (ok)
                          lambda - / 1,012 (ok)
                          Attached Files

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Kirjotellaas pitkästä aikaa tännekin.

                            Justiin itsellä oli pahanlainen imuvuoto, kun Icv ei ollut kunnolla paikallaan ja sieltä tiivisteen välistä haukkasi ilmaa toden teolla. Oireet olivat iso suhahdus sammutuksen jälkeen ja huono käyntiinlähtö ja ponneton kiihtyvyys. Kokeilin ennen inpan kiinnilaittoa suihkutella cleaneria letkuihin ja siitähän tyhjäkäynti aina nytkähteli. Inpa kiinni ja tutkimaan vikakoodeja ja lambdoja herjasi ja fuel trim limittiä bank 1-2.
                            Sitten katsoin inpan live-tietoja ja adaptation value multiply Olivat plussalla noin 20.00 eli rikasta seosta tarjosi kierroksilla. Add:t, eli tyhjäkäynti korjaus arvot bank 1-2 olivat 0.00.:think
                            Jokin rajoittaa tuon M52b25 riittävää ilmansaantia tyhjäkäynnillä joka ei nyt ole kuitenkaan mikään vakava asia, kun eihän tyhjäkäynnillä saisi oikein pidelläkkään pitkiä aikoja.

                            Elikkäs, kannattaa huolella kiinnittää separaattori ja toi tyhjäkäyntiluisti "ICV" ettei tule vastaavia ongelmia. Noi imuvuodot ovat kyllä "yleensä" syypäitä moneen moottorin toimintahäiriöihin.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • wham!
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 79
                              • Itä-Suomi

                              Jankelle

                              Terve Janke!

                              Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.

                              En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.

                              Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.

                              Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.

                              Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.

                              Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.

                              Pari kysymystä:

                              - Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?

                              - Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?

                              - Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?

                              Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia


                              Kiitos


                              -wham
                              Last edited by wham!; 30-05-2014, 22:50. Reason: Tarkennus

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by wham! View Post
                                Terve Janke!

                                Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.

                                En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.

                                Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.

                                Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.

                                Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.

                                Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.

                                Pari kysymystä:

                                - Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?

                                - Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?

                                - Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?

                                Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia


                                Kiitos


                                -wham
                                Morjes!

                                Mufler flap on ihan shadow memoryn tuoma "illuusio" joten, sitä ei löydy näistä 523:ta.

                                Tyhjäkäynnin notkahdus on ihan normaalia näissä siinä ~1000rpm kohdalla, kun päästää kaasulta jalan, joten siitä ei tarvitse murehtia.

                                Kammen ja nokan tunnistimet voivat olla niin sanotusti "puoliksi" paskana joten pitäisi kyllä jäädä noista "yleensä" kooditkin jos jotain vikaa. Kampiakselin tunnistin voi olla myös huonosti paikallaan jos joskus vaihdettu autoosi, niin jos 1-mm välissä likaa, niin voi aiheuttaa mitä oireita tahansa. Myös kammen anturi voi hukkua lian ja kaiken muun sarssin peittoon joka voi heikentää tunnistimen toimintaa.
                                Nokan tunnistinta pystyt seuraamaan inpalla jos live-arvoissa kääntyy ~20-astetta, niin toimii.

                                Suosittelen käymään kaikki imupuoleen liittyvät letkut/putket ihan käsissä pyörittämällä läpi ja juurikin tuon tyhjäkäyntiluistin puhdistusta sekä varmistamaan se, että se menee varmasti oikein ja tukevasti paikalleen. Lisäksi jos on aikaa ja rahaa, niin tulpanhatut kannattaa uusia sekä suuttimet ehkä kannattaa käyttää testauksessa sekä puhdistuksessa. Ei mielestäni kannata suinpäin ostella antureita, jos ja kun ei ole selvää "kunnon" nykimis vikaa!? Ja jos meinaat uudet anturit kuitenkin hankkia, niin alkuperäiset vain sitten toimii ja muut ovat täyttä sekundaa.

                                Itsellä on toiminut ihan moitteitta pitkän aikaa motti, toki tuo oma icv:n asennus virhe jonka kiireellä taannoin laitoin kiinni, mutta eipä tuossa kuinkaan käyny.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎