Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by wham! View Post
    Terve Janke!

    Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.

    En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.

    Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.

    Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.

    Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.

    Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.

    Pari kysymystä:

    - Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?

    - Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?

    - Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?

    Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia


    Kiitos


    -wham
    Ihan varmasti imuvuotoa.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Onko muilla m52b25-28 automaatin omistajilla aaltomaista kiihtyvyyttä, autossa meinaan? Tämä on ilmeisesti vain automaateissa ongelma? Kiva kuulla muiden kokemuksia?
      Last edited by janke; 31-05-2014, 15:33.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • wham!
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 79
        • Itä-Suomi

        Hemi

        Originally posted by Hemi View Post
        Ihan varmasti imuvuotoa.

        Oman käsityksen mukaan imuvuotoa ei pitäisi olla. Sitä itsekin epäilin aluksi pitkään mutta sellaista en ole löytänyt ajan mittaan tutkiskellessani.

        Tuo ajonaikainen nykiminen on nyt jäänyt enemmänkin satunnaiseksi mutta parkkipaikoilla pöryytellessä pintakaasulla tai tyhjäkäynnillä auton sammuminen on alkanut esiintymään sitäkin enemmän.

        Olen ainakin itse siinä käsityksessä että edelleen kampi-/nokka-anturissa olisi päivittämisen tarvetta.

        Inpalla en ole päässyt käymään mutta bmw-scanner ei edelleenkään anna mitään järkeviä erroreita (tosin viime kerrasta on jo vähän aikaa).

        Kiitos vastauksista!

        -wham

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1680
          • vihti

          Omassa 96vm. manuaalivaihteisessa 523i on semmonen vaiva että auton käydessä ilmeisesti pakoputki kolisee voimakkaasti, vika tuli ilmi kun moottoritieltä poistumisen jälkeen alkoi kuulua joku ihme räpätys kiihdyttäessä 2000rpm kohilla. Sittemmin tämän jälkeen on kolissut jatkuvasti niin että jalankulkijoillakin päät kääntyy ihmettelemää tätä rikkinäistä bmw:tä.

          Auto on 235 tonnia ajettu ja muutama tkm sit on käyty leimaamassa ja päästöissä ei ollut onkelmia silloin, onko se silti nyt vaan katti hajalla? Ei kyllä muuta tuu mieleen kun nyt on meno alkanu tuntua ihan ku olis mopo 520i vaikka 523i mun auto on tai pitäis olla.

          Ostin auton liikkeestä 1kk sitten ja silloin oli vaikka mitä vikaa mitkä ite sit laitoin, tein autoon inspection 2-ohjeen mukaan huollon jolloin ilmeni:

          - pohjalevyn riittämätön ruostesuojaus, ruostuminen alkanut jo en tiedä saako pelastettua
          - 6 sytytystulpasta 1 oli riittävän tiukasti, käyntiääni siinä olikin traktorimainen
          - termostaatti viallinen, vaihdon jälkeen taas alkoi lämpenemään auto niinkun kuuluu
          - oikea etu pyöränlaakeri jurisi voimakkaasti, ihan sama mitä vauhtia ajoi
          - vasemman takaoven lukko ei aukea sähköllä, luutavasti menee koko lukkohärveli sieltä ovesta vaihtoon
          - ohjaustehostimen pumppu surisee, ei auttanu nesteiden vaihto että uutta pumppua vaan sit ku ei ollenka toimi enää


          Semmonen pommi, no 2000 menin maksamaan koko romusta että en tiedä onko paha, remontit itse tehty ja palo satoja siinäki. Jos se nyt katti on hajonnut niin tulee taas kallis remontti halpisautoon. Muuten ihan kiva siistikuntonen ulkoapäin ja alusta hyvä ei kolise/tärise eikä mitkää paikat repsota autossa tai oo reikiä penkeissä mutta toi ruosteinen pohja vituttaa, siitä ei tietysti ostaessa kukaan puhunu mitää vaikka varmasti on tiietty!
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            Originally posted by naikou View Post
            Auto on 235 tonnia ajettu ja muutama tkm sit on käyty leimaamassa ja päästöissä ei ollut onkelmia silloin, onko se silti nyt vaan katti hajalla? Ei kyllä muuta tuu mieleen kun nyt on meno alkanu tuntua ihan ku olis mopo 520i vaikka 523i mun auto on tai pitäis olla.

            Ostin auton liikkeestä 1kk sitten ja silloin oli vaikka mitä vikaa mitkä ite sit laitoin, tein autoon inspection 2-ohjeen mukaan huollon jolloin ilmeni:

            - pohjalevyn riittämätön ruostesuojaus, ruostuminen alkanut jo en tiedä saako pelastettua
            - 6 sytytystulpasta 1 oli riittävän tiukasti, käyntiääni siinä olikin traktorimainen
            - termostaatti viallinen, vaihdon jälkeen taas alkoi lämpenemään auto niinkun kuuluu
            - oikea etu pyöränlaakeri jurisi voimakkaasti, ihan sama mitä vauhtia ajoi
            - vasemman takaoven lukko ei aukea sähköllä, luutavasti menee koko lukkohärveli sieltä ovesta vaihtoon
            - ohjaustehostimen pumppu surisee, ei auttanu nesteiden vaihto että uutta pumppua vaan sit ku ei ollenka toimi enää


            Semmonen pommi, no 2000 menin maksamaan koko romusta että en tiedä onko paha, remontit itse tehty ja palo satoja siinäki. Jos se nyt katti on hajonnut niin tulee taas kallis remontti halpisautoon. Muuten ihan kiva siistikuntonen ulkoapäin ja alusta hyvä ei kolise/tärise eikä mitkää paikat repsota autossa tai oo reikiä penkeissä mutta toi ruosteinen pohja vituttaa, siitä ei tietysti ostaessa kukaan puhunu mitää vaikka varmasti on tiietty!
            Eipä -96 mallin E39, 235000 km ajettu 2000,- maksanu pirssi mikää takuu uusi ole, eikä varmasti viatonkaan. Mitä muuta odotit tuohon hintaa? Kilometrienkin paikkansapitävyys saattaa olla vähän niin ja näin, kun kerran noin hyvässä kunnossa jo on...
            Last edited by Havis; 04-06-2014, 13:10.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1680
              • vihti

              Originally posted by Havis View Post
              Eipä -96 mallin E39, 235000 km ajettu 2000,- maksanu pirssi mikää takuu uusi ole, eikä varmasti viatonkaan. Mitä muuta odotit tuohon hintaa? Kilometrienkin paikkansapitävyys saattaa olla vähän niin ja näin, kun kerran noin hyvässä kunnossa jo on...
              Kyllähän mä sen tiedän että bmw on hyvä auto 150tkm ja se jälkeen alkaa tiulemaa ne kaikki pikkuviat ja vähän isommatkin, tää mun auto on kehä3 sisäpuolella ollu koko sen ajan mitä on suomessa ollut ja kyllähän helsinkiläiset perusautoilijat tiedetään. Autoa käytetty vaan matkoihin mitä joukkoliikenteellä ei saa hoidettua, muuten seissy ruudussa kesät talvet ja tietysti ollaan sillä asenteella et jos ei autolla paljoo ajeta nii eipä sitä sillon tarvi huollossa käyttää ollenkaan. Huoltokirjan vika leima on 2007 vuonna helsinkiläiseltä korjaamolta 162tkm ja inspectionII tehty, varmaan joku nyrkkipaja kun oli vääränkokonen ilmansuodatinkin ja raitisilmasuodattimet heitetty kuikkaan...
              Last edited by naikou; 04-06-2014, 14:48. Reason: ...
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by naikou View Post
                Kyllähän mä sen tiedän että bmw on hyvä auto 150tkm ja se jälkeen alkaa tiulemaa ne kaikki pikkuviat ja vähän isommatkin, tää mun auto on kehä3 sisäpuolella ollu koko sen ajan mitä on suomessa ollut ja kyllähän helsinkiläiset perusautoilijat tiedetään. Autoa käytetty vaan matkoihin mitä joukkoliikenteellä ei saa hoidettua, muuten seissy ruudussa kesät talvet ja tietysti ollaan sillä asenteella et jos ei autolla paljoo ajeta nii eipä sitä sillon tarvi huollossa käyttää ollenkaan. Huoltokirjan vika leima on 2007 vuonna helsinkiläiseltä korjaamolta 162tkm ja inspectionII tehty, varmaan joku nyrkkipaja kun oli vääränkokonen ilmansuodatinkin ja raitisilmasuodattimet heitetty kuikkaan...
                Eipä tuo varmaan kuitenkaan mikään pommi ole. Laita kuntoon ni saat autoo vielä pitkäks aikaa (t: nimmerkki 420000 km taulussa 523i:ssä ja matka eiku jatkuu)
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Mites tuon koneen rallatus tapahtuu käynnistäessä vain pakkas keleillä? Nyt kun kesä kuuma, niin ei ole mitään rallatuksia kuulunut enää? Toki vaihdoinhan uuden separaattorin ja öljytikun puhdistelin karstoista ja uusiin sinne juureen o-renkaan, joten liekö tuolla jotain osuutta asiaan?

                  Täytyy sanoa jotain positiivistakin väliin, että aina vain paranee auton käyntipuoli! On todella herkkä kaasuun nyt ja jaksaa vetää todella keveästi esim. ohituksissa! Ennen piti painaa kickdown pohjaan, että pääsi jonkun edelle, ja nyt hieman poljinta hipaisten auto hyökkää suorastaan vauhtiin. Toki, eihän tämä mikään tykki ole, mutta nyt varmaan on kaikki kadonneet tehot mukana menossa.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1835
                    • Kotona/Poissa

                    Originally posted by janke View Post
                    Täytyy sanoa jotain positiivistakin väliin, että aina vain paranee auton käyntipuoli! On todella herkkä kaasuun nyt ja jaksaa vetää todella keveästi esim. ohituksissa! Ennen piti painaa kickdown pohjaan, että pääsi jonkun edelle, ja nyt hieman poljinta hipaisten auto hyökkää suorastaan vauhtiin. Toki, eihän tämä mikään tykki ole, mutta nyt varmaan on kaikki kadonneet tehot mukana menossa.
                    Perinteisen tyylin kone kaipaa välillä kunnon kaasunvaihtoa sylintereihin ja reipasta kaasujalkaa Karstat liikkeelle niin kulku kevenee.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Havis View Post
                      Perinteisen tyylin kone kaipaa välillä kunnon kaasunvaihtoa sylintereihin ja reipasta kaasujalkaa Karstat liikkeelle niin kulku kevenee.
                      Kyllähän auto sitä rääkkiä on välistä saanutkin. Nyt vain on jotenkin palat loksahtanut kohdalleen.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • iamasinner
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2014
                        • 68
                        • Got them two

                        Originally posted by naikou View Post
                        Semmonen pommi, no 2000 menin maksamaan koko romusta
                        Jaa, paljon kyllä jouduit maksamaan, esimerkiksi itse ostin täysin saman, mutta 2v sitten ja 292tkm kilsoilla, ja oli huippukuntoinen. Mun mielestä liikkeestä ei kannata vanhaa ostella. Vaikka yksityisellä onkin se riski.

                        Mutta siis, mulla 2v toiminut auto ongelmitta, tehostimen pumpun vaihdoin, ei muuta, mitä nyt pari alle 20e alustan osaa.

                        Se on paljon ostajasta kiinni, mitä ja mistä löytää. Nykyään tosin systeri ajaa tuolla, mutta ei se ole sen hunommaksi muuttunut. Katsastukset heittämällä läpi.

                        Joten on olisi niinkään kriittiinen nettiauton halvimpien autojen suhteen, siellä on niitä helmiäkin.

                        Ja tällä tarkoitus ajaa vähintään Haviksen kilometrilukemiin!
                        sigpic

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by janke View Post
                          Mites tuon koneen rallatus tapahtuu käynnistäessä vain pakkas keleillä? Nyt kun kesä kuuma, niin ei ole mitään rallatuksia kuulunut enää? Toki vaihdoinhan uuden separaattorin ja öljytikun puhdistelin karstoista ja uusiin sinne juureen o-renkaan, joten liekö tuolla jotain osuutta asiaan?

                          Täytyy sanoa jotain positiivistakin väliin, että aina vain paranee auton käyntipuoli! On todella herkkä kaasuun nyt ja jaksaa vetää todella keveästi esim. ohituksissa! Ennen piti painaa kickdown pohjaan, että pääsi jonkun edelle, ja nyt hieman poljinta hipaisten auto hyökkää suorastaan vauhtiin. Toki, eihän tämä mikään tykki ole, mutta nyt varmaan on kaikki kadonneet tehot mukana menossa.
                          Pakko vielä lisätä tähän, kun olen kysellyt täälläkin monessa paikassa tuon autoni vedottomuutta, kun ei ole jaksanut mennä tasakaasullu silleen, että on pienessäkin mäessä hidastanut vauhtia ihan tolkuttomasti ja vastaavasti alamäessä taas ei saavuttanut tuota vakio nopeutta, joten aina sai kaasulla leikkiä ja autojen perässä ajo oli yhtä kaasun pumppaamista!?
                          Joku meinasi täälä foorumilla että noi M52b25 automaatilla varustetut ovat kaikki laiskoja kulkemaa tuola 1800-2000rpm kierroksilla, mutta epäilin siinä mielessä, että tuskin auto on tehtaalta tullessaan tarkoitettu noin laiskaksi!?
                          Nyt kuitenkin auto jaksaa mennä ihan normaalisti tasakaasulla ja mäkeen ei hidasta nopeutta niin kun aikaisemmin, joten näyttäisi nyt motti pelaavan normaalisti. Samoin vaihteisto pelaa nyt todella pehmeästi!!
                          Ei se Hemi turhaan noista imuvuodoista aina huutele!
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Kysytääs kun kävin katsurilla niin tuli tollaset päästöt.

                            Joutokäynti:
                            CO% 0,03
                            HC ppm: 2.
                            02% 0,15

                            RPM yli 2000:
                            CO% 0,05
                            HC ppm: 10
                            02% 0,09

                            Onko noi hyvät lukemat vai välttävät?:think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Juize
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 231
                              • Joensuu

                              Eikös nuo ainakin välttävät ole jos leiman sait.
                              G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                              ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                              ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                              ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Juize View Post
                                Eikös nuo ainakin välttävät ole jos leiman sait.
                                No mitä noi kertoo auton kunnosta?
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎