Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 ostamassa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hasba
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 584
    • 05900

    Originally posted by Purni View Post
    9v patterilla voit testaa solenoidit yks kerrallaan et toimiiko. Siellä voi olla kylmäjuotoksia tai sitten on solenoidi paskana. Multa saa solenoideja jos tarvetta.
    Näin olen tehnytkin ja kaikki solenoidit liikkuvat patterilla, mietityttää vain että voiko jokin estää niitä liikkumasta kun on autossa kiinni (esim. voiko johdossa olla vikaa mihin solenoidikortti liitetään tms.. Siksi haluaisin että koneella saisi testattua jokaista erikseen kun kortti on autossa kiinni.

    Autoelektrosta tuli vastaus että ei solenoideissakaan ole katkoksia, samaan tulokseen päädyin itsekkin mutta oma osaaminen sähkötöissä on heikkoa joten halusin että tarkistavat.

    Olisikohan nyt fiksuinta vaan tilata kuskinpuolen cps ja vaihtaa se?
    Last edited by hasba; 06-10-2016, 17:06.
    E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
    Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

    Comment

    • Purni
      BTCF Member
      • May 2007
      • 915
      • Vantaa

      Originally posted by hasba View Post
      Näin olen tehnytkin ja kaikki solenoidit liikkuvat patterilla, mietityttää vain että voiko jokin estää niitä liikkumasta kun on autossa kiinni (esim. voiko johdossa olla vikaa mihin solenoidikortti liitetään tms.. Siksi haluaisin että koneella saisi testattua jokaista erikseen kun kortti on autossa kiinni.

      Autoelektrosta tuli vastaus että ei solenoideissakaan ole katkoksia, samaan tulokseen päädyin itsekkin mutta oma osaaminen sähkötöissä on heikkoa joten halusin että tarkistavat.

      Olisikohan nyt fiksuinta vaan tilata kuskinpuolen cps ja vaihtaa se?
      Pistähän kuva vaikkapa vikakoodeista.
      Kesämiina: E39 M5 S/C
      Talvimiina: E70 X5 530sd

      Comment

      • hasba
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 584
        • 05900

        Originally posted by Purni View Post
        Pistähän kuva vaikkapa vikakoodeista.
        https://www.dropbox.com/s/hlhuxsnvjc...oodit.pdf?dl=0

        Yks mikä itseä vielä mietityttää että voisiko joku solenoidien piuhoista löydä maihin? Kun kortista on poistettu ne pienet piirilevyt missä solenoidin ja kortista tulevat piuhat kohtaavat..
        E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
        Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

        Comment

        • ea_M5
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 205
          • Finland - Espoo/Turku

          Yksi mahdollisuus on myös vaihtaa solenoidikortit puolittain. Koodien pitäisi seurata viallista korttia jos siinä on vikaa. Tämä kannattaa tehdä uusilla solenoidien o-renkailla.
          2001 Le Mans Blue ///M5
          Black/Blue sport interior
          Titanium Trim
          Supersprint X-pipe

          Comment

          • hasba
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 584
            • 05900

            Originally posted by ea_M5 View Post
            Yksi mahdollisuus on myös vaihtaa solenoidikortit puolittain. Koodien pitäisi seurata viallista korttia jos siinä on vikaa. Tämä kannattaa tehdä uusilla solenoidien o-renkailla.
            Joo sitähän voisi kokeilla. Kuskinpuolelle on tosiaan vaihdettu uudet renkaat ja samalla voisi vaihtaa matkustajanpuolelle.
            E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
            Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

            Comment

            • Purni
              BTCF Member
              • May 2007
              • 915
              • Vantaa

              Joo o, vaihda kortit päittäin niinkuin neuvottiin ja kerro sitten miten kävi.
              Kesämiina: E39 M5 S/C
              Talvimiina: E70 X5 530sd

              Comment

              • SuperR
                Newbiemmer
                • Aug 2016
                • 23
                • Vantaa

                Mikä funktion on vanoksen solenoideissa olevilla ruskeilla "suodatin" renkailla? Joku edellinen omistaja ilmeisesti ne halunnut poistaa tuosta minun laitteesta.

                Comment

                • hasba
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 584
                  • 05900

                  Originally posted by SuperR View Post
                  Mikä funktion on vanoksen solenoideissa olevilla ruskeilla "suodatin" renkailla? Joku edellinen omistaja ilmeisesti ne halunnut poistaa tuosta minun laitteesta.
                  Eikös ne oo suodattimia. Mikäli ne on huonokuntoksia niin lukenu että monet on pois ottanu ettei ne tuki siellä mitään.

                  Tänään tuli oma solenoidikortti takaisin: ei juotosvikaa eikä komponenttivikoja, solenoidien resistanssit 3,9-4,2 ohm. Heitin sen nyt takas autoon että pääsee välillä silläkin liikkumaan kun melkein kuukauden ollut pois käytöstä. Lauantai aamuna vaihdan solenoidikorttien paikat ja katson mitä tapahtuu.
                  Last edited by hasba; 13-10-2016, 15:23.
                  E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                  Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                  Comment

                  • hasba
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 584
                    • 05900

                    Nyt on solenoidi kortit vaihdettu päikseen ja samalla vaihdoin tiivisteet toiseenkin korttiin. Vikakoodit seurasivat korttia eli varmaan uusia solenoideja olisin vailla, pystyykö koodien perusteella sanoa mitkä solenoidit tulisi vaihtaa?

                    Vikakoodit ovat:

                    184 EVANOS1 regulation

                    Error frequency : 1
                    Logistic counter: 40

                    Engine speed 800.00 rpm
                    Oil temperature TOG 43.00 degrees C
                    Cooling water temp. 46.00 degrees C
                    Supplier voltage HR 13.60 V
                    aufgetreten vor (rel. BZ) 0.00 km


                    Actual value too low
                    OBD exhaust relevant error
                    Error present
                    Static error

                    72 EVANOS1-late valve

                    Error frequency : 4
                    Logistic counter: 40

                    Error occured 1. times at:

                    Engine speed 800.00 rpm
                    Oil temperature TOG 43.00 degrees C
                    Cooling water temp. 46.00 degrees C
                    Supplier voltage HR 13.50 V
                    aufgetreten vor (rel. BZ) 0.00 km

                    0100 - Broken wire / Value missing
                    OBD exhaust relevant error
                    Error present
                    Sporadic error

                    67 EVANOS1-early valve

                    Error frequency : 2
                    Logistic counter: 40

                    Error occured 1. times at:

                    Engine speed 0.00 rpm
                    Oil temperature TOG 63.00 degrees C
                    Cooling water temp. 63.00 degrees C
                    Supplier voltage HR 12.20 V
                    aufgetreten vor (rel. BZ) 0.00 km

                    0100 - Broken wire / Value missing
                    Error not present
                    Sporadic error
                    E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                    Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                    Comment

                    • ea_M5
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 205
                      • Finland - Espoo/Turku

                      Uusimmat koodit ainakin viittaavat B1 imupuolen nokka-akseliin jonka advance/retard-ohjauksesta vastaavat auton edestä katsottuna klo12 ja klo15 asennoissa olevat solenoidit. (Solenoidikortin kansi on likimain 45 astetta kallistettu neliö jonka suhteen olen määritellyt kellonajat)

                      Solenoidikortin siirto B2 <-> B1 muuttaa yksittäisten solenoidien positioita vanosyksiköissä seuraavasti:

                      klo12 (B2 intake retard) <-> klo21 (B1 exhaust advance)
                      klo15 (B2 exhaust retard) <-> klo12 (B1 intake advance)
                      klo18 (B2 exhaust advance) <-> klo15 (B1 intake retard)
                      klo21 (B2 intake advance) <-> klo18 (B1 exhaust retard)

                      Muuttuiko käynti mitenkään?
                      2001 Le Mans Blue ///M5
                      Black/Blue sport interior
                      Titanium Trim
                      Supersprint X-pipe

                      Comment

                      • hasba
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 584
                        • 05900

                        Originally posted by ea_M5 View Post
                        Uusimmat koodit ainakin viittaavat B1 imupuolen nokka-akseliin jonka advance/retard-ohjauksesta vastaavat auton edestä katsottuna klo12 ja klo15 asennoissa olevat solenoidit. (Solenoidikortin kansi on likimain 45 astetta kallistettu neliö jonka suhteen olen määritellyt kellonajat)

                        Solenoidikortin siirto B2 <-> B1 muuttaa yksittäisten solenoidien positioita vanosyksiköissä seuraavasti:

                        klo12 (B2 intake retard) <-> klo21 (B1 exhaust advance)
                        klo15 (B2 exhaust retard) <-> klo12 (B1 intake advance)
                        klo18 (B2 exhaust advance) <-> klo15 (B1 intake retard)
                        klo21 (B2 intake advance) <-> klo18 (B1 exhaust retard)

                        Muuttuiko käynti mitenkään?
                        Muuttui. Aluksi kävi ihan normaalisti, seuraavalla käynnistyskerralla tyhjäkäynti heikkeni hieman (ei tosin niin huonoksi kuin ennen korttien vaihtoa) ja tämä kävi ilmi mm. siitä että nokka-akselien säätö pysyi kurissa.

                        Aikaisemmin kun 9v patterilla kokeilin solenoideja niin yksi piti selkeästi kovempaa ääntä kuin kolme muuta joka mielestäni viittasi siihen että vain tämä yksi olisi kunnossa.
                        E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                        Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                        Comment

                        • hasba
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 584
                          • 05900

                          Originally posted by hasba View Post
                          Muuttui. Aluksi kävi ihan normaalisti, seuraavalla käynnistyskerralla tyhjäkäynti heikkeni hieman (ei tosin niin huonoksi kuin ennen korttien vaihtoa) ja tämä kävi ilmi mm. siitä että nokka-akselien säätö pysyi kurissa.

                          Aikaisemmin kun 9v patterilla kokeilin solenoideja niin yksi piti selkeästi kovempaa ääntä kuin kolme muuta joka mielestäni viittasi siihen että vain tämä yksi olisi kunnossa.
                          Päivitetään tähän vielä että solenoidikortti oli jäänyt hieman vinoon asentaessa joten antoi vikakoodeja. Sain kortin paikoilleen ja auto rupesi heti toimimaan niinkuin pitää. Olin jo kerinnyt sopimaan kaupat Purnin kanssa kortista mutta peruutin ne koska auto toimi ihan niinkuin pitäisi.

                          Noh seuraavaksi kokeilin kepillä jäätä että menisikö auto kaupaksi kun neliveto kuumetta pukkaa niin nyt on auto myyty...
                          E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                          Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                          Comment

                          • Purni
                            BTCF Member
                            • May 2007
                            • 915
                            • Vantaa

                            Hyvä kun korjaantui, vähän jäi vaan mietityttää et asensitkö 4x ne solenoidit väärin? Kerran oli tapaus kun auto tuli perus inspa3:een niin korjauksen jälkeen tuli vanos vika ku ei pysynyt solenoidit paikoillaan. Muuttuiko sitten ö-paine jotenkin vai mikälie syy sitten.

                            Tänään tuli haalittua yks S62 kokoelmiin joten nyt solenoideja ylimääräisena 12kpl + muuta konesälää jos tarvetta.

                            Kannet aattelin plaanata ja kunnostaa, uudet venavarrenkumit jne jos vaikka joku haluaa ostaa sitten bolt on kansia.
                            Kesämiina: E39 M5 S/C
                            Talvimiina: E70 X5 530sd

                            Comment

                            • hasba
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 584
                              • 05900

                              Originally posted by Purni View Post
                              Hyvä kun korjaantui, vähän jäi vaan mietityttää et asensitkö 4x ne solenoidit väärin? Kerran oli tapaus kun auto tuli perus inspa3:een niin korjauksen jälkeen tuli vanos vika ku ei pysynyt solenoidit paikoillaan. Muuttuiko sitten ö-paine jotenkin vai mikälie syy sitten.

                              Tänään tuli haalittua yks S62 kokoelmiin joten nyt solenoideja ylimääräisena 12kpl + muuta konesälää jos tarvetta.

                              Kannet aattelin plaanata ja kunnostaa, uudet venavarrenkumit jne jos vaikka joku haluaa ostaa sitten bolt on kansia.
                              Se tosiaan vaikuttaa aika epätodennäköiseltä että olisin joka kerta onnistunu asentamaan ne solenoidit huonosti.. mutta mene ja tiedä. Kiitos sulle vielä avusta
                              E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
                              Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

                              Comment

                              • SuperR
                                Newbiemmer
                                • Aug 2016
                                • 23
                                • Vantaa

                                Missä lukemissa muilla pyörii kulutukset sekalaisessa ajossa? Itellä on jossain 15-20 välillä niin mietin että onko ihan haarukassa. Maffit sekä lambat on uudet, onko jotakin muuta osia jotka suoraan vaikuttaa kulutukseen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎