memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    #76
    Originally posted by juhnis82 View Post
    Käytin auton suuntauksessa ja raportti liitteenä. Auto 523 -96 ja kumit on 235/45/17 joka kulmassa. Taakse vaihdettu kaikki tukivarret, laakerit, iskunvaimentimet ja jouset. Vakio alusta. Osien vaihdon jälkeen ruuvasin camber ruuvin niin "pystyyn" kun silmällä sain. Muuten kaikki lukemat kelpaa, ainoa asia on etupään caster joka on punaisella. Pitääkö tuota jotenkin yrittää laittaa kuntoon vai antaa olla? Voisin keksiä parempaakin tekemistä kun ryömiä auton alla
    Sulla on oikealla edessä camber hieman jopa positiivisella puolella. Vasemmalla selkeästi negatiivista. Itellä oli viime kesänä vähän sama tilanne ensin, mutta olin viilannut etupäähän tilaa siirrellä yläpään laakereita, joten ne saatiin lähemmäs tasalle. Myöhemmin säädin vielä apukuskin puolta enemmän negatiiviseksi ja mielestäni parani ajokäytös, kun on lähemmin symmetriset. Eli olisin hieman huolissani, jos jompi kumpi pyörä on ihan pystyssä tai jopa vähän positiivisella puolella. Voi tehdä ajossa enemmän uraherkän ja ehkä puoltaakin kun on tuollainen ero.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by juhnis82 View Post
      Käytin auton suuntauksessa ja raportti liitteenä. Auto 523 -96 ja kumit on 235/45/17 joka kulmassa. Taakse vaihdettu kaikki tukivarret, laakerit, iskunvaimentimet ja jouset. Vakio alusta. Osien vaihdon jälkeen ruuvasin camber ruuvin niin "pystyyn" kun silmällä sain. Muuten kaikki lukemat kelpaa, ainoa asia on etupään caster joka on punaisella. Pitääkö tuota jotenkin yrittää laittaa kuntoon vai antaa olla? Voisin keksiä parempaakin tekemistä kun ryömiä auton alla
      Siis sillä ei ole mitään merkitystä onko caster tuon verran"punaisella"(=ilmeisesti "horokki" jousitus?).
      Se mikä tuossa kummittelee on väärin päin oleva etupään camber ja caster-erot.
      Eli todennäköisesti valuu nyt tien kallistuksen suuntaan?
      Erot itsessään ei ole vielä tällä rengastuksella hälyttävät, vaikka vähän liikaa jo onkin, mutta ikävä kyllä erot ovat juuri päinvastoin kuin Suomessa pitäisi olla.
      Eli jos eroa on niin negatiivista camberia saisi olla oikealla enemmän kuin vasemmalla ja samoin casteria.
      Nämä kompensoivat hieman tien kallistusta, mutta nyt sinulla on kummatkin päinvastoin.
      Jos muutenkin "hifistellään", niin takana negatiivista camberia saisi tällä rengastuksella olla -1.35-1.40"-astetta ja aurausta edessä puolet vähemmän.
      Mutta, ei nämä ihan näinkään ole mitenkään katastrofaaliset, jos ajoltaan muuten tuntuu olevan ok?

      Comment

      • dokki
        BTCF Member
        • Feb 2013
        • 236
        • valtimo-sotkamo

        #78
        e39 nelipyörä suuntaus

        Osaako joku sanoa että minkälaiset pyörän kulmat pitäs olla e39?Säädetty talvella kohilleen ku laitettiin alustasarja ja uudet nivelet nyt syö takarenkaat 4000km sisään tai apparin puoli menee ihan sileeks sisäpuolelta mutta kuskin puoli ei eli onko liikaa aurausta vai camberia vai molempia? renkaat on takana 235/35r19 kympin vanteella.
        BMW e39 530dA-98
        BMW e38 735iAL-97

        EX:BMW e39 523iA-97
        BMW e36 320ci-92
        BMW e36 316i -92
        BMW e36 325 -91 252hv 315nm
        Honda civic TIC -89 220hv 230nm

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10114
          • KVLA

          #79
          Ei kai noita kohdilleen ole säädetty,jos renkaat kuluu v....lleen.Katteleppa tuolta:


          tai:

          Comment

          • dokki
            BTCF Member
            • Feb 2013
            • 236
            • valtimo-sotkamo

            #80
            Näitä kun lueskelin nopeesti nii aurausta mahollisimman vähä ja camberit -1.30/-1.40 menikö paljokin pieleen?
            BMW e39 530dA-98
            BMW e38 735iAL-97

            EX:BMW e39 523iA-97
            BMW e36 320ci-92
            BMW e36 316i -92
            BMW e36 325 -91 252hv 315nm
            Honda civic TIC -89 220hv 230nm

            Comment

            • N.u.t
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 202
              • Seinäjoki

              #81
              Originally posted by dokki View Post
              Näitä kun lueskelin nopeesti nii aurausta mahollisimman vähä ja camberit -1.30/-1.40 menikö paljokin pieleen?
              Camberit toleranssi arvojen minimiin ja auraukset kuten yllä totesit.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                #82
                Originally posted by dokki View Post
                Näitä kun lueskelin nopeesti nii aurausta mahollisimman vähä ja camberit -1.30/-1.40 menikö paljokin pieleen?
                Eteen sinun pitäisi saada camberit -0.10´ -0.15´ välille ja taakse camberit -1.20´ -1.30´ väliin. Auraus eteen jos on uutta osaa, niin lähelle 0. Taakse auraus 0.05´ 0.08´ väliin. Auraukset ovat paljolti kiinni alustan kunnosta, joten oikeat auraukset pitäisi hakea kokeilemalla ja suuntaajan "ammattitaito" olisi tässä kohtaa kova sana, mutta niitä taitaa olla harvassa!?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1845
                  • Kotona/Poissa

                  #83
                  Originally posted by janke View Post
                  suuntaajan "ammattitaito" olisi tässä kohtaa kova sana, mutta niitä taitaa olla harvassa!?
                  Ammattitaito on sitä että tehdään niinkuin on opetettu & opittu. Uusilla koneilla perusohje on "laittaa kaikki arvot vihreälle alueelle". Jos jo lähtötilanne on tämä, säätöjä ei ole tarvetta muuttaa. Toki jos asiakas esittää omia toiveitaan hifistelystä (=säätämisestä toleranssialueen reunaa hipoen) ajan niin salliessa ne pyritään toteuttamaan. Näin siis työelämässä tuntihinnalla töitä tehdessä.

                  Se ettei kulmia aina jo lähtökohtaisesti hifistellä sadasosien tarkkuudella täydellisiin optimiarvoihin ei ole merkki ammattitaidon puutteesta, kyse on mistä sovitaan ja kuinka paljon se maksaa. Yksinkertaista talousmatematiikkaa.
                  Last edited by Havis; 08-06-2014, 09:57.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • dokki
                    BTCF Member
                    • Feb 2013
                    • 236
                    • valtimo-sotkamo

                    #84
                    tänään säädettiin vähä kulmia takaa saatiin auraukset 0.05 arvoihin camberit jäi -1.80 kun ei muuten mahdu vaikka mankeloitu jo kaaret.eteen auraukset oli 0.10 ja camberit -2.10 pitää vissiin säädettävät yläpäät pistää tilaukseen.
                    BMW e39 530dA-98
                    BMW e38 735iAL-97

                    EX:BMW e39 523iA-97
                    BMW e36 320ci-92
                    BMW e36 316i -92
                    BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                    Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #85
                      Originally posted by dokki View Post
                      tänään säädettiin vähä kulmia takaa saatiin auraukset 0.05 arvoihin camberit jäi -1.80 kun ei muuten mahdu vaikka mankeloitu jo kaaret.eteen auraukset oli 0.10 ja camberit -2.10 pitää vissiin säädettävät yläpäät pistää tilaukseen.
                      Eli aivan päättömät arvot 19" renkaalle?
                      Kuluttaa renkaan sisäreunat hetkessä ja ajettavuus todella heikkoa, lisäksi edessä jopa enemmän negatiivista camberia kun takana sitä pitäisi olla vähintään aste enemmän(ilmeisesti taas kerran alla jotkin halpis säädettävät perssonit?).
                      Ei mene säädettävälläkään yläpäällä edes oikealle hehtaarille, vaan kyllä nyt pitää lähteä osien vaihtolinjalle jos kulmat haluaa edes sinnepäin oikeaa 19" renkaalle.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        #86
                        Originally posted by dokki View Post
                        tänään säädettiin vähä kulmia takaa saatiin auraukset 0.05 arvoihin camberit jäi -1.80 kun ei muuten mahdu vaikka mankeloitu jo kaaret.eteen auraukset oli 0.10 ja camberit -2.10 pitää vissiin säädettävät yläpäät pistää tilaukseen.
                        Jos sinulla on takarenkainakin nuo 235/35R19 kumit,niin varmasti pystyy camperit säädättämään -1,30 pintaan.Eikä varmasti raavi kiinni.Jos vanteiden leveys on siedettävä (ei saksan look) ja ET-mitta oikea.

                        Millä madalluksella tuo etupää oikein on?En ole tuollaiseen etucamperiin vielä törmännyt.Edes katulaillisissa madalletuissa.

                        Jotenkin nuo arvot ei nyt natsaa...
                        Last edited by Heguli 31; 08-06-2014, 19:37.

                        Comment

                        • dokki
                          BTCF Member
                          • Feb 2013
                          • 236
                          • valtimo-sotkamo

                          #87
                          takana et on -5 ja edessä et 5.tuli muisti häiriö ja piti lapusta tarkastaa niin etu camberit olikin -1,50 voi olla että säädettävät yläpäät pitää tilata ja takana kaaresta navan keskelle 27cm ja edessä sama.alaspäin ei enää päästä näillä specseillä eli korotus hommiksi menis jos takaa haluis camperit pois koska vanteen ja kaaren väli on tasan sentin.
                          BMW e39 530dA-98
                          BMW e38 735iAL-97

                          EX:BMW e39 523iA-97
                          BMW e36 320ci-92
                          BMW e36 316i -92
                          BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                          Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #88
                            Originally posted by dokki View Post
                            takana et on -5 ja edessä et 5.tuli muisti häiriö ja piti lapusta tarkastaa niin etu camberit olikin -1,50 voi olla että säädettävät yläpäät pitää tilata ja takana kaaresta navan keskelle 27cm ja edessä sama.alaspäin ei enää päästä näillä specseillä eli korotus hommiksi menis jos takaa haluis camperit pois koska vanteen ja kaaren väli on tasan sentin.
                            Onko sulla joku halppis coil-alusta? Edestä syö sisäreunat noi 400km ajolla. Kokemusta on.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • dokki
                              BTCF Member
                              • Feb 2013
                              • 236
                              • valtimo-sotkamo

                              #89
                              Joo on halppis ta tekniksi.mikähän olis edullinen ja kohtuu hyvä
                              BMW e39 530dA-98
                              BMW e38 735iAL-97

                              EX:BMW e39 523iA-97
                              BMW e36 320ci-92
                              BMW e36 316i -92
                              BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                              Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                #90
                                Originally posted by dokki View Post
                                Joo on halppis ta tekniksi.mikähän olis edullinen ja kohtuu hyvä
                                Se edessä liiallisen camberin syy saattaa olla niissä tolppien alapäissä olevissa holkeissa.:think Kannattaa nyt ottaa tolpat irti ja tarkistaa niiden tolppien alapäiden "adapterit" etteivät ole liian väljät? Onko tietoa alatukivarsien kunnosta, etteivät ole jo väsyneet nivelistä/puslista?
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X