Mitä Hemi tai joku muu tietäjä on mieltä kun edessä pitäisi olla nyt camberit -0.12 niin pitäisikö taakse saada -1.12´? Vai pitäisikö olla takana -1.15´/ -1.20´? Kärsiikö liiallisella positiivisella camberilla tuon auto äärikäytös tai muuten ohjattavuus? Entä auraus takana, kun minulla on takana altukivarsissa uretaanipuslat? Renkaat on 235/40/18 Ns-II.
^ Minun mielestäni noille 235/40 renkaille on ihan turha säädellä camperia alle -1.20:n.Toimii ihan varmasti,eikä kuluta sisäkantteja.Alkaa mennä jo aika hifistelyksi muuten.
^ Minun mielestäni noille 235/40 renkaille on ihan turha säädellä camperia alle -1.20:n.Toimii ihan varmasti,eikä kuluta sisäkantteja.Alkaa mennä jo aika hifistelyksi muuten.
Sillä meinaan, että etupää nyt on tuossa ja en tee sille mitään, mutta taakse se että, toi lähes asteen ero säilyisi etupään ja takapään välillä, niin onko kuitenkin hyvä pitää toi takapää justiinkin max. -1.20/-1.30´ välillä että ei tule mitään ylläreitä väistö tilanteissa/sateella tms.:think
Hups.Kirjoitusvirhe edellisessä.Tarkoitin,että pystympään kuin -1.30 on noin kapeille renkaille mielestäni turhaa säätää.Eli tuolla -1.30:llä toimii vielä joku 265/35R18 rengaskin.Ainakin omassa ex. E39 540:ssä pelasi.
Hups.Kirjoitusvirhe edellisessä.Tarkoitin,että pystympään kuin -1.30 on noin kapeille renkaille mielestäni turhaa säätää.Eli tuolla -1.30:llä toimii vielä joku 265/35R18 rengaskin.Ainakin omassa ex. E39 540:ssä pelasi.
Nyt vain olisi mahdollista säätää takaakin tuohon asteen eroon etupään kanssa eli -1.12´ ?
Nyt vain olisi mahdollista säätää takaakin tuohon asteen eroon etupään kanssa eli -1.12´ ?
Siis tuo asteen ero pitäisi olla minimissään etu/takapäässä.Ei se ole ehdoton yksi ja fakta luku,että "tasan asteen erolla" aina mennään.Eli camperien eroa ei kannattaisi pienentää alle yhteen asteeseen.Se on asian pointtina.
Siis tuo asteen ero pitäisi olla minimissään etu/takapäässä.Ei se ole ehdoton yksi ja fakta luku,että "tasan asteen erolla" aina mennään.Eli camperien eroa ei kannattaisi pienentää alle yhteen asteeseen.Se on asian pointtina.
Niin... Kyllä,kyllä.. Tiedän, että tuo asteen ero tulisi säilyttää "vähintään" mutta lähinnä sitä hain, että miltähän tuo auto tuntuu suht.kapealla renkaalla ja tosi pienellä negatiivisella camberilla:think Taitaa olla nyt niin harvinainen tilanne tuon takapään cambereiden suhteen, että täytyy kokeilla ja katsoa mitä suuntaus kone arpoo ja miltä auto tuntuu ja raportoida sitten tänne. Kiitoksia Heguli!!!
E39 kulkee kyllä nätisti, kun alusta on ehjä ja suuntauksessa saa symmetriset arvot. Vaihdatin ensin takakelkan puslat ja vaihdoin taakse molemmat ylemmät tukivarret. Aiemmin on vaihdettu lähes kaikki muu. Osat Lemförderiä. Alustana vuoden vanhat m-sport jouset + super touring iskarit. Auto on ollu mulla nyt 3 vuotta ja olis jo aiemmin pitäny laittaa tuota takapäätä kuntoon. Vanhoissa varsissa oli kumit ehjät, mutta ehkä puslat hieman pehmeät ja pallonivelissä ehkä lievää välystä, hankala diagnosoida, kun rasvat vielä sisällä. Ei ne kuitenkaan enää uudet 158 tkm ajettuna ole. Autossa on aina ollut voimakasta tuuliherkkyyttä ja urahkerkkyyttä. Nyt uusilla takapään osilla nuo efektit pienenivät selkeästi ja voi kerrankin aidosti sanoa, että kulkee nätisti ja suoraan, vaikka tuuli vähän yrittäisikin heilutella. Asfalttipaikat ei enää vedä autoa paikan suuntaan, mikä on hieman ihme, koska takapään osat vaihtui, ei etupään! Ainoat vanhat osat on enää reaktiotankojen pallot. Powerflexit on ollut puslina niissä nyt yli 2 vuotta. Ensimmäistä kertaa ikinä suuntauksen jälkeen myös ratti oli nyt suorassa, eli takapäässä joku vääntyi kuitenkin ajossa suuntauksen jälkeen eri asentoon, ei enää.
Itsellä vielä selvästi edellistä menopeliä uraherkempi tämä rakkine vaikka kulmat ns.kunnossa. Jos koittaisi nuo kuuluisat takakelkan puslat vaihtaa, vaan poropeukalo kun olen niin minkähän numeroiset osat pitää tilata?
Itsellä vielä selvästi edellistä menopeliä uraherkempi tämä rakkine vaikka kulmat ns.kunnossa. Jos koittaisi nuo kuuluisat takakelkan puslat vaihtaa, vaan poropeukalo kun olen niin minkähän numeroiset osat pitää tilata?
Itsellä vielä selvästi edellistä menopeliä uraherkempi tämä rakkine vaikka kulmat ns.kunnossa. Jos koittaisi nuo kuuluisat takakelkan puslat vaihtaa, vaan poropeukalo kun olen niin minkähän numeroiset osat pitää tilata?
Mikä neuvoksi nyt, käytin autoa tänään nelipyörä suuntauksessa, takapää saatii ihan nätisti arvoin ja edestä auraus on ok.
Mutta etupään camber vasen 1,25 ja oikea 1,01. Casterit vasen 5,26 ja oikea 5,32. Vihreän raja arvot mun lapuissa 0,00-1.00 cambereissa ja castereissa 5.57-6.57.
Alustana Ta-Technix, ja 19" vanteet 235/35 kumit, et n. 15mm luokkaa.
Edessä ei siis muuta säätöä kuin tuo auraus? mitä olette noille iskarin yläpäille tehneet? Mikäli tiedätte puljun joka tässä pk-seudulla saisi nuo laitettua niin olisin kiitollinen.
Mikä neuvoksi nyt, käytin autoa tänään nelipyörä suuntauksessa, takapää saatii ihan nätisti arvoin ja edestä auraus on ok.
Mutta etupään camber vasen 1,25 ja oikea 1,01. Casterit vasen 5,26 ja oikea 5,32. Vihreän raja arvot mun lapuissa 0,00-1.00 cambereissa ja castereissa 5.57-6.57.
Alustana Ta-Technix, ja 19" vanteet 235/35 kumit, et n. 15mm luokkaa.
Edessä ei siis muuta säätöä kuin tuo auraus? mitä olette noille iskarin yläpäille tehneet? Mikäli tiedätte puljun joka tässä pk-seudulla saisi nuo laitettua niin olisin kiitollinen.
Onko paljonkin madallettu edestä? Valmiita cambersäätöjä ei ole etupäähän tehty, mutta moni on viilannut iskareiden yläpään laakereiden kiinnikeiden reikiä ulospäin, mutta se ei montaa astetta tuo säätöä.
Tuossa kuva viilauksesta;http://www.btcf.fi/forum/attachment....1&d=1238440847
Välihuomiona tuosta etupään camberien säädöstä, että omien kokemuksien mukaan ja suuntauslaitteet autossa kiinni testattuna vaikutus oli ~5 mm tolpan päätä ulospäin siirtämällä 0,20' (kulmaminuuttia) muutos camberissa (vähemmän negatiivista camberia). Tuon jälkeen osuu mutterien leveä osa siihen iskaritornin "tötterön reunaan", ellei muokkaa niitä kiinnitysmuttereita esim. irralliset prikat ja erilliset mutterit, vaikka olisi viilannut pidemmätkin reiät.
Minimissään tuon saa tehtyä näin: Tunkilla kulma ylös, rengas irti, koiranluu irti (ilman tätä iskaritolppa ei laskeudu alas yläpään kiinnityksestään), sisäilman suodattimen kotelo irti ja 3 yläpään mutteria auki. Tolppa laskeutuu tämän jälkeen sen verran lokarin sisällä, että pystyy viilaaman reikiä siirtelemällä hieman tolppaa eri kohtiin. Lopuksi esim. sinkkiä vähän reikien reunoihin ja yläpää takaisin paikalleen.
Comment