Minusta tuo taka-auraus näyttää kyllä liian isolta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Nelipyöräsuuntaus. II
Collapse
X
-
Originally posted by BMW_Harrastaja View PostMinusta tuo taka-auraus näyttää kyllä liian isolta.
Raportissa auton malliksi on asetettu:
"BMW, 2000, 5 series (E39) Sedan Low ride sports except 535i, 540i"
No on tuo kiulu nyt selvästi orkkis m-sporttia matalampi mutta "low ride" kuulostaa jo melkoisen yliampuvalta.
Comment
-
-
Originally posted by Oodi View PostAuto käyetty suuntauksessa ja arvot siis nämä: Ensin vasen ja sitten oikean pyörän arvo. Astemerkkiä en osaa tehdä ja korvaan sen ´ merkillä
Etu:
Caster 6´24' 6´42'
Camber -1´06' -1´24'
Auraus 0,6mm 0,6mm
Taka:
Camber -1´36' -1´36'
Auraus 2,2mm 2,2mm
Kulkukulma 0´00'
Renkaat talvella 205/60/16 ja kesällä 235/45/17 molemmat OEM vanteilla ET 20. Kaikki etupään tangot uusittu. Alustana M-sport 1 linttaan painuneilla jousilla (haluan pitää koska ovat niin mukavat ajaa ja korkeuskin soppeli) Auto 530D -00
Jos oikein ymmärsin on muuten kulmat ihan jees poislukien etu camber, tälle lienee optimi -0´36'. Onko tilanteessani järkevää alkaa etuiskarin yläkiinnitystä vinguttamaan? Nosturia en omista Jotain suuntauksessa ilmeisesti myös etucambereille tehtiin koska molemmat olivat alunperin 0´06' enemmän miinuksella.
Ensinnäkin, jotta tehtaan suunnittelema ajokäytös ja eritysesti äärikäyttäytyminen toteutuisi, pitää etu ja taka-akselien välillä olla cambereissa eroa vähintään aste, mielummin jopa hieman päälle.
Nythän eroa on vain 0.10"-0.30" astetta ja tätä kautta ajokäytös perseellään.
Eli takapää ihan ok, mutta etupäässä jopa aste liikaa negatiivta camberia(takapäähän suhteutettuna pitäisi olla symmetrisesti
n.-0.25"-astetta.
Etupäähän ei ole edes symmetrinen, vaan niin camber kuin casterkin näyttää että jotakin on oikeasti rikki/vialla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos jätetään nyt muut pienemmät ongelmat sivuun, niin etupää nyt on camberin suhteen suunnilleen niin vituillaan kun vaan voi.
Ensinnäkin, jotta tehtaan suunnittelema ajokäytös ja eritysesti äärikäyttäytyminen toteutuisi, pitää etu ja taka-akselien välillä olla cambereissa eroa vähintään aste, mielummin jopa hieman päälle.
Nythän eroa on vain 0.10"-0.30" astetta ja tätä kautta ajokäytös perseellään.
Eli takapää ihan ok, mutta etupäässä jopa aste liikaa negatiivta camberia(takapäähän suhteutettuna pitäisi olla symmetrisesti
n.-0.25"-astetta.
Etupäähän ei ole edes symmetrinen, vaan niin camber kuin casterkin näyttää että jotakin on oikeasti rikki/vialla.
Aikaisemmasta päätellen saan tuon puoli astetta eli 30 min yläpäiden siirtämisellä mutta loput onkin sitten hankalampaa.
Comment
-
-
Originally posted by Oodi View PostOlisikko ideaa mikä voisi tämän aiheuttaa? Katsoin vuosi sitten tehtyä suuntausraporttia jossa nuo etupään camberit olivat lähes tasassa (tai jopa hieman epäsymmetrisesti toisinpäin), mutta kumpikin oli silloinkin noin 1 aste. Sen jälkeen on vaihdettu iskarit laakereineen, jouset + kaikki tangot nivelineen ja puslineen. Korkeuttahan autolla on niin että renkaat menevät suoraan sivusta katsottuna aikalailla kaarien tasolle.
Aikaisemmasta päätellen saan tuon puoli astetta eli 30 min yläpäiden siirtämisellä mutta loput onkin sitten hankalampaa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiellä alkaa ilmeisesti olkavarret olemaan tiensä päässä.
Comment
-
-
Originally posted by Oodi View PostTunnut olevan ammattilainen asiassa niin mitä mieltä olet jos teen vingulla säätöä niin paljon kuin mahdollista iskareiden yläpäähän ja pyydän suuntauksessa siirtämään etukelkkaa keskelle. Olisikko tämä riittävä korjaus? Kannattaisikko taakse laittaa lisää camberia jotta ero etuakseliin kasvaisi?
Eli jotain on ko.kulmassa vioittunut/rikki.
Comment
-
-
Nyt on käytetty suuntauksessa, raportti jäljempänä. Autosta senverran, että alla on Eibachin coiloversetti ja renkaina Nankang NS-2 koossa 235/45/17.
Alustan osien vaihdon jäljiltä oli kulmat hivenen persiillään, kuten näkyykin.
Kuva1
Kuva2
No, huomattava parannus tilanteeseen toki tuli, ainakin uskaltaa jo maantiellä ajaa. Mutta edelleenkin se tuttu sivusuuntainen liikehdintä on läsnä, auto ikäänkuin ottaa pienen sivuaskeleen epätasaisuuksissa. Myöskin tuntuu, että rattia saa vääntää melko paljon, että mitään tapahtuu. Vaikka kyllähän se pienikin kääntö vaikuttaa, mutta pienellä ratin liikkeellä tuntuu kääntyvän jonkinverran laiskasti ja vastahakosesti. Vielä en ole päässyt kokeilemaan kovemmissa vauhdeissa tai tuulessa käyttäytymistä. Ainakin ennen oli hiton herkkä tuulelle, pienikin puuska tuntui heittelevän autoa.(tämä siis jo ennen alustaremonttia, jolloin kulmat oli vielä "järkevät".)
Mutta eikö tälläkin rengastuksella (-)camberiä olisi voinut olla reilusti vähemmän? Ja mitähän tuolla takapään auraksella tavoitellaan? Vai kääntyvätkö pyörät ajossa noinkin paljon? Onhan tuo ohjearvokin toki etupäähän verrattuna reilusti enemmän.
Lappua katsellessa vähän tuntuu, että on vedetty perinteisesti vaan alueen keskelle kaikki. Toki, onpahan ainakin saatu symmetriseksi tällä kertaa.En itse antanut mitään ohjeita, joten vetivät kulmat ihan oman mielensä mukaan. Toki ymmärrettävääkin siis, että säädetään "tehdasarvojen mukaan", niin eipä ainakaan pitäisi olla suurempaa valittamista.
Mutta omasta mielestäni taka-camberiä lukuunottamatta ainakin paperilla näyttää ihan asialliselta?:think
Comment
-
-
Originally posted by eiskalt View PostNyt on käytetty suuntauksessa, raportti jäljempänä. Autosta senverran, että alla on Eibachin coiloversetti ja renkaina Nankang NS-2 koossa 235/45/17.
Alustan osien vaihdon jäljiltä oli kulmat hivenen persiillään, kuten näkyykin.
Kuva1
Kuva2
No, huomattava parannus tilanteeseen toki tuli, ainakin uskaltaa jo maantiellä ajaa. Mutta edelleenkin se tuttu sivusuuntainen liikehdintä on läsnä, auto ikäänkuin ottaa pienen sivuaskeleen epätasaisuuksissa. Myöskin tuntuu, että rattia saa vääntää melko paljon, että mitään tapahtuu. Vaikka kyllähän se pienikin kääntö vaikuttaa, mutta pienellä ratin liikkeellä tuntuu kääntyvän jonkinverran laiskasti ja vastahakosesti. Vielä en ole päässyt kokeilemaan kovemmissa vauhdeissa tai tuulessa käyttäytymistä. Ainakin ennen oli hiton herkkä tuulelle, pienikin puuska tuntui heittelevän autoa.(tämä siis jo ennen alustaremonttia, jolloin kulmat oli vielä "järkevät".)
Mutta eikö tälläkin rengastuksella (-)camberiä olisi voinut olla reilusti vähemmän? Ja mitähän tuolla takapään auraksella tavoitellaan? Vai kääntyvätkö pyörät ajossa noinkin paljon? Onhan tuo ohjearvokin toki etupäähän verrattuna reilusti enemmän.
Lappua katsellessa vähän tuntuu, että on vedetty perinteisesti vaan alueen keskelle kaikki. Toki, onpahan ainakin saatu symmetriseksi tällä kertaa.En itse antanut mitään ohjeita, joten vetivät kulmat ihan oman mielensä mukaan. Toki ymmärrettävääkin siis, että säädetään "tehdasarvojen mukaan", niin eipä ainakaan pitäisi olla suurempaa valittamista.
Mutta omasta mielestäni taka-camberiä lukuunottamatta ainakin paperilla näyttää ihan asialliselta?:think
Myös takana negatiivista camberia liikaa, kuten edessä ja takana myös aurausta.
Eli nämä ei ole oikeat kulmat edes 15” rengastukselle, saatika 17”:lle ja meno ihan varmasti ”kiemurtelevaa” ja hermostunutta.
Comment
-
-
Aika tyypillinen tilanne.Auto säädetään kuuluisiin "tehtaan arvoihin" ja kaikki hyvin.Ja mikäli asiakas ei osaa pyytää toisenlaisia arvoja,niin yleensä tämä on lopputulos.
Ja etupään campereille harvat firmat rupeaa mitään tekemäänkään,kun tehtaan jäljiltä ei ole säätöjä.Tähän on sitten helppo vedota,eikä ruveta viilailu hommiin.Helppo raha vaan pois asiakkaalta.
Comment
-
-
Näinpä. Sen siitä saa, kun ei etukäteen ohjeista, näköjään.
Onhan tuolla edessäkin näköjään aika reilusti camberiä, ajattelin alkuun virheellisesti, että puoli astetta. Tarkemmin katottuna ei sittenkään niin hyvin.
Onko tuo taka-aurauksen ohjearvo tosiaan noinkin paljon, kun lappu väittää?
Tiedä sitten auttaako mitään huomauttaa asiasta vai tuleeko vastauksena vaan "Ne on nyt ohjearvoissa"... Vaikka mielestäni tuohon hintaan jo saisi tehdä kunnolla.
Comment
-
-
Kävin säädättämässä e39 touringin kulmia viime viikolla. Hemiltä saadut tavoitearvot lapulla, joita yritin säätäjälle tyrkyttää, huonolla menestyksellä tosin. Vaan eipä ois auttanu ku vetäs takacambereiden säädöt tappiin, eikä päästy ku 2,12 ja 1,54 asteeseen. Renkaat uudet 235/40-18 michelin pilot sport 3. Elikkä mitkä puslat vaikuttaa tohon väljyyteen? Narinahelat? Nyt on aika veikee ajaa. Joka viikko yli tuhat kilsaa työmatka-ajoa. Pitäis piakkoin saada kuntoon.
Comment
-
Comment