memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by jep-698 View Post
    Mitä kovempaa ajat sitä enempi rattimenee vinoon ja huteruus senku kasvaa. No odotan että joku kertoo jonku asiallisen mestan kiikutan sinne sitte.
    Lue nyt vain tämä suuntausosio läpi. Tjj tuossa sinulle jo kertoikin kuinka homassa kannattaa edetä.

    Off topic:
    Meillä eukko manaa kun hänen carinansa kulkee mihin sattuu ja pyytää, että veisin suuntaukseen, mutta,mutta.. olen koitanut sanoa, että ei se suuntaus auta asiaa yhtään, kun pitäisi 420tkm ajettu alusta ensin käydä vääntelemässä läpi ja uusia mahdolliset välystyneet osat ja sitten voisi vasta harkita suuntausta.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by TJJ View Post
      Ei se säätöpaikka tee autuaaksi (paitsi tietenkin Hemin paikka )
      Minä käytän suuntaukset alihankintana itsekkin ja ihan milloin missäkin mistä nopeimmin mittausajan saa.
      Näin koska se ei ole oleellista kuka mittaa, koska se on vaan pelkkä mittaus (ne ketkä mittauslaitteet omistaa, ei oikeasti säädä kuin nyansseja ja nekin yleensä väärään suuntaan).
      Itsehän se pitää tietää mihin halutaan säätää ja antaa tavoitearvot mittaajalle/suuntaajalle.
      Se mikä jää itselle on tietenkin mahdollistaa ne riittävät säädöt (esim.etupään cambersäädöt).
      Eli jos ne kulmat haluaa ihan oikeasti kuntoon, niin oikeat arvot ja keinot niihin pääsemiseksi löytyy kyllä BTCF:ltä sataan kertaan...ja sen pelkän mittauksen+säädön voi tehdä ihan missä tahansa.

      Comment

      • jep-698
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 223
        • jyväs

        Originally posted by Hemi View Post
        Niin perseellään kulmat kuin vain voi 19” pyörälle olla. Sulaa tosi nopeasti renkaiden sisäreunat olemattomiin ja se vähä mitä jää, kuluu hampaalle....pirummoisen vetelyn lisäksi.
        ei mitään
        Last edited by jep-698; 15-05-2015, 00:02.
        ex e39 530d

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Originally posted by jep-698 View Post
          no jos noi perseellää ku sanot nii, mitäs voin tehä asialle ei paljo lohduta
          Käy säädättämässä edestä camberit lähelle -0,05´/ -0.10´ ja taakse -1.10´/ -1.20´ Jos sinulla oli vanteet 19"?

          Minkalainen madallus autossasi on? Onko säädettävät vai kiinteä satsi?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • -=TeePee=-
            BTCF Member
            • Jun 2009
            • 185
            • nokia

            Dodii jeesiä tarvisi vielä vetelyongelmaan..

            Elikkäs kyseessä e39, alta löytyy bc racingin br alusta yläpään cambersäädöillä, jonkunverran alhaalla mennään... Etupäässä powerflexit reaktiotangoissa, rengastus 245*35*18 ja 285*30*18 kohtuu kaarella, harkinnassa hommata kapeempaa rengastusta tarvittaessa...Käytin säädöissä euromasterilla ja tämmöisillä arvoilla säätivät kun en tähän viestiketjuun ollut perehtynyt aikaisemmin harmikseni eli:

            Etupää
            Camber -0,54 ja -0,54
            Auraus 0,05 ja 0,05

            Takapää
            Camber -1,34 ja -1,31
            Auraus 0,05 ja 0,05

            Ja ongelmana edelleen vetely ohituksissa... Mitkä olisi sopivat arvot tälle kompolle mitä ämmäläisestä löytyy josko vielä kävisin uudestaan säädöissä...
            e61 530xd LCI -08

            Ex:e32 735ia -89
            Ex: f01 740da -12
            Ex:e38 m62b44 -99
            Ex:e70 x5 -08
            Ex:e28 S38b38 -87
            Ex:ford transit -08
            Ex:e60 535da LCI -07
            Ex:e61 530xd LCI -07 400hv/900nm
            Ex:e34 525 -89 TURBO ic
            Ex:e61 535da LCI -08
            Ex:e39 M5 -99
            Ex:e34 535 -90
            Ex:kawa z1000
            Ex:e38 740iaL -96
            Ex:kupla -68
            Ex:kawa Z750
            Ex:e61 530da M-sport
            Ex:e36 328 -96 cäpi
            Ex:e39 530da -99 farkkupaku
            Ex:e39 530da -98 farkkupaku
            Ex:e38 735 -96 manuaali
            Ex:e36 328 -95 taxi

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10114
              • KVLA

              Originally posted by -=TeePee=- View Post
              Dodii jeesiä tarvisi vielä vetelyongelmaan..

              Elikkäs kyseessä e39, alta löytyy bc racingin br alusta yläpään cambersäädöillä, jonkunverran alhaalla mennään... Etupäässä powerflexit reaktiotangoissa, rengastus 245*35*18 ja 285*30*18 kohtuu kaarella, harkinnassa hommata kapeempaa rengastusta tarvittaessa...Käytin säädöissä euromasterilla ja tämmöisillä arvoilla säätivät kun en tähän viestiketjuun ollut perehtynyt aikaisemmin harmikseni eli:

              Etupää
              Camber -0,54 ja -0,54
              Auraus 0,05 ja 0,05

              Takapää
              Camber -1,34 ja -1,31
              Auraus 0,05 ja 0,05

              Ja ongelmana edelleen vetely ohituksissa... Mitkä olisi sopivat arvot tälle kompolle mitä ämmäläisestä löytyy josko vielä kävisin uudestaan säädöissä...
              Itse laittaisin etu-camperita vähintään 30min. pystympään.Etu-takapään campereiden ero nyt liian pieni.Ja mikäli saat edestä vielä lähemmäs nollaa,niin takanakin voi kääntää vähän pystympään.Kuitenkin sillä "vähintään asteen erolla".
              Last edited by Heguli 31; 16-05-2015, 14:35.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by -=TeePee=- View Post
                Dodii jeesiä tarvisi vielä vetelyongelmaan..

                Elikkäs kyseessä e39, alta löytyy bc racingin br alusta yläpään cambersäädöillä, jonkunverran alhaalla mennään... Etupäässä powerflexit reaktiotangoissa, rengastus 245*35*18 ja 285*30*18 kohtuu kaarella, harkinnassa hommata kapeempaa rengastusta tarvittaessa...Käytin säädöissä euromasterilla ja tämmöisillä arvoilla säätivät kun en tähän viestiketjuun ollut perehtynyt aikaisemmin harmikseni eli:

                Etupää
                Camber -0,54 ja -0,54
                Auraus 0,05 ja 0,05

                Takapää
                Camber -1,34 ja -1,31
                Auraus 0,05 ja 0,05

                Ja ongelmana edelleen vetely ohituksissa... Mitkä olisi sopivat arvot tälle kompolle mitä ämmäläisestä löytyy josko vielä kävisin uudestaan säädöissä...
                Minkäs merkkiset renkaat autostasi löytyy ja millaset paineet?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • -=TeePee=-
                  BTCF Member
                  • Jun 2009
                  • 185
                  • nokia

                  Originally posted by janke View Post
                  Minkäs merkkiset renkaat autostasi löytyy ja millaset paineet?

                  Alla pyörii yokohama merkkiset rinkulat, paineita tais olla 2.7 baria
                  e61 530xd LCI -08

                  Ex:e32 735ia -89
                  Ex: f01 740da -12
                  Ex:e38 m62b44 -99
                  Ex:e70 x5 -08
                  Ex:e28 S38b38 -87
                  Ex:ford transit -08
                  Ex:e60 535da LCI -07
                  Ex:e61 530xd LCI -07 400hv/900nm
                  Ex:e34 525 -89 TURBO ic
                  Ex:e61 535da LCI -08
                  Ex:e39 M5 -99
                  Ex:e34 535 -90
                  Ex:kawa z1000
                  Ex:e38 740iaL -96
                  Ex:kupla -68
                  Ex:kawa Z750
                  Ex:e61 530da M-sport
                  Ex:e36 328 -96 cäpi
                  Ex:e39 530da -99 farkkupaku
                  Ex:e39 530da -98 farkkupaku
                  Ex:e38 735 -96 manuaali
                  Ex:e36 328 -95 taxi

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    Taitaa nuo camberiarvot olla aika pitkälti kumista, kuskista ja käyttötarkoituksesta kiinni.

                    Mutta onko tuohon "eteen aste pystympään kun taakse" sääntöön mitään muuta erityistä syytä kun pitää auto selvästi aliohjaavana "turvallisuussyistä"? Vai syökö tuollainen -1 asteen camber edessä jollain logiikalla enemmän rengasta kun se -1.5 takana?

                    Comment

                    • comanche
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2012
                      • 131
                      • Tuusula


                      Sanoi ettei etupäätä saanut paremmaksi, on kuulemma kelkka ottanut osumaa, joka ei pidä paikkaansa. Nyt muutama tonni ajettu ja oikea etupyörä ulkoreunasta kankailla. Myöskin ratti on osoittanut säädöstä lähtien vasemmalle.

                      Alunperin autossa oli kulmat kunnossa, renkaat ei kulunut epätasaisesti ym. ratti oli suorassa. Vaihdoin paljon alustan osia, siksi noin hurjat lähtökohdat.

                      Aloin miettimään voiko etujousien vääränlainen asennus vaikuttaa? Ovat nimittäin väärässä kohtaa alalautasta. Myös näin jälkikäteen tajusin iskarin L ja R merkinnät. Asensin tietysti iskarit symmetrisesti alalautasen lovi suoraan ulospäin.

                      Ei huvita ostaa uusia pirellejä ennen kuin kulmat kunnossa.

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1625
                        • Dallas

                        Onko tuo miten sitkasta pirrata camber säätö iskari torniin? 1,5mm pelti menee vielä ihan jees.
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14576
                          • Oulu

                          Jotain on todella pielessä, jos oikealla edessä on camber melkein asteen plussalla. Puoltaa varmaan melko reilusti oikealle noilla cambereilla. Ei tuommoinen selity muulla kuin että joskus on jotain osumaa ottanut ja joku taipunut tms. Alatukivarsi ja sen kiinnitys yms.

                          Eikä ihme jos ulkoreunalta syö rengasta.
                          Last edited by zener; 21-08-2015, 21:15.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • comanche
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 131
                            • Tuusula

                            Ihme kyllä ei puolla ollenkaan. Eiköhän se ole osumaa joskus ottanut. Olisipa vain niinkuin auton ostaessa, ratti suorassa eikä kulunut epätasaisesti.

                            Onko muita suositeltavia paikkoja tuusulan lähettyvillä missä tsekkauttaa, tuo säätö tehtiin automajor järvenpäässä.

                            Comment

                            • comanche
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2012
                              • 131
                              • Tuusula

                              Aloin miettiä tuota tosiaan jos tekisi iskaritorniin cambersäädöt leventämällä kiinnityskohtia. Aivan kuten e46 on vakiona.

                              Onko jotain syytä miksi toimenpidettä ei tulisi tehdä?

                              Comment

                              • -kalevi-
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 507
                                • Tuusula

                                Originally posted by comanche View Post
                                Aloin miettiä tuota tosiaan jos tekisi iskaritorniin cambersäädöt leventämällä kiinnityskohtia. Aivan kuten e46 on vakiona.

                                Onko jotain syytä miksi toimenpidettä ei tulisi tehdä?
                                Jos camberi on asteen plussalla, niin en lähtis yläpäätä pirraamalla korjaamaan...
                                E87 118d
                                E70 3.0d
                                Ex: E36 M3
                                Ex: E36 cabriolet m60b40
                                Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                                Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                                Comment

                                Working...
                                X