memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by TJJ View Post
    Ratti oli yhä hiukan vasemmalla useimmilla tienpinnoilla. Otin nyt viimeinkin kelkan löysälle ja heiluttelin autoa lokasuojista ja kallistuksenvakaajasta yms. Eipä sillä ollut mitään vaikutusta, ihan samaan kohtaan ratti asettui kelkan pulttien kiristyksen jälkeen.
    Ei, näin se ei liiku mihinkään.
    Jos kelkkaa haluaa asemoida, pitää etupää olla ilmassa, kelkan pultteja auki/kelkka "roikkumaan", raudalla kova vääntö haluttuun suuntaan ja Makitalla pultit kiinni.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14576
      • Oulu

      Originally posted by Hemi View Post
      Ei, näin se ei liiku mihinkään.
      Jos kelkkaa haluaa asemoida, pitää etupää olla ilmassa, kelkan pultteja auki/kelkka "roikkumaan", raudalla kova vääntö haluttuun suuntaan ja Makitalla pultit kiinni.
      Kyllä, ja jos sitä ei oo koskaan käytetty irti, niin se on kyllä etupään holkeissa tiukassa kiinni ennenku mihinkään edes teoriassa liikahtaisi.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Eikös moottori kuitenkin paina kelkkaa alaspäin vaikka pyörät ovat maassa? Ainakin takimmaiset kiinnikkeet irtosi selvästi rungosta.

        Jos tuo keskittyy aina samaan kohtaan, kuten BMW sanoo, niin en tajua miksi se edellinen asento ennen näitä kahta viimeistä oli hiukan erilainen. Ei tuota silloinkaan väännetty mihinkään suuntaan.
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Vaihtelin siinä talvirenkaat ja huomasin että kesärenkaista (NS-II 235/40/18) takaa vasen rengas on kulunut hiukan hampaalle sisäreunasta. Camberi pitäisi
          olla -1.30´ ja auraus +0.07. Uretaanipuslat on taka-haarukoissa jos jotain merkitystä. Eli, mikähän tuossa mättää? Paskat renkaat?:think
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by janke View Post
            Vaihtelin siinä talvirenkaat ja huomasin että kesärenkaista (NS-II 235/40/18) takaa vasen rengas on kulunut hiukan hampaalle sisäreunasta. Camberi pitäisi
            olla -1.30´ ja auraus +0.07. Uretaanipuslat on taka-haarukoissa jos jotain merkitystä. Eli, mikähän tuossa mättää? Paskat renkaat?:think
            Kulkukulma ei ihan kunnossa jos kuluttaa vain toisen puolen hampaalle.
            Onko kelkan isot puslat ok?

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Originally posted by Hemi View Post
              Kulkukulma ei ihan kunnossa jos kuluttaa vain toisen puolen hampaalle.
              Onko kelkan isot puslat ok?
              On kelkan puslat kunnossa. Joo vasen oli enempi hampaalla... oikea muistaakseni oli ihan vähäsen joten täytyy käydä tarkistamassa kulmat kun ehtii. Itellä tuli mieleen, että onko vieläkin liikaa aurausta takana:think
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                Originally posted by janke View Post
                On kelkan puslat kunnossa. Joo vasen oli enempi hampaalla... oikea muistaakseni oli ihan vähäsen joten täytyy käydä tarkistamassa kulmat kun ehtii. Itellä tuli mieleen, että onko vieläkin liikaa aurausta takana:think
                Taitaa ihan tuurista olla kiinni sattuuko kulmat siten ettei nuo ns2 kuluisi hampaalle. Kun ne ajonaikaiset kulmat on kuitenkin eri mitä säädettäessä. Ja nämä kun on jo muutenkin niin vanhoja katiskoja, että jostain se aina sen verran antaa periksi että ajotilanteessa kulmat muuttuu liikaa, ylittäen nankangien vituilleenkulumissietokyvyn riittävällä tuhannesosa-asteen marginaalilla. Ja vaikka vaihtaisit joka kesälle alustaan kaikki uudet palikat ja säädättäisit kulmat. Helpommalla vaan pääsee kun vaihtaa eri merkkiset renkaat. (Siis tosielämässä usein näin. Paitsi Hemiltä taisi löytyä tarkat tilastot, joista selviää, että vain muutama promille ympärimaailman myydyistä ja e39:sien alla olleista ns2:sista kärsii karieksesta ) huumoria huumoria ei herneitä

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Tome View Post
                  Taitaa ihan tuurista olla kiinni sattuuko kulmat siten ettei nuo ns2 kuluisi hampaalle. Kun ne ajonaikaiset kulmat on kuitenkin eri mitä säädettäessä. Ja nämä kun on jo muutenkin niin vanhoja katiskoja, että jostain se aina sen verran antaa periksi että ajotilanteessa kulmat muuttuu liikaa, ylittäen nankangien vituilleenkulumissietokyvyn riittävällä tuhannesosa-asteen marginaalilla. Ja vaikka vaihtaisit joka kesälle alustaan kaikki uudet palikat ja säädättäisit kulmat. Helpommalla vaan pääsee kun vaihtaa eri merkkiset renkaat. (Siis tosielämässä usein näin. Paitsi Hemiltä taisi löytyä tarkat tilastot, joista selviää, että vain muutama promille ympärimaailman myydyistä ja e39:sien alla olleista ns2:sista kärsii karieksesta ) huumoria huumoria ei herneitä
                  Kyllä, NS2 edelleenkin kärsii hampaalle kulumisesta IHAN niinkuin kaikki muutkin tämän kuviointityypin renkaat jos/kun jotain on alustassa pielessä (lähinnä liiallinen ajon aikainen auraus).
                  Näin on ollut maailman sivun ja näin on edelleenkin.
                  Poikkeappa joskus vaikkapa jonkin vähän isompien pyörien ja vanteiden myyntiin fokusoituneen ketjujen ulkopuolisen rengasfirman rengasromukasalla näin syksyisin ja katso kuinka paljon oikeasti tuo hampaalle kuluminen NS2:sta yleisellä tasolla vaivaa?
                  Ei muuten todellakaan kovin montaa, vaikka toki täällä sattuneesta syystä nämä muutamat tapaukset kovin äänekkäitä ovatkin.
                  Se suhde ei ole muutama promille, mutta ei se ole mikään fifti sikstikään.
                  Loppujen lopuksi huomaat myös sen että kyse ei todellakaan ole vain NS2:sta, vaan ko.romukasoista löytyy hampaalle kulumista aivan kautta linjan jos/kun kuviointi se mahdollistaa.
                  Eli ne vanhat premiumrenkaat aloittavat huutamisen ihan yhtä hyvin kuin NS2 jos/kun halutaan varta vasten ajella viallisella alustalla.Toisaalta, onko sitten parempi ajaa väärillä alustakulmilla jotka selvästi vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin heikentävästi, polttoainetalous heikkenee ja rengas kuluu muutenkin nopeammin pistämällä pää hiekkaan ja vaihtamalla alle mielummin jokin muu tuote josta olemassa olevat ongelmat eivät näy?
                  Kuitenkin tuo tämän tyyppisen renkaan hampaalle kuluminen on 100% varma indikaattori sille että jotain on vialla.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by janke View Post
                    Itellä tuli mieleen, että onko vieläkin liikaa aurausta takana:think
                    Siis tehtaan antamat alustakulma-arvot ovat voimassa VAIN JA AINOASTAAN tehtaan originaali kumipuslin (tämäkin oikeastaan jonkin verran "sisäänajettuihin" pusliin).
                    Tehtaan antamaat arvot huomioivat juurikin tuota ajon aikaista kulmien muutosta niin että todellisessa ajotilanteessa mm.aurausarvot olisivat lähellä nollaa(nopeusriippuvainen, joten tämä vähän riippuu...).
                    Joka tapauksessa käytettäessä täysin joustamattomia uretaanipuslia, pitää tämä huomioida varsinkin aurausarvoissa, tai muussa tapauksessa lopputulos on ilmeinen.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Joo, en usko että nämä kyseiset renkaat kuluvat itsellään hampaalle, joten täytyy hakea oikeaa kulmaa sieltä 0.5-4´ nurkilta.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kyllä, NS2 edelleenkin kärsii hampaalle kulumisesta IHAN niinkuin kaikki muutkin tämän kuviointityypin renkaat jos/kun jotain on alustassa pielessä (lähinnä liiallinen ajon aikainen auraus).
                        Näin on ollut maailman sivun ja näin on edelleenkin.
                        Poikkeappa joskus vaikkapa jonkin vähän isompien pyörien ja vanteiden myyntiin fokusoituneen ketjujen ulkopuolisen rengasfirman rengasromukasalla näin syksyisin ja katso kuinka paljon oikeasti tuo hampaalle kuluminen NS2:sta yleisellä tasolla vaivaa?
                        Ei muuten todellakaan kovin montaa, vaikka toki täällä sattuneesta syystä nämä muutamat tapaukset kovin äänekkäitä ovatkin.
                        Oletko miettinyt että jospa nuo ns2 kuluu hampaalle erityisen herkästi juuri e39:ssä sen poikkeuksellisen alustarakenteen takia? Näin vaikka autossa kaiken pitäisi olla kunnossa? Et varmaan pysty siellä rengaskasalla näkemään minkä auton alla ko. renkaat ovat olleet? Ja ei muuten pätkääkään kiinnosta lähteä tonkimaan rengaskasoja. Eikä päätäkään tarvitse hiekkaan haudata tietoisena siitä että kulmat on päin persettä, koska aikaisemmin eikä nankangien jälkeen ole ollut renkaiden kulumisen, ajo-ominaisuuksien tai polttoaineen kulutuksen suhteen yhtään mitään ongelmia, päin vastoin. Halukkaat toki voi niitä alustojaan säädellä nankangeille sopivaksi vaikka maailman tappiin minun puolestani, jos kukkaro sen sallii. Btw, eikös ns2:sien valmistus ole muutenkin jo lopetettu?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Tome View Post
                          Oletko miettinyt että jospa nuo ns2 kuluu hampaalle erityisen herkästi juuri e39:ssä sen poikkeuksellisen alustarakenteen takia? Näin vaikka autossa kaiken pitäisi olla kunnossa? Et varmaan pysty siellä rengaskasalla näkemään minkä auton alla ko. renkaat ovat olleet? Ja ei muuten pätkääkään kiinnosta lähteä tonkimaan rengaskasoja.
                          Miten niin "poikkeuksellinen" (pitäisikö tämä lukea/ymmärtää niin että e39:ssä alustarakenteensa vuoksi kulmat on ajaessa vituillaan luonnostaan)?
                          Kulmat joko on kunnossa tai kulmat ei ole kunnossa, nimenomaan ajon aikana.
                          NS2 ainoastaan kuviotyyppinsä mukaisesti indikoi jotain olevan pielessä ja jos kaikki oikeasti on kunnossa, ei ne kulu hampaalle e39:kään.
                          Näin käyttäytyy todella monet muutkin tämän kuviotyypin renkaat ihan markkinoiden kalleimmasta premiumista halvimpaan Kiinalaiseen, eli ei tämä nyt todellakaan ole mikään NS2:n "ominaisuus".
                          Itse asiassa NS2 kestää tätä renkaan ajon aikaista "sortamista" jopa hieman keskimääräistä paremmin...ja tämänkin voit siellä romurengaskasoissa helposti todeta.
                          Se on totta että vanhoissa e39:ssä niitä mahdollisia vikapaikkoja alustassa on älyttämän paljon, verrattuna vaikkapa johonkin neloskoppa Golf alustaan jossa on jäykkä taka-akseli ja edessäkin vain neljä niveltä+kolmiotukivarsi.
                          Eli tämä tämä on vähän sama asia kuin että miksi katsastaakkaan autoaan, ettei inssi vain keksi mistään olemassa olevaa vikaa...
                          Tämä rengastyyppi mihin myös NS2 kuuluu, indikoi olemassa olevaa vikaa helpommin kuin ne rengaskuviotyypit missä sisäreunan palakuviointi ei yleensäkkään mahdollista hampaalle kulumista.
                          Ihan yhtä lailla kuluu hampaalle ne parhaat "premiumit" ja hintahaitarin ihan yläpään tuotteet joissa vastaava kuviointityyppi on, siis jos alustassa on jotakin pielessä.

                          Comment

                          • Tome
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 548
                            • Joensuu

                            Originally posted by janke View Post
                            Joo, en usko että nämä kyseiset renkaat kuluvat itsellään hampaalle, joten täytyy hakea oikeaa kulmaa sieltä 0.5-4´ nurkilta.
                            Joo ei varmaan itsestään kulu, mutta minusta liian tarkka rengas kulmien suhteen. Itselläkin oli tuoreet alustan osat ja Hemin ohjeilla säädetyt kulmat. Silti kului takaa hampaalle. Ja kun ne renkaat on alkanut kulumaan hampaalle, ei niitä kulmia säädättämällä enää pelasteta vaan vollotus senkun pahenee.

                            ps. Nankangeille alustan säätäminen on kuin kirppua nussisi. Kymppi pielessä ja se on hampaalla. Kjäh kjäh.
                            Last edited by Tome; 04-11-2014, 12:52.

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Miten niin "poikkeuksellinen" (pitäisikö tämä lukea/ymmärtää niin että e39:ssä alustarakenteensa vuoksi kulmat on ajaessa vituillaan luonnostaan)?
                              Kulmat joko on kunnossa tai kulmat ei ole kunnossa, nimenomaan ajon aikana.
                              No onhan siinä auton massaan suhteutettuna erittäin kevyet ripustukset? Ainakin verrattuna moneen muuhun autoon. Eikös tämä e39 alusta ole sinunkin mukaan dynaamisuudessaan edelläkävijä vielä tänäkin päivänä? Eli siinä mielessä "poikkeuksellinen". Ei siis tarvetta lukea "tahallaan väärin".

                              Minulla kun ei ole intressejä puolustella minkään merkkisiä renkaita niin jääkööt tähän, joskus kiistely vaan on kivaa

                              Comment

                              • Oodi
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2011
                                • 169
                                • Oulu

                                Auto käyetty suuntauksessa ja arvot siis nämä: Ensin vasen ja sitten oikean pyörän arvo. Astemerkkiä en osaa tehdä ja korvaan sen ´ merkillä

                                Etu:
                                Caster 6´24' 6´42'
                                Camber -1´06' -1´24'
                                Auraus 0,6mm 0,6mm

                                Taka:
                                Camber -1´36' -1´36'
                                Auraus 2,2mm 2,2mm
                                Kulkukulma 0´00'

                                Renkaat talvella 205/60/16 ja kesällä 235/45/17 molemmat OEM vanteilla ET 20. Kaikki etupään tangot uusittu. Alustana M-sport 1 linttaan painuneilla jousilla (haluan pitää koska ovat niin mukavat ajaa ja korkeuskin soppeli) Auto 530D -00

                                Jos oikein ymmärsin on muuten kulmat ihan jees poislukien etu camber, tälle lienee optimi -0´36'. Onko tilanteessani järkevää alkaa etuiskarin yläkiinnitystä vinguttamaan? Nosturia en omista Jotain suuntauksessa ilmeisesti myös etucambereille tehtiin koska molemmat olivat alunperin 0´06' enemmän miinuksella.
                                Last edited by Oodi; 05-11-2014, 12:35.

                                Comment

                                Working...
                                X