Originally posted by Bomb5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Nelipyöräsuuntaus. II
Collapse
X
-
Eli tuossa vielä tuo kuva e46:sta jossa ko.viilaus näkyy. Rajoittavana tekijänä on tuo sisimmäisen pultin ja perssontornin kauluksen kohtaaminen.
Sieltäkin saa vielä hieman jos/kun vaihtaa sisimmäisen kiinnytysmutterin kauluksettomaan perusmutteriin.
Oikein hankalissa tapauksissa ulommaisia kiinnityksiä voi viilata vielä jonkin verran lisää ja sisimmäistä pulttia voi modifioida perssonin ylälautasessa ulommaksi poistamalla orggispultin, viilaamalla reikä ulos ja asentamalla tavallisen pultti/mutteri/prikkayhdistelmän.
Yleensä tuo "perusviilaus" ja kaulukseton pultti kyllä riittää tuomaan etucamberin toivotulle -0.10-0.25" asteen haarukkaan jos muuten etupää on kunnossa, eikä alla ole halpis säätötolppia.
Comment
-
-
Etukelkka oli irti ja ratti on nyt vinossa (se siitä BMW:n ohjeesta ettei kulmia tarvitse tuon jälkeen säätää...). Kun auto menee suoraan, on ratti kääntyneenä keskeltä hiukan oikealle. En tajua kumpaan suuntaan kelkkaa pitäisi kääntää, osaako joku kertoa?
(tosin ohjausakselin kiinnitys pitää vielä tarkistaa, se oli aluksi yhden(?) pykälän pielessä ja ratti oli selvästi vasemmalla. Ilmeisesti yksi pykälä vaikutti sitten tuon verran vai onko tietoa miten paljon boorin pykälä rattia kääntää?)
Comment
-
-
Omassa e39:ssä kaikki renkaat kuluneet noin kahden sentin leveydeltä aika reilusti. Takarenkaissa jonku verran tehny hammastustaki. Renkaat on siis muuten kuin uudet. Johtuu ilmeisesti liiallisesta aurauksesta ? Suuntaukseen aika jo varattuna.
Soitin rengasliikkeeseen että kääntäis kumit ympäri vanteillaan ettei tarttis heti olla uusia ostamassa kun pintaa vielä on kyllä. Asentaja sanoi että ei vaikuta kääntää, kun se on alkanu syömään jostain niin se syö vaikka kääntäiski. Onko totta ? Yhdet kumit aikanaan kolmekutoseen laitoin taakse missä ulkolaita oli sileänä niin kyllä ne ainaki kulu tasasesti loppuun.S211 E 320cdi -03
Comment
-
-
Originally posted by Miksu- View PostOmassa e39:ssä kaikki renkaat kuluneet noin kahden sentin leveydeltä aika reilusti. Takarenkaissa jonku verran tehny hammastustaki. Renkaat on siis muuten kuin uudet. Johtuu ilmeisesti liiallisesta aurauksesta ? Suuntaukseen aika jo varattuna.
Soitin rengasliikkeeseen että kääntäis kumit ympäri vanteillaan ettei tarttis heti olla uusia ostamassa kun pintaa vielä on kyllä. Asentaja sanoi että ei vaikuta kääntää, kun se on alkanu syömään jostain niin se syö vaikka kääntäiski. Onko totta ? Yhdet kumit aikanaan kolmekutoseen laitoin taakse missä ulkolaita oli sileänä niin kyllä ne ainaki kulu tasasesti loppuun.
Sen takia ne ei mielellään ala kääntelemään,kun haluaisivat myydä uudet.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMinkä kokoiset kumit on kyseessä?Sisä- vai ulkoreuna?Sisäreuna jos on kulunut,niin johtunee kyllä liian suuresra negatiivisesta camperista.
Sen takia ne ei mielellään ala kääntelemään,kun haluaisivat myydä uudet.S211 E 320cdi -03
Comment
-
-
Originally posted by Miksu- View PostRenkaat edessä: 235/40 18 ja takana 265/35 18. Sisälaidasta kulunut joo. Auto on vakio M-Sport alustalla. Eikai sillä korkeudella camberia vielä niin paljoa pitäis olla ? Ja renkaat tosiaan on vain parin sentin leveydeltä kuluneet.
Eli siellä on nyt takana n.+/-2.00 astetta, kun pitäisi olla -1.15-1.30" haarukassa. Ilmeisesti myös käytetyt rengaspaineet ovat liian alhaiset.
Eli kulmat kuntoon ja käännä ne renkaat vasta sitten(nyt näillä kulmilla ongelma ei katoa mihinkään).
Ongelma hieman pienenee kun pistät takarenkaisiin 3.5bar painetta.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEtukelkka oli irti ja ratti on nyt vinossa (se siitä BMW:n ohjeesta ettei kulmia tarvitse tuon jälkeen säätää...). Kun auto menee suoraan, on ratti kääntyneenä keskeltä hiukan oikealle. En tajua kumpaan suuntaan kelkkaa pitäisi kääntää, osaako joku kertoa?
(tosin ohjausakselin kiinnitys pitää vielä tarkistaa, se oli aluksi yhden(?) pykälän pielessä ja ratti oli selvästi vasemmalla. Ilmeisesti yksi pykälä vaikutti sitten tuon verran vai onko tietoa miten paljon boorin pykälä rattia kääntää?)
Tätä ei oikein pysty hahmottamaan koska samalla kun kulkukulma on muuttunut, on muuttunut myös caster ja camberarvot, mutta miten kun kelkka voi olla myös "kiertynyt"?.
Melkein yhtä varmaa kuin yrittää päätellä ja löytää ongelma, on vain kokeilla(oma veikkaus että kelkkaa eteen+vasemmalle?).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTottakai pitää säätää, koska mm.e39 camber ja casterasemointi/hienosäätö tehdään kelkkaa irroittamalla/liikuttamalla, sanoi BMW tässä kohtaa mitä tahansa.
Tätä ei oikein pysty hahmottamaan koska samalla kun kulkukulma on muuttunut, on muuttunut myös caster ja camberarvot, mutta miten kun kelkka voi olla myös "kiertynyt"?.
Melkein yhtä varmaa kuin yrittää päätellä ja löytää ongelma, on vain kokeilla(oma veikkaus että kelkkaa eteen+vasemmalle?).
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTäytyy kokeilla ottaa kelkka löysälle keula normaalissa asennossa ja katsoa mihin kelkka asettuu/muuttuuko asento. Nyt kiristin kelkan keula ilmassa, muistaakseni aikaisemmalla kerralla auto oli pyörien varassa enkä huomannut silloin muutosta ratin asennossa. Tuo aikaisempi kerta siis oli jo monta vuotta sitten, kun vaihdoin kallistuksenvakaajan ja kelkkaa piti laskea vain vähän, kulmat on säädetty sen jälkeen.
Tämä siis näin ihan teoreettisesti pohdiskeltuna ilman omaa kokemusta keinon toimivuudesta.Last edited by Havis; 31-07-2014, 16:16."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEntäs jos tekis sen vielä siten, että kun auto on pyörillään, ja siis kelkan kiinnitykset löysällä, heiluttelee keulaa lokasuojista muutaman kerran. Jospa noin saisi ne ns. liikkuvat asemoitumaan omaan neutraaliin asentoon, ilman jännityksiä? Ja vasta tämän heiluttelun jälkeen vetää kelkan kiinnitykspultit oikeaan momenttiin.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJoo, tuo oli hyvä idea. Täytyy testata.
Katso mihin suuntaan ratti kääntyi ja jos jäät 50/50 tilanteessa häviävän puolelle, toista proseduuri mutta toiseen suuntaan.
Comment
-
-
Joopajoo, onneksi tarkistin aluksi ratin kiinnityksen hammastankoon... Eihän se ollut vieläkään oikeassa kohdassa. Ilmeisesti se oli aluksi pielessä yhden pykälän vasemmalle ja nyt sitten pielessä yhden oikealle. Nyt kun oikea kohta löytyi, meni akseli boorissa pohjaan paljon helpommin kuin aikaisemmin.
Nyt ratti on hyvin lähellä keskikohtaa. En sitten koskenut kelkkaan vielä, täytyy hiukan testailla missä ratti nyt on. Nuo lähitiet kun ovat miten sattuu kaltevia ja uraisia, niin vaikea päätellä mihin ratti oikeasti asettuu ennen kuin ajaa vähän pidemmän lenkin.
Comment
-
-
Ratti oli yhä hiukan vasemmalla useimmilla tienpinnoilla. Otin nyt viimeinkin kelkan löysälle ja heiluttelin autoa lokasuojista ja kallistuksenvakaajasta yms. Eipä sillä ollut mitään vaikutusta, ihan samaan kohtaan ratti asettui kelkan pulttien kiristyksen jälkeen. En sitten alkanut arpomaan ja vääntämään kelkkaa johonkin asentoon, pitänee tehdä se sitten jos tuon joskus vien suuntaukseen ja siellä näkyy selvä epäsymmetria.
Joten käänsin raidetankojen säätöjä puoli kierrosta ja nyt on ratti suorassa.
Comment
-
Comment