Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10080
    • KVLA

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Välihuomiona tuosta etupään camberien säädöstä, että omien kokemuksien mukaan ja suuntauslaitteet autossa kiinni testattuna vaikutus oli ~5 mm tolpan päätä ulospäin siirtämällä 0,20' (kulmaminuuttia) muutos camberissa.
    Edelliseen kahteen V8 E39:iin molempiin sain "vingulla" puoli astetta,eli 30minuuttia.Joten ei sitä tosiaan aste tolkulla säädellä yläpään reikiä muuttamalla.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Joo. Mulla tuli tuossa aikasemmassa kirjoituksessa moka, eli ei vaikuta aste tolkulla, vaan muutaman asteen kymmenyksen.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Eli tuossa vielä tuo kuva e46:sta jossa ko.viilaus näkyy. Rajoittavana tekijänä on tuo sisimmäisen pultin ja perssontornin kauluksen kohtaaminen.
        Sieltäkin saa vielä hieman jos/kun vaihtaa sisimmäisen kiinnytysmutterin kauluksettomaan perusmutteriin.
        Oikein hankalissa tapauksissa ulommaisia kiinnityksiä voi viilata vielä jonkin verran lisää ja sisimmäistä pulttia voi modifioida perssonin ylälautasessa ulommaksi poistamalla orggispultin, viilaamalla reikä ulos ja asentamalla tavallisen pultti/mutteri/prikkayhdistelmän.
        Yleensä tuo "perusviilaus" ja kaulukseton pultti kyllä riittää tuomaan etucamberin toivotulle -0.10-0.25" asteen haarukkaan jos muuten etupää on kunnossa, eikä alla ole halpis säätötolppia.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Etukelkka oli irti ja ratti on nyt vinossa (se siitä BMW:n ohjeesta ettei kulmia tarvitse tuon jälkeen säätää...). Kun auto menee suoraan, on ratti kääntyneenä keskeltä hiukan oikealle. En tajua kumpaan suuntaan kelkkaa pitäisi kääntää, osaako joku kertoa?

          (tosin ohjausakselin kiinnitys pitää vielä tarkistaa, se oli aluksi yhden(?) pykälän pielessä ja ratti oli selvästi vasemmalla. Ilmeisesti yksi pykälä vaikutti sitten tuon verran vai onko tietoa miten paljon boorin pykälä rattia kääntää?)
          E39 528iA

          Comment

          • Miksu-
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 27
            • Sirkka

            Omassa e39:ssä kaikki renkaat kuluneet noin kahden sentin leveydeltä aika reilusti. Takarenkaissa jonku verran tehny hammastustaki. Renkaat on siis muuten kuin uudet. Johtuu ilmeisesti liiallisesta aurauksesta ? Suuntaukseen aika jo varattuna.

            Soitin rengasliikkeeseen että kääntäis kumit ympäri vanteillaan ettei tarttis heti olla uusia ostamassa kun pintaa vielä on kyllä. Asentaja sanoi että ei vaikuta kääntää, kun se on alkanu syömään jostain niin se syö vaikka kääntäiski. Onko totta ? Yhdet kumit aikanaan kolmekutoseen laitoin taakse missä ulkolaita oli sileänä niin kyllä ne ainaki kulu tasasesti loppuun.
            S211 E 320cdi -03

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10080
              • KVLA

              Originally posted by Miksu- View Post
              Omassa e39:ssä kaikki renkaat kuluneet noin kahden sentin leveydeltä aika reilusti. Takarenkaissa jonku verran tehny hammastustaki. Renkaat on siis muuten kuin uudet. Johtuu ilmeisesti liiallisesta aurauksesta ? Suuntaukseen aika jo varattuna.

              Soitin rengasliikkeeseen että kääntäis kumit ympäri vanteillaan ettei tarttis heti olla uusia ostamassa kun pintaa vielä on kyllä. Asentaja sanoi että ei vaikuta kääntää, kun se on alkanu syömään jostain niin se syö vaikka kääntäiski. Onko totta ? Yhdet kumit aikanaan kolmekutoseen laitoin taakse missä ulkolaita oli sileänä niin kyllä ne ainaki kulu tasasesti loppuun.
              Minkä kokoiset kumit on kyseessä?Sisä- vai ulkoreuna?Sisäreuna jos on kulunut,niin johtunee kyllä liian suuresra negatiivisesta camperista.

              Sen takia ne ei mielellään ala kääntelemään,kun haluaisivat myydä uudet.

              Comment

              • Miksu-
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 27
                • Sirkka

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Minkä kokoiset kumit on kyseessä?Sisä- vai ulkoreuna?Sisäreuna jos on kulunut,niin johtunee kyllä liian suuresra negatiivisesta camperista.

                Sen takia ne ei mielellään ala kääntelemään,kun haluaisivat myydä uudet.
                Renkaat edessä: 235/40 18 ja takana 265/35 18. Sisälaidasta kulunut joo. Auto on vakio M-Sport alustalla. Eikai sillä korkeudella camberia vielä niin paljoa pitäis olla ? Ja renkaat tosiaan on vain parin sentin leveydeltä kuluneet.
                S211 E 320cdi -03

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Miksu- View Post
                  Renkaat edessä: 235/40 18 ja takana 265/35 18. Sisälaidasta kulunut joo. Auto on vakio M-Sport alustalla. Eikai sillä korkeudella camberia vielä niin paljoa pitäis olla ? Ja renkaat tosiaan on vain parin sentin leveydeltä kuluneet.
                  Ihan liikaa negatiivista camberia jos kerran syö renkaan sisäreunan. Aurauksilla ei siis mitään tekemistä ko.ongelman vuoksi, vaikka sitäkin on varmasti ko.vannekoolle hieman liikaa.
                  Eli siellä on nyt takana n.+/-2.00 astetta, kun pitäisi olla -1.15-1.30" haarukassa. Ilmeisesti myös käytetyt rengaspaineet ovat liian alhaiset.
                  Eli kulmat kuntoon ja käännä ne renkaat vasta sitten(nyt näillä kulmilla ongelma ei katoa mihinkään).
                  Ongelma hieman pienenee kun pistät takarenkaisiin 3.5bar painetta.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Etukelkka oli irti ja ratti on nyt vinossa (se siitä BMW:n ohjeesta ettei kulmia tarvitse tuon jälkeen säätää...). Kun auto menee suoraan, on ratti kääntyneenä keskeltä hiukan oikealle. En tajua kumpaan suuntaan kelkkaa pitäisi kääntää, osaako joku kertoa?

                    (tosin ohjausakselin kiinnitys pitää vielä tarkistaa, se oli aluksi yhden(?) pykälän pielessä ja ratti oli selvästi vasemmalla. Ilmeisesti yksi pykälä vaikutti sitten tuon verran vai onko tietoa miten paljon boorin pykälä rattia kääntää?)
                    Tottakai pitää säätää, koska mm.e39 camber ja casterasemointi/hienosäätö tehdään kelkkaa irroittamalla/liikuttamalla, sanoi BMW tässä kohtaa mitä tahansa.
                    Tätä ei oikein pysty hahmottamaan koska samalla kun kulkukulma on muuttunut, on muuttunut myös caster ja camberarvot, mutta miten kun kelkka voi olla myös "kiertynyt"?.
                    Melkein yhtä varmaa kuin yrittää päätellä ja löytää ongelma, on vain kokeilla(oma veikkaus että kelkkaa eteen+vasemmalle?).

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tottakai pitää säätää, koska mm.e39 camber ja casterasemointi/hienosäätö tehdään kelkkaa irroittamalla/liikuttamalla, sanoi BMW tässä kohtaa mitä tahansa.
                      Tätä ei oikein pysty hahmottamaan koska samalla kun kulkukulma on muuttunut, on muuttunut myös caster ja camberarvot, mutta miten kun kelkka voi olla myös "kiertynyt"?.
                      Melkein yhtä varmaa kuin yrittää päätellä ja löytää ongelma, on vain kokeilla(oma veikkaus että kelkkaa eteen+vasemmalle?).
                      Täytyy kokeilla ottaa kelkka löysälle keula normaalissa asennossa ja katsoa mihin kelkka asettuu/muuttuuko asento. Nyt kiristin kelkan keula ilmassa, muistaakseni aikaisemmalla kerralla auto oli pyörien varassa enkä huomannut silloin muutosta ratin asennossa. Tuo aikaisempi kerta siis oli jo monta vuotta sitten, kun vaihdoin kallistuksenvakaajan ja kelkkaa piti laskea vain vähän, kulmat on säädetty sen jälkeen.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Täytyy kokeilla ottaa kelkka löysälle keula normaalissa asennossa ja katsoa mihin kelkka asettuu/muuttuuko asento. Nyt kiristin kelkan keula ilmassa, muistaakseni aikaisemmalla kerralla auto oli pyörien varassa enkä huomannut silloin muutosta ratin asennossa. Tuo aikaisempi kerta siis oli jo monta vuotta sitten, kun vaihdoin kallistuksenvakaajan ja kelkkaa piti laskea vain vähän, kulmat on säädetty sen jälkeen.
                        Entäs jos tekis sen vielä siten, että kun auto on pyörillään, ja siis kelkan kiinnitykset löysällä, heiluttelee keulaa lokasuojista muutaman kerran. Jospa noin saisi ne ns. liikkuvat asemoitumaan omaan neutraaliin asentoon, ilman jännityksiä? Ja vasta tämän heiluttelun jälkeen vetää kelkan kiinnitykspultit oikeaan momenttiin.

                        Tämä siis näin ihan teoreettisesti pohdiskeltuna ilman omaa kokemusta keinon toimivuudesta.
                        Last edited by Havis; 31-07-2014, 16:16.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Havis View Post
                          Entäs jos tekis sen vielä siten, että kun auto on pyörillään, ja siis kelkan kiinnitykset löysällä, heiluttelee keulaa lokasuojista muutaman kerran. Jospa noin saisi ne ns. liikkuvat asemoitumaan omaan neutraaliin asentoon, ilman jännityksiä? Ja vasta tämän heiluttelun jälkeen vetää kelkan kiinnitykspultit oikeaan momenttiin.
                          Joo, tuo oli hyvä idea. Täytyy testata.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Joo, tuo oli hyvä idea. Täytyy testata.
                            Tai sitten otat ylös, pultit löysään, väännät raudalla kelkan toiseen laitaan ja kiristät pultin+pultit.
                            Katso mihin suuntaan ratti kääntyi ja jos jäät 50/50 tilanteessa häviävän puolelle, toista proseduuri mutta toiseen suuntaan.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Joopajoo, onneksi tarkistin aluksi ratin kiinnityksen hammastankoon... Eihän se ollut vieläkään oikeassa kohdassa. Ilmeisesti se oli aluksi pielessä yhden pykälän vasemmalle ja nyt sitten pielessä yhden oikealle. Nyt kun oikea kohta löytyi, meni akseli boorissa pohjaan paljon helpommin kuin aikaisemmin.

                              Nyt ratti on hyvin lähellä keskikohtaa. En sitten koskenut kelkkaan vielä, täytyy hiukan testailla missä ratti nyt on. Nuo lähitiet kun ovat miten sattuu kaltevia ja uraisia, niin vaikea päätellä mihin ratti oikeasti asettuu ennen kuin ajaa vähän pidemmän lenkin.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Ratti oli yhä hiukan vasemmalla useimmilla tienpinnoilla. Otin nyt viimeinkin kelkan löysälle ja heiluttelin autoa lokasuojista ja kallistuksenvakaajasta yms. Eipä sillä ollut mitään vaikutusta, ihan samaan kohtaan ratti asettui kelkan pulttien kiristyksen jälkeen. En sitten alkanut arpomaan ja vääntämään kelkkaa johonkin asentoon, pitänee tehdä se sitten jos tuon joskus vien suuntaukseen ja siellä näkyy selvä epäsymmetria.

                                Joten käänsin raidetankojen säätöjä puoli kierrosta ja nyt on ratti suorassa.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎