memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HPF Racing
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 38
    • Keski-Suomi

    #31
    Pahoitteluni virheellisestä tiedosta. Takana siis -1.05 camberit ja tämä on asteita. Pakko oli etsiä paperi käsiini, sen verran jäi mietityttämään asia..
    Life starts after 6000rpm...

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10114
      • KVLA

      #32
      Arvasin,tuntuu tosin vieläkin melko pienelle.

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14578
        • Oulu

        #33
        Originally posted by Hemi View Post
        Tässä 20" rengaskoossa oikeat takapään camberarvot ovat -1.10"-1.20"-astetta ja edessä -0.05"-0.15"-astetta(ei vetele+kuluu tasaisesti+ajokäytös mikä pitääkin).
        Hemi muuten, eikö olisi hyvä myös 265/35-18 takaselle saada se camberi sinne -1.30 tietämille? Loppu tuossa omassa toosassa säätövara molemminpuolin -1.50, että saa nähdä miten kuluu. Toki ylempiä tukivarsia vois jossain kohtaa vaihella, jos rupeaisi auttamaan. :think
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • HPF Racing
          Bimmer Rookie
          • Dec 2012
          • 38
          • Keski-Suomi

          #34
          Noihin arvoihin vaikuttaa tietysti se kun auto oli tyhjällä tankilla ja en lisännyt sisälle tarvittavia painoja.. Omat keksinnöt ei ole niin justiinsa kun asiakkaan autot
          Life starts after 6000rpm...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by zener View Post
            Hemi muuten, eikö olisi hyvä myös 265/35-18 takaselle saada se camberi sinne -1.30 tietämille? Loppu tuossa omassa toosassa säätövara molemminpuolin -1.50, että saa nähdä miten kuluu. Toki ylempiä tukivarsia vois jossain kohtaa vaihella, jos rupeaisi auttamaan. :think
            Ilman muuta pitäisi saada ko.koko/leveysluokka-1.25-1.35"-asteen haarukkaan, jotta ajo-ominaisuudet, pito ja mukavuus saataisiin maksimoitua ja renkaan sisäreunan kuluminen minimoitua.
            Eli ihan varmasti syö sisäreunaa niin että kesän ajoilla alkaa olemaan renkaat ainakin puolelta toiselle kääntökunnossa ja sadekelin pito ei ole ainakaan maksimi.
            Eli ihan ensimmäisenä katsoisin että niiden cambersäätöjen epäkeskopulttien halot eivät ole kuluneet/venyneet ulospäin?
            Jos on niin säätö minimiin ja kampeamalla löysät pois sisäänpäin ja pultti kiinni.
            Jos säätö ei vieläkään riitä, niin sitten sitä pitäisi tehdä hieman "työstämällä" lisää.

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #36
              Originally posted by Hemi View Post
              Ilman muuta pitäisi saada ko.koko/leveysluokka-1.25-1.35"-asteen haarukkaan, jotta ajo-ominaisuudet, pito ja mukavuus saataisiin maksimoitua ja renkaan sisäreunan kuluminen minimoitua.
              Eli ihan varmasti syö sisäreunaa niin että kesän ajoilla alkaa olemaan renkaat ainakin puolelta toiselle kääntökunnossa ja sadekelin pito ei ole ainakaan maksimi.
              Eli ihan ensimmäisenä katsoisin että niiden cambersäätöjen epäkeskopulttien halot eivät ole kuluneet/venyneet ulospäin?
              Jos on niin säätö minimiin ja kampeamalla löysät pois sisäänpäin ja pultti kiinni.
              Jos säätö ei vieläkään riitä, niin sitten sitä pitäisi tehdä hieman "työstämällä" lisää.
              Mites voi vielä työstää lisää säätövaraa? Itselläni oli ainakin vasen hahlo kulunut, että piti hitsata epäkeskoprikkaan lisää tavaraa.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14578
                • Oulu

                #37
                Originally posted by Hemi View Post
                Ilman muuta pitäisi saada ko.koko/leveysluokka-1.25-1.35"-asteen haarukkaan, jotta ajo-ominaisuudet, pito ja mukavuus saataisiin maksimoitua ja renkaan sisäreunan kuluminen minimoitua.
                Eli ihan varmasti syö sisäreunaa niin että kesän ajoilla alkaa olemaan renkaat ainakin puolelta toiselle kääntökunnossa ja sadekelin pito ei ole ainakaan maksimi.
                Eli ihan ensimmäisenä katsoisin että niiden cambersäätöjen epäkeskopulttien halot eivät ole kuluneet/venyneet ulospäin?
                Jos on niin säätö minimiin ja kampeamalla löysät pois sisäänpäin ja pultti kiinni.
                Jos säätö ei vieläkään riitä, niin sitten sitä pitäisi tehdä hieman "työstämällä" lisää.
                Hahlot ei ollu tuossa omassa kuluneet mielestäni. Koitettiin vielä vedättää silti alatukivarsista liinalla sisemmäs, mutta ei niitä enää tuosta pystympään saanut.

                Mitäs tämä työstäminen on?

                Säätöä ennen työstettiin narinahelat uusiksi.
                Last edited by zener; 05-04-2014, 22:02.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Martti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 787
                  • Suomi

                  #38
                  Originally posted by zener View Post

                  Mitäs tämä työstäminen on?
                  Villi veikkaus, että pirralla tms. hahlon kasvattaminen...

                  Mulla taas päinvastainen "ongelma", camberit ei saa kuin about -3,5´ ja enemmän pitäis melkeen saada.. erinlainen pappa kun oon.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14578
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Martti View Post
                    Villi veikkaus, että pirralla tms. hahlon kasvattaminen...
                    Nojoo, näin ois toki voinu ajatella, kun moisesta vielä mainittiin... Hmmh. :think
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by Martti View Post

                      Mulla taas päinvastainen "ongelma", camberit ei saa kuin about -3,5´ ja enemmän pitäis melkeen saada.. erinlainen pappa kun oon.
                      Tyyli se on nykyään tietenkin tämäkin...



                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        #41

                        Tuossa video miksi auto tarvitsee nelipyörä suuntausta.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Jondis
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 698
                          • Tuusula

                          #42
                          Mihinkäs arvoihin kannattas kulmat säätää 235/45-17 ja 255/40-17 rengastuksella? Autoa myös tiputettu sen verran että mahtuuu sormi just renkaan ja kaaren väliin.
                          MB E55 AMG -05
                          E36 318TiA -96
                          E34 535i -89 imolarot
                          Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #43
                            Kuinka iso homma e39 i6 sedanin etuapurungon siirto on suuntauksen yhteydessä? Voisi seuraavassa suuntauksessa keskittää, kun camberit on vähän toispuoleisesti. Monellako pultilla se on kiinni ja pitääkö pultit vaihtaa samalla uusiin? Hemillä tais olla tästä kokemusta?
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Kuinka iso homma e39 i6 sedanin etuapurungon siirto on suuntauksen yhteydessä? Voisi seuraavassa suuntauksessa keskittää, kun camberit on vähän toispuoleisesti. Monellako pultilla se on kiinni ja pitääkö pultit vaihtaa samalla uusiin? Hemillä tais olla tästä kokemusta?
                              Oletko jo tehnyt säädöt iskareiden yläpäähän? Olisi helpompi aloittaa sillä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #45
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Oletko jo tehnyt säädöt iskareiden yläpäähän? Olisi helpompi aloittaa sillä.
                                Joo tein, kuskinpuolella säätö onkin "tapissa", eli mutterin laippa on tornin tötteröä vasten. Tämä 3 mm siirtokin auttoi aika paljon arvossa. Apukuskin puolta olisi itseasiassa pitänyt saada säädettyä enemmän negatiiviselle camberille, mutta viilasin viisaana säädöt vain toiseen suuntaan, eli molemmilla puolilla saa vain pienemmäksi negatiivista camberia. Ehkä viilaan apukuskin puolelle millin puoltoista negatiiviseen suntaan, niin pääsis tasoihin kuskinpuolen kanssa. Ja ottais vielä alatukivarsien puslapäistä "löysät" pois sopivaan suuntaan, tosin tuskin sieltä paljoa saa, ehkä minuutin molemmista. Etupäässä camberit on siis -0,19' (L) ja -0,04' (R). Vasen puoli oli ennen tornista säätöä -0,39'. 3 mm siirto siis vaikutti +0.20'. Sen perusteella millin viilaus oikealle puolelle ja hifistely alatukivarsilla toisi symmetrisen tuloksen. Pitääkin toteuttaa...
                                Last edited by Bomb5; 13-04-2014, 18:04.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X