Pahoitteluni virheellisestä tiedosta. Takana siis -1.05 camberit ja tämä on asteita. Pakko oli etsiä paperi käsiini, sen verran jäi mietityttämään asia..
Tässä 20" rengaskoossa oikeat takapään camberarvot ovat -1.10"-1.20"-astetta ja edessä -0.05"-0.15"-astetta(ei vetele+kuluu tasaisesti+ajokäytös mikä pitääkin).
Hemi muuten, eikö olisi hyvä myös 265/35-18 takaselle saada se camberi sinne -1.30 tietämille? Loppu tuossa omassa toosassa säätövara molemminpuolin -1.50, että saa nähdä miten kuluu. Toki ylempiä tukivarsia vois jossain kohtaa vaihella, jos rupeaisi auttamaan. :think
Noihin arvoihin vaikuttaa tietysti se kun auto oli tyhjällä tankilla ja en lisännyt sisälle tarvittavia painoja.. Omat keksinnöt ei ole niin justiinsa kun asiakkaan autot
Hemi muuten, eikö olisi hyvä myös 265/35-18 takaselle saada se camberi sinne -1.30 tietämille? Loppu tuossa omassa toosassa säätövara molemminpuolin -1.50, että saa nähdä miten kuluu. Toki ylempiä tukivarsia vois jossain kohtaa vaihella, jos rupeaisi auttamaan. :think
Ilman muuta pitäisi saada ko.koko/leveysluokka-1.25-1.35"-asteen haarukkaan, jotta ajo-ominaisuudet, pito ja mukavuus saataisiin maksimoitua ja renkaan sisäreunan kuluminen minimoitua.
Eli ihan varmasti syö sisäreunaa niin että kesän ajoilla alkaa olemaan renkaat ainakin puolelta toiselle kääntökunnossa ja sadekelin pito ei ole ainakaan maksimi.
Eli ihan ensimmäisenä katsoisin että niiden cambersäätöjen epäkeskopulttien halot eivät ole kuluneet/venyneet ulospäin?
Jos on niin säätö minimiin ja kampeamalla löysät pois sisäänpäin ja pultti kiinni.
Jos säätö ei vieläkään riitä, niin sitten sitä pitäisi tehdä hieman "työstämällä" lisää.
Ilman muuta pitäisi saada ko.koko/leveysluokka-1.25-1.35"-asteen haarukkaan, jotta ajo-ominaisuudet, pito ja mukavuus saataisiin maksimoitua ja renkaan sisäreunan kuluminen minimoitua.
Eli ihan varmasti syö sisäreunaa niin että kesän ajoilla alkaa olemaan renkaat ainakin puolelta toiselle kääntökunnossa ja sadekelin pito ei ole ainakaan maksimi.
Eli ihan ensimmäisenä katsoisin että niiden cambersäätöjen epäkeskopulttien halot eivät ole kuluneet/venyneet ulospäin?
Jos on niin säätö minimiin ja kampeamalla löysät pois sisäänpäin ja pultti kiinni.
Jos säätö ei vieläkään riitä, niin sitten sitä pitäisi tehdä hieman "työstämällä" lisää.
Mites voi vielä työstää lisää säätövaraa? Itselläni oli ainakin vasen hahlo kulunut, että piti hitsata epäkeskoprikkaan lisää tavaraa.
Ilman muuta pitäisi saada ko.koko/leveysluokka-1.25-1.35"-asteen haarukkaan, jotta ajo-ominaisuudet, pito ja mukavuus saataisiin maksimoitua ja renkaan sisäreunan kuluminen minimoitua.
Eli ihan varmasti syö sisäreunaa niin että kesän ajoilla alkaa olemaan renkaat ainakin puolelta toiselle kääntökunnossa ja sadekelin pito ei ole ainakaan maksimi.
Eli ihan ensimmäisenä katsoisin että niiden cambersäätöjen epäkeskopulttien halot eivät ole kuluneet/venyneet ulospäin?
Jos on niin säätö minimiin ja kampeamalla löysät pois sisäänpäin ja pultti kiinni.
Jos säätö ei vieläkään riitä, niin sitten sitä pitäisi tehdä hieman "työstämällä" lisää.
Hahlot ei ollu tuossa omassa kuluneet mielestäni. Koitettiin vielä vedättää silti alatukivarsista liinalla sisemmäs, mutta ei niitä enää tuosta pystympään saanut.
Mihinkäs arvoihin kannattas kulmat säätää 235/45-17 ja 255/40-17 rengastuksella? Autoa myös tiputettu sen verran että mahtuuu sormi just renkaan ja kaaren väliin.
Kuinka iso homma e39 i6 sedanin etuapurungon siirto on suuntauksen yhteydessä? Voisi seuraavassa suuntauksessa keskittää, kun camberit on vähän toispuoleisesti. Monellako pultilla se on kiinni ja pitääkö pultit vaihtaa samalla uusiin? Hemillä tais olla tästä kokemusta?
Kuinka iso homma e39 i6 sedanin etuapurungon siirto on suuntauksen yhteydessä? Voisi seuraavassa suuntauksessa keskittää, kun camberit on vähän toispuoleisesti. Monellako pultilla se on kiinni ja pitääkö pultit vaihtaa samalla uusiin? Hemillä tais olla tästä kokemusta?
Oletko jo tehnyt säädöt iskareiden yläpäähän? Olisi helpompi aloittaa sillä.
Oletko jo tehnyt säädöt iskareiden yläpäähän? Olisi helpompi aloittaa sillä.
Joo tein, kuskinpuolella säätö onkin "tapissa", eli mutterin laippa on tornin tötteröä vasten. Tämä 3 mm siirtokin auttoi aika paljon arvossa. Apukuskin puolta olisi itseasiassa pitänyt saada säädettyä enemmän negatiiviselle camberille, mutta viilasin viisaana säädöt vain toiseen suuntaan, eli molemmilla puolilla saa vain pienemmäksi negatiivista camberia. Ehkä viilaan apukuskin puolelle millin puoltoista negatiiviseen suntaan, niin pääsis tasoihin kuskinpuolen kanssa. Ja ottais vielä alatukivarsien puslapäistä "löysät" pois sopivaan suuntaan, tosin tuskin sieltä paljoa saa, ehkä minuutin molemmista. Etupäässä camberit on siis -0,19' (L) ja -0,04' (R). Vasen puoli oli ennen tornista säätöä -0,39'. 3 mm siirto siis vaikutti +0.20'. Sen perusteella millin viilaus oikealle puolelle ja hifistely alatukivarsilla toisi symmetrisen tuloksen. Pitääkin toteuttaa...
Comment