Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alaväännöt hukassa ja kulutus tapissa! RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hammerhood
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 102
    • Suomi

    #31
    Originally posted by janke View Post
    Onkos tässä M52/TU automaatissa enää sitä vääntöongelmaa ~1500-2000.rpm kieppeillä kun ajaa vitosella pieneen loivaan ylämäkeen? itsellähän edelleen vaivaa se, kun ajaa 90kmh, niin vähänkin alkaa nousua olemaan tiessä, niin heti vaihtaa pienenmpää ja vauhtikin tottakai tippuu:think

    Automaatin kans on ollu ongelmia jonkun verran vaihtamisen suhteen alle 3k kierroksilla ja matka ajossa lykkää joskus myös pienempää juuri tuolla 1500 kierroksen hujakoilla jos pienikin mäki vastassa, mutta itse ainakin luulen sen johtuvan moottorin tehottomuuden takia.
    Imm vaihdettua ylimääräinen humppaus loppui ja bensan kulutus tippui noin 2litran verran jonka seurauksena lootakin toimi jo paremmin kuin aijemmin mutta ei täysin hyvin vieläkään kun vertaa 2 kk sitten jolloin loota toimi täydellisesti.
    Vanoksen huollolla odotan saavani selkeää parannusta alavääntöihin jonka myötä myös laatikon toiminta pitäisi myös muuttua.

    Comment

    • NiQla
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 46
      • Haukipudas

      #32
      Originally posted by Hammerhood View Post
      Noniin taisi jäädä auto nyt seisomaan kun olin tekemässä vanos remonttia
      Eli vanos yksikön ne imu sekä pako sylinterin keski ruuvit katkesi sisään(ohessa kuva) Nyt kaipaan neuvoja miten tästä eteenpäin? Vanoksen sain jokatapauksessa irti ja tiivisteet on vaihdettu mutta nyt homma kusi tähän.
      Lukitseeko nuo ruuvit sylinterit tuohon akselin päihin vai mikä merkitys tuolla on
      Ite ainaki laitoin dremeliin poran terän ja alkoin porraamaan katkennutta pulttia. Se terä imas kiinni pulttiin nii pyöritti sen pois, ku vastakierteellä vielä

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #33
        Originally posted by Hammerhood View Post
        Automaatin kans on ollu ongelmia jonkun verran vaihtamisen suhteen alle 3k kierroksilla ja matka ajossa lykkää joskus myös pienempää juuri tuolla 1500 kierroksen hujakoilla jos pienikin mäki vastassa, mutta itse ainakin luulen sen johtuvan moottorin tehottomuuden takia.
        Imm vaihdettua ylimääräinen humppaus loppui ja bensan kulutus tippui noin 2litran verran jonka seurauksena lootakin toimi jo paremmin kuin aijemmin mutta ei täysin hyvin vieläkään kun vertaa 2 kk sitten jolloin loota toimi täydellisesti.
        Vanoksen huollolla odotan saavani selkeää parannusta alavääntöihin jonka myötä myös laatikon toiminta pitäisi myös muuttua.
        Joo, kait se on uskottava, että tuossa vajaa-vanoksessa on vielä vähempi potkua tuola ala-rekisterissä.:think Vanoksen tiivisteet vaihdettiin, mutta ei vaikuttanut mitään tässä tapauksessa, vaikka tässä single vanoksessahan vanos lähtee toimimaan jossain 3-4 tonnin kieppeillä ja Tu:ssa koko kierrosalueella!

        En tiedä kuinka kävisi jos vaihtaisi kaikki moottorin ohjaukseen liittyvät anturit?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Hammerhood
          Bimmer Rookie
          • Nov 2013
          • 102
          • Suomi

          #34
          Originally posted by janke View Post
          En tiedä kuinka kävisi jos vaihtaisi kaikki moottorin ohjaukseen liittyvät anturit?
          Niin teoriassahan sekin voi olla mahdollista että joku anturi ei enää anna vahvaa signaalia jonka seurauksena silti heikolla signaalilla ei anna välttämättä sitä vikakoodiakaan ja autosta pikkuhiljaa lähtee hevosia laitumelle ilman että sitä perstuntumalta huomaa:think
          Kuten minun tapauksessa esim. tuo imm oli kulahtanut ja sain sillä parannusta aikaan mutta ei poistanut kokonaan ongelmaa. Ja eikö jollakin foorumilaisella täällä ollut melkein muuten oireeton auto paitsi että alaväännöt olivat kadoksissa ja nokan asentotunnistimella oli saanut väännötkin takaisin.

          Comment

          • Hammerhood
            Bimmer Rookie
            • Nov 2013
            • 102
            • Suomi

            #35
            Edistystä!

            Noniin eilen vanoksen tiivisteet sain vaihdettua ja heti ensi starttauksella moottorin käyntiäänessä oli huomattavaa parannusta, no sitten tietenkin baanalle kokeilemaan että josko jokunen kaakki olisi palannut talliin ja niinhän siinä sai huomata jo ensi kilometreillä että muutos parempaan ei ollut vain teoreettistä ajattelua!
            Ja varmaan vielä paranee kun on sisään ajettu.
            Kulutuskin tuntui tippuvan taas 2 ehkä jopa 3 litran verran, vaikea tietenkään vasta 25kilsan kylärallin jälkeen vielä sanoa mutta selvä ero oli entiseen

            Katsotaan ja seurataan miten laatikko alkaa mukautua tähän muutokseen.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #36
              Originally posted by Hammerhood View Post
              Noniin eilen vanoksen tiivisteet sain vaihdettua ja heti ensi starttauksella moottorin käyntiäänessä oli huomattavaa parannusta, no sitten tietenkin baanalle kokeilemaan että josko jokunen kaakki olisi palannut talliin ja niinhän siinä sai huomata jo ensi kilometreillä että muutos parempaan ei ollut vain teoreettistä ajattelua!
              Ja varmaan vielä paranee kun on sisään ajettu.
              Kulutuskin tuntui tippuvan taas 2 ehkä jopa 3 litran verran, vaikea tietenkään vasta 25kilsan kylärallin jälkeen vielä sanoa mutta selvä ero oli entiseen

              Katsotaan ja seurataan miten laatikko alkaa mukautua tähän muutokseen.
              Hieno homma että tuli kuntoon. Tuo VANOS elvytys taitaa auttaa etenkin tupla VANOS koneissa, ei välttämättä niinkään vanhemmissa single-VANOS myllyissä.

              Kun kertaalleen olen omasta uusinut täysin korppuuntuneen venttiilikopan tiivisteen, voisin arvella että kaikki koneen kuumuuden lähellä majailevat tiivisteet on vaihtokunnossa n. 2-300000 km välein.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #37
                Originally posted by Hammerhood View Post
                Niin teoriassahan sekin voi olla mahdollista että joku anturi ei enää anna vahvaa signaalia jonka seurauksena silti heikolla signaalilla ei anna välttämättä sitä vikakoodiakaan ja autosta pikkuhiljaa lähtee hevosia laitumelle ilman että sitä perstuntumalta huomaa:think
                Kuten minun tapauksessa esim. tuo imm oli kulahtanut ja sain sillä parannusta aikaan mutta ei poistanut kokonaan ongelmaa. Ja eikö jollakin foorumilaisella täällä ollut melkein muuten oireeton auto paitsi että alaväännöt olivat kadoksissa ja nokan asentotunnistimella oli saanut väännötkin takaisin.
                Nokan tunnistinhan vaikuttaa kyllä tuohon alavääntöön, mutta mulla sekään ei ole kovin vanha Mitäs antureita voisin vaihataa? Imuilman tunnisti,moottorin lämpötilatunnistin, jäähdyttäjän tunnistin!? Tuossa noi edullisimmat, jäikö jotain oleellisia vielä mitä tuosta löytyisi? Tietysti Imm ja lamdat jotka ovat sitten hiukan hintavampia!?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Hammerhood
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2013
                  • 102
                  • Suomi

                  #38
                  Originally posted by janke View Post
                  Nokan tunnistinhan vaikuttaa kyllä tuohon alavääntöön, mutta mulla sekään ei ole kovin vanha Mitäs antureita voisin vaihataa? Imuilman tunnisti,moottorin lämpötilatunnistin, jäähdyttäjän tunnistin!? Tuossa noi edullisimmat, jäikö jotain oleellisia vielä mitä tuosta löytyisi? Tietysti Imm ja lamdat jotka ovat sitten hiukan hintavampia!?
                  Vaikeaahan se on sanoa nuista antureista päällepäin jos ei ajossa ole mitään ongelmiä muuta kuin alavääntö ongelma:think Inpalla tai jollakin vastaavalla olisi hyvä katella onko herjaillut jotain antureita yms, jos saisi sitä kautta jotain vihiä anturivioista. Ja sullahan on kyllä vuosimallia sitä tuo oma bemmi että noissahan voi hyvinkin nuo anturit oireilla.

                  Ottaako sulla kierroksia normaalisti rajottimelle ja kulkeeko tasaisesti siinä 90+ vauhdissa? Tai miten muuten vastaa kaasuun, eli onko viivettä? Entäpä ootko päästöjä mitannu että onko katit/lambdad kunnossa? tuolla päästömittauksellakinhan saa jo paljon informaatiota ja vihiä mistä vois alkaa vikoja etsimään

                  Itsellänikin meni tovi aika osia ja ongelmia korjatessa ja miettiessä ennenkuin sain auton pelaamaan kuten sen kuuluukin, tosin tomaatin toimintaa pitää vielä seurata kun on siinäkin vaihtamisen suhteen ollut ongelmia ja uskon ja esim nimimerkillä Turpopuustikin sanoi että lootakin toimii orjan lailla jos kone voi huonosti niin tekee myös loota
                  Tämä aihehan nyt ei kuvasta mitenkään sinun ongelmaasi mutta tulipahan nyt kirjoitusviimassa sanottua

                  Comment

                  • Hammerhood
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2013
                    • 102
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by Havis View Post
                    Hieno homma että tuli kuntoon. Tuo VANOS elvytys taitaa auttaa etenkin tupla VANOS koneissa, ei välttämättä niinkään vanhemmissa single-VANOS myllyissä.

                    Kun kertaalleen olen omasta uusinut täysin korppuuntuneen venttiilikopan tiivisteen, voisin arvella että kaikki koneen kuumuuden lähellä majailevat tiivisteet on vaihtokunnossa n. 2-300000 km välein.
                    Juuri näin olen itsekin todennut tässä tuplavanos myllyssä että tiivisteet on aikalailla kuivaa leipää millä ei tee enää mitään ja nimen omaan nuo vanos tiivisteet.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #40
                      Originally posted by Hammerhood View Post
                      Vaikeaahan se on sanoa nuista antureista päällepäin jos ei ajossa ole mitään ongelmiä muuta kuin alavääntö ongelma:think Inpalla tai jollakin vastaavalla olisi hyvä katella onko herjaillut jotain antureita yms, jos saisi sitä kautta jotain vihiä anturivioista. Ja sullahan on kyllä vuosimallia sitä tuo oma bemmi että noissahan voi hyvinkin nuo anturit oireilla.

                      Ottaako sulla kierroksia normaalisti rajottimelle ja kulkeeko tasaisesti siinä 90+ vauhdissa? Tai miten muuten vastaa kaasuun, eli onko viivettä? Entäpä ootko päästöjä mitannu että onko katit/lambdad kunnossa? tuolla päästömittauksellakinhan saa jo paljon informaatiota ja vihiä mistä vois alkaa vikoja etsimään

                      Itsellänikin meni tovi aika osia ja ongelmia korjatessa ja miettiessä ennenkuin sain auton pelaamaan kuten sen kuuluukin, tosin tomaatin toimintaa pitää vielä seurata kun on siinäkin vaihtamisen suhteen ollut ongelmia ja uskon ja esim nimimerkillä Turpopuustikin sanoi että lootakin toimii orjan lailla jos kone voi huonosti niin tekee myös loota
                      Tämä aihehan nyt ei kuvasta mitenkään sinun ongelmaasi mutta tulipahan nyt kirjoitusviimassa sanottua
                      Kyllä tuo autoni kiertää ja kulkee ilman nytkytyksiä ja kierrokset menee tappiin normaalisti. Inpalla olen tutkinut, mutta ei ole ollut mitään anturiherjaa ja ne ei tosiaankaan anna koodia jos ovat niin sanotusti puolikuntoisia. Päästöt kesällä oli tyhjäkäyn. O2% 0,58 ja kierroksilla 0,38. Eli, hiukan koholla tyhjäkäynnillä!!?

                      Kattiin tein reijän myös kesällä ja näytti ainakin ensinmäinen kenno olevan ehjä. Sitten kokeilin myös toisia lambdoja, mutta ei vaikutusta. Ilmamäärä mittareita olen kokeillut muutamia, mutta ei vaikutusta. Suuttimet on puhdistettu ja toista paineensäädintä on kokeiltu, mutta ei vaikutusta Ainut poikkeus on noissa autoni tyhjäkäynti arvoissa jossa ADD:T ovat tyhjäkäynnillä 90% paikkeilla, eli pyrkii rikastamaan seosta jostain syystä!? En tiedä onko tuolla rikastamisella jokin yhteys alavääntöön:think Imuvuodot ovat 100% poistettu, kun kaikki letkut uusittiin ja imusarjaan, läppäkoteloon uusittiin myös joka ikinen tiiviste.

                      Tasaisesti kulkee niissä nopeuksissa missä vanos on pelissä mukana, mutta ei tosiaankaan jaksa 1.5-2rpm kohdalla mennä tasaisesti :think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by janke View Post
                        Kyllä tuo autoni kiertää ja kulkee ilman nytkytyksiä ja kierrokset menee tappiin normaalisti. Inpalla olen tutkinut, mutta ei ole ollut mitään anturiherjaa ja ne ei tosiaankaan anna koodia jos ovat niin sanotusti puolikuntoisia. Päästöt kesällä oli tyhjäkäyn. O2% 0,58 ja kierroksilla 0,38. Eli, hiukan koholla tyhjäkäynnillä!!?

                        Kattiin tein reijän myös kesällä ja näytti ainakin ensinmäinen kenno olevan ehjä. Sitten kokeilin myös toisia lambdoja, mutta ei vaikutusta. Ilmamäärä mittareita olen kokeillut muutamia, mutta ei vaikutusta. Suuttimet on puhdistettu ja toista paineensäädintä on kokeiltu, mutta ei vaikutusta Ainut poikkeus on noissa autoni tyhjäkäynti arvoissa jossa ADD:T ovat tyhjäkäynnillä 90% paikkeilla, eli pyrkii rikastamaan seosta jostain syystä!? En tiedä onko tuolla rikastamisella jokin yhteys alavääntöön:think Imuvuodot ovat 100% poistettu, kun kaikki letkut uusittiin ja imusarjaan, läppäkoteloon uusittiin myös joka ikinen tiiviste.

                        Tasaisesti kulkee niissä nopeuksissa missä vanos on pelissä mukana, mutta ei tosiaankaan jaksa 1.5-2rpm kohdalla mennä tasaisesti :think
                        Uusitko myös venttiilikopan tiivisteen ja ehdottomasti myös ne kiinnytysprikkojen alle tulevat kumiprikat ?
                        Onko jarrutehostin ja sen takaisku kunnossa(eli pitääkö alipaineet myös auto sammutettuna?).
                        Tiputtaako öljyä mistään?

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #42
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Uusitko myös venttiilikopan tiivisteen ja ehdottomasti myös ne kiinnytysprikkojen alle tulevat kumiprikat ?
                          Onko jarrutehostin ja sen takaisku kunnossa(eli pitääkö alipaineet myös auto sammutettuna?).
                          Tiputtaako öljyä mistään?
                          Joo, siis vanoksen tiivisteiden yhteydessä uusittiin kaikki mahdolliset tiivisteet venakopan kanteen. Öljyä tiputtaa tuosta öljynsuodattimen jalasta, mutta kuiteskaan vuoto ei näy öljytikusta, eli ei syö ainakaan öljyä.
                          Tuosta jarrutehostimesta en osaa sanoa:think Miten kokeilen/testaan toimivuuden?

                          Oletko Hemi ajellut tuollasella sigun automaatti bimmerillä joka jaksaa mennä ~80kmh, 1500 kierroksilla ilman huomattavaa väännönpuutetta pienet loivat nousut? Minullahan vielä, kun saavutan tuon pienen nousun jossa nopeus on tippunut 80--> 65 kmh ja sitten kun vastaava alamäki alkaa, niin eipäs jaksa enää kiihtyä tuohon 80kmh vauhtiin, vaan jää johkin 70kmh vauhtiin ja sitten lisätään taas kaasua ja nopeus nouseekin jo 100kmh.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Hammerhood
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 102
                            • Suomi

                            #43
                            Originally posted by janke View Post
                            Tuosta jarrutehostimesta en osaa sanoa:think Miten kokeilen/testaan toimivuuden?
                            Eikö sen tiedä siitä että auto sammuksissa jarrupoljin on jäykkä eikä päästä löysäksi ennekuin laitat auton käyntiin?:think Minulla juurikin näin.

                            Entäpä voiko viallinen bensan suodin tehdä tätä tehottomuutta myös alarekisterissä? Hemi varmaan osaa vastata tähän paremmin

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #44
                              Originally posted by Hammerhood View Post
                              Eikö sen tiedä siitä että auto sammuksissa jarrupoljin on jäykkä eikä päästä löysäksi ennekuin laitat auton käyntiin?:think Minulla juurikin näin.

                              Entäpä voiko viallinen bensan suodin tehdä tätä tehottomuutta myös alarekisterissä? Hemi varmaan osaa vastata tähän paremmin
                              Jarrupoljin on normaalin tuntuinen myöskin auto sammuksissa Bensansuodattimenkin olen vaihtanut... ei vaikutusta Joskus mietiin tuota bensan takaisinkierrätys järjestelää, että olisko siinä jotain häikkää pienillä kierroksilla? Saakos tuon toiminnan testattua bensanpaineen mittauksella?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by Hammerhood View Post
                                Eikö sen tiedä siitä että auto sammuksissa jarrupoljin on jäykkä eikä päästä löysäksi ennekuin laitat auton käyntiin?:think Minulla juurikin näin.

                                Entäpä voiko viallinen bensan suodin tehdä tätä tehottomuutta myös alarekisterissä? Hemi varmaan osaa vastata tähän paremmin
                                Ei, vaan ehjä tehostin ja ehjä takaisku pitää tehostimessa alipaineet 2-4 jarrutuskertaa(eli jarru pitää olla normaali vielä pitkään auton saammutuksen jälkeen).
                                Mikäli poljin siis tulee kovaksi heti kun sammuttaa auton, on joko tehostinkalvo tai tehostimen takaisku hajalla.
                                Mikäli se tehostin on hajalla, tarkoittaa se myös imuvuotoa ja tätä kautta tehonpuutetta ja kulutuksen nousua..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎