Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alaväännöt hukassa ja kulutus tapissa! RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hammerhood
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 102
    • Suomi

    Paljonko TJJ kulutus sulla omassa kiesissä matka/kaupunki pyörityksessä? Kun näyttäs olevan samalla koneella ja laatikolla kuin minullakin, ihan vaan vertailun vuoksi.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hammerhood View Post
      Paljonko TJJ kulutus sulla omassa kiesissä matka/kaupunki pyörityksessä? Kun näyttäs olevan samalla koneella ja laatikolla kuin minullakin, ihan vaan vertailun vuoksi.
      Tämä viestiketju muuttuu taas kulutusvertailuksi, niitä löytyy täältä tuon moottorin osaltakin jo aika monta...
      Nyt "talvella" näyttää mittari 14 litran kulutusta (pelkkää pätkä/taajama-ajoa bensaa säästämättä), kesällä 12,8, maantiellä menee 8-8,2, köröttelemällä 7,5-7,8. Nuo ovat kulutusmittarin lukemia, en ole sitä kalibroinut. Automaattivaihteet, mutta nykyään ajan enimmäkseen manuaalipuolella ja vaihdan ratin läpsyttimillä.
      Last edited by TJJ; 10-01-2014, 07:27.
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Hammerhood View Post
        Paljonko TJJ kulutus sulla omassa kiesissä matka/kaupunki pyörityksessä? Kun näyttäs olevan samalla koneella ja laatikolla kuin minullakin, ihan vaan vertailun vuoksi.
        Mulla on samanlainen, mutta touring eli vie n.1l enemmän kuin sedan. Pienin maantiellä 7,2, yleensä ~8,5-9. Kaupungissa 14-15. Vuoden keskikulutus seka ajossa ~10,5.
        Last edited by Bmw Master; 10-01-2014, 07:11.

        Comment

        • Hammerhood
          Bimmer Rookie
          • Nov 2013
          • 102
          • Suomi

          Ei ole tarkoitus tämän enempää näistä kulutuksista keskustella.
          Ja kyllä olen noita kulutus topiccejakin selaillut riittämiin jopa ulkomaisilla sivuilla saakka.

          Aika lähellä tuo oma kulutus Bmwmasterin kanssa, ja itselläni myös touring joten taitaa tuo bensa puoli sen puoleen olla kunnossa.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Onkohan sinulla mitään vikaa? Vai onko tämä taas se sama tuttu juttu jota on pohdittu esim. tuolla: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=251815
            E39 528iA

            Comment

            • Hammerhood
              Bimmer Rookie
              • Nov 2013
              • 102
              • Suomi

              Originally posted by TJJ View Post
              Onkohan sinulla mitään vikaa? Vai onko tämä taas se sama tuttu juttu jota on pohdittu esim. tuolla: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=251815
              Siis vika päällä ajoittain ei aina. Kuten juuri nyt tällä hetkellä kulutuskin olis melkein normilukemissa noin 15l/100km täysin pelkkää taajama/kaupunki pyöristystä vaikkakin niin pihistelemällä polkemalla saatu tuokin lukema aikaseksi.Vedot ovat tallella ja loota pelaa lämpöisenä täydellisesti.

              Kuten jos esim verrataan reilu viiko sitten kulutus 16.5/100km ja täysin samaa ajoa jolloin auto oli nuhaisempi kylmänä sekä vielä puolilämpöisenäkin ja vasta lämpimänä pelasi ilman mitään ongelmia niin kyllä vain tuossa jokin mättää!

              Ei näitä oo varmaan kellään pakko lukea mutta kyllä tuon ongelman haluaisin saada ratkotuksi että miksi auton käytös vaihtelee ajoittain.

              Tai kaipa tuo on sitten universumin kuiden ja planeettojen asennoista kiinni että millä tuulella auto suostuu pelaamaan ja tyydyttävä siihen.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Hammerhood View Post
                Siis vika päällä ajoittain ei aina. Kuten juuri nyt tällä hetkellä kulutuskin olis melkein normilukemissa noin 15l/100km täysin pelkkää taajama/kaupunki pyöristystä vaikkakin niin pihistelemällä polkemalla saatu tuokin lukema aikaseksi.Vedot ovat tallella ja loota pelaa lämpöisenä täydellisesti.

                Kuten jos esim verrataan reilu viiko sitten kulutus 16.5/100km ja täysin samaa ajoa jolloin auto oli nuhaisempi kylmänä sekä vielä puolilämpöisenäkin ja vasta lämpimänä pelasi ilman mitään ongelmia niin kyllä vain tuossa jokin mättää!
                Vaikutta ihan normaalilta TU koneen käytökseltä.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hammerhood View Post
                  Kuten jos esim verrataan reilu viiko sitten kulutus 16.5/100km ja täysin samaa ajoa jolloin auto oli nuhaisempi kylmänä sekä vielä puolilämpöisenäkin ja vasta lämpimänä pelasi ilman mitään ongelmia niin kyllä vain tuossa jokin mättää!
                  Miten mittaat tuon kulutuksen? Se mittarihan on hämättävissä kun sen nollaa sopivasti (esim. moottorijarrutuksella ja hetkellinen kulutus nollassa vs. jonkin verran kaasua ja hetk. kulutus 20) ja sitten pitää ajaa aika pitkään, jotta se taas näyttää suurinpiirtein oikein.

                  Kai tuossa sitten joku on pielessä, jos moottorin lämpötila vaikuttaa noin selvästi. Minä en siinä eroja ole huomannut.

                  Mutta planeetat tosiaan vaikuttavat myös tuon moottorin käytökseen, mitään järkeävää/loogista syytä siihen ei vaan löydy. Jostain syystä sumuisella kelillä tuo on kulkenut melkoisen hienosti, ehkä pitäisikin sumuttaa vettä imusarjaan...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Hammerhood
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2013
                    • 102
                    • Suomi

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Miten mittaat tuon kulutuksen? Se mittarihan on hämättävissä kun sen nollaa sopivasti (esim. moottorijarrutuksella ja hetkellinen kulutus nollassa vs. jonkin verran kaasua ja hetk. kulutus 20) ja sitten pitää ajaa aika pitkään, jotta se taas näyttää suurinpiirtein oikein.

                    Kai tuossa sitten joku on pielessä, jos moottorin lämpötila vaikuttaa noin selvästi. Minä en siinä eroja ole huomannut.

                    Mutta planeetat tosiaan vaikuttavat myös tuon moottorin käytökseen, mitään järkeävää/loogista syytä siihen ei vaan löydy. Jostain syystä sumuisella kelillä tuo on kulkenut melkoisen hienosti, ehkä pitäisikin sumuttaa vettä imusarjaan...
                    Nollaan aina mittarin tankkauksen yhteydessä ,samalla myös trippi mittarin ja joka kerta ennen tankkausta oon laskenut todellisen kulutuksen ja verrannut sitä auton näyttämään lukemaan.
                    Heittoa auton näyttämässä kulutuksessa on noin puoli litraa alakanttiin.

                    Vois toki kokeilla korkeampi oktaavisempaa naftaakin ja seurata vaikuttaako bensanlaatu millään tavalla... 98:lla on ajeltu alusta asti tähän mennessä.

                    Taidan kumminkin ennen sitä vielä lyödä fortet tankkiin ja kokeilla sillä vaikuttaako kulutukseen millääntavalla jos suuttimissa sattuu olemaan jotain paskantynkää

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Hammerhood View Post
                      Nollaan aina mittarin tankkauksen yhteydessä ,samalla myös trippi mittarin ja joka kerta ennen tankkausta oon laskenut todellisen kulutuksen ja verrannut sitä auton näyttämään lukemaan.
                      Heittoa auton näyttämässä kulutuksessa on noin puoli litraa alakanttiin.

                      Vois toki kokeilla korkeampi oktaavisempaa naftaakin ja seurata vaikuttaako bensanlaatu millään tavalla... 98:lla on ajeltu alusta asti tähän mennessä.

                      Taidan kumminkin ennen sitä vielä lyödä fortet tankkiin ja kokeilla sillä vaikuttaako kulutukseen millääntavalla jos suuttimissa sattuu olemaan jotain paskantynkää
                      Olen kans tuossa seurannut kulutusta ja litran vie nyt vähempi keskikulutuksen mukaan. Tuossa aikaisemmin keskikulutus oli 9.2l ja nyt mennään 8.2l. Jokin vaikutti tuohon kulutukseen seuraavista toimenpiteistä:
                      - Ölyjyt 0w40 aikaisenmin 5w40
                      - moottorin "huuhtelu" Stp:n Engine flush 2-purkia ja 40min tyhjäkäyntiä.
                      - Öljyjalan tiiviste.
                      - Laatikon öljyt.
                      - Tulppien vaihto Bosch merkkisiin.
                      - Separaattorin puhdistus vaikka oli valmiiksi puhdas.
                      - Imm puhdistus.

                      Kaikkihan noi huollot vaikutti tietenkin tuohon kulutukseen enempi tai vähempi
                      ja mullahan on tuo ajo 80% maantietä ja 20% taajamaa, mitä nyt viime ajat olen työmatkaa ajellut. Eikös M52b25tu pitäisi viedä vieläkin vähempi?
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Hammerhood View Post
                        No tätä minäkin ihmettelin kun olen kuullut että paineet vaihtelisivat kierrosten mukaan ja minun tapauksessa tyhjäkäynti paineet ovat 3.6bar eikä siitä liiku suuntaan tai toiseen vaikka rajoittimelle asti annat hanaa. Mutta kun en vielä ole saanut sitä 100% varmaa tietoa tämän mallin paineista että kuuluuko ne olla kierroksista riippumatta tuossa 3.5 +-0.2bar??
                        Olisko tästä jotain apua:http://www.youtube.com/watch?v=axxl98lToN8

                        En itsekkään löytänyt mitään tietoa paineista kierroksilla:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Hammerhood
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2013
                          • 102
                          • Suomi

                          Originally posted by janke View Post
                          Olen kans tuossa seurannut kulutusta ja litran vie nyt vähempi keskikulutuksen mukaan. Tuossa aikaisemmin keskikulutus oli 9.2l ja nyt mennään 8.2l. Jokin vaikutti tuohon kulutukseen seuraavista toimenpiteistä:
                          - Ölyjyt 0w40 aikaisenmin 5w40
                          - moottorin "huuhtelu" Stp:n Engine flush 2-purkia ja 40min tyhjäkäyntiä.
                          - Öljyjalan tiiviste.
                          - Laatikon öljyt.
                          - Tulppien vaihto Bosch merkkisiin.
                          - Separaattorin puhdistus vaikka oli valmiiksi puhdas.
                          - Imm puhdistus.

                          Kaikkihan noi huollot vaikutti tietenkin tuohon kulutukseen enempi tai vähempi
                          ja mullahan on tuo ajo 80% maantietä ja 20% taajamaa, mitä nyt viime ajat olen työmatkaa ajellut. Eikös M52b25tu pitäisi viedä vieläkin vähempi?
                          Hyvä että sulla on huoltotoimenpiteiden jälkeen auto paranemaan päin.
                          Jo tuo litra keskikulutuksesta pois on jo paljon omasta mielestäni!

                          Mullakin tuo jalantiivisteen vaihto edessä tässä keväämmällä ennen öljynvaihtoa ja voisippa kyllä nuo moottorinpuhdistus litkutkin sinne samalla laittaa.
                          Vanos remontin yhteydessä vanos yksikkö oli päältä täysin karstassa niin pahasti että meni tovi aika ennekuin sain putsattua mäntie ruuvit näkyviin ja varmaan siinäkin syy miksi olivat niin tiukassakin kun katkesivat irroittaessa joten voi vain kuvitella että sitä karstaa on myös muuallakin. Tuskin tuo ainakaan huonoa tykkää.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hammerhood View Post
                            joten voi vain kuvitella että sitä karstaa on myös muuallakin. Tuskin tuo ainakaan huonoa tykkää.
                            Tai sitten tykkää, karstan palaset lähtee liikkeelle ja tukkii öljykanavat...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tai sitten tykkää, karstan palaset lähtee liikkeelle ja tukkii öljykanavat...
                              Tämähän riski on aina olemassa käyttäessä noita mömmöjä! Sanotaan, että nykyiset öljyt "pesevät" moottoria sen verran tehokkaasti että sen pitäisi riittää. Itse olen taas toisaalta erimieltä sen vuoksi, että paljon ajetussa ja sellasessa missä moottorissa on ollut pitkään jotain mikä on aiheuttanut moottorin vajaatoimintaa tai ei ole mitään tietoa auton huoltohistoriasta tai muusta mikä on aiheuttanut karstoittamista, niin voi tuon riskin ottaa. Itse olen aina noita käyttänyt vähän joka merkissä ja ei ainakaan vielä ole mikään hajonnut minulla... KOP,KOP.
                              Vaaranahan tässä on tosiaankin tuo paskan liikkeelle lähtö motissa ja se on sitten kallista puhdistamista sen jälkeen. Kukin omalla vastuulla
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Jürgen_
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2008
                                • 2707
                                • Mylsä

                                Polttoaineen painetta säädetään suhteessa imusarjan alipaineeseen, kierroksilla ei ole mitään tekemistä sen polttoaineen paineen kanssa.

                                Sammutetulla moottorilla paine on jotain 3,5
                                Tyhjäkäynnillä imusarjassa on pieni alipaine jolloin polttoaineen paine laskee saman verran.
                                Nopeasti kaasun pohjaan polkaistessa imusarjan alipaine menee liki nollaan ja silloin polttoaineen paine nousee sinne 3,5:n tuntumaan.
                                Hitaasti kierroksia nostettaessa imusarjan alipaine ei muutu juurikaan jolloin polttoaineen painekaan ei muutu.
                                Nopeasti kaasupoljinta nostettaessa tai moottorijarrutuksessa ilmusarjan alipaine nousee ja polttoaineen paine laskee yhtä voimakkaasti.

                                Polttoainemäärän lisäämisestä korkeilla kierroksilla tai kovassa kuormituksessa huolehtii ECU lisäämällä suuttimien aukioloaikaa.
                                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎