Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Vanne- rengasfit topikki III

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommi_n
    Bimmer Rookie
    • Sep 2014
    • 65
    • Tampere

Kiitti pohjaanlyöntikumivinkistä! Täytyy käydä tutkiin millanen mulla on tilanne niiden suhteen.

-> ///THe: Mä voin mitata minkä halkaisijaiset jouset ja mutterit mulla on jos tarviit, mut ehdin vasta viikon päästä. Kun alustan vaihdoin niin mittasin et vanteen kiinnityspinnasta etäisyys 20" halkaisijalla tolppaan on 145mm ja siinä kohtaa oli vastassa jousi joka on muutaman millin säätömutteria isompi. Mun etuvanne on lipasta lippaan 268mm levee eli nimellismittaan lisää 13,3mm/puoli. Ja tästä aiheutuu se et mitä lukuja esim willtheyfit antaa (koska laskee offsettia eikä backspacea) niin insettiin saa laittaa reunan verran lisää: 9.5 ET20 antaa insettiä 130,7 ja siihen toi 13,3 tulee 144 joka todistaa et mun napa-tolppamittauksessa on ainaskin millin virhe. Mähän toivon että 245/30 venyy vanteella sen verran että vanne on edelleen levein osa pakettia niin tuskin sit aiheuttaa osumaa jouseen.

BC:ssä voi olla apujousen verran pidempi jousikin... Itte mietin et olis tilannu Mamasanilta lyhemmät jouset vaan omaani jos oikein ongelma meinaa tulla. Miten jäykät jouset sulla on BC:ssä? Mä kysyin Vogtlandilta ja ne vastas 7kg, mut jotenkin epäilen että onkohan niin löysät. Ihan mukavan tuntuinen alusta se toki on, kokolailla m-sport-sport settingsin kaltainen. Joka ikisen siihen sijoitetun 640€:n väärti.

11" ET15 sopinee kyllä, kunhan camber on alueella. Mankelia saa näyttää kyllä mut sopii ja on kohdallaan. Mullon sellanen muistikuva et jossain näin toukan missä oli 11" ET12 305 kumilla!

Viisainta tietysti sovittaa juuri omaan autoon niin tietää varmaksi. Yksilöeroja voi olla....
    BMW e61 535d M-sport
    Lancia Delta HF integrale

Comment

• Matson^
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2008
      • 2113
      • Seinäjoki

Originally posted by revote View Post
      Mitkäs Matsonilla on kaarimitat, edessä ja takana?
      Vähä työn alla, tullut ja tulee alustaan uutta palaa.. ollut luokkaa 320mm.

Ei se 9.5" et0 mene eteen, eli tilanteessa jossa säätömutterin takia joutuu ottamaan vannetta ulos. KLIK ja KLIK. Nostamalla mutterin ylös kyllä sopii.

11" menee kyllä taakse, sopivalla offsetilla Niin ja jousien jäykkyys voi hyvinkin olla 7kiloa.
      Last edited by Matson^; 13-03-2015, 08:48.
      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
      | Nissan Navara TREK-1 |
      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

Comment

• tommi_n
        Bimmer Rookie
        • Sep 2014
        • 65
        • Tampere

Aika tuhma toi ET0.
        BMW e61 535d M-sport
        Lancia Delta HF integrale

Comment

• ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 842
          • Espoo

Originally posted by tommi_n View Post
          -> ///THe: Mä voin mitata minkä halkaisijaiset jouset ja mutterit mulla on jos tarviit, mut ehdin vasta viikon päästä. Kun alustan vaihdoin niin mittasin et vanteen kiinnityspinnasta etäisyys 20" halkaisijalla tolppaan on 145mm ja siinä kohtaa oli vastassa jousi joka on muutaman millin säätömutteria isompi. Mun etuvanne on lipasta lippaan 268mm levee eli nimellismittaan lisää 13,3mm/puoli. Ja tästä aiheutuu se et mitä lukuja esim willtheyfit antaa (koska laskee offsettia eikä backspacea) niin insettiin saa laittaa reunan verran lisää: 9.5 ET20 antaa insettiä 130,7 ja siihen toi 13,3 tulee 144 joka todistaa et mun napa-tolppamittauksessa on ainaskin millin virhe. Mähän toivon että 245/30 venyy vanteella sen verran että vanne on edelleen levein osa pakettia niin tuskin sit aiheuttaa osumaa jouseen.

BC:ssä voi olla apujousen verran pidempi jousikin... Itte mietin et olis tilannu Mamasanilta lyhemmät jouset vaan omaani jos oikein ongelma meinaa tulla. Miten jäykät jouset sulla on BC:ssä? Mä kysyin Vogtlandilta ja ne vastas 7kg, mut jotenkin epäilen että onkohan niin löysät. Ihan mukavan tuntuinen alusta se toki on, kokolailla m-sport-sport settingsin kaltainen. Joka ikisen siihen sijoitetun 640€:n väärti.
          En itse tarvitse tuota keulan alustainfoa sen enempää, mutta voithan tietysti laittaa, jos jotain muuta auttaa pähkäilyissä... Lähinnä tuon takapään sopivuus askarruttanut ja nämä infot vahvistavat omaa arvailua asiasta. Kiitos vaan.

Keulassa on BC BR vakio kartiojouset, jotka siis passaa orkkis yläpäihin. Jäykkyys noissa tais olla 6kg. Jos perän sais jäykemmäksi, niin sitten vois ehkä keulaakin hiukan jäykistää... Käyttöwessaan tuntus olevan ihan passelit. Vakiokorkuisella renkaalla ja ihan miedolla jousen esikiristyksellä mutteritkin jäävät juuri rengaspinnan yläpuolelle. Onko sun tolpissa korkeussäätö ja jousen esikiristys erikseen, niinkuin BC:ssä? Ilmeisesti ei, koska apujousikin olemassa? Apujousten pois otto voisi auttaa, että mutteri jäisi renkaan yläpuolelle. Mutta riittääkö kierre tolpassa ja jääkö jouset kolisemaa ylös tunkattuna? Tuliko tuossa sun sarjassa iskarit myös taakse? Mulla on vakio msportit vielä takana. Ja napakaarimitat täällä kanssa luokkaa 325-330mm.

Originally posted by Matson^ View Post
          Vähä työn alla, tullut ja tulee alustaan uutta palaa.. ollut luokkaa 320mm.

Ei se 9.5" et0 mene eteen, eli tilanteessa jossa säätömutterin takia joutuu ottamaan vannetta ulos. KLIK ja KLIK. Nostamalla mutterin ylös kyllä sopii.

11" menee kyllä taakse, sopivalla offsetilla Niin ja jousien jäykkyys voi hyvinkin olla 7kiloa.
          Matalalle mentäissä noissa coileissa, jossa ei ole erillistä esijännityksen säätöä ja korkeussäätöä, törmätää juurikin tähän "mutteriongelmaan"...
          Onko uutta tolppaa eteen jo tulossa?:think Sun auto alkaa kyllä olla jo niin lintassa, että vaatis kyllä noihin BC tolppiinkin jo lyhyemmät/jäykemmät jouset...

Kyllähän se 11" sinne taakse menee ja kumeihin venyä tulee... Mankelia tarjotaan kanssa tarpeen mukaan.

ps. vieläkö muuten painit ahdinongelmien kanssa vai miksikä ei ole auto ajossa? Sun autos on kyllä törkeen hieno ja tuo maalipinta.
          Last edited by ///THe; 13-03-2015, 21:38.
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

Comment

• Matson^
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2008
            • 2113
            • Seinäjoki

Originally posted by ///THe View Post
            Matalalle mentäissä noissa coileissa, jossa ei ole erillistä esijännityksen säätöä ja korkeussäätöä, törmätää juurikin tähän "mutteriongelmaan"...
            Onko uutta tolppaa eteen jo tulossa?:think Sun auto alkaa kyllä olla jo niin lintassa, että vaatis kyllä noihin BC tolppiinkin jo lyhyemmät/jäykemmät jouset...

Kyllähän se 11" sinne taakse menee ja kumeihin venyä tulee... Mankelia tarjotaan kanssa tarpeen mukaan.

ps. vieläkö muuten painit ahdinongelmien kanssa vai miksikä ei ole auto ajossa? Sun autos on kyllä törkeen hieno ja tuo maalipinta.
            Eipä ne säädöt, esijännitys tms sitä asiaa niinkään ratkaise vaan jousen mitta. Laskeehan se jousi alaspäin myös se bc:n korkeuden säädön mukana, iskari vaan seuraa perässä
            Kerrotaan sitten kun pääse ajamaan, nii näkee miten tuo toimii vai toimiiko ollenkaan.. ysipuokki levee siellä nyt on kuitenkin edessä ja ykstoista takana, nätisti vakiokaarissa

Juu imupesää puuttuu vielä ennen sitä ei pääse kasamaan mitään, mutta ilmeisesti ensiviikolla
            | Nissan Navara TREK-1 |
            ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

Comment

• ///THe
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 842
              • Espoo

Sun auto alkaa kyllä olla jo niin lintassa, että vaatis kyllä noihin BC tolppiinkin jo lyhyemmät/jäykemmät jouset...
              Eipä ne säädöt, esijännitys tms sitä asiaa niinkään ratkaise vaan jousen mitta. Laskeehan se jousi alaspäin myös se bc:n korkeuden säädön mukana, iskari vaan seuraa perässä
              Kerrotaan sitten kun pääse ajamaan, nii näkee miten tuo toimii vai toimiiko ollenkaan.. ysipuokki levee siellä nyt on kuitenkin edessä ja ykstoista takana, nätisti vakiokaarissa

Juu imupesää puuttuu vielä ennen sitä ei pääse kasamaan mitään, mutta ilmeisesti ensiviikolla
              Nimen omaan. Mulla nyt sillä tasolla, että sopii pyöriin. Vois varmaan vielä 5mm laskea (ja ainahan voi hiukka lisätä esijännitystä)... Pistähän infoa alustasta, vanteista ja ahdin setupista, kun saat taas savua putkesta.
              X5 F15 ///Msport
              CRX 2gen +25psi

Comment

• revote
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1886
                • Hollola

Minä tilasin just omaani BC:n coilit eteen, ja tietämättäni yhtään sen enempää tilasin 5kg jouset, olisiko ne pitänyt olla siis nuo 7kg tai enemmän?

Tarkoitus on ruuvata auto ainakin tuohon 32-33cm tasoon.
                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

Comment

• ///THe
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 842
                  • Espoo

Originally posted by revote View Post
                  Minä tilasin just omaani BC:n coilit eteen, ja tietämättäni yhtään sen enempää tilasin 5kg jouset, olisiko ne pitänyt olla siis nuo 7kg tai enemmän?

Tarkoitus on ruuvata auto ainakin tuohon 32-33cm tasoon.
                  Itse asiassa voi muuten olla, että mullakin on 5kg... oletus jousi mitä noihin tarjoavat. Toimii OK. Jos haluat jotkut muut niin sitten tulee myös kovat yläpäät. Muita jäykkyyksiä/pituuksia ei saa kartiomallisena ja eivät näin olen käy vakio yläpäihin. Halusin itselle vakio yläpäät, kun kyseessä ympärivuotisessa käytössä oleva perhewessa. Tyytyväinen olen ollut.

Ja asiaan. Käi päädyit kuitenkin vakio koon renkaisiin, etkä ylikokoisiin, jos meinaat noin matalalle pudottaa? Ylikoolla ei tule onnistumaan.
                  X5 F15 ///Msport
                  CRX 2gen +25psi

Comment

• revote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2013
                    • 1886
                    • Hollola

Jep, minäkin tilasin just oletusjousilla, RM sarja eli inverted-vaimennin pillowball-yläpäällä.

Ja renkaiksi tulee 235/35R19 kun noissa vanteissa on jo kaksi hyvää sen kokoista paikallaan, hommaan vaan kaksi uutta toiseen päähän. Eikä nuo kyllä hirmu venyjä edes ole, vaikka 9,5" levyinen vanne. Jännä sinänsä, noissa on paikallaan kahden eri merkin renkaat, toisissa on venyä ja toisissa ei, joten eri renkaat venyvät eri tavalla.

EDIT: ja vanteiden speksit siis 9,5x19" ET20 (joka nurkassa) joten saas nähdä minkä verran taakse menee vielä spaceria väliin, minulta löytyy jo 15 ja 20mm limput odottamassa. Eteen ehkä se 5mm vai 10mm, niinkö se nyt sitten meni kun koitin tulkata aikaisempia keskusteluita?
                    Last edited by revote; 13-03-2015, 20:27.
                    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

Comment

• Matson^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2113
                      • Seinäjoki

Nimen omaan. Mulla nyt sillä tasolla, että sopii pyöriin. Vois varmaan vielä 5mm laskea (ja ainahan voi hiukka lisätä esijännitystä)... Pistähän infoa alustasta, vanteista ja ahdin setupista, kun saat taas savua putkesta.
                      Samaan tapaahan se esijännityksen lisääminen nostaa, autoa kuin meillä muillakin
                      | Nissan Navara TREK-1 |

Comment

• ///THe
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 842
                        • Espoo

Samaan tapaahan se esijännityksen lisääminen nostaa, autoa kuin meillä muillakin
                        Tottakai nostaa, mutta saa jäykemmäksi/joustoa lyhennettyä.
                        X5 F15 ///Msport
                        CRX 2gen +25psi

Comment

• Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17546
                          • Turku

Kyllä mä ennemmin 245/35/19 9,5" vanteelle laittasin. Silläkin jo mukavasti venyä. 235/35/19 on jo tosi reipas veny 9,5" vanteella... Jos sellanen kesyn levynen vanne ku sulla (eikö sulla ole edessä 8,5x19?), niin sitten 235 ihan ok.
                          Jep, mulla on kesy 8½" .
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998

Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

Comment

• tenava88
                            Newbiemmer
                            • Oct 2011
                            • 8
                            • Järvenpää

Pulassa

Terve! Eturenkaat ottaa tolpan lautaseen pahasti kiinni. Osaisko joku kertoa mitä kannattaisi lähteä näin alkuun tekemään? Auto 535d m-sport facelift vakio alustalla. Vanteet zito 935 edessä 8,5" et 20 ja takana 9,5" et 22.. Kumit 245/35/20" ja 275/30/20"
                            Attached Files
                            Last edited by tenava88; 17-03-2015, 05:48.

Comment

• Anzafin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 3747
                              • Kajaani

Originally posted by tenava88 View Post
                              Terve! Eturenkaat ottaa tolpan lautaseen pahasti kiinni. Osaisko joku kertoa mitä kannattaisi lähteä näin alkuun tekemään? Auto 535d m-sport facelift vakio alustalla. Vanteet zito 935 edessä 8,5" et 20 ja takana 9,5" et 22.. Kumit 245/35/20" ja 275/30/20"
                              Eihän siinä auta kun spaceria väliin ja pidempää pulttia. Kuulostaa kyllä jänskältä että noilla spekseillä ottaa kiinni tolppaan...?

Comment

• veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6327
                                • P-Pohjanmaa

Originally posted by Anzafin View Post
                                Eihän siinä auta kun spaceria väliin ja pidempää pulttia. Kuulostaa kyllä jänskältä että noilla spekseillä ottaa kiinni tolppaan...?
                                Samaa mietin itsekin, ettei ois takavanne ollut edessä
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡