memebuy23buy

E60 / E61 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nnevari
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 1
    • finland

    -----------
    Last edited by nnevari; 11-05-2018, 02:25.

    Comment

    • ate262
      BTCF Member
      • Jun 2016
      • 53
      • Karkkila

      Originally posted by Wangel436 View Post
      E61 täytyis saada koukkuasenneltua.
      Löytyiskö keneltäkään kytkentäohjetta tuollaiseen sähkösarjaan(13napainen)ilmeisesti ollut tehdasasenteinen?
      Käytettynä tuli hommattua,mutta ainakaan värit ei täsmää westfalian ohjeeseen.
      Ja sitten tuo hämää vähän mistä löytyy vastakappale tuolle liittimelle,joka on vasemmassa ylänurkassa 2johtoa siitä lähtee johtosarjaan ja loput katkottu?? ilmeisesti ylimääräiset tässä hommassa.
      Poksilta lähtevät johdot on ilmeisesti can-väylän johdot, mutta vielä on muutama ylimääräinen pää jäljellä.
      Tulipas vähän sekava teksti,mutta toivon mukaan joku edes saa selvää




      Vähän samaa ongelmaa täällä..

      Ostin siis käytettynä Westfalian koukun ja 13-napaisen sähkösarjan E61:een (jotka on siis purettu samanlaisesta), mutta eipä mullakaan mätsää johtojen värit ainakaan Westfalian asennusohjeeseen.

      Johtosarjasta löytyy johdot:
      - sininen/ruskea -> kytketty oikean vilkun johtoon takavalon nipussa (tämän piuhan tarkoitus on mikä?)
      - musta/keltainen -> kytketty lisäjarruvalon johtoon akun päällä olevassa nipussa
      - keltainen & musta (boksin liittimestä) -> kytketty CAN-väylän keltaiseen & mustaan johtoon peruutustutkan boksin liittimessä
      - punainen/violetti -> ei kytketty tällä hetkellä
      - punainen/musta -> akun + napa (15A sulakkeen kautta)
      - punainen/vihreä -> akun + napa (15A sulakkeen kautta)
      - nippu ruskeita johtoja -> maadoitettu oikean takavalon vieressä olevaan pisteeseen

      Tällä hetkellä peräkärryssä (13->7 adapterin kautta) toimii oikea takavalo, oikea etuhuomiovalo ja jarruvalot.

      Pimeänä ovat siis vasen takavalo, vasen etuhuomiovalo, vilkut (normaali/hätä), takasumari ja kilven valo.

      Kärryssä LED-valot, paitsi kilven valossa normaali polttimo.

      Sen verran kokeilin yleismittarilla, että punainen/musta johto menee suoraan pistokkeen napaan nro 9, eli vaunulle suora 12V? Punainen/violetti ja keltainen/musta menevät boksille. Pitäiskös tuo punainen/violetti kytkeä myös akun + napaan?

      Sen verran ikävästi on noi johdot katkottu, ettei näe missä on ollut sulakkeet välissä. Oletan, että akulle pitäisi mennä kaksi piuhaa (kun kerran 13-napainen töpseli), mutta mitkä? Ja mihin jäljelle jäävä yksi ylimääräinen piuha kytketään? Vähän hakuammuntaahan tää on, mutta jos jollakulla sattuis olemaan jälkiasennettu johtosarja tämmösillä johtojen värityksillä - tai jos löytyis netin syövereistä oikean valmistajan kytkentäohjeet, niin auttaishan se..




      --------------------------------------------------------

      EDIT:


      Nonni, hetihän se oikea ohje sitten löytyikin. Kyseessä siis tehdasasennus-johtosarja, eikä Westfalian jälkiasennus-sellainen. Nähtävästi mulla on ainakin tuo sininen/ruskea johto väärässä paikassa. Punainen/violetti -johtoa ei kytketä kun E60 mallissa (ja siinäkin vain 09/06->). Muuten näyttäis olevan oikein, eli punainen/musta & punainen/vihreä suoraan akulle, musta/keltainen lisäjarruvalolle, ruskea(t) maihin ja musta&keltainen PDC-boksin liittimen CAN-väylään.







      --------------------------------------------------------

      EDIT:2

      Kytkin sininen/ruskea johdon oikean takavalon johtonipun vastaavaan, ja tilanne muuttui sen verran, että oikea vilkku alkoi toimia.

      Edelleen siis toimimattomia ovat vasen takavalo, vasen etuhuomiovalo, vasen vilkku, kilpivalo ja takasumari. Boksi rikki? Joku piuha ei yhdistä? Töpseli rikki? 13->7 adapteri rikki?
      Last edited by ate262; 01-07-2018, 18:54.

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 457
        • Oulu

        Kiinnitti huomiota että vain vasemman puolen valot ovat pimeänä.

        Olettaen että kärry ei ole iänikuinen (vaan ”uudempi” ns ristiinkytkentähyväksytty iso 1724):
        Pistokkeessa vasemman ja oikean puolen parkit ovat eri pinneissä.
        Rekkarivalo taitaa (kärryn puolella) olla samassa pinnissä vasemman puolen ”parkin” kanssa koska ei toimi.
        ”Etuparkki” on saman puolen ”takaparkin” kanssa samassa pinnissä.
        Samoin vilkuille pistokkeessa on tietenkin omat pinninsä kummallekin puolelle.
        Takasumuvalo on myös vasemmalla puolella.

        Pistokkeessa on vain yksi maadoituspinni (pinni 3) jonka kautta kaikki valot maadoittuu. Koska oikea puoli toimii niin kannattaa kärrystä tarkistaa vasemman puolen maadoitus. Jossain kohti kärryä maadoitus haaroitetaan vasemmalle ja oikealle puolelle.

        Aika erikoista jos pistokkeesta/adapterista olisi vain kaikki vasemman puolen kytkennät rikki. Toki mahdollista.

        En tiedä voisiko ohjausboksi särkyä niin että vasen puoli ei toimisi.
        Yleismittarilla kannattaa tarkistaa onko pistokkeen pinneissä jännitettä.
        LED valotkin saattavat aiheuttaa ongelmia. Jos vastus on liian pieni niin se tulkitaan palaneeksi polttimoksi. Tällöin pitäisi idrivessa näkyä hälytys.

        Tuon kytkentäkaavion perusteella 13-nap pistokkeen pinnit 10-12 eivät ole käytössä.
        Pinnit 1,2,4-8 tulevat koukun ohjausboksilta.
        Pinnit 3 ja 13 on kytketty suoraan maihin (auton runkoon?).
        Pinniin 9 tulee 12v sulakerasiasta.
        Pinnin 10 12V latausjohdin virtalukolta ei siis olisi käytössä.
        Hieman ihmetyttää ettei pinni 12 ole käytössä. Sillä voidaan tunnistaa onko kärry kytkettynä (ja esim sammuttaa auton oma takasumuvalo ja takatutkat). Ehkä tunnistus tehdään muulla tavalla.
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5151
          • Kouvola, Savisto

          E6x vetokoukun asennus ei vaadi kuin


          +12v
          -12v
          Piuhat can-väylään
          Takasumuvalo
          Jarruvalo


          Johtojen värit eivät ole samoja auton johtosarjan kanssa joten oikeat piuhat pitää ihan etsimällä etsiä autosta


          Vasen ja oikea parkki, sekä vilkut tulevat väylän kautta, niitä ei kannata ruveta etsimään muualta
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 457
            • Oulu

            Oman kirjoituksen tein sillä oletuksella että koska osa parkeista/vilkuista toimii niin can väylä puoli on kunnossa ja vika on koukun ohjainlaitteessa tai sen jälkeen.
            Toki jos jokin muukin ohjainlaite on rikki niin vika voisi olla väylän (auton) puolellakin.

            Semmoinen tuli mieleen että oliko auto ohjelmoitu (päivitetty) koukun asennuksen jälkeen? Itsellä kun koukku meni vaihtoon ja uudessa koukussa tuli mukana uudempi ohjainlaite niin aika moni muukin ohjainlaite piti päivittää.
            En tiedä oliko tuo kaikki pakollisia koukun takia (yhteensopivuus) vai tuliko osa päivityksistä vain siksi että päivitys oli saatavilla (eikä mahdollisesti liittynyt koukkuun mitenkään). Tuo tehtiin merkkiliikkeessä niin varmaan laittavat auton aina kiinni testeriin vaikka ei olisi välttämätöntä.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5151
              • Kouvola, Savisto

              Originally posted by ekaBMW View Post
              Oman kirjoituksen tein sillä oletuksella että koska osa parkeista/vilkuista toimii niin can väylä puoli on kunnossa ja vika on koukun ohjainlaitteessa tai sen jälkeen.
              Toki jos jokin muukin ohjainlaite on rikki niin vika voisi olla väylän (auton) puolellakin.

              Semmoinen tuli mieleen että oliko auto ohjelmoitu (päivitetty) koukun asennuksen jälkeen? Itsellä kun koukku meni vaihtoon ja uudessa koukussa tuli mukana uudempi ohjainlaite niin aika moni muukin ohjainlaite piti päivittää.
              En tiedä oliko tuo kaikki pakollisia koukun takia (yhteensopivuus) vai tuliko osa päivityksistä vain siksi että päivitys oli saatavilla (eikä mahdollisesti liittynyt koukkuun mitenkään). Tuo tehtiin merkkiliikkeessä niin varmaan laittavat auton aina kiinni testeriin vaikka ei olisi välttämätöntä.

              Tai sitten nuo miten sattuu tehdyt kytkennät sotkee muut, tai sitten ne väärin tehdyt kytkennät on rikkonut sen boksin.


              Mä olen kuitenkin näitä muutaman asentanut niin siinä mielessä tiedän mistä puhun.


              Valojen toimivuuden vuoksi autoa ei tarvi koodata, muita asioita kun pdc ja ajonvakautus yms. varten pitäisi, mutta jos valojen toimivuus riittää niin ei tarvitse.


              Merkkiliikkeessä ne lisää vetokoukun lisävarustelistaan ja näpäyttävät päivittämään auton, näin kuuluu heillä tehdä.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • ate262
                BTCF Member
                • Jun 2016
                • 53
                • Karkkila

                Originally posted by makkis View Post
                E6x vetokoukun asennus ei vaadi kuin

                +12v
                -12v
                Piuhat can-väylään
                Takasumuvalo
                Jarruvalo

                Johtojen värit eivät ole samoja auton johtosarjan kanssa joten oikeat piuhat pitää ihan etsimällä etsiä autosta

                Vasen ja oikea parkki, sekä vilkut tulevat väylän kautta, niitä ei kannata ruveta etsimään muualta

                Oletan, että tuo sininen/ruskea johto pitäisi siis mennä takasumarille? Ohjeen mukaan kytketään vastaavanväriseen johtoon lähellä oikeaa takavaloa:

                Connection location

                Cars after 9/06 only
                Using miniature connector Q on BL/BR cable of the
                standard wiring harness to the right rear light
                Tosin sumarithan ovat luukun puolella, eivätkä korissa?

                Pitää jokatapauksessa katsella yleismittarin kanssa noita töpselin pinnejä, mitä tulee mihinkin. Jos sinne tulee virtaa, niin sitten saattaa olla kärryn maadoituksessa jotain pielessä.

                Comment

                • ate262
                  BTCF Member
                  • Jun 2016
                  • 53
                  • Karkkila

                  Nonniin, empiiristen mittausten jälkeen näyttää olevan jotain pahasti sekaisin..


                  Auto käynnissä, automaattivalot päällä 13->7 adapterin kanssa tuli tulokseksi seuraavaa:
                  pinnien 3-4 välillä 12,8V (maa-oikea vilkku)
                  pinnien 3-5 välillä 14V (maa-oikea takavalo)
                  pinnien 3-6 välillä 12,8V (maa-jarruvalo)

                  pinnien 3-1, 3-2 ja 3-7 välillä 0V

                  Sitten suoraan 13-pinnisestä:
                  pinnien 3-4 välillä 12,8V (maa-oikea vilkku)
                  pinnien 3-5 välillä 14V (maa-oikea takavalo)
                  pinnien 3-6 välillä 12,8V (maa-jarruvalot)
                  pinnien 3-9 välillä 14V (maa-jatkuva virta vaunulle)

                  Tsekkasin tuon takavalolle menevän sininen/ruskea piuhan, johon vastaavanvärinen koukun johtosarja kytketään, niin se on oikean vilkun johto.

                  Nyt alkaa tietotaito loppua, ei tämä nyt näin vaikeaa voi olla.. Kuten sanottu, vain virta kahteen johtoon (koska 13-napainen rasia), maat, CAN-piuhat ja jarru-/sumuvalo(?) ja that's it. Mutkun ei.

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 457
                    • Oulu

                    Eikös tuo toisaalta ole odotettu tulos kun valot ei kerran toimi? (Yksi niistä)
                    Oliko 13-nap 3-1, 3-2, 3-7 ja 3-8 (peruutusvalo) minkälaisia arvoja?

                    Tarkennuksena....Tuossa minun tapauksessa koukkua ei lisätty vaan entisen tilalle laitettiin toinen (uudempi) samanlainen. Eli koodaus oli jo valmiiksi kohdillaan. Silti päivityksiä tuli ehkä puoleen ohjainlaitteista.
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • ate262
                      BTCF Member
                      • Jun 2016
                      • 53
                      • Karkkila

                      Originally posted by ekaBMW View Post
                      Eikös tuo toisaalta ole odotettu tulos kun valot ei kerran toimi? (Yksi niistä)
                      Oliko 13-nap 3-1, 3-2, 3-7 ja 3-8 (peruutusvalo) minkälaisia arvoja

                      No ei mun mielestä oikean vilkun ja jarruvalon napoihin pitäisi tulla jatkuvaa jännitettä, varsinkaan kun vilkku tai jarru eivät ole käytössä.


                      Nollaa näytti navat 1, 2, 7 ja 8 maata vasten 13-pinnisessäkin.

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5151
                        • Kouvola, Savisto

                        Originally posted by ekaBMW View Post
                        Eikös tuo toisaalta ole odotettu tulos kun valot ei kerran toimi? (Yksi niistä)
                        Oliko 13-nap 3-1, 3-2, 3-7 ja 3-8 (peruutusvalo) minkälaisia arvoja?

                        Tarkennuksena....Tuossa minun tapauksessa koukkua ei lisätty vaan entisen tilalle laitettiin toinen (uudempi) samanlainen. Eli koodaus oli jo valmiiksi kohdillaan. Silti päivityksiä tuli ehkä puoleen ohjainlaitteista.
                        Niihin ohjainlaitteisiin on sit muuten vaan ollu päivityksiä.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5151
                          • Kouvola, Savisto

                          Originally posted by ate262 View Post
                          No ei mun mielestä oikean vilkun ja jarruvalon napoihin pitäisi tulla jatkuvaa jännitettä, varsinkaan kun vilkku tai jarru eivät ole käytössä.


                          Nollaa näytti navat 1, 2, 7 ja 8 maata vasten 13-pinnisessäkin.
                          Mitäs tapahtuu jos et laita kuin väylän ja +12 sekä -12?
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • ate262
                            BTCF Member
                            • Jun 2016
                            • 53
                            • Karkkila

                            Carly antoi kaksi vikakoodia tähän liittyen:

                            Transmission control
                            00CF29
                            Message of AHM: status followers

                            Body
                            009DFA
                            AHM supply KL 30 2 / AHM Terminal 30f b: Power supply is missing/broken


                            Nähtävästi jälkimmäinen tulee siitä, että punainen/violetti -johtoa ei ole kytketty etupään sulakerasiaan A41 - joskin ohjeessa sanotaan että "E60 cars after 9/06 only". Auto on kyllä valmistunut 10/06, mutta on siis E61. Liekkö tämä sitten virtalukon kautta tuleva virta 13-napaiseen töpseliin?

                            Comment

                            • Kossu Allu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2016
                              • 222
                              • Espoo

                              .......
                              Last edited by Kossu Allu; 03-07-2018, 21:04. Reason: OT

                              E91 320d -07 M-Sport
                              211hv / 430nm

                              Ex:
                              E60 525dA -06 "M-Sport"
                              M57TU2D25, GA6HP26
                              238hv / 510nm


                              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                              Comment

                              • ate262
                                BTCF Member
                                • Jun 2016
                                • 53
                                • Karkkila

                                Sattuiskos joku tietämään varaosanumeroa liitinpinneille, joilla oem-johtosarjan sulaketauluun kytkettävät johdot kiinnitetään sulaketaululle meneviin johtosarjan liittimiin?


                                Joku kenties näistä:


                                Socket contact ELO-Power 2,8x0,63 1,5-2,5 MM² 61138369634
                                Socket contact ELO-Power 2,8x0,63 1,5-2,5 MM² 61138364834
                                Socket contact ELO-Power 2,8x0,63 1,0- 2,5 MM² 61138364838

                                Comment

                                Working...
                                X