Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Webasto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    E61 / 65 webaston kortteja saadaan kyllä oikeastikin korjatuksi Suomessa, näissä korteissa viat vain ovat valitettavasti paljon työläämpiä paikallistaa kuin useimmissa muissa webaston korteissa. Myös testausta täytyy suorittaa moneen kertaan sillä korteilla esiintyy huomattavan paljon satunnaisia lähinnä lämpötilanvaihtelun aikana ilmeneviä katkoksia. Useissa tapauksissa kunnollinen korjaus vaatii näillä korteilla myös prosessorin vaihdon koska katkokset esiintyvät monesti prosessorin sisäisinä ja pelkkä kyseisen komponentin fyysinen vaihtohan ei tässä tapauksessa riitä vaan tarvitaan myös ohjelmointi. Monellakaan elektroniikkaa korjaavilla ei ole tähän tarvittavia työkaluja saatikka ohjelmistoa, jolloin kortti ei luonnollisestikaan tule tällöin pitkäikäisesti toimimaan. Prosessorin tinaus uudelleen saattaa saada sen toimimaan hetken aikaa mutta lämpöeläminen palauttaa vikatilanteen ennalleen. Prosessorin vaihto yhdessä muiden korjausten kanssa on saanut tällaiset epämääräisesti toimivat kortit toimimaan luotettavasti. Prosessorien tarpeeseen ei ole tosin osattu varautua koska useimmilla vanhemmilla korttiversioilla kyseinen vika oli hyvin harvinainen ja se aiheuttaa tällä hetkellä merkittävää viivettä korjauksiin.

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      Jaaha, ilmeisesti sitten se piirikortti on rikki. Vikakoodiksi antaa dosier pump circuit fault. Eli polttoainepumppu rikki tai jokin siihen liittyvä. kokeilin antaa pumpulle 12V, ja se naksui, kuten täällä kerrottu. Johtokin näytti ihan ehjältä.
      Jäljelle jäänee itse laite. Laite käynnistyy niin kaukokäytöllä kuin paneelistakin kiltisti, mutta ei kovin pitkään pöhise (olisiko minuutti). Eli polttoainetta ei taida tulla.
      Kysymys. voiko sen piirikortin irrottaa, ilman koko laitteen irrottamista, ja pitääkö silloin laskea vedet pois järjestelmästä. vai onko se vesipumppu jotenkin irrallinen?
      Ylipäätään, onko jossakin DIY ohjeita. Ei ihan heti kooklella osunut silmään.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        Originally posted by jaki View Post
        Jaaha, ilmeisesti sitten se piirikortti on rikki. Vikakoodiksi antaa dosier pump circuit fault. Eli polttoainepumppu rikki tai jokin siihen liittyvä. kokeilin antaa pumpulle 12V, ja se naksui, kuten täällä kerrottu. Johtokin näytti ihan ehjältä.
        Jäljelle jäänee itse laite. Laite käynnistyy niin kaukokäytöllä kuin paneelistakin kiltisti, mutta ei kovin pitkään pöhise (olisiko minuutti). Eli polttoainetta ei taida tulla.
        Kysymys. voiko sen piirikortin irrottaa, ilman koko laitteen irrottamista, ja pitääkö silloin laskea vedet pois järjestelmästä. vai onko se vesipumppu jotenkin irrallinen?
        Ylipäätään, onko jossakin DIY ohjeita. Ei ihan heti kooklella osunut silmään.
        Voihan sen irroittaa, tosin E6x koko webastoa täytyy käyttää pois paikoiltaan ja myös webaston kiinnitysrauta täytyy irroittaa jos piirikortin meinaa saada pois. Jos ei vesiä halua laskea ulos niin koko paketti täytyy kasata takaisin. Ja sama homma taas sitten kun laittaa ehjän kortin paikoilleen...
        Suosittelen irroittamaan koko weban ja yhdistämään vesiletkut toisiinsa jatkokappaleella, vesiä ei tällöinkään tarvitse laskea pois kun sulkee letkut letkupihdeillä.

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          Originally posted by WSE1 View Post
          Voihan sen irroittaa, tosin E6x koko webastoa täytyy käyttää pois paikoiltaan ja myös webaston kiinnitysrauta täytyy irroittaa jos piirikortin meinaa saada pois. Jos ei vesiä halua laskea ulos niin koko paketti täytyy kasata takaisin. Ja sama homma taas sitten kun laittaa ehjän kortin paikoilleen...
          Suosittelen irroittamaan koko weban ja yhdistämään vesiletkut toisiinsa jatkokappaleella, vesiä ei tällöinkään tarvitse laskea pois kun sulkee letkut letkupihdeillä.
          Huoh, kuulostaa hankalalta. Taidan tutkailla tuota, jos sen kiinnitysraudan irrottaminen ei liian hankala ole, etenen niin.
          Aamulla lähti tosiaan pöhisemään, pakoputkestakin tuli jotain polttoaineen ja pakokaasun hajun tuntuista, ja, se polttoainepumppu kyllä pari kertaa selvästi naksui (tätä en aikaisemmin huomannut). Ehkä vika onkin jossakin muualla. Autorepairkos näitä voisi tutkailla?

          Edit: kokeilin tänään laitetta kakella ja lähti käyntiin, niin kuin aikaisemminkin. Lisäksi pumppu naksui tasaisesti auton alla. Ennen käynnistystä laitoin DIS:n pyörimään ja sieltä tarkkailut päälle:
          - hehkun aika pyöri 80 - 90 ms, vaihteli
          - tuuletin pyöri niin kuin kuulikin
          - poltto päällä, jonkin aikaa (ehkä 30 - sek tms)
          - polttoainepumppu meni ON tilaan, jonka siis kuulikin
          - mutta!: polttoaineen syöttö pysyi visusti 0% :ssa. Eikö tuo viittaisi siihen, että polttoainetta ei tule, eli pumppu on rikki, vaikka naksuu. ETK:n mukaan tuolla ei ole erillistä suodatintakaan, joka voisi olla tukossa. Mitenkäs tuon polttoainesyötön voi tutkia? Olikos INPA:ssa polttoainepmpun pakkosyöttö?

          Edit2: jaahas, nyt ei pumppu enää naksu lainkaan. Mittasin pumpulle tulevan jännitteen ja se on n 0,8 V ei eihän tuollainen tietenkään pumppua pulssita. Mittarissa on myös analog näyttö, jolloin tuo näytti hieman sykkivän. Olisiko sitten päätekivi tms mennyt ohjainkortilta. Avasin lokarinkin ja kyllähän tuo piirikortti pitäisi saada irti irrottamatta koko hökötystä. Joopa joo ,hommaa piisaa tas.
          Last edited by jaki; 04-02-2013, 10:36.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • okkraj
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 95
            • Espoo

            Onko tästä katiskasta nyt weban vesipumppu mennyt kun kakesta lähtee kyllä käyntiin ja pysyy ~4min käynnissä kunnes sammuu. Jos tuosta heti perään laittaa uuden startin kakesta niin käynnistyy uudelleen ja sitten pysyy käynnissä.

            Lisäksi tuntuisi että jos on ovet avannut niin ei sammu tuon 4 min jälkeen tai näin on ainakin käynyt muutaman kerran kun olen ajotietokoneesta laittanut weban päälle. Eikä myöskään tunnu sammuvan jos laittaa lämpöiseen autoon weban päälle.

            Inpalla katsottuna body->aux heater näyttää ~20astetta korkeampaa veden lämpötilaa kuin dde:n kautta moottorin lämpotilaa katsottuna joten tämäki vaikuttaa jollain tasolla järkevältä, mutta aux heaterinkin lämpötila on vain joku 30 astetta kun katkaisee (tai tätä on vähän hankala tarkasti sanoa kun tietokonetta ei saa ennen kiinni ennenkuin weba on hyytynyt koska muuten se ei hyydy...). Ja auton käynnistyessä tuo weba kyllä käynnistyy myös ihan ok ja pysyy käynnissä...

            Myöskään mitään vikakoodeja ei tule ja mielestä inpalla aux-heaterin statuksessa on kaikki pallukat/arvot ihan ok näköisesti eli ensin on hehku päällä 100% ja siittä sitten alkaa tippumaan kohti nollaa ja sitten lähtee hehkulta täppä pois ja ja jossain vaiheessa alkaa sisäilmanpuhaltimen moottori heräilemään, myöskin polttoaine pumppu raksuttaa korvalla kuultavasti, jne...

            Akkuakin olen epäillyt, mutta eipä auta vaikka olis akku ollut koko yön 10Ah laturin perässä ja pitää sitä siinä myös silloin kuin yrittää webaa käyttää ja toisaalta jos akku olisi kuollut niin ei se weba varmaan uusintakäynnistyksellä lähtisi toimimaan.

            Hienoja vehkeitä kun toimisi, auto on saksan tulijainen munchenistä ja tämä on 2 talvi suomessa ja webassa näytti olevan 2500 käynnistystä eli eipä tuota hirveästi ole nahkahousu(kaan) ehtinyt käyttämään...
            Last edited by okkraj; 04-02-2013, 09:19.
            E61 530dA LCI 6/2007

            Comment

            • okkraj
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 95
              • Espoo

              Akun sain nyt vaihdetuksi ja 2 peräkkäisenä päivänä weba on pöhistellyt ilman ongelmia eli kaiketi se orkkis akku oli sitten elämänsä ehtoopuolella...

              Onhan näistä sanottu että akku aiheuttaa erikoisia oireita, mutta miten ihmeessä weban uudelleenkäynnistys heti sammumisen jälkeen pitää weban käynnissä jos se akku kerran kaput oli?
              E61 530dA LCI 6/2007

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7527
                • Jyväshyvä

                Pitäisiko webaston vikakoodien kuittaantua inpalla?

                Herjaa mm.

                9B32 Wasserpumpenkreis fehlerhaft
                9B2E Heizgeraeteverriegelung

                Ja ihkasta tulee koodi jonka saa kuitattua mutta ilmestyy heti:
                0xE71D Botschaft(KCAN: Status Klima SH/ZH Zusatzwasserpumpe, 2EC)

                Vaihdoin jo webaston vesipumpun, vanha oli rikki.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • exautisti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1267
                  • oulu

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Pitäisiko webaston vikakoodien kuittaantua inpalla?

                  Herjaa mm.

                  9B32 Wasserpumpenkreis fehlerhaft
                  9B2E Heizgeraeteverriegelung

                  Ja ihkasta tulee koodi jonka saa kuitattua mutta ilmestyy heti:
                  0xE71D Botschaft(KCAN: Status Klima SH/ZH Zusatzwasserpumpe, 2EC)

                  Vaihdoin jo webaston vesipumpun, vanha oli rikki.
                  Weba on lukossa ja,eikä aukea inpalla. Dissillä saa lukon auki.
                  -99 punane passatti

                  https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                  Tuikun softat
                  Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                  BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                  Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                  Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                  www.mcars.fi

                  Kysy 041-5056506

                  https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                  INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                  Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Pitäisiko webaston vikakoodien kuittaantua inpalla?

                    Herjaa mm.

                    9B32 Wasserpumpenkreis fehlerhaft
                    9B2E Heizgeraeteverriegelung

                    Ja ihkasta tulee koodi jonka saa kuitattua mutta ilmestyy heti:
                    0xE71D Botschaft(KCAN: Status Klima SH/ZH Zusatzwasserpumpe, 2EC)
                    Ainakaan sitä lukitusta ei saa pois kuin Webaston omalla diagnostiikkasoftalla tai DIS:llä.
                    Jotenkin muistelisin, että en saanut vikakoodejakaan kuitattua Inpalla.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      Originally posted by jaki View Post
                      Olisiko sitten päätekivi tms mennyt ohjainkortilta. Avasin lokarinkin ja kyllähän tuo piirikortti pitäisi saada irti irrottamatta koko hökötystä. Joopa joo ,hommaa piisaa tas.
                      Tämän orggisWeban tarina meni niin, että aikani tutkittuani, rikoin koko kortin (sai suolavettä itseensä, kun ei ollut tarpeekis hyvin eristetty) ja ostin kesälomamatkalta uuden kortin Saksasta. Yksi aamu oli jo sopivan viileätä, että pääsin kakella kokeilemaan ja hyvin lähti hyrisemään ja autoa lämpeni
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Telehell
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2016
                        • 330
                        • Joensuu

                        Itsellä jälkiasenteinen retrofit webasto. Ohjaus tapahtuu idriven sekä kauko-ohjaimen kautta. Ongelma; Webasto ei lähde tulille. Yrittää, polttoainepumppu käy, käynnistyy (ei savua), toimii minuutin ja sammuu kunnes yrittää uudelleen ja sammuu.

                        Mitä kautta IstaD;llä pääsee webastoa tutkimaan vai pääseekö lainkaan kun ei ole ollut tehtaalta lähtien?

                        Edit; niin ja webaston lukituksen sain auki poistamalla konehuoneesta webaston 2 sulaketta, 20A ja 1A. Yön yli oli ilman ja lukitus oli auennut.
                        Last edited by Telehell; 04-09-2016, 17:25.
                        Mitsubishi Outlander PHEV
                        Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                        Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                        Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                        Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                        Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                        Ex: Nissan Primera P11 -01
                        Ex: Nissan Sunny -94

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2724
                          • Tampere

                          Originally posted by Telehell View Post
                          Itsellä jälkiasenteinen retrofit webasto. Ohjaus tapahtuu idriven sekä kauko-ohjaimen kautta.

                          Mitä kautta IstaD;llä pääsee webastoa tutkimaan vai pääseekö lainkaan kun ei ole ollut tehtaalta lähtien?
                          Webaston sielunelämään ja vikakoodien lukuun pääsee parhaiten käsiksi omalla lukijalla suoraan laitteesta. Tähän tarvitaan diagnostiikkakaapeli, joka on onneksi kohtalaisen edullinen ja esim. Saksan Ebaystä noita löytää vaikkapa Thermo Top -malleihin:



                          Webaston oma Thermo Test -diagnostiikkaohjelma on internetistä pengottavissa.

                          Pumppuongelmat ovat kohtalaisen yleisiä, joten havaitsetko kiertovesipumpun pyörivän?
                          Last edited by JaniLap; 04-09-2016, 21:08. Reason: Täsmennyksiä.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Telehell
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2016
                            • 330
                            • Joensuu

                            Vikakoodia antaa "auxaliary pump", mutta käsittääkseni tuo ei koske webastoa?
                            Mitsubishi Outlander PHEV
                            Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                            Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                            Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                            Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                            Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                            Ex: Nissan Primera P11 -01
                            Ex: Nissan Sunny -94

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              Kyllähän tuo oire voisi weban vesipumpusta johtua...
                              Lähtee lämmittämään mutta kun ei vesi kierrä,keittää alta aikayksikön ja sammuu sen takia.
                              Toimiiko jälkiasennettu auton käydessä?
                              Silloin vesi kieräisi ja pitäisi pysyä pidempään päällä.
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • attebotte
                                Newbiemmer
                                • May 2012
                                • 19
                                • Pori

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Kyllähän tuo oire voisi weban vesipumpusta johtua...
                                Lähtee lämmittämään mutta kun ei vesi kierrä,keittää alta aikayksikön ja sammuu sen takia.
                                Toimiiko jälkiasennettu auton käydessä?
                                Silloin vesi kieräisi ja pitäisi pysyä pidempään päällä.
                                Ainakin meikäläisen jälkiasennettua webasto toimii vaikka auto kävisinkin.
                                E61 530da -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎