Mahtuuko 255/40-19 eteen ja 285/35-19 taakse? Vanteet on 8.5 ja 9.5 joissa molemmissa et25
							
						
					E60/E61 Vanne- ja rengasfit -topic
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Korkeuden puolesta edessä on todella hilkulla.Originally posted by marcus83 View PostMahtuuko 255/40-19 eteen ja 285/35-19 taakse? Vanteet on 8.5 ja 9.5 joissa molemmissa et25
 
 Laitoin alle ne 235/50-18 kumit,
 pintaa edessä ~4.5 mm ja aluksi oikealla puolella hivoitteli
 vaemmalle jyrkästi vauhdilla kääntäessä jousilautaseen...
 
 Laskeskelin että korkeus 235/50-18 vs. 255/40-19 on eroa 5.6 mm
 (19" matalemmat) joten uusilla 255/40-19 renkailla taitaa hivotella
 jo jousilautaseen. Tietysti nuo renkaiden korkeudet vähän vaihtelee
 eri merkkien/mallien kesken ja eipä nuo rengasnormitkaan taida
 ihan 100%:sti vastata ilmoitettua kokosuhdetta...
 
 Taakse tuo 285/35-19 mennee jos ei ota kiinni leveyden/ET:n puolesta.
 
 Oli puhetta aiemmin tuosta automaattilaatikon käyttäytymisen muutoksesta jos pistää vakiokorkeudesta poikkeavat renkaat. Mulla on nyt 5% suuremmat kuin vakiot, mittarivirhe on ~-1 km/h (eli näyttää liian vähän),
 ja matkamittarissa on 5% virhe (liian vähän).
 
 Ainut pieni ero on ylämäkeen kiihdyttäessä, vaihtaa hivenen myöhemmin isommalle, tasamaalla tai alamäessä eroa ei ole.
 Ja ylämäessäkin ero on marginaalinen...
 
 Otin kännykkäkameralla videolle parista kohtaa cruisella kiihdytys 30-100,
 täytynee vielä katsoa niistä tarkat vaihtokohdat että oliko niissä eroja.
 "Mitattu" samassa kohtaa molemmat...
 
 Edit: tein myös kulutus&suorituskykymittauksia.
 Kulutus JKL-HKI-JKL välillä on 2 edellisellä reissulla ollut 7.03 & 7.08 (mitattu),
 nyt samalla välillä 6.86 (matkamittarin virhe huomoitu rengaskoon kasvun jälkeen, aiemmin ei. Virhe mitattu gepsin matkalaskurilla 200 km matkalta...).
 Ajettu samaa todellista nopeutta cruise päällä kaikki 3 reissua...
 
 Racechono + 5Ghz gps, aiemmin 0-100 6.4 sekkaa,
 samassa kohtaa mitattuna nyt 6.1 sekkaa.
 Tuo ero johtunee siitä että nyt 2-vaihteella pääsee tuonne 100:n reaalinopeuden
 pintaan, aiemmin ehti vaihtaa 3:lle ja aiemmin oli kitkat alla joten sekin selittänee vähän, eli lisää pitoa...
 
 80-120 välilä kiihtyvyys heikkeni vähän (mikä onkin loogista kun välitykset kasvoivat)
 3.7 -> 3.9 sekkaan. Mitattu samalla kohtaa molemmat...Last edited by MajorDrake; 10-09-2009, 23:46.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
 Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
 Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Videolta tarkastellessa cruisella kiihdytys loivaan ylämäkeen ja tasaisella, vaihtokohdat samat ennen ja jälkeen rengasoperaation.Originally posted by MajorDrake View PostLaitoin alle ne 235/50-18 kumit,
 pintaa edessä ~4.5 mm ja aluksi oikealla puolella hivoitteli
 vaemmalle jyrkästi vauhdilla kääntäessä jousilautaseen...
 
 Oli puhetta aiemmin tuosta automaattilaatikon käyttäytymisen muutoksesta jos pistää vakiokorkeudesta poikkeavat renkaat. Mulla on nyt 5% suuremmat kuin vakiot, mittarivirhe on ~-1 km/h (eli näyttää liian vähän),
 ja matkamittarissa on 5% virhe (liian vähän).
 
 Ainut pieni ero on ylämäkeen kiihdyttäessä, vaihtaa hivenen myöhemmin isommalle, tasamaalla tai alamäessä eroa ei ole.
 Ja ylämäessäkin ero on marginaalinen...
 
 Otin kännykkäkameralla videolle parista kohtaa cruisella kiihdytys 30-100,
 täytynee vielä katsoa niistä tarkat vaihtokohdat että oliko niissä eroja.
 "Mitattu" samassa kohtaa molemmat...
 
 Joten todettanee että ylikorkeiden renkaiden allelaitto ei ainakana LCI mallissa sekoita 6-lovista automaattia mitenkään...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
 Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
 Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Muutoskatsastuksenhan se vaatii. Oliko 50 mm maksimi korkeuden muutos joten tuosta ei se jää kiinni...Originally posted by Anzafin View PostMitäs sanoo katsastusinssi muutoskatsastuksessa, jos on "ylikokoiset" renkaat?
 Esim. kun normaali olis 245/30/20 ja alla olisikin 245/35/20?
 
 Ja jos oletetaan että rengas ei raavi mihinkään...:thinkM550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
 Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
 Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 "Muutoskatsastuksessa katsastaja voi hyväksyä autoon renkaat, joiden ulkohalkaisija on enintään 51 mm ja leveys on enintään 102 mm auton alkuperäisten renkaiden mittoja suuremmat."Originally posted by MajorDrake View PostMuutoskatsastuksenhan se vaatii. Oliko 50 mm maksimi korkeuden muutos joten tuosta ei se jää kiinni...
 
 Jep näinhän se tietysti oli! Kiitokset muistuttamisesta . .
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Meneekö e60 alle ongelmitta 245/40 renkaat? oikea kokohan olis 245/35, mutta tuota kokoa olis houkuttelevan halvalla tiedossa. Toinen edullisesti tiedossa oleva koko olis 235/35, mutta se varmaankin näyttää hieman alimittaiselta e60 alla.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
 W906 319 sprinter - 14
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Niin siis missä koossa? 19"?Originally posted by joko View PostMeneekö e60 alle ongelmitta 245/40 renkaat? oikea kokohan olis 245/35, mutta tuota kokoa olis houkuttelevan halvalla tiedossa. Toinen edullisesti tiedossa oleva koko olis 235/35, mutta se varmaankin näyttää hieman alimittaiselta e60 alla.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Riippunee melko vahvasti vanteen leveydestä ja offsetistä. Ameriikan pojilla on monilla 20" kokoisissa etuvanteissa 245/35 R20 renkaat, ja 245/40 R19 on kokonaishalkaisijaltaan 1,02 mm pienempi, joten voisi kuvitella että juuri oikealla vanteen leveydellä ja offsetillä menee.Originally posted by joko View Postaivan juu, eli 19" on koko
 
 Itseänikin sama kysymys askarruttaa, sillä jos hommaisin 20" vanteet, haluaisin ehdottomasti 245/35 eturenkaat ja 285/30 takarenkaat. Hommassa saisi vain olla pirun tarkka ja helposti menisi mankelointihommiksi.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Vanteet on ihan perus m5 replicat, olikohan 8" leveys ja et 15. Pitäis vain uudet renkaat hankkia kun vanhat alkaa olla sakoilla ja tuota 245/40 kokoa olis edullisesti tiedossa. Mutta jos siinä nyt riski on ettei ne mahdu pyörimään niin eiköhän se ole viisaampaan vain ostaa ne hieman kalliimmat oikean kokoiset pyörät.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
 W906 319 sprinter - 14
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Hei ei sitä mankelointia tarvi pelätä tai hävetä kun ei siinä autoa raiskata koska jos olen oikein ymmärtänyt niin esim M5:ssa takakaaret on tehtaalla jo mankeloitu oikein kunnolla, eli jos on terveet helmat niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Siinä on vaan se että jos joutuu mankeloimaan niin se rappaus ilmiö ei sillä täysin luultavasti poistu koska sitten rengas ottaa siinä puskurin terävän nurkan kohdalla muoviseen sisälokasuojaan ja sitä sitten joutuu vähän puukottaan tai jos M5:sen sisäloksut sopisi niin sellaiset sinne koska ne antaa enemmän tilaa kuin normi sisälokasuojat.Originally posted by Anzafin View PostRiippunee melko vahvasti vanteen leveydestä ja offsetistä. Ameriikan pojilla on monilla 20" kokoisissa etuvanteissa 245/35 R20 renkaat, ja 245/40 R19 on kokonaishalkaisijaltaan 1,02 mm pienempi, joten voisi kuvitella että juuri oikealla vanteen leveydellä ja offsetillä menee.
 
 Itseänikin sama kysymys askarruttaa, sillä jos hommaisin 20" vanteet, haluaisin ehdottomasti 245/35 eturenkaat ja 285/30 takarenkaat. Hommassa saisi vain olla pirun tarkka ja helposti menisi mankelointihommiksi.
 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Misukat
 
 Itsetutkiskelu jatkukoon:
 Vaihdoin rattaat päikseen akseleiden kesken tasatakseni renkaiden kulumista ja normi vetely alkoi. Jipii.
 Nostin rengaspaineita; vetely säilyy. Jipii.
 Toivottavasti edes tulee bonuksena leveät, pitkät ja kauhistuttavat vesiliirrot. Jipii.
 
 Vetelyn puuttuminen johtui siis vain renkaista, ts. aktiiviohjauksella ei mitään merkitystä, vaan tärkein juttu on renkaiden kuluminen.
 Kohta saa palata onneksi 16" talvirengastukseen. Jipii.
 
 
 
 Originally posted by WarHead View Postkyllä toimii:
 -alla renkaina Michelin PS2, ei RF, 245/40R18
 -aktiiviohjaus
 -sporttialusta
 
 Noh, rengasmelu vähä kasvoi, mutta hymy levisi myös.
 Saako tästä kiittää eniten tuota aktiiviohjausta? Puolet vähempi ajettu normialustainen E39 jää kauas tästä kokemuksesta, kyseessä siis edellinen kiesini.E91 335iAT -08
 
 -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Nyt tuli mahdollisuus saada Alpinat. 8.5/9.5X18" siis talvivanteiksi. Mitähän noille voisi pyöräyttää päälle?
 
 245/40 ja 265/35 ?
 
 Kitkat siis olisi tarkoitus, ja autollahan ajetaan n.100-200km/kkHelkama S3000
 Myydään kutosen alustaosia
 This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
 Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
 Comment
Comment