E60/61 530d:n tehdasasenteinen Webasto (standheizung) lämmittää esilämmityskäytössä ainoastaan sisätilat, ei moottoria. Mikäli myös moottorin haluaa lämpeävän, tässä siihen ehkä yksinkertaisin keino.
Letkukaaviossa venttiili (nr 7) aktivoituu. Tämä vaihtoventtiili ohjaa Webastolle (kennolle) tulevan nestekierron joko moottorilta (lepotilassa) tai suoraan kennolta (ohjausjännite). Venttiilin ohjaus tulee suoraan Webastolta. Mikäli venttiili pysyy lepotilassa, esilämmityksessä neste kiertää lämmittäen myös moottorin. Ongelma on siinä, että irrottamalla venttiilin ohjauspiuhan Webasto ei suostu käynnistymään.
Ratkaisuna Webastolta venttiilille tulevat johdot katkaistaan ja tilalle laitetaan vastus. Venttiilin vastus on n. 13 ohm ja ainakin vastaavan kokoisella tehovastuksella homma toimii. Suuremmilla vastuksilla (pienempi virta, vastukset lämpiävät vähemmän) ei vielä ehditty kokeilla. Venttiilille menevät johdot löytyvät helpoimmin kuskinpuolen iskaritolpan etupuolelta kulkevasta johtosarjasta. Johtovärit harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.). Homma onnistuu helpoimmin tuosta johtonipusta, koska itse venttiili on jemmassa sisälokarin alla. Letkumuutoksille ei ole tarvetta, koska venttiilin ollessa lepotilassa virtausta ei ohjaudu T-haaran kautta.
Älkääkä sitten aktivoiko Webastoa (talvikelillä käynnistäkö autoa) piuhat katkaistuna. Kolmen virhekoodin jälkeen Webasto menee lukkotilaan ja sen saa avattua ainoastaan testerillä.
Letkukaaviossa venttiili (nr 7) aktivoituu. Tämä vaihtoventtiili ohjaa Webastolle (kennolle) tulevan nestekierron joko moottorilta (lepotilassa) tai suoraan kennolta (ohjausjännite). Venttiilin ohjaus tulee suoraan Webastolta. Mikäli venttiili pysyy lepotilassa, esilämmityksessä neste kiertää lämmittäen myös moottorin. Ongelma on siinä, että irrottamalla venttiilin ohjauspiuhan Webasto ei suostu käynnistymään.
Ratkaisuna Webastolta venttiilille tulevat johdot katkaistaan ja tilalle laitetaan vastus. Venttiilin vastus on n. 13 ohm ja ainakin vastaavan kokoisella tehovastuksella homma toimii. Suuremmilla vastuksilla (pienempi virta, vastukset lämpiävät vähemmän) ei vielä ehditty kokeilla. Venttiilille menevät johdot löytyvät helpoimmin kuskinpuolen iskaritolpan etupuolelta kulkevasta johtosarjasta. Johtovärit harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.). Homma onnistuu helpoimmin tuosta johtonipusta, koska itse venttiili on jemmassa sisälokarin alla. Letkumuutoksille ei ole tarvetta, koska venttiilin ollessa lepotilassa virtausta ei ohjaudu T-haaran kautta.
Älkääkä sitten aktivoiko Webastoa (talvikelillä käynnistäkö autoa) piuhat katkaistuna. Kolmen virhekoodin jälkeen Webasto menee lukkotilaan ja sen saa avattua ainoastaan testerillä.
Comment