Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

    E60/61 530d:n tehdasasenteinen Webasto (standheizung) lämmittää esilämmityskäytössä ainoastaan sisätilat, ei moottoria. Mikäli myös moottorin haluaa lämpeävän, tässä siihen ehkä yksinkertaisin keino.

    Letkukaaviossa venttiili (nr 7) aktivoituu. Tämä vaihtoventtiili ohjaa Webastolle (kennolle) tulevan nestekierron joko moottorilta (lepotilassa) tai suoraan kennolta (ohjausjännite). Venttiilin ohjaus tulee suoraan Webastolta. Mikäli venttiili pysyy lepotilassa, esilämmityksessä neste kiertää lämmittäen myös moottorin. Ongelma on siinä, että irrottamalla venttiilin ohjauspiuhan Webasto ei suostu käynnistymään.

    Ratkaisuna Webastolta venttiilille tulevat johdot katkaistaan ja tilalle laitetaan vastus. Venttiilin vastus on n. 13 ohm ja ainakin vastaavan kokoisella tehovastuksella homma toimii. Suuremmilla vastuksilla (pienempi virta, vastukset lämpiävät vähemmän) ei vielä ehditty kokeilla. Venttiilille menevät johdot löytyvät helpoimmin kuskinpuolen iskaritolpan etupuolelta kulkevasta johtosarjasta. Johtovärit harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.). Homma onnistuu helpoimmin tuosta johtonipusta, koska itse venttiili on jemmassa sisälokarin alla. Letkumuutoksille ei ole tarvetta, koska venttiilin ollessa lepotilassa virtausta ei ohjaudu T-haaran kautta.

    Älkääkä sitten aktivoiko Webastoa (talvikelillä käynnistäkö autoa) piuhat katkaistuna. Kolmen virhekoodin jälkeen Webasto menee lukkotilaan ja sen saa avattua ainoastaan testerillä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Mitenkäs tuo on tehty BMW:llä virallisesti, siis nissä malleissa joissa myös moottorin soisi alunperinkin lämpenevän (skandinavian vienti ym).
    Kiitos taas hyvästä ohjeesta muutoin. Kokeilkaahan se isompi vastus vielä.
    Jos jollakin on tarvetta avata lukkoon mennyt kortti niin soittelee...

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #3
      Veepasto

      Originally posted by WSE1 View Post
      Mitenkäs tuo on tehty BMW:llä virallisesti, siis nissä malleissa joissa myös moottorin soisi alunperinkin lämpenevän (skandinavian vienti ym).
      Ai näistä on siis olemassa moottoria lämmittäviäkin versioita...?
      Tätä kyselin jossakin keskustelussa ikinä kuitenkaan vastausta saamatta.

      Voiko sitä muuten todeta kuin :
      -salavalikon kautta nesteenlämpötilaa seuraamalla?
      -letkuja puristelemalla?

      Auto tuotu Ruåtsista joku vuosi sitte ja viime vloppuna vajaa -20 pakkasesta vepastolla lämmitettynä lähti vähä normaalia vaikeemmin käyntiin lievällä rytkytyksellä säestettynä. Idrive:stä löytyy 2 esivalintalämmitysaikaa ja kaukosäädin kuljettajan taskussa, kaikki siis orkkista
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #4
        Kaikissa dokumenteissa puhutaan ainoastaan sisätilat lämmittävästä orkkisvarusteesta. E39:eissä on hieman variaatiota originaalissa esilämmitysominaisuudessa. En tiedä, onko E60/61-sarjassa muita versioita. Moottorin lämpeäminen on tietysti helpoin katsoa salavalikon lämpötilasta. Kovasti kuulostivat olevan Wetterilläkin kiinnostuneita tästä virityksestä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • vekkuli
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1326
          • Liminka

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Kaikissa dokumenteissa puhutaan ainoastaan sisätilat lämmittävästä orkkisvarusteesta. E39:eissä on hieman variaatiota originaalissa esilämmitysominaisuudessa. En tiedä, onko E60/61-sarjassa muita versioita. Moottorin lämpeäminen on tietysti helpoin katsoa salavalikon lämpötilasta. Kovasti kuulostivat olevan Wetterilläkin kiinnostuneita tästä virityksestä.
          Pikkusen poikia hymyilytti Wetterillä ku kävin eilen ottaan lukon pois, oli vissiin Jarikin käynyt...

          Nyt orggis webasto lämmittää myös moottoria tosin mulla se venttiili on vielä konehuoneessa joutilaana. Otin myös sen haaran siltä vesiventtiililtä pois, mutta nuinhan se on helmpompi, ei tarvitse jäähdytysnesteiden kanssa pelleillä.
          E93 ///M3
          E60 530dA aka M5
          F11 525dA Xdrive
          Tesla model 3 LR MY22

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #6
            Juu suurkiitos vain Clavurionille tästä viritelmästä. Kävin tänään tilaamassa elfalta 25W 15 ohmin koteloidun tehovastuksen jossa on alumiiniset jäähdytysrivat. Tehonkestoa on melkein tuplat tarpeeseen nähden ja kuten oli puhe niin voi olla ettei nyt lämpenekään enää niin paljoa kun kasvatetaan sitä vastusta. 13.5 ohm vastus lämpenee aika reilusti, ei passaa käpälöidä.


            Ainut miinuspuoli tästä koko jutusta on se että nyt taas sisätilat ei lämpiä niin herkästi kuin ennen , mutta taas heti kun lähtee liikkeelle on jo pata lämmin saman tien--> tulee sitä lämpöä sisällekin. Kaikkein paras kierto olisi kai webasto-sisätilat-moottori, jos näin mukavuuspainoitteisesti haluaa ajatella. Mitenkä liene noi jälkiasenteiset kierroltaan?

            Ostin tänään Defan 10A laturin ja haaroitussarjan ja pitää nakata se paikalleen niin saa huudattaa sitä webastoa niin paljon kun haluaa...


            WSE1: jos sulla on suoraa tietoa tosta webastosta niin etkös saisi kaivettua jostain sen vastuksen raja-arvot jolla se suostuu toimimaan ? Luulisi jostai löytyvän arvot jotka se hyväksyy..
            Last edited by Ceeray; 10-12-2008, 15:37.
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9156
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Ceeray View Post
              Kävin tänään tilaamassa elfalta 25W 15 ohmin koteloidun tehovastuksen jossa on alumiiniset jäähdytysrivat. Tehonkestoa on melkein tuplat tarpeeseen nähden ja kuten oli puhe niin voi olla ettei nyt lämpenekään enää niin paljoa kun kasvatetaan sitä vastusta. 13.5 ohm vastus lämpenee aika reilusti, ei passaa käpälöidä.

              Ainut miinuspuoli tästä koko jutusta on se että nyt taas sisätilat ei lämpiä niin herkästi kuin ennen , mutta taas heti kun lähtee liikkeelle on jo pata lämmin saman tien--> tulee sitä lämpöä sisällekin. Kaikkein paras kierto olisi kai webasto-sisätilat-moottori, jos näin mukavuuspainoitteisesti haluaa ajatella. Mitenkä liene noi jälkiasenteiset kierroltaan?
              Ajattelin kyllä, että siihen voisi kokeilla reippaasti suurempaa vastusta.

              Juuri noihan se kierto nyt on. Moottori vain haukkaa lämpöä paljon enemmän, kuin kenno pienellä puhalluksella sisätiloihin. Optimaalinen systeemi tuossa voisi sellainen, jossa tuo ohjausventtiili jäisi n. puoliväliin. Näin moottorin saisi plussan puolelle ja ikkunat saisi varmasti suliksi. Ei tullut tarkemmin tutkailtua sitä venttiiliä, onko purettavissa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1399
                • Kuopio

                #8
                Eipä tuo vastus niin kallis ollut jottei voisi kokeilla isompaakin..
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • vekkuli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1326
                  • Liminka

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Ajattelin kyllä, että siihen voisi kokeilla reippaasti suurempaa vastusta.

                  Juuri noihan se kierto nyt on. Moottori vain haukkaa lämpöä paljon enemmän, kuin kenno pienellä puhalluksella sisätiloihin. Optimaalinen systeemi tuossa voisi sellainen, jossa tuo ohjausventtiili jäisi n. puoliväliin. Näin moottorin saisi plussan puolelle ja ikkunat saisi varmasti suliksi. Ei tullut tarkemmin tutkailtua sitä venttiiliä, onko purettavissa.
                  Venttiili on purettavassi siis ainakin se osa missä se käämi on sinne jotain väliin että se jäisi tosiaan puoliväliin, jahas pitääköhän tuota rueta taas viikonloppuna ottamaan olutta ja väkertämään tuota webastoa. :think
                  E93 ///M3
                  E60 530dA aka M5
                  F11 525dA Xdrive
                  Tesla model 3 LR MY22

                  Comment

                  • peeämvee
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 283
                    • Taivalkoski

                    #10
                    Joo, samansuuntaista havaintoa ollu ettei motti lämpene webastolla niinkun pitäisi. Viime keväänä olin muka tullut siihen käsitykseen että myös moottori lämpenee, mutta eipäs lämpeäkkään. Ehkä jostain hivenen tuota lämmintä moottoriin kulkeutuu koska -10c pakkasella puolentunnin webaston käytön jälkeen neste kuitenkin 0c. Laittakaahan infoa jos tuota venttiiliä saa modailtua niin että päästäisi osan nestettä tulemaan myös moottorilta päin. Taitaa kuitenkin olla tuo vastuspatentti kaikkein helpoin tapa saada moottorikin lämpeämään.
                    Last edited by peeämvee; 10-12-2008, 20:18.

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #11
                      Nyt kun pakkasta oli 5 astetta niin käytin n.15 min webastoa. Aloittaessa oli jäähdytysnesteen lämpötila 0 astetta, käytön jälkeen 39 astetta. Eli aika hyvin pata lämpiää. Tästä taas seurasi se että vaikka sisällä ei ollutkaan yhtä lämmintä kuin ennen modausta niin nyt taas pata lämpiää melkein heti-->sisätilatkin lämpiää nopeasti.

                      Paras ratkaisu olisi varmaan saada se venttiili juntattua jotenkin välitilaan--> moottori lämpeäsi vähän mutta sisätilat enemmän.

                      Tutkiskelun arvoinen paikka...

                      Venttiilissä on varmaan joku jousi joka pitää sitä normaaliasennossa ja tod. näk joku kara. Jos siihen saisi stopparin tms. Mutta eipä tuota tiedä ellei pura sitä venttiiliä...
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • peeämvee
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 283
                        • Taivalkoski

                        #12
                        Minkälainen tuon vastuksen tarkalleen ottaen täytyy olla, käykö esim. http://www.netab.fi/product_info.php...oducts_id=1389 50w/15ohm?

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by peeämvee View Post
                          Minkälainen tuon vastuksen tarkalleen ottaen täytyy olla, käykö esim. http://www.netab.fi/product_info.php...oducts_id=1389 50w/15ohm?
                          Se tarkempi selvitys on vielä tekemättä.

                          Käy, 15 ohm toimii varmasti. Sillä kulutus on ~10 W ja siihen hieman pelivaraa päälle. 50 W on overkill, kun hinta nousee tehonkeston mukaan. (Ja kaikki muistaa vielä PUImURI:n )
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • peeämvee
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 283
                            • Taivalkoski

                            #14
                            Joo, tuota vastuksen lämpeämistä aatelin, että mitenkä pienen sinne uskaltaa laittaa ettei sula. Oheisen taulukon http://www.netab.fi/pdf/arcol.pdf mukaan ei tuollakaan 25wattisella lämpö nouse kovin älyttömiin. Sormi kylläkin saattaapi popata jos menee hiplaamaan.

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1399
                              • Kuopio

                              #15
                              Juurikin tuollaisen laitoin tilaten , 25W 15Ohm.

                              Tuo 10W ei ole paha tehona hukata lämmöksi, mutta halvemmalla pääsee jos tosiaan tuo weban ohjainkortti hyväksyy esim. vaikka 25 ohm vastuksen nikottelematta.. Siten voisi nakella niitä pikkuvastuksia jotka maksaa vain 50 centtiä kipale.

                              Mutta eipä tuo 5€ vastus nyt iso investointi ole kun että ei tarvitse tosiaan muuta tehdä kun katkaista piuhat ja juottaa tuo kiinni, kun taas jos olisi lähtenyt letkujärjestystä muuttelemaan niin...

                              Seuraavaksi pähkitään kuinka sen venttiilin asentoa voisi muuttaa niin että kierto olisi enemmän sisätilapainotteinen..

                              (tai siis Clavurion pähkii, muut säestää .. )
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎