Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Ceeray View Post
    Seuraavaksi pähkitään kuinka sen venttiilin asentoa voisi muuttaa niin että kierto olisi enemmän sisätilapainotteinen..

    (tai siis Clavurion pähkii, muut säestää .. )
    Minusta tuntuu, että seuraavalla kerralla sinä voisit säätää ja minä vain ihmettelen touhua asennusjuoman kanssa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • peeämvee
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 283
      • Taivalkoski

      #17
      Täytynee ootella vielä jos keksitte tuolle venttiilille jotain säätöä, jos ei niin sitten laitan tommosen vastusken.
      Edit, ei jaksaisi tuota olla jatkuvasti porkkaamassa vaan pitäs saaha kerralla hyvä! Muuten vois eka laittaa vastuksen ja myöhemmin rukata venttiiliä jos vaan pystyy.
      Last edited by peeämvee; 11-12-2008, 22:41.

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #18
        Pähkäilyä

        Originally posted by Ceeray View Post

        Paras ratkaisu olisi varmaan saada se venttiili juntattua jotenkin välitilaan--> moottori lämpeäsi vähän mutta sisätilat enemmän.

        Tutkiskelun arvoinen paikka...
        Olenko ymmärtänyt/havainnut oikein, että ulkolämpötilan laskiessa tarpeeksi alas, vebasto rupeaa avittamaan järjestelmän lämpimänä pysymistä. Tosiaan, viime vlopulta kokemus se, että pakkasta 15 astetta ja autolla muutaman kymmentä km ajettuani sammutuksen jälkeen huomasin wepaston olevan päällä, ikäänkuin sisätilojen lisälämmittimenä.

        Em. havaintoon liittyen, miten järjestelmä toimii VASTUSTAMISEN jälkeen; suoltaa kuumaa koneeseen ja hytässä vähä viileempää. Kun tietty raja saavutetaan aukeaa termari ja kaikki se webaston tekemä lämpö karkaa maalimalle? Nyt puhutaan siis oikeista pakkasista, lämpötilat < -20 astetta celsiusta.

        Onko ajatusmallissani mittään älyö? Toisinsanoen, miten löydetään se kultainen keskitie, vai onko sille yleenaä mitään tarvetta?

        Täh?
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • vekkuli
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1328
          • Liminka

          #19
          Originally posted by WarHead View Post
          Olenko ymmärtänyt/havainnut oikein, että ulkolämpötilan laskiessa tarpeeksi alas, vebasto rupeaa avittamaan järjestelmän lämpimänä pysymistä. Tosiaan, viime vlopulta kokemus se, että pakkasta 15 astetta ja autolla muutaman kymmentä km ajettuani sammutuksen jälkeen huomasin wepaston olevan päällä, ikäänkuin sisätilojen lisälämmittimenä.

          Em. havaintoon liittyen, miten järjestelmä toimii VASTUSTAMISEN jälkeen; suoltaa kuumaa koneeseen ja hytässä vähä viileempää. Kun tietty raja saavutetaan aukeaa termari ja kaikki se webaston tekemä lämpö karkaa maalimalle? Nyt puhutaan siis oikeista pakkasista, lämpötilat < -20 astetta celsiusta.

          Onko ajatusmallissani mittään älyö? Toisinsanoen, miten löydetään se kultainen keskitie, vai onko sille yleenaä mitään tarvetta?

          Täh?
          Kokemuksieni mukaan webasto tarttuu peliin kun moottorinlämpötila < 60 astetta, eli oletkos katsonut piilovalikosta moottorin lämpötilaa?
          Jos moottorin lämpötila ei nouse yli 80 asteeseen, on aika vaihtaa EGR termostaatti.
          E93 ///M3
          E60 530dA aka M5
          F11 525dA Xdrive
          Tesla model 3 LR MY22

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            #20
            lämpövä

            Originally posted by vekkuli View Post
            Kokemuksieni mukaan webasto tarttuu peliin kun moottorinlämpötila < 60 astetta, eli oletkos katsonut piilovalikosta moottorin lämpötilaa?
            No näin talvisaikaan en oo tsekannu, mutta alkusyksystä valikosta sain moottorilämmöiksi 84 astetta piikki, muuten pyöri kahtapuolta 8 kybää.
            Toisaalta, sillo viimeksi alko ikkunat mennä vähä huuruun, mutta laitoin sen vasta suoritetun pesun piikkiin, eli laitetaampa lämpötilat seurantaan!

            EGR-valve : http://www.realoem.com/bmw/showparts...99&hg=11&fg=40

            Kyseessä siis osa 15?
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • vekkuli
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1328
              • Liminka

              #21
              Originally posted by WarHead View Post
              No näin talvisaikaan en oo tsekannu, mutta alkusyksystä valikosta sain moottorilämmöiksi 84 astetta piikki, muuten pyöri kahtapuolta 8 kybää.
              Toisaalta, sillo viimeksi alko ikkunat mennä vähä huuruun, mutta laitoin sen vasta suoritetun pesun piikkiin, eli laitetaampa lämpötilat seurantaan!

              EGR-valve : http://www.realoem.com/bmw/showparts...99&hg=11&fg=40

              Kyseessä siis osa 15?
              EI, vaan osa nro.8


              E93 ///M3
              E60 530dA aka M5
              F11 525dA Xdrive
              Tesla model 3 LR MY22

              Comment

              • peeämvee
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 283
                • Taivalkoski

                #22
                Originally posted by WarHead View Post
                Olenko ymmärtänyt/havainnut oikein, että ulkolämpötilan laskiessa tarpeeksi alas, vebasto rupeaa avittamaan järjestelmän lämpimänä pysymistä. Tosiaan, viime vlopulta kokemus se, että pakkasta 15 astetta ja autolla muutaman kymmentä km ajettuani sammutuksen jälkeen huomasin wepaston olevan päällä, ikäänkuin sisätilojen lisälämmittimenä.

                Em. havaintoon liittyen, miten järjestelmä toimii VASTUSTAMISEN jälkeen; suoltaa kuumaa koneeseen ja hytässä vähä viileempää. Kun tietty raja saavutetaan aukeaa termari ja kaikki se webaston tekemä lämpö karkaa maalimalle? Nyt puhutaan siis oikeista pakkasista, lämpötilat < -20 astetta celsiusta.

                Onko ajatusmallissani mittään älyö? Toisinsanoen, miten löydetään se kultainen keskitie, vai onko sille yleenaä mitään tarvetta?

                Täh?
                Kun virrat päällä tai kone käy niin venttiili on auki, eli neste pääsee kiertämään moottorilta päin. Vastustamisella ei ole mitään vaikutusta ajonaikaiseen lämmitämiseen.

                Comment

                • WarHead
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 774

                  #23
                  Originally posted by vekkuli View Post
                  Jos moottorin lämpötila ei nouse yli 80 asteeseen, on aika vaihtaa EGR termostaatti.
                  Lounastuksen jälkeisenä tuloksena valikosta moottorilämmöt 77-82 astetta. fifti-fifti kaupunkia ja matka-ajua, eli haenko uuden venttiillin?
                  E91 335iAT -08

                  -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1399
                    • Kuopio

                    #24
                    Ei varmaan noilla lämmöillä ole tarpeellista vaihtaa. Ei se moottori pienessä ajossa lämpiä muutenkaan. Mulla uus EGR termari ja vaatii jo pidempää keikkaa tai sitten tuhdimpaa kaasuttelua jotta saadaan lämmöt yli 80 astetta. 77 astetta tulee nopeasti.

                    Ja tuohon lämmön karkaamiseen maailmalle.. Jos moottori pyörii noissa lämmöissä niin kuvittelisi että koko syylärin liikenne on seis kun ei toimintalämmötkään ole saavutettu. Eihän termarin pitäisi laskea syylärin kiertoon mitään ennenkuin lämpötilat alkavat nousta.. ???

                    Tänään taas 20 min webaston käyttöä-->mosan nesteet salavalikosta n40 asteisia ja sisällä aika koleaa , mutta selkeästi plussan puolella. 1 km ajon jälkeen tuli jo reilusti lämmintä sisään, eli pannu lämpeni tosi nopeasti ja webastohan tosiaan tyrkkii sitä lämpöä lisää koko ajan--> moottori lämpeää koko ajan nopeammin.

                    Itse näen tuon moottorin lämpeämisen tärkeämpänä koska sillä saa myös kulutusta pienemmäksi. Voihan tuohon vastuksen viereen laittaan kytkimen jolla vaihtaa mielensä mukaan webaston toimintaa, eli ohittaa vastuksen ja palauttaa venttiilin toimintaan saavuttaen näin sisälämmitykselle lisää tehoa.

                    Mutta talvisaikaan itse ainankin lämmitän tuota moottoria mieluummin ensin.
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • Masatus
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 867
                      • Haukipudas

                      #25
                      Voisko joku laittaa tähän väliin ohjeet sala/piilovalikkoon menosta.
                      Ja puhutaanko tässä mittariston salavalikosta vai idriven.

                      Comment

                      • peeämvee
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 283
                        • Taivalkoski

                        #26
                        Mittariston, http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...9&postcount=15

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1399
                          • Kuopio

                          #27
                          Testatkaapa kanssa-autoilijat seuraavaa:
                          Avatkaa ohjeiden mukaan salavalikko ja sieltä lämmöt näkyviin ajon aikana.

                          Tasaisessa ajossa, esim. motaripätkällä , laitatte pakkokolmosta/nelosta sisään sillai että kierrokset on korkealla.

                          Tarkistakaa vaikutus lämpöihin.

                          Itsellä ainankin alkaa lämmöt tippua aika radikaalisti kun autossa kasvaa kierrokset. Eli vesipumppu alkaa kierrättämään tavaraa niin perkuleen nopeasti että lämmöt tipahtaa äkkiä n. 20 astetta!!! Eilen tuota ihmeteltiin ja tuumittiin onko tuo ihan normaalia..

                          Sitten toinen asia näihin.. Pakotettiin DPF putsaus päälle ja samalla alkaa tietenkin lämmöt nousta. Mutta näin talvella tuntuu auto pyörivän muutenkin liian kylmänä (noin 80 asteen pinnassa pakkasilla) niin se lämpö nousi n. 85 asteeseen ja sisälläkin alkoi tarjeta jo ihan kunnolla. 20 asteen pakkasessa tuntui että muuten oli viileää ja webasto pyöri koko ajan. Moottorin käyntiäänikin pehmeni kun lämmöt nousi ylemmäs ja kulutus ei ainankaan noussut.

                          Eli kun täällä on keskusteltu E60 sarjan suuresta kulutuksesta niin voi olla että auton moottorin käyntilämpö on liian alhainen ajon aikana. Itse ajattelin tässä päivän päätteeksi heittää pahvia keulalle blokaten puoli kennoa. Katsotaan jos auttaa.
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • Masatus
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 867
                            • Haukipudas

                            #28
                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Itse ajattelin tässä päivän päätteeksi heittää pahvia keulalle blokaten puoli kennoa. Katsotaan jos auttaa.
                            Onkohan e60:iin tai yleensäkään bemuihin saatavana valmiita keulan toppauksia?

                            Comment

                            • vekkuli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1328
                              • Liminka

                              #29
                              Originally posted by Ceeray View Post
                              Testatkaapa kanssa-autoilijat seuraavaa:
                              Avatkaa ohjeiden mukaan salavalikko ja sieltä lämmöt näkyviin ajon aikana.

                              Tasaisessa ajossa, esim. motaripätkällä , laitatte pakkokolmosta/nelosta sisään sillai että kierrokset on korkealla.

                              Tarkistakaa vaikutus lämpöihin.

                              Itsellä ainankin alkaa lämmöt tippua aika radikaalisti kun autossa kasvaa kierrokset. Eli vesipumppu alkaa kierrättämään tavaraa niin perkuleen nopeasti että lämmöt tipahtaa äkkiä n. 20 astetta!!! Eilen tuota ihmeteltiin ja tuumittiin onko tuo ihan normaalia..

                              Sitten toinen asia näihin.. Pakotettiin DPF putsaus päälle ja samalla alkaa tietenkin lämmöt nousta. Mutta näin talvella tuntuu auto pyörivän muutenkin liian kylmänä (noin 80 asteen pinnassa pakkasilla) niin se lämpö nousi n. 85 asteeseen ja sisälläkin alkoi tarjeta jo ihan kunnolla. 20 asteen pakkasessa tuntui että muuten oli viileää ja webasto pyöri koko ajan. Moottorin käyntiäänikin pehmeni kun lämmöt nousi ylemmäs ja kulutus ei ainankaan noussut.

                              Eli kun täällä on keskusteltu E60 sarjan suuresta kulutuksesta niin voi olla että auton moottorin käyntilämpö on liian alhainen ajon aikana. Itse ajattelin tässä päivän päätteeksi heittää pahvia keulalle blokaten puoli kennoa. Katsotaan jos auttaa.
                              Mita sulla auto sitten kuluttaa, itse en paasa viela kahteen viikkoon testaan tuota pakko jutskaa, mutta mulla se kulutus pyorii siina 7.0l ja ehka 30 kaupunkia ja loput maantieta. Renkaat on 245/40R18.
                              Sori ku ei oo aakkosia ei oo palio taikkunappiksissa noita.
                              E93 ///M3
                              E60 530dA aka M5
                              F11 525dA Xdrive
                              Tesla model 3 LR MY22

                              Comment

                              • vekkuli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 1328
                                • Liminka

                                #30
                                Originally posted by Masatus View Post
                                Onkohan e60:iin tai yleensäkään bemuihin saatavana valmiita keulan toppauksia?
                                Ei ainakaan E60, koska se ei sita tarvitse, jos se toimii oikein!
                                E93 ///M3
                                E60 530dA aka M5
                                F11 525dA Xdrive
                                Tesla model 3 LR MY22

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎