Piti tätä itsekin tutkailla. Tuleekohan tuossa ritilän mukana sitä ohjaava solenoidi? Autosta kannattaisi tutkia, löytyykö sieltä keulalta johdotusta tuolle ja tarvittaessa vielä katsoo, onko DDE:llä aktivoinnin pinni kytketty. Mutta eihän tässä nyt ole kahta sanaakaan, tämä ritilä sinne kannattaa asentaa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Kyllä nuo muoviläpät tuolta keulasta löytyy ja tuntuvat jopa toimivan. Justiin tulin kelkkailemasta ja pakkasta parhaimmilaan näytti bmw:n mittari -29c, lämmöt pysyy maantiellä 78-83c ja sisällä tarkenee tosi hyvin, jopa kaikki sivulasit miltei kokonaan sulana. Tuota moottorin kierroksien vaikutusta läpöihin ei oo tullu kokeiltua mutta kokeillaan kun ehitään. Laitoin tuohon webastoon tuon vastuksen pari viikkoa sitten ja kyllä nyt lämpenee pata ihan eri malliin. ½tunnin hehkuttamisella saanu parhaimmillaan lämmöt +50c.
Laitetaan nyt tämäkin ongelma tähän samaan webastotopikkiin.
Hommasin toisen kaukoohjaimen(T90) tuolle webastolle, mutta sanokaapa viisaammat miten tuo opetetaan toimimaan tuossa E61:ssä. Ei onnistunut noilla kahan sivuilla olevilla ohjeilla, eli webaston sulake käytetään pois ja off nappia heti perään. Onko tuolle singaalin vastaanottimelle oma sulake jota irti käyttämällä vois alkaa toimimaan?
E60/61 530d:n tehdasasenteinen Webasto (standheizung) lämmittää esilämmityskäytössä ainoastaan sisätilat, ei moottoria. Mikäli myös moottorin haluaa lämpeävän, tässä siihen ehkä yksinkertaisin keino.
Omassa autossani (530d 10/04, Saksantuonti) on tehdasasennettu Webasto, ja se lämmitti viime viikkoon asti sekä konetta että sisätiloja. Kun starttasin auton puolen tunnin webaston lämmityksen jälkeen, koneen lämmöt olivat n. 45 astetta ja kierroslukumittarin rajat jotain 4300 paikkeilla. MUTTA tällä viikolla on käynyt niin, että kone ei lämpene enää ollenkaan, sisätilat kylläkin. Koneen lämmöt olivat tänä aamuna 7 astetta. Mielenkiintoista olisi tietää onko joku Saksassa tehnyt tuon Clavurionin modauksen (auto on kyllä ollut leasing-käytössä, joten en oikein usko). Voisiko olla mahdollista, että noista on eri versioita olemassa jolloin vakiona lämmitetään molemmat?
Mutta mikähän tuossa mun omassa on nyt sitten hajonnut, kun kone ei enää lämpene Webastolla? Vai onko Laakkosen heiniä? Vinkeistä kiitollinen...
Näistä kirjoituksista kiinnostuneena tsekkasin oman auton lämmöt salavalikosta. Normaalin työmatkan aikana (23km, 60km/h/100kmH , 50%/50%) aikana saattoi lämmöt nousta tonne 70 asteen tietämiin, joskus jäi 65 asteen tienoille riippuen ajotavasta - aivan liian kylmää siis. Tämä näillä etelän tyypilisillä "nollakeleillä"
Pitkässä motariajossa saattoi nousta just yli 80 astetta.
Liikkeen edustaja ehdotti molempien termareiden vaihtoa (egr ja pää). Tämä sopi minulle, kun takuuseen meni - vaihdettiin männäviikolla. Nyt samalla matkalla moottori saavuttaa lämpötilan 90 astetta aika tarkkaan puolessa matkassa. Vaihteluväli, jossa pysyy on 88-93 astetta. Automaatti-ilmastointi alkaa myös puheltamaan kovempaa lähes heti (siis nostaa kierroksia) - ennen kesti useamman kilometrin.
Hieno idea jättää moottori lämpömittari pois .
Suosittelen...tuntuu olevan tyyppivika autossa ilman mittaria.
________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Miten nuo lämmöt saa katottua tuolta "salavalikosta"? Itellä kans syksyllä lämpes ihan nyvin mut nyt alkoi hiipumaan niin että kylmällä kelillä kierroslukumittarin asteikko ei noussut kun johonkin 4300-4500 välille korkeintaan. Nyt vaihdoin egr termostaatin niin tuo asteikko menee taas amoihin mitä se oli kesälläkin eli 4600-4700 paikkeille.
Laitetaan nyt tämäkin ongelma tähän samaan webastotopikkiin.
Hommasin toisen kaukoohjaimen(T90) tuolle webastolle, mutta sanokaapa viisaammat miten tuo opetetaan toimimaan tuossa E61:ssä. Ei onnistunut noilla kahan sivuilla olevilla ohjeilla, eli webaston sulake käytetään pois ja off nappia heti perään. Onko tuolle singaalin vastaanottimelle oma sulake jota irti käyttämällä vois alkaa toimimaan?
Ei Webaston sulaketta vaan se kauko-ohjaimen sulake
Comment