Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    Originally posted by isolohko View Post
    Jarrulevyjen, -palojen ja liukutappien vaihdon jälkeen tutina jarrutettaessa on tiessään. Vaikka oli heittokellolla mitattu vanhoista etulevyistä heittoa vain 0.03 ja 0.09.
    Tässä kopio Textarin sivuilta yleisohjeesta paljonko heittoa saa olla levyssä(maks 0,07mm) ja navassa(maks 0,03mm):


    Ja niin, navat voi saada kieroon väärällä pyöränpulttien kiristämisellä.... :think
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Tikkunen85
      BTCF Member
      • Mar 2006
      • 892
      • Paltamo

      Originally posted by fraatti View Post
      Helvetin kattava vastaus
      Kiitos kattavasta infopaketista!

      Joo tallista löytyy e36 joka luonnollisesti takavetoinen niin täytyy keväällä kokeilla renkaita sen alla et tutiseeko. Ihan normaali tasapainokone mitä luultavimmin oli käytössä liikkeessä josta uudet vanteet tuli. Olisivat varmaan maininneet jos olisivat kumeissa heittoa havainneet koska olisivat silloin saanut myydä myös ne

      No vapinahommat jatkuu sitten keväämällä taas..

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        Originally posted by TeiniDX View Post
        Joo tallista löytyy e36 joka luonnollisesti takavetoinen niin täytyy keväällä kokeilla renkaita sen alla et tutiseeko. Ihan normaali tasapainokone mitä luultavimmin oli käytössä liikkeessä josta uudet vanteet tuli. Olisivat varmaan maininneet jos olisivat kumeissa heittoa havainneet koska olisivat silloin saanut myydä myös ne
        Renkaan sivuttais- ja pystyheiton voi nähdä liikkeessä tasapainotuskoneessa mutta ei sitä että jos renkaan sivupinta on toisesta kohdasta vahvempi kuin toisesta kohdasta eli rengas ei jousta auton alla tasaisesti vaan voi olla jostain kohtaa jäykempi... Kurkkaapa joskus renkaan sisään niin näet ne saumat mitkä aiheuttavat näitä renkaisiin... Ja kaikkia niitä ei edes näe silmällä...

        Pyöreetä rengasta ei ole olemassakaan. Ei edes formuloissa.

        esimerkki saumasta renkaan sisältä
        Last edited by fraatti; 07-12-2018, 11:43.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • YAERJHAE
          Bimmer Rookie
          • Nov 2017
          • 47
          • Kempele

          Täällä E61 tärisee/pomputtaa kummallisesti aina töyssyissä, kuopissa ja muutenkin, kun on vähänkään epätasaista. Tasaisella kulkee tosi hyvin. Ei ole kysymys mistään kokoajan tai tietyssä nopeudessa tuntuvasta vapinasta tai tärinästä, vaan ikään kuin jää pomppimaan tai tärräämään hetkeksi aina kuopan tai töyssyn jälkeen. On vasta katsastettu, mitään vikaa ei ollut eikä missään tunnu vähäisintäkään välystä. Reaktiotankojen puslat näytti hiukan huonoilta, joten vaihdoin ne: ei mitään vaikutusta. Koiranluiden kumit oli hiukan rikki, vaihdoin ne: ei mitään vaikutusta. Etujouset, iskarit ja yläpäät on myöskin vasta vaihdettu, ei muuttunut niidenkään osalta. Kokeiltu myös toisia renkaita ja vanteita, ei mitään vaikutusta, edes rengaspaineet ei tunnu vaikuttavan.
          Last edited by YAERJHAE; 27-07-2019, 07:26.

          Comment

          • 324td
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 82

            Originally posted by YAERJHAE View Post
            Täällä E61 tärisee kummallisesti aina töyssyissä, kuopissa ja muutenkin, kun on vähänkään epätasaista. Tasaisella kulkee tosi hyvin. Ei ole kysymys mistään kokoajan tai tietyssä nopeudessa tuntuvasta vapinasta tai tärinästä, vaan ikään kuin jää pomppimaan tai tärräämään hetkeksi aina kuopan tai töyssyn jälkeen. On vasta katsastettu, mitään vikaa ei ollut eikä missään tunnu vähäisintäkään välystä. Reaktiotankojen puslat näytti hiukan huonoilta, joten vaihdoin ne: ei mitään vaikutusta. Koiranluiden kumit oli hiukan rikki, vaihdoin ne: ei mitään vaikutusta. Etujouset, iskarit ja yläpäät on myöskin vasta vaihdettu, ei muuttunut niidenkään osalta. Kokeiltu myös toisia renkaita ja vanteita, ei mitään vaikutusta, edes rengaspaineet ei tunnu vaikuttavan.
            Voisko olla kallistuksenvakaajan kumipuslat

            Comment

            • YAERJHAE
              Bimmer Rookie
              • Nov 2017
              • 47
              • Kempele

              Originally posted by 324td View Post
              Voisko olla kallistuksenvakaajan kumipuslat
              Ei niissäkään kyllä tunnu väljää, mutta pitänee tarkastella uudestaan.

              Comment

              • YAERJHAE
                Bimmer Rookie
                • Nov 2017
                • 47
                • Kempele

                Ja vika on siis selvästi etupäässä, unohtui mainita.

                Comment

                • YAERJHAE
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2017
                  • 47
                  • Kempele

                  Voisiko olla mahdollista, että moottorin tukikumit tekisi tuollaista? Että moottori ikäänkuin pääsisi pomppimaan aina töyssyssä?

                  Comment

                  • rliutu
                    Newbiemmer
                    • Sep 2018
                    • 10
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by YAERJHAE View Post
                    Täällä E61 tärisee/pomputtaa kummallisesti aina töyssyissä, kuopissa ja muutenkin, kun on vähänkään epätasaista. Tasaisella kulkee tosi hyvin. Ei ole kysymys mistään kokoajan tai tietyssä nopeudessa tuntuvasta vapinasta tai tärinästä, vaan ikään kuin jää pomppimaan tai tärräämään hetkeksi aina kuopan tai töyssyn jälkeen. On vasta katsastettu, mitään vikaa ei ollut eikä missään tunnu vähäisintäkään välystä. Reaktiotankojen puslat näytti hiukan huonoilta, joten vaihdoin ne: ei mitään vaikutusta. Koiranluiden kumit oli hiukan rikki, vaihdoin ne: ei mitään vaikutusta. Etujouset, iskarit ja yläpäät on myöskin vasta vaihdettu, ei muuttunut niidenkään osalta. Kokeiltu myös toisia renkaita ja vanteita, ei mitään vaikutusta, edes rengaspaineet ei tunnu vaikuttavan.
                    Omassa E61:ssä oli kuvailemiasi oireita ja on hiukan edelleenkin. Osia vaihdettu takakelkan isot puslat, kardaaniin rättinivel ja tukilaakeri ja eteen reaktiotankojen puslat. Kaikkea muutakin on uusittu alustaan, mutta tuossa lähinnä ne mitkä on vaikuttaneet eniten ajo-ominaisuuksiin ja vapinoihin yhdessä pyöreiden renkaiden kanssa (Ling Longit ei olleet sitä). Koneen tukikumit on löysät. Ne on vaihtolistalla, samalla sitten kun vaihtaa kytkimen ja kaksoismassan.

                    Comment

                    • YAERJHAE
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2017
                      • 47
                      • Kempele

                      Tänään otin kaikki pohjamuovit ja panssarit pois ja vääntelin huolellisesti joka paikan ja myös kaikki pultit että on varmasti kiinni. Taaskaan ei löytynyt yhtään mitään väljää eikä mikään ole irti. Miten nuo moottorin tukikumit voisi testata tai näkeekö päällepäin onko ehjä vai rikkinäinen?

                      Comment

                      • Behemoth
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 562

                        Jarrutus

                        E60 jarruttaessa ratti vatkaa reilusti. Vaihdettu seuraavaa:


                        - reaktiotangot 5000 km sitten (nyt jo liikkuvat tangosta kädeellä vääntäessä, ei saisi ymmärtääkseni liikkua ihan käsivoimin)
                        - etulaakerit 3000 km sitten
                        - etualatukivarret (taaemmat) 500 km
                        - etuiskarien ylälaakerit 500 km
                        - uudet Eibach pro kit -jouset 500 km


                        Väännelty raidetangot ja tiputettu toiselta puolelta irti päästään, ei yhtään väljää, todella tiukka. Jarrut näyttää hyvältä, mutta liekö seuraana vuorossa. Kun polkaisee reippaammin jarrua, niin pahin väpätys häipyy. Kun polkaisee kevyesti esim 100 km/h vauhdista, niin ratti vatkaa hulluna.
                        E66 730Ld LCI

                        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                        Comment

                        • rliutu
                          Newbiemmer
                          • Sep 2018
                          • 10
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by YAERJHAE View Post
                          Tänään otin kaikki pohjamuovit ja panssarit pois ja vääntelin huolellisesti joka paikan ja myös kaikki pultit että on varmasti kiinni. Taaskaan ei löytynyt yhtään mitään väljää eikä mikään ole irti. Miten nuo moottorin tukikumit voisi testata tai näkeekö päällepäin onko ehjä vai rikkinäinen?
                          Jarrua vasten kytkintä nostelemalla katseltiin, että kone nousee reilusti ylöspäin ja vapisee kytkintä nopeasti nostelemalla. Onnistunee ehkä myös automaattilaatikolla jotenkin.

                          Comment

                          • Behemoth
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 562

                            Originally posted by Behemoth View Post
                            E60 jarruttaessa ratti vatkaa reilusti. Vaihdettu seuraavaa:


                            - reaktiotangot 5000 km sitten (nyt jo liikkuvat tangosta kädeellä vääntäessä, ei saisi ymmärtääkseni liikkua ihan käsivoimin)
                            - etulaakerit 3000 km sitten
                            - etualatukivarret (taaemmat) 500 km
                            - etuiskarien ylälaakerit 500 km
                            - uudet Eibach pro kit -jouset 500 km


                            Väännelty raidetangot ja tiputettu toiselta puolelta irti päästään, ei yhtään väljää, todella tiukka. Jarrut näyttää hyvältä, mutta liekö seuraana vuorossa. Kun polkaisee reippaammin jarrua, niin pahin väpätys häipyy. Kun polkaisee kevyesti esim 100 km/h vauhdista, niin ratti vatkaa hulluna.

                            Epäilen jarrulevyjä. Huoltokirjan mukaan vaihdettu 190 tkm sitten, joten ovat hyvinkin ehtineet kieroiksi, vaikka eivät juuri kuluneet. Edellinen omistaja ei kaupungissa juuri ole ajellut ja jarrutellut.Selvästi ottaa toiselta puolelta enemmän kiinni kevyessä jarrutuksessa. Kerrotaanpas sitten, että oliko syypää kierot levyt.
                            E66 730Ld LCI

                            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                            Comment

                            • nevari
                              BTCF Member
                              • Apr 2008
                              • 259
                              • jyväskylä

                              Originally posted by Behemoth View Post
                              Epäilen jarrulevyjä. Huoltokirjan mukaan vaihdettu 190 tkm sitten, joten ovat hyvinkin ehtineet kieroiksi, vaikka eivät juuri kuluneet. Edellinen omistaja ei kaupungissa juuri ole ajellut ja jarrutellut.Selvästi ottaa toiselta puolelta enemmän kiinni kevyessä jarrutuksessa. Kerrotaanpas sitten, että oliko syypää kierot levyt.
                              Kannattaa samalla tarkastaa satuloiden liukutapit ja palankannattimet. Omassa e60 oli kohta johon jarrupala nojaa isolla lovella ja pala jäi siihen jumiin. Uudet jarrulevyt kesti muutaman kuukauden ja sai vaihtaa vielä kerran sekä korjata nuo edellä mainitut. Nyt toimii ja ei täristä.

                              Comment

                              • YAERJHAE
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2017
                                • 47
                                • Kempele

                                Originally posted by rliutu View Post
                                Jarrua vasten kytkintä nostelemalla katseltiin, että kone nousee reilusti ylöspäin ja vapisee kytkintä nopeasti nostelemalla. Onnistunee ehkä myös automaattilaatikolla jotenkin.
                                Onnistuuhan se automaatillakin. Vasemmanpuoleinen tukikumihan siellä oli paskana. Nyt kaikki ok!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎