Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • permanent
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 300

    Originally posted by YAERJHAE View Post
    Onnistuuhan se automaatillakin. Vasemmanpuoleinen tukikumihan siellä oli paskana. Nyt kaikki ok!
    Oliko helppo vaihtaa?

    Comment

    • Sammmy
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2012
      • 274
      • 03

      Originally posted by permanent View Post
      Oliko helppo vaihtaa?
      Eipä tuo kova homma ole.


      Moottorinkannakkeen 16mm mutteri auki tukikumista, sekä itse tukikumia paikallaan pitävät vastakantatorxit (2kpl) auki. Tämän jälkeen moottoria ylöspäin joko tunkilla tai moottorinnostimella -> sulla on tarpeeksi tilaa nypätä vanha kumi pois ja uutta tilalle.


      Vaikka vaihtaisi vain toisen, kannattaa silti ottaa molempien moottorinkorvien mutterit auki. Saa helposti rikki sen toisenkin jos väkisin tunkkaa ylös ja toinen puoli ei pääse nousemaan.


      Yläkautta onnistuu helpoiten tuon vasemman puolen vaihto.

      Comment

      • YAERJHAE
        Bimmer Rookie
        • Nov 2017
        • 47
        • Kempele

        Originally posted by permanent View Post
        Oliko helppo vaihtaa?
        Vasen on helppo vaihtaa, oikealla puolella on vähän enemmän työtä, muttei mahdoton sekään. Yhdessä illassa onnistui pihalla. Vaihdoin molemmat.

        Comment

        • Hopeefarkku
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 19
          • Finland

          Omassa oli aikanaan sama ravistus kevyessä jarrutuksessa.
          Vaihdoin:
          -levyt
          -palat
          -navat
          -tukivarret
          Huolsin satulat varmaan 137 kertaa ja ilmasin jarrut.

          Kaikki tämä ihan turhaan:
          Vikana oli Koni sportin öljyiskari mikä silti meni katsastuksesta läpi ilman huomautusta.
          Last edited by Hopeefarkku; 03-08-2019, 19:46.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Hopeefarkku View Post
            Omassa oli aikanaan sama ravistus kevyessä jarrutuksessa.
            Vaihdoin:
            -levyt
            -palat
            -navat
            -tukivarret
            Huolsin satulat varmaan 137 kertaa ja ilmasin jarrut.

            Kaikki tämä ihan turhaan:
            Vikana oli Koni sportin öljyiskari mikä silti meni katsastuksesta läpi ilman huomautusta.
            Katsastuksen iskaritesti nyt on lähinnä vitsi. Siitä menee läpi sellaisetkin iskarit, jotka ei enää vaimenna oikeastaa mitään, jos autossa sopiva rengastus ja jouset. Toisaalta uusilla iskareillakin saattaa saada huonon tuloksen matalaprofiilirenkailla ym. Ainut mitä siitä testistä voi oikeastaan päätellä on erot samalla akselilla olevien iskarien välillä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Behemoth
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 562

              Ratkesi

              Originally posted by Behemoth View Post
              Epäilen jarrulevyjä. Huoltokirjan mukaan vaihdettu 190 tkm sitten, joten ovat hyvinkin ehtineet kieroiksi, vaikka eivät juuri kuluneet. Edellinen omistaja ei kaupungissa juuri ole ajellut ja jarrutellut.Selvästi ottaa toiselta puolelta enemmän kiinni kevyessä jarrutuksessa. Kerrotaanpas sitten, että oliko syypää kierot levyt.

              Tällä kertaa ratin väpätys loppui etujarrulevyjen ja -palojen vaihdolla. Etulevyt olivat kierot.
              E66 730Ld LCI

              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

              Comment

              • Behemoth
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 562

                Originally posted by HTK12 View Post
                Katsastuksen iskaritesti nyt on lähinnä vitsi. Siitä menee läpi sellaisetkin iskarit, jotka ei enää vaimenna oikeastaa mitään, jos autossa sopiva rengastus ja jouset. Toisaalta uusilla iskareillakin saattaa saada huonon tuloksen matalaprofiilirenkailla ym. Ainut mitä siitä testistä voi oikeastaan päätellä on erot samalla akselilla olevien iskarien välillä.

                Tuo on muuten täysin totta. Mullakin kuskin iskunvaimennin päästänyt nesteet pihalle ja oikeen suhisee töyssyissä, mutta iskaritesti huipputuloksin läpi.
                E66 730Ld LCI

                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                Comment

                • jhelen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2015
                  • 248
                  • Ulvila

                  Itsellä nyt vaihdettu kardaanin limppu, tukilaakeri ja vakionopeusnivel.
                  Lisäksi jarrujen likupinnat putsattu jne.
                  Silti tutisi.
                  Goodyear efficientgrip performancet vaihdoin michelin primacy nelosiin niin tutinat katosi.
                  Goodyeareissa ainakin 2 runkoa paskana. Pintaa oli jäljellä noin 4 mm ja ajettu n. 30tkm

                  Comment

                  • temexian
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 38
                    • suomi

                    Kyllä vastustaa nyt Alko yhtäkkiä 535d tutisemaan v...umaisesti.. Esim risteyksestä kun lähtee hiljasesta vauhdista niin kun alkaa pyöriä suoristaa ja kiihdyttää maltillisesti niin tulee semmonen ihme tutina kellään vastaavaa voisko olla kardaanin tukilaakeri tai rättinivel vetopäällä nimenomaan siis täristää koko auto ei tunnu ratissa.

                    Comment

                    • JesseV
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2021
                      • 40
                      • Nokia

                      Nostellaan nyt vanhaa, kun tuli painittua koko vuosi tärinöiden kanssa. Satuin lukaisemaan tämän läpi vinkkien toivossa. Potilaana takaveto 525d 2008.



                      Oireina oli selkeä tärinä/ravistus jarrutuksessa ja tasainen, ei kovin voimaksa, koko korissa tuntuva värinä 60km/h nopeuksista ylöspäin.


                      Reaktiotangot ja taemmat alatukivarret tuli vaihdatettua eteen, kun katsastuksessa alatukivarsi kuskin puolelta todettiin väljäksi ja autolla jo yli 320tkm rullattu niin varmasti siellä moni muukin vaihtokunnossa alkoi olla. No ilokseni tuo jarrutustutina katosi siihen paikkaan.


                      Harmikseni tuo matkavauhdissa ärsyttävä värinä jatkui. Vaihdoin pari sarjaa renkaita, yks pari vannetta oiotutinkin ja tasapainotuksia tehtiin pariin otteeseen. Aina sama. Myin yhden sarjan vanteita eteenpäin sillä takuulla, että kaupat voidaan purkaa, jos uudella omistajallakin täristää. Perään tuli viestiä, että ei niin mitään vikaa.


                      Tästä päättelin, että joku muu siellä on oltava värinää aiheuttamassa. Ei voimansiirtoon liittyvää, kun kiihdytyksessä ei mitään tuntunut, päinvastoin, tasakaasulla pahin. Nelipyöräsuuntaus tehtiin tähän kohtaan ja auttoihan sekin taas pikkasen.



                      Vihdoin tänään päätin käydä jarrut läpi vaikka leimalla niistä ei mitään mainittukaan, mutta tuota rengasjumppaa kesän mittaan harrastaneena jotain pientä hankausta siellä kuitenkin tuntui. "Halkaisin" jokaisen jarrusatulan, vaihdoin liukutapit, herkistelin mäntiä yms. Ja kas kummaa, nyt ensitestien perusteella ainakin 80% värinästä oli hävinnyt.


                      Jotain outoa alustassa vielä tuntuu ja on todella uraherkkä, tai paikkaussaumojenkin kohdilla saattaa kiskaista aika voimakkaastikin sivulle. Voi toki johtua renkaistakin (235/45R18).

                      Comment

                      • _Rontti
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 1192
                        • Raahe

                        Itellä myös oli 80kmh vauhdissa tärinää, auttoi kun vaihto reaktiotangot ja etujarruille huolto.

                        Luulen että vielä eturenkaiden vaihto tekis hyvää, pintaa sen 3mm ja sisäreuna vähän hampaalla.
                        Vielä 4-pyöräsuuntaus nii luulis olevan
                        -Raahe connection-
                        E39 LeMans BlueM5
                        E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                        E39 523i Montrealblau
                        E34 DiamantSchwartz 535i
                        Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                        Comment

                        • tontze
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 101
                          • Tampere

                          Originally posted by JesseV View Post
                          Nostellaan nyt vanhaa, kun tuli painittua koko vuosi tärinöiden kanssa. Satuin lukaisemaan tämän läpi vinkkien toivossa. Potilaana takaveto 525d 2008.



                          Oireina oli selkeä tärinä/ravistus jarrutuksessa ja tasainen, ei kovin voimaksa, koko korissa tuntuva värinä 60km/h nopeuksista ylöspäin.


                          Reaktiotangot ja taemmat alatukivarret tuli vaihdatettua eteen, kun katsastuksessa alatukivarsi kuskin puolelta todettiin väljäksi ja autolla jo yli 320tkm rullattu niin varmasti siellä moni muukin vaihtokunnossa alkoi olla. No ilokseni tuo jarrutustutina katosi siihen paikkaan.


                          Harmikseni tuo matkavauhdissa ärsyttävä värinä jatkui. Vaihdoin pari sarjaa renkaita, yks pari vannetta oiotutinkin ja tasapainotuksia tehtiin pariin otteeseen. Aina sama. Myin yhden sarjan vanteita eteenpäin sillä takuulla, että kaupat voidaan purkaa, jos uudella omistajallakin täristää. Perään tuli viestiä, että ei niin mitään vikaa.


                          Tästä päättelin, että joku muu siellä on oltava värinää aiheuttamassa. Ei voimansiirtoon liittyvää, kun kiihdytyksessä ei mitään tuntunut, päinvastoin, tasakaasulla pahin. Nelipyöräsuuntaus tehtiin tähän kohtaan ja auttoihan sekin taas pikkasen.



                          Vihdoin tänään päätin käydä jarrut läpi vaikka leimalla niistä ei mitään mainittukaan, mutta tuota rengasjumppaa kesän mittaan harrastaneena jotain pientä hankausta siellä kuitenkin tuntui. "Halkaisin" jokaisen jarrusatulan, vaihdoin liukutapit, herkistelin mäntiä yms. Ja kas kummaa, nyt ensitestien perusteella ainakin 80% värinästä oli hävinnyt.


                          Jotain outoa alustassa vielä tuntuu ja on todella uraherkkä, tai paikkaussaumojenkin kohdilla saattaa kiskaista aika voimakkaastikin sivulle. Voi toki johtua renkaistakin (235/45R18).

                          Mulla tuntu et auto lähtee käsistä kun ajeli uraan tai tiepaukkauksiin, heitti ihan hulluna. Ongelma poistu kun laitatutin uudet etukumit, taisivat samalla katsoa rengaspaineet kohdilleen. Nyt menee kuin juna. KAto ne rengaspaineet ainakin ensin.
                          BMW E60 520ia 2009
                          BMW R1200GS 2009

                          Comment

                          • Tommi
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 289
                            • Kajaani

                            Originally posted by JesseV View Post
                            Nostellaan nyt vanhaa, kun tuli painittua koko vuosi tärinöiden kanssa. Satuin lukaisemaan tämän läpi vinkkien toivossa. Potilaana takaveto 525d 2008.



                            Oireina oli selkeä tärinä/ravistus jarrutuksessa ja tasainen, ei kovin voimaksa, koko korissa tuntuva värinä 60km/h nopeuksista ylöspäin.


                            Reaktiotangot ja taemmat alatukivarret tuli vaihdatettua eteen, kun katsastuksessa alatukivarsi kuskin puolelta todettiin väljäksi ja autolla jo yli 320tkm rullattu niin varmasti siellä moni muukin vaihtokunnossa alkoi olla. No ilokseni tuo jarrutustutina katosi siihen paikkaan.


                            Harmikseni tuo matkavauhdissa ärsyttävä värinä jatkui. Vaihdoin pari sarjaa renkaita, yks pari vannetta oiotutinkin ja tasapainotuksia tehtiin pariin otteeseen. Aina sama. Myin yhden sarjan vanteita eteenpäin sillä takuulla, että kaupat voidaan purkaa, jos uudella omistajallakin täristää. Perään tuli viestiä, että ei niin mitään vikaa.


                            Tästä päättelin, että joku muu siellä on oltava värinää aiheuttamassa. Ei voimansiirtoon liittyvää, kun kiihdytyksessä ei mitään tuntunut, päinvastoin, tasakaasulla pahin. Nelipyöräsuuntaus tehtiin tähän kohtaan ja auttoihan sekin taas pikkasen.



                            Vihdoin tänään päätin käydä jarrut läpi vaikka leimalla niistä ei mitään mainittukaan, mutta tuota rengasjumppaa kesän mittaan harrastaneena jotain pientä hankausta siellä kuitenkin tuntui. "Halkaisin" jokaisen jarrusatulan, vaihdoin liukutapit, herkistelin mäntiä yms. Ja kas kummaa, nyt ensitestien perusteella ainakin 80% värinästä oli hävinnyt.


                            Jotain outoa alustassa vielä tuntuu ja on todella uraherkkä, tai paikkaussaumojenkin kohdilla saattaa kiskaista aika voimakkaastikin sivulle. Voi toki johtua renkaistakin (235/45R18).
                            Taka-akselin isot puslat syyniin. Aiheuttavat vaeltelua ja tärinää persauksissa. Vaikka eivät olisi ihan riekaleina.
                            Taka-akselin takimmaiset ylitukivarret aiheuttavat myös pikku tärinää persauksissa. Näistä menee nivelet väljäksi ja joutuu aika kovasti vääntelemään, että tulee väljyys esille.
                            Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                            Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                            e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                            Comment

                            • Petrison
                              Newbiemmer
                              • Apr 2023
                              • 2
                              • Helsinki

                              Mulla oli kardaanissa kolinaa kiihdytyksissä ja mutkiin ajaessa jonkin aikaa, jonka seurauksena vaihdatin tukilaakerin ja tukikumin. Nyt kolina hävisi mutta uusi tärinä/ subbarimainen värinä tuli 80km/h vauhdissa ja siitä ylöspäin.

                              Onkohan kardaani voinut viottua kun ajanut rikkinäisillä tukikumeilla, vai meniköhän asennuksessa joku pieleen? Pystyykö mitenkään tarkistamaan onko ristinivel vioittunut?

                              Comment

                              • will3
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2011
                                • 38
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Petrison View Post
                                Mulla oli kardaanissa kolinaa kiihdytyksissä ja mutkiin ajaessa jonkin aikaa, jonka seurauksena vaihdatin tukilaakerin ja tukikumin. Nyt kolina hävisi mutta uusi tärinä/ subbarimainen värinä tuli 80km/h vauhdissa ja siitä ylöspäin.

                                Onkohan kardaani voinut viottua kun ajanut rikkinäisillä tukikumeilla, vai meniköhän asennuksessa joku pieleen? Pystyykö mitenkään tarkistamaan onko ristinivel vioittunut?
                                Mulla on samantapainen kokemus e39 kanssa, vaihdoin ensin sen keskitysholkin lootan perään, tukilaakerin kannattimineen sekä perän CV-nivelen. Ei auttanut tutinaan joka oli yleensä suuremmilla nopeuksilla ja erittäin ärsyttävää. Lopulta otin kardaanin uudestaan käteen ja painoin ristinivelen prässillä pois, sieltä se syy paljastuikin. Kunnon urat painuneet tohon ristikkoon ja aika ruskeeta mönjää kupit täynnä. Ja ei sitä kyllä tuntenut siinä kädessä pyöritellessä ennenkuin painoin ton auki.

                                Ainakin e39:ssä ristikko oli vaan painettu sisään ja jotenkin prässätty siitä kannakkeen puolelta kasaan jotta ristikon kupit pysyy paikallaan. Mä mittasin sen vaan tönärillä että ristikko on keskellä nivelen runkoa ja löin pistepuikolla jälkeä sinne kupin vastinpinnalle kupin taakse jotta kupit pysyis paikallaan. Kyllä oli muuten autuas olo kun sen jälkeen lähti ajamaan ja auto kulki kuin sukkasillaan.

                                Tossahan on tarkkaa se että kun keskilaakerin vaihtaa että se kardaani menee sitten täysin samoille booreille kasaan takaisin, muuten tasapainotus menee pieleen. Pyysin silloin tarjoustakin tasapainotukselle ja ristikonvaihdolle, siis niin että vien pelkän kardaanin ja ristikon pajalle, niin hinta olisi ollut 500€ mitä pidin kohtuuttoman kovana kun hommassa menee kunnon kaluilla ja koneilla varmaan tunti.
                                Attached Files
                                Last edited by will3; 07-09-2023, 10:58.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎