Originally posted by YAERJHAE
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 tärisee/tutisee..
Collapse
X
-
Originally posted by permanent View PostOliko helppo vaihtaa?
Moottorinkannakkeen 16mm mutteri auki tukikumista, sekä itse tukikumia paikallaan pitävät vastakantatorxit (2kpl) auki. Tämän jälkeen moottoria ylöspäin joko tunkilla tai moottorinnostimella -> sulla on tarpeeksi tilaa nypätä vanha kumi pois ja uutta tilalle.
Vaikka vaihtaisi vain toisen, kannattaa silti ottaa molempien moottorinkorvien mutterit auki. Saa helposti rikki sen toisenkin jos väkisin tunkkaa ylös ja toinen puoli ei pääse nousemaan.
Yläkautta onnistuu helpoiten tuon vasemman puolen vaihto.
Comment
-
-
Omassa oli aikanaan sama ravistus kevyessä jarrutuksessa.
Vaihdoin:
-levyt
-palat
-navat
-tukivarret
Huolsin satulat varmaan 137 kertaa ja ilmasin jarrut.
Kaikki tämä ihan turhaan:
Vikana oli Koni sportin öljyiskari mikä silti meni katsastuksesta läpi ilman huomautusta.Last edited by Hopeefarkku; 03-08-2019, 19:46.
Comment
-
-
Originally posted by Hopeefarkku View PostOmassa oli aikanaan sama ravistus kevyessä jarrutuksessa.
Vaihdoin:
-levyt
-palat
-navat
-tukivarret
Huolsin satulat varmaan 137 kertaa ja ilmasin jarrut.
Kaikki tämä ihan turhaan:
Vikana oli Koni sportin öljyiskari mikä silti meni katsastuksesta läpi ilman huomautusta.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Ratkesi
Originally posted by Behemoth View PostEpäilen jarrulevyjä. Huoltokirjan mukaan vaihdettu 190 tkm sitten, joten ovat hyvinkin ehtineet kieroiksi, vaikka eivät juuri kuluneet. Edellinen omistaja ei kaupungissa juuri ole ajellut ja jarrutellut.Selvästi ottaa toiselta puolelta enemmän kiinni kevyessä jarrutuksessa. Kerrotaanpas sitten, että oliko syypää kierot levyt.
Tällä kertaa ratin väpätys loppui etujarrulevyjen ja -palojen vaihdolla. Etulevyt olivat kierot.E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostKatsastuksen iskaritesti nyt on lähinnä vitsi. Siitä menee läpi sellaisetkin iskarit, jotka ei enää vaimenna oikeastaa mitään, jos autossa sopiva rengastus ja jouset. Toisaalta uusilla iskareillakin saattaa saada huonon tuloksen matalaprofiilirenkailla ym. Ainut mitä siitä testistä voi oikeastaan päätellä on erot samalla akselilla olevien iskarien välillä.
Tuo on muuten täysin totta. Mullakin kuskin iskunvaimennin päästänyt nesteet pihalle ja oikeen suhisee töyssyissä, mutta iskaritesti huipputuloksin läpi.E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Itsellä nyt vaihdettu kardaanin limppu, tukilaakeri ja vakionopeusnivel.
Lisäksi jarrujen likupinnat putsattu jne.
Silti tutisi.
Goodyear efficientgrip performancet vaihdoin michelin primacy nelosiin niin tutinat katosi.
Goodyeareissa ainakin 2 runkoa paskana. Pintaa oli jäljellä noin 4 mm ja ajettu n. 30tkm
Comment
-
-
Kyllä vastustaa nyt Alko yhtäkkiä 535d tutisemaan v...umaisesti.. Esim risteyksestä kun lähtee hiljasesta vauhdista niin kun alkaa pyöriä suoristaa ja kiihdyttää maltillisesti niin tulee semmonen ihme tutina kellään vastaavaa voisko olla kardaanin tukilaakeri tai rättinivel vetopäällä nimenomaan siis täristää koko auto ei tunnu ratissa.
Comment
-
-
Nostellaan nyt vanhaa, kun tuli painittua koko vuosi tärinöiden kanssa. Satuin lukaisemaan tämän läpi vinkkien toivossa. Potilaana takaveto 525d 2008.
Oireina oli selkeä tärinä/ravistus jarrutuksessa ja tasainen, ei kovin voimaksa, koko korissa tuntuva värinä 60km/h nopeuksista ylöspäin.
Reaktiotangot ja taemmat alatukivarret tuli vaihdatettua eteen, kun katsastuksessa alatukivarsi kuskin puolelta todettiin väljäksi ja autolla jo yli 320tkm rullattu niin varmasti siellä moni muukin vaihtokunnossa alkoi olla. No ilokseni tuo jarrutustutina katosi siihen paikkaan.
Harmikseni tuo matkavauhdissa ärsyttävä värinä jatkui. Vaihdoin pari sarjaa renkaita, yks pari vannetta oiotutinkin ja tasapainotuksia tehtiin pariin otteeseen. Aina sama. Myin yhden sarjan vanteita eteenpäin sillä takuulla, että kaupat voidaan purkaa, jos uudella omistajallakin täristää. Perään tuli viestiä, että ei niin mitään vikaa.
Tästä päättelin, että joku muu siellä on oltava värinää aiheuttamassa. Ei voimansiirtoon liittyvää, kun kiihdytyksessä ei mitään tuntunut, päinvastoin, tasakaasulla pahin. Nelipyöräsuuntaus tehtiin tähän kohtaan ja auttoihan sekin taas pikkasen.
Vihdoin tänään päätin käydä jarrut läpi vaikka leimalla niistä ei mitään mainittukaan, mutta tuota rengasjumppaa kesän mittaan harrastaneena jotain pientä hankausta siellä kuitenkin tuntui. "Halkaisin" jokaisen jarrusatulan, vaihdoin liukutapit, herkistelin mäntiä yms. Ja kas kummaa, nyt ensitestien perusteella ainakin 80% värinästä oli hävinnyt.
Jotain outoa alustassa vielä tuntuu ja on todella uraherkkä, tai paikkaussaumojenkin kohdilla saattaa kiskaista aika voimakkaastikin sivulle. Voi toki johtua renkaistakin (235/45R18).
Comment
-
-
Itellä myös oli 80kmh vauhdissa tärinää, auttoi kun vaihto reaktiotangot ja etujarruille huolto.
Luulen että vielä eturenkaiden vaihto tekis hyvää, pintaa sen 3mm ja sisäreuna vähän hampaalla.
Vielä 4-pyöräsuuntaus nii luulis olevan-Raahe connection-
E39 LeMans BlueM5
E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
E39 523i Montrealblau
E34 DiamantSchwartz 535i
Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla
Comment
-
-
Originally posted by JesseV View PostNostellaan nyt vanhaa, kun tuli painittua koko vuosi tärinöiden kanssa. Satuin lukaisemaan tämän läpi vinkkien toivossa. Potilaana takaveto 525d 2008.
Oireina oli selkeä tärinä/ravistus jarrutuksessa ja tasainen, ei kovin voimaksa, koko korissa tuntuva värinä 60km/h nopeuksista ylöspäin.
Reaktiotangot ja taemmat alatukivarret tuli vaihdatettua eteen, kun katsastuksessa alatukivarsi kuskin puolelta todettiin väljäksi ja autolla jo yli 320tkm rullattu niin varmasti siellä moni muukin vaihtokunnossa alkoi olla. No ilokseni tuo jarrutustutina katosi siihen paikkaan.
Harmikseni tuo matkavauhdissa ärsyttävä värinä jatkui. Vaihdoin pari sarjaa renkaita, yks pari vannetta oiotutinkin ja tasapainotuksia tehtiin pariin otteeseen. Aina sama. Myin yhden sarjan vanteita eteenpäin sillä takuulla, että kaupat voidaan purkaa, jos uudella omistajallakin täristää. Perään tuli viestiä, että ei niin mitään vikaa.
Tästä päättelin, että joku muu siellä on oltava värinää aiheuttamassa. Ei voimansiirtoon liittyvää, kun kiihdytyksessä ei mitään tuntunut, päinvastoin, tasakaasulla pahin. Nelipyöräsuuntaus tehtiin tähän kohtaan ja auttoihan sekin taas pikkasen.
Vihdoin tänään päätin käydä jarrut läpi vaikka leimalla niistä ei mitään mainittukaan, mutta tuota rengasjumppaa kesän mittaan harrastaneena jotain pientä hankausta siellä kuitenkin tuntui. "Halkaisin" jokaisen jarrusatulan, vaihdoin liukutapit, herkistelin mäntiä yms. Ja kas kummaa, nyt ensitestien perusteella ainakin 80% värinästä oli hävinnyt.
Jotain outoa alustassa vielä tuntuu ja on todella uraherkkä, tai paikkaussaumojenkin kohdilla saattaa kiskaista aika voimakkaastikin sivulle. Voi toki johtua renkaistakin (235/45R18).
Mulla tuntu et auto lähtee käsistä kun ajeli uraan tai tiepaukkauksiin, heitti ihan hulluna. Ongelma poistu kun laitatutin uudet etukumit, taisivat samalla katsoa rengaspaineet kohdilleen. Nyt menee kuin juna. KAto ne rengaspaineet ainakin ensin.BMW E60 520ia 2009
BMW R1200GS 2009
Comment
-
-
Originally posted by JesseV View PostNostellaan nyt vanhaa, kun tuli painittua koko vuosi tärinöiden kanssa. Satuin lukaisemaan tämän läpi vinkkien toivossa. Potilaana takaveto 525d 2008.
Oireina oli selkeä tärinä/ravistus jarrutuksessa ja tasainen, ei kovin voimaksa, koko korissa tuntuva värinä 60km/h nopeuksista ylöspäin.
Reaktiotangot ja taemmat alatukivarret tuli vaihdatettua eteen, kun katsastuksessa alatukivarsi kuskin puolelta todettiin väljäksi ja autolla jo yli 320tkm rullattu niin varmasti siellä moni muukin vaihtokunnossa alkoi olla. No ilokseni tuo jarrutustutina katosi siihen paikkaan.
Harmikseni tuo matkavauhdissa ärsyttävä värinä jatkui. Vaihdoin pari sarjaa renkaita, yks pari vannetta oiotutinkin ja tasapainotuksia tehtiin pariin otteeseen. Aina sama. Myin yhden sarjan vanteita eteenpäin sillä takuulla, että kaupat voidaan purkaa, jos uudella omistajallakin täristää. Perään tuli viestiä, että ei niin mitään vikaa.
Tästä päättelin, että joku muu siellä on oltava värinää aiheuttamassa. Ei voimansiirtoon liittyvää, kun kiihdytyksessä ei mitään tuntunut, päinvastoin, tasakaasulla pahin. Nelipyöräsuuntaus tehtiin tähän kohtaan ja auttoihan sekin taas pikkasen.
Vihdoin tänään päätin käydä jarrut läpi vaikka leimalla niistä ei mitään mainittukaan, mutta tuota rengasjumppaa kesän mittaan harrastaneena jotain pientä hankausta siellä kuitenkin tuntui. "Halkaisin" jokaisen jarrusatulan, vaihdoin liukutapit, herkistelin mäntiä yms. Ja kas kummaa, nyt ensitestien perusteella ainakin 80% värinästä oli hävinnyt.
Jotain outoa alustassa vielä tuntuu ja on todella uraherkkä, tai paikkaussaumojenkin kohdilla saattaa kiskaista aika voimakkaastikin sivulle. Voi toki johtua renkaistakin (235/45R18).
Taka-akselin takimmaiset ylitukivarret aiheuttavat myös pikku tärinää persauksissa. Näistä menee nivelet väljäksi ja joutuu aika kovasti vääntelemään, että tulee väljyys esille.Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
-
Mulla oli kardaanissa kolinaa kiihdytyksissä ja mutkiin ajaessa jonkin aikaa, jonka seurauksena vaihdatin tukilaakerin ja tukikumin. Nyt kolina hävisi mutta uusi tärinä/ subbarimainen värinä tuli 80km/h vauhdissa ja siitä ylöspäin.
Onkohan kardaani voinut viottua kun ajanut rikkinäisillä tukikumeilla, vai meniköhän asennuksessa joku pieleen? Pystyykö mitenkään tarkistamaan onko ristinivel vioittunut?
Comment
-
-
Originally posted by Petrison View PostMulla oli kardaanissa kolinaa kiihdytyksissä ja mutkiin ajaessa jonkin aikaa, jonka seurauksena vaihdatin tukilaakerin ja tukikumin. Nyt kolina hävisi mutta uusi tärinä/ subbarimainen värinä tuli 80km/h vauhdissa ja siitä ylöspäin.
Onkohan kardaani voinut viottua kun ajanut rikkinäisillä tukikumeilla, vai meniköhän asennuksessa joku pieleen? Pystyykö mitenkään tarkistamaan onko ristinivel vioittunut?
Ainakin e39:ssä ristikko oli vaan painettu sisään ja jotenkin prässätty siitä kannakkeen puolelta kasaan jotta ristikon kupit pysyy paikallaan. Mä mittasin sen vaan tönärillä että ristikko on keskellä nivelen runkoa ja löin pistepuikolla jälkeä sinne kupin vastinpinnalle kupin taakse jotta kupit pysyis paikallaan. Kyllä oli muuten autuas olo kun sen jälkeen lähti ajamaan ja auto kulki kuin sukkasillaan.
Tossahan on tarkkaa se että kun keskilaakerin vaihtaa että se kardaani menee sitten täysin samoille booreille kasaan takaisin, muuten tasapainotus menee pieleen. Pyysin silloin tarjoustakin tasapainotukselle ja ristikonvaihdolle, siis niin että vien pelkän kardaanin ja ristikon pajalle, niin hinta olisi ollut 500€ mitä pidin kohtuuttoman kovana kun hommassa menee kunnon kaluilla ja koneilla varmaan tunti.Last edited by will3; 07-09-2023, 10:58.
Comment
-
Comment