Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60: Hehkujen + Hehkuyksikön vaihto-opas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    Originally posted by HTK12 View Post
    Itse tuota joskus käytin ja kuivahtaa/katoaa todella nopeasti, niin jätin pois käytöstä.


    Tuo ainakin muistutti koostumukseltaan samanlaista kuin berun oma tahna hehkuihin. Berun tahna oli pysynyt hyvin notkena sen 3 vuotta mitä nuo hehkut kerkes olla, nyt laitoin tuota febi bilsteiniä.
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • MeisterW
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2017
        • 306
        • Uusimaa

        Originally posted by MeisterW View Post
        Joo lämmin kone ja kylmettävä irrotusöljy avasi nätisti 1-4, mutta 5 ja 6 oli ruostuneet täysin jumiin. Ajattelin, että en väkisin lähde niitä rikkomaan kun kyseiset olivat ehjiä vielä tuolloin. Nyt 6. antaa vikakoodia, pitää yrittää pidempää liuotusta ja sitten jotain varovaista koneiskua. Vaikka en tiedä onko tuosta yhden tai kahdenkaan hehkun puuttumisesta mitään haittaa Etelä-Suomen sääoloissa?
        Ennen pidempiä liuotteluja päätin kuitenkin vielä kokeilla suoraan, nyt oli myös 5. vikakoodia. Ajoin koneen todella kuumaksi, sitten kylmäöljyä ja momenttiavain 40Nm avaukselle (Beru mukaan M57 hehku kestää muistaakseni 35Nm). Näin vuorotellen kylmetys ja momenttiavaimella nitkutus ja nehän lähti lopulta useamman yrityksen jälkeen aukeamaan. Kumpikin tuli ehjänä ulos, ihan uloimmat kierteet oli hehkussa hieman vaurioituneet, mutta kannen kierteet näyttivät täysin ehjiltä.

        Kansi pysyi tosi hyvin lämpimänä koko ajan vaikka tuossa pari tuntia varmaan menikin. Kylmäöljyä käytin reilusti eli purkillisen ja koitin kädellä että tulppa kunnolla kylmä ennen avausyrityksiä.
        E39 M5 2002
        E70 X5 3.0sd 2008
        E83 X3 3.0i 2005
        G21 330e

        Comment

        • permanent
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 299

          Quote:
          Originally Posted by Dealhill View Post
          Vaihdoin tänään hehkut M57TU2 koneeseen ja olin vaihtoa varten hommannut tuon Berun RA003 -kalvaimen. Kalvain ei ollut täysin yhteensopiva tulpan reikään, koska hehkutulpassa kierteet ovat alempana.
          Kalvainta pystyi vain pyörittelemään sormin reiässä, koska kalvaimen kierteet eivät ylettäneet reiän kierteisiin. Mutta sain minä sillä silti vähän karstaa kerättyä kalvaimen nokkaan, joten tyhjää parempi. Ilmeisesti RA003 on Berun ainoa kalvainmalli, en ainakaan muita löytänyt.
          Originally posted by Clavurion View Post
          Kuulostaa erikoiselta. Laitatko kuvan, jossa hehku ja tuo kalvain vierekkäin.
          Samaa kalvainta käytetty, mutta ei mennyt kovin syvälle, siihen asti missä hehku kapenee kärkeen, eli viimeinen sentti jäi uupumaan. Kalvain on huomattavasti paksumpi kuin tulpan kärki, onko mahdollista että on liian paksu vai oliko lopussa niin paljon karstaa ettei vain mennyt pohjaan? minkä muotoinen hehkutulpan reikä on kannessa?

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2717
            • Tampere

            Originally posted by permanent View Post
            Kalvain on huomattavasti paksumpi kuin tulpan kärki, onko mahdollista että on liian paksu vai oliko lopussa niin paljon karstaa ettei vain mennyt pohjaan?
            Se on liian paksu ylettyäkseen loppuun asti, kun hehkukanava kapenee palotilaa kohti. Käytän itse myös pienempää kalvainta puhdistuksessa ja kierteillekin on omansa.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • permanent
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 299

              Originally posted by JaniLap View Post
              Se on liian paksu ylettyäkseen loppuun asti, kun hehkukanava kapenee palotilaa kohti. Käytän itse myös pienempää kalvainta puhdistuksessa ja kierteillekin on omansa.

              Ok, kiitoksia. Onko vinkata sopivaa pientä ja kohtuuhintaista? Toisaalta nyt hehkut vaihdettu ja paikallaan joten ei taida viitsiä purkaa uudestaan sen vuoksi, näkee miten kestää? Edellisten hehkujen kärjet ei ollut pahemmin karstassa, ei ainakaan palanut mitään kiinni.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2717
                • Tampere

                Originally posted by permanent View Post
                Ok, kiitoksia. Onko vinkata sopivaa pientä ja kohtuuhintaista?
                Tällaista käytän itse ja mielestäni sillä saa pesät kunnolla puhdistettua hehkurasvan kanssa.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Petrif74E90
                  Newbiemmer
                  • May 2020
                  • 3
                  • Käsämä

                  Mites tämä hehkun toiminta kun itsellä 325d m57 ja näyttää bimmer-toolilla että kun kylmänä käynnistää niin 60 C asteeseen ku kone lämpee niin lopetta virran syötön hehkuille hehkuille 🤔
                  Ja seurannu nyt viikon tota toimintaa.
                  Onks tämä normaali toiminta kun lueskelin että sekunneista oli täällä ajasta kirjoiteltu.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    Originally posted by Petrif74E90 View Post
                    Mites tämä hehkun toiminta kun itsellä 325d m57 ja näyttää bimmer-toolilla että kun kylmänä käynnistää niin 60 C asteeseen ku kone lämpee niin lopetta virran syötön hehkuille hehkuille 🤔
                    Ja seurannu nyt viikon tota toimintaa.
                    Onks tämä normaali toiminta kun lueskelin että sekunneista oli täällä ajasta kirjoiteltu.
                    Jälkihehkutusta pienemmällä jännitteellä käynnin tasaamiseksi. Eri asia kuin starttia varten annettu täysteho.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Steff008
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2020
                      • 70
                      • Finland

                      Moi.

                      Nyt olen itsekin saanut kyseinen operaatio tehty. Autona BMW 530XD -08 (M57 kone) ja vajaa 250 tkm mittarissa.

                      Eli uudet Beru hehkut ja Beru hehkuyksikkö. Samalla vaihdoin alipainepumppu, poistin imukanavan läpät ja lopuksi talvirenkaat alle, joten nyt saa talvi tulla.

                      Suuri kiitos hyvistä ohjeista. Sen verran poikkesin ohjeista että käytin CRC Rost Flashin sijaan Wurth:n Rost Off Blue Ice kun CRC ei lähikaupasta löytynyt. Lisäksi käytin WD40, mutta kolmatta ainetta en tarvinnut (paitsi vähän kuparitahnaa uusien hehkujen kierteisiin).

                      Erittäin helposti irtosi hehkut. Varmuuden vuoksi käytin momenttiavain 15 Nm säädöllä. Tällä irtosi jokainen hehku nostamatta momenttia. Pelivaraa jäi kyllä kun Berun hehkujen katkemismomentti on 35 Nm. Eli poistetut hehkut olivat myös Berut ja veikkaan että olivat alkuperäisiä, koska edellinen omistaja on tuttu, on ajanaut autolla reilusti yli 100 tkm, eikä ole hehkut vaihtanut.

                      En tiedä kävikö tuuri vai oliko Wurthin aine hyvin tehokas. Tuli kyllä laitettua lottokuponki sisään jälkeenpäin, mutta en kuitenkaan voittanut mitään.

                      Ennen operaatiota BimmerTool näytti että jokainen hehku oli rikki ja niin olikin. 4 kpl:ssa oli täyskatkos. Yksi näytti n. 140 ja yksi n. 50 ohmia. Uudet näyttivät kaikki 0,6 ohmia. Operaation jälkeen ei enää vikakoodeja hehkuista.

                      Koska näytti että kaikki hehkut olivat rikki arvasin aluksi että relessä on vika. Kesällä vaihdoin Hitachin rele ja samalla sähköjohto. Tätä ei muuttanut tilannetta mihinkään ja varmuuden vuoksi vaihdoin nyt uudestaan relen, mutta Beru tämän kerran. Jos jollain on herja ja epäilevät että relessä on vika niin löytyy edullinen Hitachi Pietarsaaresta kokeiltavaksi. En kuitenkaan ole varma onko rele ehjä vai ei, koska kuulemma saattaa vialliset hehkut hajottaa relen.

                      Alipainepumppu meni vaihtoon koska koin että siinä oli hiukan sivuääniä. Suuri ero uuteen ei kuitenkaan ollut, joten toimiva pumppukin löytyy Pietarsaaresta jos tarvetta.

                      Kalvainta en löytänyt lainattavaksi enkä viitsinyt rahaa siihen laittaa kun en tiedä tuleeko ikinä enää olemaan tarvetta. Jos uudet hehkut eivät kestä joudun ehkä tätä harkita uudestaan kun taas vaihdan hehkut.

                      T.
                      Steff
                      Last edited by Steff008; 22-11-2020, 18:56.
                      BMW E61 530xD -08 LCI

                      Comment

                      • Purni
                        BTCF Member
                        • May 2007
                        • 915
                        • Vantaa

                        Kiitos, oli hyvät ohjeet, tuli tulostettua kaveriksi kun aloin vaihtaa hehkuja ja boxia. Vikakoodit tuli 1, 2, 5 ja 6 hehkulta.

                        Kuudesta viisi hehkua irtosi aika helposti, 2. sylinterin hehku oli todella tiukassa. Sitkeästi vaan CRC rost flash pro:ta kehiin. Aluksi yritin pikkuräikällä löystää, jos ei auennut niin piiiiiiiitkä suihkaus crc:ta hehkuun/juureen ja parin minuutin odotus. Oliskohan 6-7 kertaa kun jouduin kylmentämään hehkun ennen kuin se irtosi/aine tehosi tarpeeksi.

                        Boxin oli aika perse vaihtaa, tai oikeastaan itse boxin irroitus on semi helppoa mutta isompi liitin oli aika tiukassa. Koitin irroittaa ensiksi boxin ollessa kiinni telineessä, ei niin hyvä ajatus. Helpoiten sain liittimen irti kun ruuvasin boxin telineestä irti ja käänsin sen "kyljelleen" siten että liittimen klipusut näkyi molemmilta puolilta. Koukkupäällä sai avitettua niitä hieman.

                        Kun auto oli nipussa niin löin akkukaapelin takaisin kiinni niin suureksi yllätykseksi sytty DSC valo ja 4x4 failure. Vähän tuli olo et mitähän vittua nyt kämmättiin.
                        Istalla nollasin koodit ja kalibroin steering angle sensorin niin sillä hävisi vikavalot. Jeij!



                        Autona 530xD 2008 295tkm
                        Kesämiina: E39 M5 S/C
                        Talvimiina: E70 X5 530sd

                        Comment

                        • Steff008
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2020
                          • 70
                          • Finland

                          Originally posted by Purni View Post
                          Kun auto oli nipussa niin löin akkukaapelin takaisin kiinni niin suureksi yllätykseksi sytty DSC valo ja 4x4 failure. Vähän tuli olo et mitähän vittua nyt kämmättiin.
                          Istalla nollasin koodit ja kalibroin steering angle sensorin niin sillä hävisi vikavalot.
                          Mulla ihan sama juttu operaation jälkeen, eikä ollut ensimmäinen kerta. Tämä ei yleensä vaadi muuta kuin ratin kääntäminen molempiin ääriasentoihin kerran kun moottori on käynnssä.

                          T.
                          Steff
                          BMW E61 530xD -08 LCI

                          Comment

                          • edva
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2018
                            • 302
                            • Pirkkala

                            Bemari herjaa noita vikavaloja aina kun käyttää akkua irti. Sammuu kun ajaa hetken matkaa eteenpäin.
                            e61 530xd LCI 3/2007

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              Voiko M57 hehkut vaihtaa irrottamatta imusarjaa? M47:seen olen itse vaihtanut. Minua ei kiinnosta linkit yhtään minnekään, vaan kokemukset ihmisiltä, jotka ovat omin käsin tehneet homman.
                              Last edited by jluoma; 28-11-2021, 15:05.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              • Arnolds
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3310
                                • Kajjjaani

                                Originally posted by jluoma View Post
                                Voiko M57 hehkut vaihtaa irrottamatta imusarjaa? M47:seen olen itse vaihtanut. Minua ei kiinnosta linkit yhtään minnekään, vaan kokemukset ihmisiltä, jotka ovat omin käsin tehneet homman.
                                Fagiiri pitää olla joka hehkut vaihtaa ilman imusarjan irroittamista.
                                Eli ei voi.
                                F26 xDrive20d TwinPower

                                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎