Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matson^
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2113
    • Seinäjoki

    Bemarin vaihteiston ecuun ei taida millään nykyvehkeillä vielä päästä kiinni.

    Aajiitekki varmasti tarkoittikin moottorin ohjauksen karttaa, jolla kerrotaan vaihteiston eculle kulloinenkin vääntö. Todennäköisesti kyse oli siitä että aikaisemmin vaihteisto luuli että käytössä oli vähemmän vääntöä, mitä todellisuudessa oli, niin turbiini pääsi luistamaan. Nyt kun loota tietää, minkä verran vääntöä milloinkin menee läpi, osaa se lukita turbiinin riittävän "pitäväksi" ko. väännöillä.
    (tuo kartta on kyllä kunnossa porukoitten 525d:ssä, eli "vika" ei ole siinä.)

    Ihan tarkkaan en tiedä mitä kaikkea ja miten paljon laatikossa muutetaan, tuon vääntötiedon perusteella.. varmasti ainakin turbiinin lukkoa, vaihtonopeuksia yms..
    Olisi jännnä joskus koittaa huijata laatikkoa vääristämällä tuota vääntötietoa reippaasti ylä tai alakanttiin niin näkisi mitä tapahtuu
    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
    | Nissan Navara TREK-1 |
    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

    Comment

    • JP-76
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 1060
      • Kanta-Häme

      Originally posted by Matson^ View Post
      Bemarin vaihteiston ecuun ei taida millään nykyvehkeillä vielä päästä kiinni.

      Aajiitekki varmasti tarkoittikin moottorin ohjauksen karttaa, jolla kerrotaan vaihteiston eculle kulloinenkin vääntö. Todennäköisesti kyse oli siitä että aikaisemmin vaihteisto luuli että käytössä oli vähemmän vääntöä, mitä todellisuudessa oli, niin turbiini pääsi luistamaan. Nyt kun loota tietää, minkä verran vääntöä milloinkin menee läpi, osaa se lukita turbiinin riittävän "pitäväksi" ko. väännöillä.
      (tuo kartta on kyllä kunnossa porukoitten 525d:ssä, eli "vika" ei ole siinä.)

      Ihan tarkkaan en tiedä mitä kaikkea ja miten paljon laatikossa muutetaan, tuon vääntötiedon perusteella.. varmasti ainakin turbiinin lukkoa, vaihtonopeuksia yms..
      Olisi jännnä joskus koittaa huijata laatikkoa vääristämällä tuota vääntötietoa reippaasti ylä tai alakanttiin niin näkisi mitä tapahtuu
      Jees, tästä on varmaan ollut kysymys mutta kun ei noista softista tiedä sen kummemmin niin tietysti oletin että vaihteiston softaa on rukattu.

      Anttihan tuon vääntöhuijauksen varmaan tekisi jos joku vaan veis oman autonsa koekaniiniksi
      Kalusto:
      BMW 550i xDrive -14
      BMW S1000R -17
      Toyota Proace -15

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Originally posted by JP-76 View Post
        Jees, tästä on varmaan ollut kysymys mutta kun ei noista softista tiedä sen kummemmin niin tietysti oletin että vaihteiston softaa on rukattu.

        Anttihan tuon vääntöhuijauksen varmaan tekisi jos joku vaan veis oman autonsa koekaniiniksi
        Hmm. En kyllä keksi mitä järkeä tuollaisessa "kartassa" on.

        Perinteiset automaatit on hölmöjä kun ne luistaa,
        vain vaihteen vaihdossa ja alle kävelynopeuksissa pitäisi luistattaa,
        ja muuten pitää turbiini lukittuna.

        Tosin monestihan luisttattamisen syynä on laatikon väännön kesto,
        laatikkoa joudutaan luistattamaan kun muuten ei kestä vääntöä...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • JP-76
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 1060
          • Kanta-Häme

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Hmm. En kyllä keksi mitä järkeä tuollaisessa "kartassa" on.

          Perinteiset automaatit on hölmöjä kun ne luistaa,
          vain vaihteen vaihdossa ja alle kävelynopeuksissa pitäisi luistattaa,
          ja muuten pitää turbiini lukittuna.

          Tosin monestihan luisttattamisen syynä on laatikon väännön kesto,
          laatikkoa joudutaan luistattamaan kun muuten ei kestä vääntöä...
          Olikohan Matsonilla juuri se idea että jos vääntöjä "huijataan" reilusti ylöspäin niin vaikuttaako se tohon lukon luistamiseen veto päällä...
          Kalusto:
          BMW 550i xDrive -14
          BMW S1000R -17
          Toyota Proace -15

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5025
            • Paimio

            Kysytään nyt piruuttaan täälläkin kun on tämä vaihteistoöljyn valinta tuskastuttanut tässä..

            Onko kukaan täällä laittanut 6hp26 Mannolin litkua?


            Näyttäisi ainakin standardit täyttävän. Ovatko eri öljymerkit käyttäytyneet laatikossa eri tavoin?

            Tämän ja Ravenolin http://www.motor-oel-guenstig.de/Get...usw-::289.html välilä tuskastelen...hintaeroa kuitenkin 20l pänikällä on jokun verrankin.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • Matson^
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2008
              • 2113
              • Seinäjoki

              Ravenoliahan foorumilla on laitettu ainakin aika yleisesti ja samaa pistin omaani ~100tkm kohdalla uuden suodattimen kera. Samoin pelaa kuin ennenkin.

              Eikä tuokaan nyt hinnalla ole pilattu, melkein moottoriöljyn hintaista, paitsi että saa(?) vielä vaihtaa _pikkasen_ harvemmin
              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
              | Nissan Navara TREK-1 |
              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

              Comment

              • tniemin
                BTCF Member
                • Apr 2010
                • 81
                • Tampere

                Aika hauskoja nämä ohjeet öljynvaihdoista.

                Pikaisella etsinnällä löysin kaksi prujua (luullakseni) samasta automaattiaskista.

                Lähdin haeskelemaan e61 530dA -05 vaihteiston öljynvaihtoon jotain ns. faktaohjetta, tyyliin ZF:n omilta sivuilta.

                Tossa alla on pari pdf-tiedostoa joissa on molemmissa mainittu ohjeet öljynvaihtoon.

                jälkimmäisessä tiedostossa mainitaan autoksi E65 - 745i / E66 - 745Li, mutta sama vaihteisto niissäkin on.


                6HP26 6-Gang-Automatgetriebe für Pkw
                Tämä ohje uskoo ikuisiin öljyihin "Lifetime oil fill"


                GA6HP26Z Automatic Transmission
                Tästä ohjeesta löytyy "oil replacement every 100,000 miles"

                Vai onkohan Ameriikkalaisille laitettu ohjeeseen öljyn vaihto, ettei kukaan pääse haastamaan valmistajaa oikeuteen, kun "life time" öljyt ei kestänytkään ikuisesti?


                .
                E61 BMW 530dA M-Sport -05
                E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                ---
                EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                Comment

                • Jölli
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 116
                  • kiuruvesi

                  Ravenolit laitettu ja ajettu noin 500km.toimii kyllä nyt nätisti.entinen öljy oli kyllä mustaa kuraa.öljyä meni noin 14 litraa.tosin hiukan roiskahti tallin lattialle.autolla ajettu n250tkm eikä tietoa oliko aikasemmin vaihettu.

                  Comment

                  • Rimmon
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2003
                    • 110
                    • Rauma

                    Minne viedä satakunnassa/varsinais-suomessa laatikko öljyn vaihtoon?
                    E61 530xda -06

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      Autorepair/Nummela, nimimerkki Bullitt/Turkkunen, Gearman/Turkkunen, Autotransmission/Pori, ESP Autotrans/Huittinen, Autogear/Jokioinen MaticDoctor/Viiala tai Powermatic/Vantaa.

                      Comment

                      • Basillicus
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2010
                        • 153
                        • Turku

                        Autorepair löytyy myös Salosta.
                        BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
                        ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by tniemin View Post
                          Aika hauskoja nämä ohjeet öljynvaihdoista.

                          Pikaisella etsinnällä löysin kaksi prujua (luullakseni) samasta automaattiaskista.

                          Lähdin haeskelemaan e61 530dA -05 vaihteiston öljynvaihtoon jotain ns. faktaohjetta, tyyliin ZF:n omilta sivuilta.

                          Tossa alla on pari pdf-tiedostoa joissa on molemmissa mainittu ohjeet öljynvaihtoon.

                          jälkimmäisessä tiedostossa mainitaan autoksi E65 - 745i / E66 - 745Li, mutta sama vaihteisto niissäkin on.


                          6HP26 6-Gang-Automatgetriebe für Pkw
                          Tämä ohje uskoo ikuisiin öljyihin "Lifetime oil fill"


                          GA6HP26Z Automatic Transmission
                          Tästä ohjeesta löytyy "oil replacement every 100,000 miles"

                          Vai onkohan Ameriikkalaisille laitettu ohjeeseen öljyn vaihto, ettei kukaan pääse haastamaan valmistajaa oikeuteen, kun "life time" öljyt ei kestänytkään ikuisesti?


                          .
                          Ei, ne öljyt eivät "Life time" tapauksessakaan ole suinkaan ikuisia, mutta niille annetut vaatimukset/ominaisuudet säilyvät kevyesti pidempään kuin laatikko itsessään mekaanisesti.
                          Jos eivät säily, niin maailmalla pitäisi olla miljoonia tapauksia = dokumentoituja tapauksia ko.laatikoista jotka selkeästi ovat hajonneet nimenomaan riittämättömän voitelun ansiosta?
                          Kuitenkaan suurimpaan osaan ko."life time" laatikoita ei koskaan tulla tekemään yhtäkään öljynvaihtoa, joten esimerkkien puutettahan ei meillä pitäisi olla?

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ei, ne öljyt eivät "Life time" tapauksessakaan ole suinkaan ikuisia, mutta niille annetut vaatimukset/ominaisuudet säilyvät kevyesti pidempään kuin laatikko itsessään mekaanisesti.
                            Jos eivät säily, niin maailmalla pitäisi olla miljoonia tapauksia = dokumentoituja tapauksia ko.laatikoista jotka selkeästi ovat hajonneet nimenomaan riittämättömän voitelun ansiosta?
                            Kuitenkaan suurimpaan osaan ko."life time" laatikoita ei koskaan tulla tekemään yhtäkään öljynvaihtoa, joten esimerkkien puutettahan ei meillä pitäisi olla?
                            Ja sitten taas Jenkeissä BMW:n huoltokirjassa on ihan huoltoväli laatikon öljyille. Sama lifetime oil filling tarra löytyy mm US E70 X5 laatikon pohjasta ja huoltokirjassa teksti "every 100000ml gearbox oil change"

                            Eli siinä kumotaan se lifetime melko hyvin. Siksi ei varmaan jenkkilästä löydy dokumentoituja tapauksia että laatikko olisi hajonnut riittämättömän voitelun vuoksi kun siellä laatikon öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Robi View Post
                              Ja sitten taas Jenkeissä BMW:n huoltokirjassa on ihan huoltoväli laatikon öljyille. Sama lifetime oil filling tarra löytyy mm US E70 X5 laatikon pohjasta ja huoltokirjassa teksti "every 100000ml gearbox oil change"

                              Eli siinä kumotaan se lifetime melko hyvin. Siksi ei varmaan jenkkilästä löydy dokumentoituja tapauksia että laatikko olisi hajonnut riittämättömän voitelun vuoksi kun siellä laatikon öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan.
                              Se on siellä dealerin bisnestä joka hyväksytään koska laatikon öljynvaihtoja pidetään "normaalina"(sitä paitsi, tiedämmekö onko niissä kaikki käytetyt öljyt BMW omin LL-speksein?).

                              Euroopasta löytyy siis satoja tuhansia kertomuksia kuinka ko.laatikot ovat tässä viimeisen 10-vuoden vihreälätkäisten olemassa ollessa korkkaillut?
                              Jostain syystä kuitenkin näillä täälläkin ajellaan 400-500tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa ja jos kerran "tiedetään" että laatikko ei tuota voi ilman öljyjen kanssa läträämistä kestä, niin missä ovat ne kaikki hajonneet laatikot?
                              Siis puutteelliseen voiteluun korkanneet laatikot?
                              Niitähän pitäisi jo löytyä vm.-98-05 haarukasta euroopasta muutama miljoona?

                              Comment

                              • Robi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 7606
                                • Vantaa

                                Kyllähän niitä laatikoita hajoaa ihan kotosuomessakin. Ei vaan välttämättä kaikki ilmoita Hemille että nyt korkkasi laatikko. Tuttavapiirissäkin on eräs e61 530d LCI joka ammattikäytössä ja kilsoja +450tkm, kolmas laatikko menossa ja neljättä odotellessa. Ja ihan Autokeskuksella vaihdettu takuuseen laatikkoa aina kun hajonnut. Nyt ei enää takuu voimassa niin menee omasta pussista.

                                Eli kyllä niitä laatikoita hajoaa mutta porukalla ei näytä olevan tapana huudella siitä kovin paljoa julkisesti.
                                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                                Tiedustelut priva tai 0452210069

                                Current
                                E61 530d
                                E39 530d
                                E39 520iA
                                E46 330xd
                                E28 528i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎