Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #61
    Olen tässä pähkäillyt että olisko jäähdytysnesteen tyypillä vaikutusta asiaan?
    Valtaosassa on bemarin siniset tai vihreät liemet,
    taitaa olla vaikea ottaa otanta että vaikuttaako jäähdytysneste tuohon ongelmaan?
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      #62
      Tämä kylmyyshän onkin yllättävän monen ongelma ja kellään ei vielä mitään varmaa konstia saada ongelmaa poistumaan!!??

      Taasen on laitettu termostaattiin piuha kiinni ja ei mitään muutosta, joten poissuljen (ainakin omastani) DME.n aiheuttaman "jäähtymisen"! Toki tuntuu toimivan voimakkaassa kiihdytyksessä, kun polkaisee kaasuun pohjaa loivassa ylämäessä tippuu lämmöt rivakasti n.+80C luokille. Näinhän sen käsittääkseni pitäisikin toimia kuormitettaessa.

      Tänään testasin myös lämmönnousua pitämällä ilmastoinnin OFF asennossa. Moottorin lämmöt nousevat todella rivakasti, kun käyttää autoa paikallaan ja pitää kierrokset n.2000rpm luokassa. Sain lämmöt 108C näyttöön!! Kun kytken automaattiilmastoinnin pälle putoavat moottorin lämmöt n.1C / sekuntti alemmas ja jäävät n.92C arvoon. Siltikään ohjaamoon ei hyökkää mitään erikoisen kuumaa ilmaa suulakkeista?? Luulisi tuollaisen lämpömäärän tuntuvan kuumana henkäyksenä myös ohjaamossa!!??
      Vai tapahtuuko vesikierossa jokin kummallisuus ja kuuma vesi häviääkin jäähdyttimeen??
      Flekti herää myös pyörimään samoissa lämmöissä 105-108C

      Seuraavaksi alan tutkailemaan veden kiertoa eli voiko vesiventtiilit,webasto ja kiertopumppu tehdä temppujaan. Mitä tapahtuu vesikierossa kun ilmastointi OFF asennossa?? Vesiventtiilit kiinni ja kiertopumppu seis vai jotain muuta??

      Viikonloppuna motarilla enkat moottorin lämmöissä ajossa 101C pienen hetken motarilla ja kyllä tarkeni hytissäkin. No eipä ulkonakaan kuin -8c. Kohta kevät pelastaa meidät kylmästä!!! =)

      Ainiin.... merkkiliikestäkin oltiin tänään yhteydessä ja eivät enään välttämättä haluakkaan vaihtaa termostaattia vaan tutkia lämmityslitteen puolta!!
      Last edited by E39touring; 14-02-2012, 21:09.

      Comment

      • E39touring
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 203
        • Janakkala

        #63
        [QUOTE=MajorDrake;2617675]Olen tässä pähkäillyt että olisko jäähdytysnesteen tyypillä vaikutusta asiaan?
        Valtaosassa on bemarin siniset tai vihreät liemet,
        taitaa olla vaikea ottaa otanta että vaikuttaako jäähdytysneste tuohon ongelmaan?


        Motonet kaupittelee tätä huonosti lämpöä luovuttaviin moottoreihin:




        Uskoo ken tahtoo......

        Tuossa lukee että parantaa jäähdytystehoa, mutta Motonet Hml oli mainos myös lämmönparemmasta siirtymisestä lämmityslaitteen kennollakin????
        Last edited by E39touring; 14-02-2012, 21:06.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #64
          Originally posted by E39touring View Post
          Vai tapahtuuko vesikierossa jokin kummallisuus ja kuuma vesi häviääkin jäähdyttimeen??
          Lämppärin kennollta ja letkuista lähtee kiertoon viileää vettä joka nopeasti jäähdyttää moottorissa kiertävän veden.

          Comment

          • code_xi
            Bimmer Rookie
            • Feb 2009
            • 64
            • Kempele

            #65
            On kokeiltua nostaa lämpöjä puhallin suljettuna, eipä nouse, välttämättä. Tänään taas kuu oli sopivassa asennossa ja lämmöt 96C pinnassa ilman mitään kikkailuja. Ilma -7C.
            E60 530i LCI M-Sport 2007

            Comment

            • E39touring
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 203
              • Janakkala

              #66
              Omassa autossa automaatti ilmastointi mites muilla??

              Eli vaivaako kylmyys vain näitä vai myös ns. manuaali-ilmastoituja autoja yhtä paljon???


              Automaatti ja manuaalivaihteistot ovat yhtä kylmät. Sehän on todettu!!!

              Comment

              • VESiX
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 407
                • Kehä 1

                #67
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Lämppärin kennollta ja letkuista lähtee kiertoon viileää vettä joka nopeasti jäähdyttää moottorissa kiertävän veden.
                No tämä on tietysti tosi ja selittää sekä lämmön nousua että laskua. Kummastuttava asia silti on se, että lämppärin ollessa päällä lämmöt eivät millään jatka nousua 80c yli ja että muutos on lämppärin sammuttamisen/käynnistämisen jälkeen on niin tolkuttoman nopea.

                Mun autossakin on ns. laajennettu ilmastointi.

                Comment

                • Pyrsto
                  Newbiemmer
                  • May 2011
                  • 8
                  • Suomi

                  #68
                  Mulla myös se "laajennettu" automaatti-ilmastointi. Ei webastoa.

                  Bmw master kommentoi tuota lämppärin jäähdyttävää vaikutusta. Tottahan se on, että lämmityslaite jäähdyttää jäähdytysnestettä, mutta tämä jäähdytys pitäisi olla suht pientä ja termostaatin hoidettavissa. Ei selitä lineaarista jäähtymistä jopa alle 70 astetta.
                  E61 523iA LCI -08

                  Comment

                  • VESiX
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 407
                    • Kehä 1

                    #69
                    Tänä aamuna nähtiin sitten se ihme, että lämmöt nousivat suht. lineaarisesti 94c asti 23km matkalla. Eli toiminta on vaihtelevaa kuten e39touringillakin.

                    Mitenkäs nuo venttiiliteoriat, joita e39touring esitti postauksessa #41?
                    Ilman mitään oikeaa asiantuntemusta voisin veikata, että noiden kuvan venttiileiden 4 ja 7 vaikutusta ongelmaan ei kannattaisi sulkea pois?

                    Comment

                    • Pyrsto
                      Newbiemmer
                      • May 2011
                      • 8
                      • Suomi

                      #70
                      Itsellä ei tuota venttiiliä 7 ole, koska ei ole lisälämmitintä. Venttili 4 eli vesiventtiili oli mulla huoltoliikkeenkin epäilyksen alla, mutta tulivat siihen tulokseen viimeksi, että vika on termarissa. Mullahan on nyt jo toinen uusi termostaatti alla. Tuon vesiventtiilin toimintahäiriö (nopea aukeaminen/sulkeutuminen) voisi aiheuttaa kyllä paineenvaihteluita veden kiertoon. En tiedä, voisiko nuo paineenvaihtelut rikkoa termostaatteja. (oletan, että nykyinenkin termari vuotaa, koska oireet on samat kuin ennen ja jo kaksi termaria on todettu viallisiksi.)
                      E61 523iA LCI -08

                      Comment

                      • mr81
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 300
                        • PK-seutu

                        #71
                        Kyllä mulla nousee lämmöt 95 asteseen, mutta lämmintä ilmaa ei meinaa saada enää kabinettiin -10asteessa. -20asteessa ei tule käytännössä juurikaan enää ollenkaan. Ajelen silloin kaikki namiskat kaakossa ja hyvin tarkenee. Lähinnä vilposa olo kun tukka heiluu tuulesta

                        Tulee aina puhaltimista eka kylmää ilmaa ja siitä sit alkaa lämpeämään jääden haalean lämpimäksi. Loppukuusta pitäisi kenno vaihtaa. Ilmoittelen auttoiko.
                        Eiks tätä bmw saa lämpimäksi, kuullu jo muutaman kerran.
                        Autossa tämä laajennettu automaatti-ilmastointi ja automaattivaihteisto
                        Last edited by mr81; 16-02-2012, 21:33.
                        E65 730d '08 Monaco blue
                        Ex: E60 523iA '08

                        Comment

                        • Raine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2603
                          • N/A

                          #72
                          ..........
                          Last edited by Raine; 16-05-2013, 20:12.
                          ///Motorporot

                          Comment

                          • mr81
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 300
                            • PK-seutu

                            #73
                            On kaikki neljä palkkia punasella.
                            E65 730d '08 Monaco blue
                            Ex: E60 523iA '08

                            Comment

                            • E39touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 203
                              • Janakkala

                              #74
                              Originally posted by E39touring View Post
                              Omassa autossa automaatti ilmastointi mites muilla??

                              Eli vaivaako kylmyys vain näitä vai myös ns. manuaali-ilmastoituja autoja yhtä paljon???


                              Automaatti ja manuaalivaihteistot ovat yhtä kylmät. Sehän on todettu!!!

                              Ilmeisesti kaikki autot joita kylmyys vaivaa ovat ns. automaatti-ilmastoinnilla varustettuja.
                              Vai onko jollain manuaali-ilmastoinnilla varustettu auto myös kylmä??



                              Edelliset 2 kpl E39 koppaisia autoa olivat meikäläisellä manuaali-ilmastoituja ja todella lämpöisia!! (Touring-98 ja sedan 2001)

                              Meikäläisen vianhaku ei ole edennyt, kun eivät ole ilmoittaneet korjausaikaa huollosta!!
                              Kerkiää kesä tulemaan!! Mites muilla onko ratkaisuja...??
                              Last edited by E39touring; 17-02-2012, 23:11.

                              Comment

                              • Pyrsto
                                Newbiemmer
                                • May 2011
                                • 8
                                • Suomi

                                #75
                                Tällainen huomio viasta: kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle (auto ulkona, lämmityksessä tai ei), auto lämpenee siihen 75 astetta näillä -5 keleillä ja jää siihen. Sitten kun sammuttaa auton 5-10 min ja lähtee jatkamaan ajoa, niin lämpenee 95 asteiseksi about normaalisti. Aiemmin olen aina ajanut yhtämittaista ajoa, niin en ole tätä huomannut.

                                Vaikuttaa siltä, että kylmällä termari jumii ja jostain syystä ei ala toimimaan, kun järjestelmässä kiertää nesteet. Sammutuksen jälkeen termari sulkeutuu ja auto sitten ajoa jatkettaessa lämpenee oikein.

                                Tämä on nyt testattu kahdesti. Ekalla kerralla 25km ajoa, lämpeni 75 asteeseen. 10 min taukoa ja sen jälkeen 7 km ja lämmöt 95. Lämmöt pysyivät 95-100 noin 400km. Toisella kerralla noin sama alku, mutta tuo 400 km puuttui.

                                Jollain toisellakin oli tässä ketjussa samansuuntaiset havainnot.
                                E61 523iA LCI -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎