Originally posted by code_xi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
Vihdoinkin tuli avattua salavalikko kun aamulla oli -23c ulkona. Tehdaswebasto lämmitti 20min sisätiloja ennen lähtöä, joten koneessa oli mittarin mukaan -20c käynnistettäessä. Parissa minuutissa nesteet tasaantuivat ja lämpötila oli +40. Siinä vaiheessa automaattiasennossa ollut lämmitys pisti myös puhalluksen ihan pienelle ja moottorin lämpeäminen hidastui. Sitten kehäteitä töihin 20min ja 20km josta 5km matkan loppupäässä >100km/h. Lämmöt eivät nousseet yli 75c. Takaisin päin tulin tallissa lämmitetyllä autolla -12c lämpötilassa. Lämmöt nousivat nätisti tasolle 65 ja siitä hitaasti 78c asti. Lopussa otin muutaman kiihdytyksen ja lämmöt nousi 82c. Jäin hetkeksi seuraamana tyhjäkäyntiä ja voin vahvistaa Pyrston havainnon, että lämmityslaiteen sammuttamalla lämmöt lähtivät heti nousuun ja takaisin päälle laitto laski taas kohti 80c.
Tämä siis autolla, jolla viime kesänä lämmöt olivat parilla testauksella maantieajossa luokkaa 100c. Rupesin ihan testaamaan tämän keskustelun perusteella, en minä ole tätä mitenkään kylmäksi kokenut, mutta vertailukohtana oleva meidän toinen auto on pikkudiesel... Hyvät istuinlämmittimet varmaan auttavat....
Havainnot ovat siis samansuuntaisia kuin muillakin tässä ketjussa. Jotenkin tulee mieleen, että tässä saattaisi taas olla Saksalaisen insinöörin logiikkaakin takana, eikä vain viallisia osia (vrt. tehdas webasto ei lämmitä moottoria). Ehkäpä he ovat suuressa viisaudessa ajatelleet, että 100c on vaarallista pakkasella, voi vaikka tulla liian suuria lämpötilaeroja.
Voisikos muutkin bensakoneisten kuskit tutkia lämpöjä? Olisi hyvä kuulla lisää havaintoja, mitä ovat käyntilämpötilat pakkasilla taajama-ajossa, ennen kuin rynnätään korjaamaan autoja. Nyt melkein kaikki havainnot tukevat 75-82 käyntilämpötiloja.
Comment
-
-
Originally posted by VESiX View PostVihdoinkin tuli avattua salavalikko kun aamulla oli -23c ulkona. Tehdaswebasto lämmitti 20min sisätiloja ennen lähtöä, joten koneessa oli mittarin mukaan -20c käynnistettäessä. Parissa minuutissa nesteet tasaantuivat ja lämpötila oli +40. Siinä vaiheessa automaattiasennossa ollut lämmitys pisti myös puhalluksen ihan pienelle ja moottorin lämpeäminen hidastui. Sitten kehäteitä töihin 20min ja 20km josta 5km matkan loppupäässä >100km/h. Lämmöt eivät nousseet yli 75c. Takaisin päin tulin tallissa lämmitetyllä autolla -12c lämpötilassa. Lämmöt nousivat nätisti tasolle 65 ja siitä hitaasti 78c asti. Lopussa otin muutaman kiihdytyksen ja lämmöt nousi 82c. Jäin hetkeksi seuraamana tyhjäkäyntiä ja voin vahvistaa Pyrston havainnon, että lämmityslaiteen sammuttamalla lämmöt lähtivät heti nousuun ja takaisin päälle laitto laski taas kohti 80c.
Tämä siis autolla, jolla viime kesänä lämmöt olivat parilla testauksella maantieajossa luokkaa 100c. Rupesin ihan testaamaan tämän keskustelun perusteella, en minä ole tätä mitenkään kylmäksi kokenut, mutta vertailukohtana oleva meidän toinen auto on pikkudiesel... Hyvät istuinlämmittimet varmaan auttavat....
Havainnot ovat siis samansuuntaisia kuin muillakin tässä ketjussa. Jotenkin tulee mieleen, että tässä saattaisi taas olla Saksalaisen insinöörin logiikkaakin takana, eikä vain viallisia osia (vrt. tehdas webasto ei lämmitä moottoria). Ehkäpä he ovat suuressa viisaudessa ajatelleet, että 100c on vaarallista pakkasella, voi vaikka tulla liian suuria lämpötilaeroja.
Voisikos muutkin bensakoneisten kuskit tutkia lämpöjä? Olisi hyvä kuulla lisää havaintoja, mitä ovat käyntilämpötilat pakkasilla taajama-ajossa, ennen kuin rynnätään korjaamaan autoja. Nyt melkein kaikki havainnot tukevat 75-82 käyntilämpötiloja.
Olen tässä viimeisen kuukauden lähes päivittäin ajanut autolla katsellen moottorin lämpötilaa, kun kaikki pelaa on lämmöt luokkaa 95-99C matka-ajossa. Ei keula peittoja eikä muitakaan niksejä. Kylmimpänä päivänä -23 pakkasta ja silti kone tuossa lämmössä moottoritiellä.
Toisena päivänä en saa lämpöja kuin max.85C ja silloin ei hytissä mikään helle vaikka lämmönsäädöt max. asennossa. Alla sama motari ja kelikin voi olla "vain" -10-15C
Termostaatin sähköohjaus johto ollut irti viimeiset 2 viikkoa, mutta se ei näy mitenkään lämmöissä!!
Kyllä joku mättää pahasti??? Odotan mielenkiinnolla uusia termareita, jotka siis kertaalleen vaihdettu mutta päätetty uusia uudelleen maahantuojan suosituksesta!!
Comment
-
-
Originally posted by VESiX View PostVoisikos muutkin bensakoneisten kuskit tutkia lämpöjä? Olisi hyvä kuulla lisää havaintoja, mitä ovat käyntilämpötilat pakkasilla taajama-ajossa, ennen kuin rynnätään korjaamaan autoja. Nyt melkein kaikki havainnot tukevat 75-82 käyntilämpötiloja.Last edited by Vanquish; 11-02-2012, 00:45.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostTässä vähän tarkempi näkemys Punaisella nopeus ja sinisellä lämpötila. noin 35min ajoa ja 27min kohdalla saavutettu 90C. Ilman lohkolämmitystä ja nesteen lämpötila alussa -9C.
Käyrästä näkee hyvin miten moottori kehittää vähemmän lämpöä kun hidastetaan vauhtia ja ajetaan pienemmillä kierroksilla.
Kiitos hienosta grafiikasta, josta voi olla apuja meikälisellekkin keskustellessani autoni ongelmasta autoliikkeen kanssa.
Vajaa 15min niin koneessa on jo n.80C vaikka olet "körötellyt" osin ihan pikkunopeuksia.
Onko muuten manuaali vai automaatti? Kone?Last edited by E39touring; 11-02-2012, 10:01.
Comment
-
-
Muutaman päivän tulos: Ei lämpiä sataan kuin kytkemällä lämmityslaite pois päältä. Tänäänkin lähdin lämpöisestä tallista 25c koneella. Alle kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt olivat 78 ja siihen 76-80 asteen välille ne jäivät pyörimään seuraavan 15km ajaksi. Yhtään pidempää reisssua ei ole tullut ajettua, mutta kyllä minun mielestä tuossa tämänkin päivän esimerkissä lämpiämisen olisi pitänyt jatkua edes vähän lineaarisemmin.
Onko kellään vielä kokemuksia toisesta termostaatin vaihdosta? Kuten ketjun alussa mainitsin, niin minunkin autoon on kertaalleen termostaatti vaihdettu vikakoodin takia syksyllä 2008.
Comment
-
-
Mulla on nyt vaihdettu kahteen kertaan termostaatti. Auto on vieläkin kylmä. Sain auton lämpenemään 85 asteeseen lämmityslaite pois päältä. Sitten laitoin lämppärin päälle ja lämmöt laski 70 asteeseen. Semmoisen huomasin lämmityslaittesta, että auto-asennossa puhaltaa suurimmaksi osaksi tuulilasille, sitten sekunniksi jalkoihin ja taas 20 sekuntia tuulilasille. Tämän huomaa parhaiten idrivestä pitämällä auto -asennolla, mutta laittamalla näyttöön puhallusnopeudet. Oletan, että tämä outo toiminta johtuu siitä, ettei automatiikka osaa ohjata, kun lämmöt eivät vaan nouse.
Sanoivat huollossa alkuperäisen termostaatin olleen selvästi viallinen ja myös ensimmäinen vaihdettu päästi kuulemma kylmänä nesteet läpi. Käytös on nyt samanlaista, joten tämä toinenkin vaihdettu termari on viallinen/ joku veden kierrossa on rikkonut sen?
Tällaiset vikamahdollisuudet on nyt mielessä:
-termareiden laatu yksinkertaisesti huono
-vesipumppu toimii jostain syystä liian kovaa. Pakottaa nesteen termarin läpi?
-automaatin termari viallinen (huollossa sulkivat piirin ja lämmöt eivät nousseet, joten epätodennäköistä)
-termostaatin ohjaus ei toimi oikein (dme). Termostaatissahan on lämpövastus ja kun siihen tulee virtaa, aukeaa pienemmällä veden lämmöllä. Näin toimii siis suurella kuormituksella, jottei ylikuumene/ viileämmällä moottorilla saadaan enemmän tehoja. Jos vastus on koko ajan virrallisena, ei termostaatti toimi oikein. Alkaa Avautua tällöin noin 80 asteessa.
-jokin lämpöanturi on rikki
Auto on menossa taas huoltoon tutkittavaksi ensi viikolla. Jos löytävät lopullisen syyn, postaan sen tänne, koska näyttää olevan paljon kohtalontovereita..E61 523iA LCI -08
Comment
-
-
Kyllä nuo termostaatin lämpövastusongelmat on enemmän kuin harvinaisia, edes yli 10v vanhoissa toteutuksissa ei ikinä ole ongelmaa sen päälle jäämisestä, niitä kyllä esiintyy ettei se mene päälle ja sitäkin harvoin.
Mitäs jos tuikkaisitte läpät keulalle niin ei pienet termarivuodot niin haittaisi? Bensamalliinkin saatavilla ja helposti jälkiasennettavissa, ainoa edes etäisesti hankala juttu on saada ohjaus eculta, kun pinniä ei tehtaalta tullessa ole. LCI-malliinhan on saatavilla myös alaläpät, jolloin keula on lähes kokonaan ummessa.
Kaikkiin noita ei jostain syystä ole tehtaalla laitettu, ehkäpä jotain tehostimen kuumenemista kesäkelillä tms, mutta laittaa liittimen väliin niin saa kesäksi pois käytöstä.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Juu ei se syy ole, meinasin vain jos niistä saisi helpotusta mutta eipä näköjään saa. Vaihtaisin kyllä sen tomaatin termarin jos ei ole vielä kokeiltu.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
No mulla on manuaaliaskilla ja eipä tuota saa ilman kikkailua lämpenemään 90C paremmalle puolelle, joten "ei" ääni vaihteiston termarille.
Elikkäs jos Pyrstön viestistä ymmärsin oikein, niin termarin pitäisi käyttää matalampaa lämpötila-aluetta vain kuormituksessa, eli ohjausjännitettä ei pitäisi tulla tuohon normiajossa. E39touring on taas ilmeisesti ajellut piuha irti, eikä vaikutusta lämpöön, joten eikö tuo silloin kielisi, että nuo termarit on paskoja?? Mullakin on uusi termari pöydällä, leimattu 97C.E60 530i LCI M-Sport 2007
Comment
-
-
Originally posted by code_xi View Postnuo termarit on paskoja??325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment