Wheeler Dealer -ohjelmassa (Saab 9-3 cabriolet) oli OBD-lukija muistilla, eli laitetaan autoon kiinni ja näyttää kotona tietsikalta USB:n kautta ajomatkan tapahtumat mm. moottorin lämpötilat myöhemmin. Onko noista kokemusta kenelläkään ja toimiiko e60/e61:ssä? Vaikuttaisi helpommalta kuin räplätä salavalikkoja?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
Minunkin autossa taitaa olla tätä vikaa... olen nyt muutamana aamuna salavalikosta katsonut miten lämpenee työmatka-ajossa ja
esim. tänä aamuna ulkona -2C ja 20km motaria + 5km hiljasempaa ajoa, eikä matkan lopussa lämmöt ollut kuin +85C.
Iltapäivällä on järestään ollut lämpimämpänä ja saman matkan loppupuolella alkanut olemaan +95C
Pitänee ilmeisesti jossain vaiheessa vaihtaa tuo termari? :think
Autona siis -08 E61 N53B30 manuaali
Comment
-
-
Originally posted by E39touring View PostTänään uusittu toiseen kertaan päätermostaatti ja nyt vaikuttaisi meikäläisen kiesi lämpeävän. Aamulla kun vein autoa korjaamolle ei -15 pakkasessa moottori lämmennyt 150km matkalla yli +85C (motaria ja 80km/h tietä) Sisällä ei tarvinnut hikoilla!!!
Termostaatin vaihdon jälkeen hienosti lämmöt +95-99 välillä koko paluumatkan!! (samat tiet)
Testasin vielä illalla uudelleen,kun moottori jäähtynyt +15c ja pakkastakin mukavat -12C niin n. 5km pikkutietä ja 10km motaria olivat lämmöt taasen +95C
HAVAINTOJA: Edellinen termostaatti laitettu Pemuhuollossa Riihimäellä ja siitä oli "hinkattu" kaikki valmistukseen liityvät sarjanumerot pois??? Mistä lienee hankittu??
Myydäänkö jonkun osatoimittajan kautta tehtaan hylkäämiä osia, joista "viilattu" numerot pois??!!
Nyt BMW.n alkuperäisnumerolla (11 53 7 549476) oleva termostaatti paikollaan.
Tämähän RAOLEM.in listalla se viimeisin versio.
02 Thermostat 1 08/2006 11537536655 ENDED (Tämä oli alkuperäisenä mun autossa)
02 Thermostat 1 04/2007 11537544788 ENDED
02 Thermostat 1 11537549476
Laitan juttua jos vika palaa hetimiten, mutta kelit lämpenee jo mukavasti!!
kesällä ei palentanut ja ilmastoinnit yms toimii hienosti!!! Mukava peli ajella muutenkin...
MUTTA... taasen pakkasta rapiat -23 täälä hämeessä ja autossa aivan normaali talvikeli eli lämpöä ei tule kabiiniin. Alkaa pikkuhiljaa v....aa tää ongelma ja topiceja luettuni en ole yksin!! Termarin vaihtoon en enään usko kun webasto auttaa auton lämpimäksi,mutta kun sammuu alkaa jäähtyminen hytissä. Konees ne perinteiset +75-85 ja jopa vähemmän.
Ei tähän vaivaan vissiin auta kuin auton vaihto???
Vielä teen yhden kokeen eli laitan koko keulan tukkoon, kun nyt vain munuaiset.
Tuo m-sport keula kun on kokolailla auki ja 2006 autossa ei kaihtimia!!Last edited by E39touring; 03-12-2012, 20:25.
Comment
-
-
Originally posted by E39touring View PostOnkohan osilla vuoden takuut??
Voiko nämä termostaatit olla näin paskaa laatua??"Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"
F11 525d -11
E60 M5 -05
E12 530i -75
E32 730i - 91
Chevy Silverado 3500 -93
R33 Skyline GTS-T -93
Comment
-
-
Vaihdatin termarin vähän varmuuden vuoksi kesällä, kun osa ei maksanut kuin reilun satasen. Työtä meni kyllä pari tuntia osaavalta kaverilta. Onneksi en ruvennut tekemään itse, olisi voinut mennä hermot. Termari on todella hankalassa paikassa.
Valitettavasti työmatka on lyhentynyt alle kymmeneen kilometriin, joten normaalissa arkiajossa en saa konetta koskaan ihan lämpimäksi, toimi termari tai ei. Tänään tein kuitenkin vähän testiä 8 asteen pakkasessa. Lähdin lämpimästä autotallista ja työmatkalla auto lämpesi 80 asteeseen. Jätin sitten auton kotipihalle pariksi minuutiksi tyhjäkäynnille, eikä lämmöt olleet muuttuneet sinä aikana mihinkään. Mitä jummittaako taas ? No, onneksi muutaman kilometrin lisälenkillä lämmöt lähtivät taas nousuun ja tasaantuivat 96 asteesen, huipun käydessä 98:ssa. Pitääpä jatkaa testiä, kun pakkaset taas kiristyy ja tulee jotain pidempää reissua. Yhdestä testistä on turha päätellä mitään.
Comment
-
-
.......Last edited by LasseE; 06-12-2012, 09:55.Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by VESiX View PostVaihdatin termarin vähän varmuuden vuoksi kesällä, kun osa ei maksanut kuin reilun satasen. Työtä meni kyllä pari tuntia osaavalta kaverilta. Onneksi en ruvennut tekemään itse, olisi voinut mennä hermot. Termari on todella hankalassa paikassa.
Valitettavasti työmatka on lyhentynyt alle kymmeneen kilometriin, joten normaalissa arkiajossa en saa konetta koskaan ihan lämpimäksi, toimi termari tai ei. Tänään tein kuitenkin vähän testiä 8 asteen pakkasessa. Lähdin lämpimästä autotallista ja työmatkalla auto lämpesi 80 asteeseen. Jätin sitten auton kotipihalle pariksi minuutiksi tyhjäkäynnille, eikä lämmöt olleet muuttuneet sinä aikana mihinkään. Mitä jummittaako taas ? No, onneksi muutaman kilometrin lisälenkillä lämmöt lähtivät taas nousuun ja tasaantuivat 96 asteesen, huipun käydessä 98:ssa. Pitääpä jatkaa testiä, kun pakkaset taas kiristyy ja tulee jotain pidempää reissua. Yhdestä testistä on turha päätellä mitään.
Tuntuis sun auton termari pelaavan ihan Ok!
Omassa lyhyessä työmatkassa n.6km kesäkelissä lämmöt n.72 lopussa.
Talvikelissä vaikka lähtee lohkosta + webasto autaa n.50c ei lämmöt kerkeä kuin n.60c
Jos lähden motarille voi lämmöt nousta nyt taasen max.80c
Viime talvena uudella termarilla pyöri juuri tuolla 96--99c
Kesällä olen nähnyt max.lämmön ajossa n.103c
Tuo lämpötilan pudotusautomatiikka (termarin lämmitys) näkyy kesäkelissä pelaavaan hienosti. Kun ajaa normaalisti lämmöt siellä 99c ja polkaisee kaasua putoaa lämmöt nopeasti tasolle 83-85c ja nosee sitten vakinopeudella nopeasti takaisin.
Mekäläisellä vasta 2kpl vaihdettuja termareita hyllyssä "museoituina" täytynee vissiin vaihtaa taasen uuteen?? Muuten mukava pulkka laskee.....=)
Comment
-
-
Tervehdys,
itsellä alla ensimmäinen BMW ja ensimmäinen diesel nyt noin kuukauden, malli on -07 e60 525dA (LCI, moottori VINin mukaan M57/T2) ja kovemmilla pakkasilla aloin miettimään että lämpeneekö matkustamo vähän hitaan puoleisesti. Netin ihmeellisessä maailmassa törmäsin hetimiten tähän ja muihin vastaaviin keskusteluihin ja epäilys tuosta termariongelmasta heräsi toden teolla -> piilovalikkoon ihmettelemään jäähdytysnesteen lämpötilaa...
Ke aamuna ulkona oli -22C lähtiessäni Riihimäeltä liikenteeseen, lohkolämmitin oli ollut päällä varmaan n. 1½h ja piilovalikko näytti -5 (liekö sama lämpö moottorissakin sitten vai lämpeneekö tuo neste samassa suhteessa lohkolla, ei mitään aavistusta tästä). 30C asteeseen noustiin suht nopeasti. Hyvinkäällä (n.10km, 90km/h) vasta päästiin 50C:een ja Nurmijärvellä saavutettiin viimein huiput, n. 75C (Hyvinkäältä eteenpäin mentiin motaria, n. 115km/h). Perillä Sörnäisissä suurin piirtein samat (68-73) lämmöt, ulkolämpötilakin varmaan muutaman asteen noussut.
Olin jo aiemmin soittanut tässäkin keskustelussa mainittuun Pemuhuoltoon (josta olin kuullut paljon kehuja) ja kuvaillut moottorin lämpenemistä. Tällöin oli epäilys melko suuri että ERG-termari on vaihtokunnossa. Vastoin kuin mitä palstoilta lueskelin sain kuitenkin yllätyksekseni täältä sellaisen tiedon että ko. moottorin normaali käyntilämpö on näillä keleillä juuri tuo 70C. Ja termarissa on vikaa lähinnä jos ei se siellä pysy kun on kerran sinne noussut. Nyt kun kuvasin havaintojani uudemman kerran ei epäillyt termarissa enää olevan vikaa ja jos hytti olisi kylmä niin kannattaisi kääntyä tutkimaan ilmanvaihtoon/ilmastointiin liittyviä asioita, ei moottorin lämpöjä. Sinänsä ei se nyt kylmä ole, lämpenee ehkä jokseenkin hitaasti ja puhaltaa sitten melko kovaa (ainakin jos alle -20) mikä johtunee siitä että kun ilma ei ole kovin kuumaan niin sitä pitää laittaa tulemaan enemmän. Ota tuosta selvää, että mikä se standardi pitäisi olla...
Elikkäs, onko tuo 525d moottori jotenkin erilainen että se muka kävisi 20C viileämpänä, täällä kuitenkin moni kellottelee (ja pitää normaalina) noita 90C+ lämpöjä? Kuulostaako tuo hitaahko moottorilämpötilan nousu / saavutettu lämpötila (max 75C kun ulkona -20C) teidän mielestä termariongelmalta vai onko se tosiaan vain niin että viisi vuotta vanhakin diesel käy talvella noin kylmänä (kuten Pemuhuollossa todettiin)?
Comment
-
-
Originally posted by Nautilus View PostTervehdys,
itsellä alla ensimmäinen BMW ja ensimmäinen diesel nyt noin kuukauden, malli on -07 e60 525dA (LCI, moottori VINin mukaan M57/T2) ja kovemmilla pakkasilla aloin miettimään että lämpeneekö matkustamo vähän hitaan puoleisesti. Netin ihmeellisessä maailmassa törmäsin hetimiten tähän ja muihin vastaaviin keskusteluihin ja epäilys tuosta termariongelmasta heräsi toden teolla -> piilovalikkoon ihmettelemään jäähdytysnesteen lämpötilaa...
Ke aamuna ulkona oli -22C lähtiessäni Riihimäeltä liikenteeseen, lohkolämmitin oli ollut päällä varmaan n. 1½h ja piilovalikko näytti -5 (liekö sama lämpö moottorissakin sitten vai lämpeneekö tuo neste samassa suhteessa lohkolla, ei mitään aavistusta tästä). 30C asteeseen noustiin suht nopeasti. Hyvinkäällä (n.10km, 90km/h) vasta päästiin 50C:een ja Nurmijärvellä saavutettiin viimein huiput, n. 75C (Hyvinkäältä eteenpäin mentiin motaria, n. 115km/h). Perillä Sörnäisissä suurin piirtein samat (68-73) lämmöt, ulkolämpötilakin varmaan muutaman asteen noussut.
Olin jo aiemmin soittanut tässäkin keskustelussa mainittuun Pemuhuoltoon (josta olin kuullut paljon kehuja) ja kuvaillut moottorin lämpenemistä. Tällöin oli epäilys melko suuri että ERG-termari on vaihtokunnossa. Vastoin kuin mitä palstoilta lueskelin sain kuitenkin yllätyksekseni täältä sellaisen tiedon että ko. moottorin normaali käyntilämpö on näillä keleillä juuri tuo 70C. Ja termarissa on vikaa lähinnä jos ei se siellä pysy kun on kerran sinne noussut. Nyt kun kuvasin havaintojani uudemman kerran ei epäillyt termarissa enää olevan vikaa ja jos hytti olisi kylmä niin kannattaisi kääntyä tutkimaan ilmanvaihtoon/ilmastointiin liittyviä asioita, ei moottorin lämpöjä. Sinänsä ei se nyt kylmä ole, lämpenee ehkä jokseenkin hitaasti ja puhaltaa sitten melko kovaa (ainakin jos alle -20) mikä johtunee siitä että kun ilma ei ole kovin kuumaan niin sitä pitää laittaa tulemaan enemmän. Ota tuosta selvää, että mikä se standardi pitäisi olla...
Elikkäs, onko tuo 525d moottori jotenkin erilainen että se muka kävisi 20C viileämpänä, täällä kuitenkin moni kellottelee (ja pitää normaalina) noita 90C+ lämpöjä? Kuulostaako tuo hitaahko moottorilämpötilan nousu / saavutettu lämpötila (max 75C kun ulkona -20C) teidän mielestä termariongelmalta vai onko se tosiaan vain niin että viisi vuotta vanhakin diesel käy talvella noin kylmänä (kuten Pemuhuollossa todettiin)?
Minun ja muiden termarimittauksia voi kurkistella myös täältä.
Muunmuassa minun kokemuksia samasta M57 koneesta.
Sanoisin ei ole kunnossa termarit täysin...
en tiedä löytyykö kaihtimia syylärin edestä?
Kuitenkin mielestäni pitäisi päästä lähelle termarin aukeamis lämpötilaa 88-astetta.
Tietysti jos ei kaihtimia ja sisälle lämppärillä tupataan kovasti lämpöä pakkasella niin voi tilanne olla toinen...
Itse vaihdoin päätermarin kun en saanut lauhemmallakaan kelillä 80 astetta rikki.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by Nettipepe View PostTietysti jos ei kaihtimia ja sisälle lämppärillä tupataan kovasti lämpöä pakkasella niin voi tilanne olla toinen...
Itse vaihdoin päätermarin kun en saanut lauhemmallakaan kelillä 80 astetta rikki.
Kaihtimet löytyy sillä kun ymmärrän mitä niillä tarkoitetaan (munuaisten takana mustat kaihtimen tyyliset säleiköt, kiinni kylmällä). Ilmastointia olen pitänyt automaatilla ja melko kovaahan se hönkii, aloittaa jostain 60C moottorilämmöistä eteenpäin puhaltamaan melko kovaakin ja sitten hidastuu. Mutta tämä Pemuhuollon kommentti että 70C on normaali käyntilämpö näillä -20C keleillä kyllä vähän yllätti peilattuna näihin palstalla ilmoitettuihin lämpöihin, kovillakin pakkasilla. Sinänsä ei minulla toki ole syytä epäillä ammatikseen ko. autoja huoltavan henkilön kommentteja, olisi saanut helposti uuden asiakkaan kun olisi vain sanonut että vaihtokunnossa on...
Kulutus on mielestäni pysynyt ihan ok tasolla. Toki matka-ajoa tulee paljon mutta myös Helsingin ruuhkissa seisomista, 6,1-6,5 välissä toistaiseksi keskikulutus per tankkaus. Jos tämä jostain kertoo...
Comment
-
-
Originally posted by Nautilus View PostKiitos kommenteista!
Kaihtimet löytyy sillä kun ymmärrän mitä niillä tarkoitetaan (munuaisten takana mustat kaihtimen tyyliset säleiköt, kiinni kylmällä). Ilmastointia olen pitänyt automaatilla ja melko kovaahan se hönkii, aloittaa jostain 60C moottorilämmöistä eteenpäin puhaltamaan melko kovaakin ja sitten hidastuu. Mutta tämä Pemuhuollon kommentti että 70C on normaali käyntilämpö näillä -20C keleillä kyllä vähän yllätti peilattuna näihin palstalla ilmoitettuihin lämpöihin, kovillakin pakkasilla. Sinänsä ei minulla toki ole syytä epäillä ammatikseen ko. autoja huoltavan henkilön kommentteja, olisi saanut helposti uuden asiakkaan kun olisi vain sanonut että vaihtokunnossa on...
Kulutus on mielestäni pysynyt ihan ok tasolla. Toki matka-ajoa tulee paljon mutta myös Helsingin ruuhkissa seisomista, 6,1-6,5 välissä toistaiseksi keskikulutus per tankkaus. Jos tämä jostain kertoo...
Kaihtimilla tarkoitin kuurikin niitä ilmanottoaukkojen edessä olevia säleikköjä.
Ehkä ei äärimmäiisillä pakkasilla lämmöt ole kovin korkealla, mutta jos lauhemmallakaan kelillä ei lämmöt ole siellä 88 asteen lähellä niin sitten vaihtaisin termareita.
Pysyy ainakin DPF auki kun tekee regeneroinnin tarvittaessa (min. 75-astetta)
Ainakin itsellä oli pääasiallinen huoli tuo DPF:n auki pysyminen.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
Comment