Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Eilen oli pääkaupunkiseudullakin aamulla pakkasta -20C. Vaimo oli pitänyt webastoa päällä tavallista pidempään, arviolta 20 minuuttia. Hänen sanojensa mukaan lämpöä riitti hyvin koko työmatkan (n. 15km). Normaalisti, selvästi lauhemmalla ilmalla, mutta myös lyhyellä webaston käytöllä (3-10min) sisäilma on viilentynyt alle 10km ajon jälkeen niin että kasvoihin tuleva ilma on tuntunut kylmältä ja ikkunat ei pysy puhtaina. Kommenttia tähän, onko kyseessä käyttäjävirhe vai...?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Eilen oli pääkaupunkiseudullakin aamulla pakkasta -20C. Vaimo oli pitänyt webastoa päällä tavallista pidempään, arviolta 20 minuuttia. Hänen sanojensa mukaan lämpöä riitti hyvin koko työmatkan (n. 15km). Normaalisti, selvästi lauhemmalla ilmalla, mutta myös lyhyellä webaston käytöllä (3-10min) sisäilma on viilentynyt alle 10km ajon jälkeen niin että kasvoihin tuleva ilma on tuntunut kylmältä ja ikkunat ei pysy puhtaina. Kommenttia tähän, onko kyseessä käyttäjävirhe vai...?
      Mukavuus webastohan toimii juuri noin. Ei lämmitä moottoria vaan vain lämmityslaitteessa kiertävää vettä. Kun webasto sammuu avutuu "changeover" ventiilii ja silloin lämpö tulee moottorilta.

      Minullakin viallisella termostaatilla lämpesi ohjaamo hyvin aina kun webasto oli päällä, mutta se sammuu kun moottorin lämmöt n.70c. Sitten voi jo tulla viileää puhallusta tuolla pakkaskelillä-20.

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        Originally posted by E39touring View Post
        Mukavuus webastohan toimii juuri noin. Ei lämmitä moottoria vaan vain lämmityslaitteessa kiertävää vettä. Kun webasto sammuu avutuu "changeover" ventiilii ja silloin lämpö tulee moottorilta.

        Minullakin viallisella termostaatilla lämpesi ohjaamo hyvin aina kun webasto oli päällä, mutta se sammuu kun moottorin lämmöt n.70c. Sitten voi jo tulla viileää puhallusta tuolla pakkaskelillä-20.
        Meillähän tämä vesiventtiili on poistettu, eli moottori lämpiää hyvin ennen ajoa. Onko tosiaan noin, että webasto on päällä bensakoneessa myös ajon aikana? Ainakin tehdaswebaston merkkivalo sammuu samantien kun laittaa moottorin käyntiin.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • VESiX
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 407
          • Kehä 1

          Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            Originally posted by VESiX View Post
            Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.
            Ei sitä dieselissäkään saa "päälle", se käy itsekseen tarpeen mukaan,
            ja eihöhän bensassa ohjaus ole samanlainen kuin dieselissäkin?
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • E39touring
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 203
              • Janakkala

              Originally posted by VESiX View Post
              Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.

              Ei lähde päälle auton käydessa, mutta jos olet vaikka kaukosäätimellä webaston käynnistänyt ennen auton käynnistysta on webasto mukana. Sammuu kun koneen lämmöt noin +70.
              Olen tätä käyttänyt hyödyksi lyhyillä matkoilla ja varsinkin mukavaa silloin kun moottorin termostatti kettuilee!!

              Webaston käyntiäänen kyllä kuulee hyvin auton käydessäkin ja auton alle tulee webaston pakoputkesta sulamisjälki lumeen, jos auto paikoillaan.

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Eilen oli pääkaupunkiseudullakin aamulla pakkasta -20C. Vaimo oli pitänyt webastoa päällä tavallista pidempään, arviolta 20 minuuttia. Hänen sanojensa mukaan lämpöä riitti hyvin koko työmatkan (n. 15km). Normaalisti, selvästi lauhemmalla ilmalla, mutta myös lyhyellä webaston käytöllä (3-10min) sisäilma on viilentynyt alle 10km ajon jälkeen niin että kasvoihin tuleva ilma on tuntunut kylmältä ja ikkunat ei pysy puhtaina. Kommenttia tähän, onko kyseessä käyttäjävirhe vai...?
                Tuli itsellä testailtua maanantaina vaimon autoa. Pakkasta -8, webasto päällä 20 minuuttia ja auto lämpesi hyvin, auto oli seisonut parkissa useamman päivän ulkona. Vajaa 10 kilometriä kun ajoi niin alkoi puhaltaa viileää ilmaa sisään. Auto parkiin 5 minuutiksi ja sen jälkeen tuli taas lämmintä heti. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa...mystinen vika.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • VESiX
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 407
                  • Kehä 1

                  Originally posted by VESiX View Post
                  Ei minukaan mielestä/kokemusten mukaan tehdas webastoa saa bensakoneisessa päälle koneen käydessä. Starttauksen yhteydessä webasto sammuu ja sen jälkeen esim. iDrivessa weban suorakäyttö on mahdotonta. Sammumisen voi todentaa paitsi merkkivalosta, myös kuuntelemalla auton ulkopuolella.
                  Jaha, testasin ja olin väärässä. Webasto jatkaakin käynnistyksen jälkeen, vaikka merkkivalo sammuu ja joku puhallinääni vaimenee selvästi käynnistyksen yhteydessä. Uutta oppii vaikka tässä on jo monta vuotta kokemusta tuosta autosta :-)

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by VESiX View Post
                    Jaha, testasin ja olin väärässä. Webasto jatkaakin käynnistyksen jälkeen, vaikka merkkivalo sammuu ja joku puhallinääni vaimenee selvästi käynnistyksen yhteydessä. Uutta oppii vaikka tässä on jo monta vuotta kokemusta tuosta autosta :-)
                    Sisätilanpuhaltimen ohjaus menee "normaaliin tilaan" kun pistät auton käyntiin,
                    eli kun moottori on vielä kylmä, ei turhaan puhalleta sisään kylmää ilmaa...

                    Esim. Volvoissa tuo polttoainelämmittimen toiminta on paljon fiksumpaa,
                    sisäpuhallus käynnistyy vasta kun jäähdytysnesteen lämmöt on +20 astetta...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Originally posted by VESiX View Post
                      Jaha, testasin ja olin väärässä. Webasto jatkaakin käynnistyksen jälkeen, vaikka merkkivalo sammuu ja joku puhallinääni vaimenee selvästi käynnistyksen yhteydessä. Uutta oppii vaikka tässä on jo monta vuotta kokemusta tuosta autosta :-)
                      Uutta minullekin. Webaston valon toimintalogiikasta voisin lähettää tehtaalle terveiset. Menee vähän samaan sarjaan kuin puuttuva jäähdytysnesteen lämpömittari

                      Tämä tieto voisi selittää tätä meidän vikakuviota. Eli kovemmilla pakkasilla moottori ei ehdi lämmetä jolloin autolla joutuu ajamaan webasto päällä pidempään ja kabiiniin tulee lämmintä ilmaa webastosta yli 10 kilometriä. Heikoimmilla pakkasilla moottori lämpiää nopeammin, jolloin webastokin menee aikasemmin pois päältä ja kylmä kyyti alkaa aikaisemmin.

                      Kysymys: Missä voisi olla vika, kun auto tiputtaa tehdaswebaston pois päältä moottorin lämmettyä riittävästi, niin se ei osaa lämmittää moottorin lämmöllä kabiinia kuin vasta uusintastartin jälkeen? Vasemman lokarin vesiventtiiili on poistettu ja vastus laitettu.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • E39touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 203
                        • Janakkala

                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Uutta minullekin. Webaston valon toimintalogiikasta voisin lähettää tehtaalle terveiset. Menee vähän samaan sarjaan kuin puuttuva jäähdytysnesteen lämpömittari

                        Tämä tieto voisi selittää tätä meidän vikakuviota. Eli kovemmilla pakkasilla moottori ei ehdi lämmetä jolloin autolla joutuu ajamaan webasto päällä pidempään ja kabiiniin tulee lämmintä ilmaa webastosta yli 10 kilometriä. Heikoimmilla pakkasilla moottori lämpiää nopeammin, jolloin webastokin menee aikasemmin pois päältä ja kylmä kyyti alkaa aikaisemmin.

                        Kysymys: Missä voisi olla vika, kun auto tiputtaa tehdaswebaston pois päältä moottorin lämmettyä riittävästi, niin se ei osaa lämmittää moottorin lämmöllä kabiinia kuin vasta uusintastartin jälkeen? Vasemman lokarin vesiventtiiili on poistettu ja vastus laitettu.

                        Vilkaise niitä moottorin lämpöjä!! Webasto lähtee pois päältä, kun moottori n.70c, mutta jos autossa EI toimiva termari niin lämmöt ei vain riitä. Kun moottori sen normilämmössä +97, niin tarkenee!!

                        Nyt ei tätä ongelmaa kun itsellä toimiva termari!! Moottorin lämmönnousu jatkuu tasaisesti tuonne termostaatin avautumislämpötilaan.
                        Last edited by E39touring; 21-03-2013, 21:48.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Originally posted by E39touring View Post
                          Vilkaise niitä moottorin lämpöjä!! Webasto lähtee pois päältä, kun moottori n.70c, mutta jos autossa EI toimiva termari niin lämmöt ei vain riitä. Kun moottori sen normilämmössä +97, niin tarkenee!!

                          Nyt ei tätä ongelmaa kun itsellä toimiva termari!! Moottorin lämmönnousu jatkuu tasaisesti tuonne termostaatin avautumislämpötilaan.
                          Mitenkäs selität sen että kun webastoa ei käytä, auto lämpenee oikein hienosti. Jos vika olisi termarissa niin luulisi auton olevan aina kylmä:think
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Laitetaas taas uusimmat vinkeet. Pakkasta -5, weballa 10 min. esilämmitystä, ikkunat sulaksi. Autoon oli unohtunut manuaalilämmitys päälle joka sitten ajossa napattiin automaatille parin kilsaa startista. Lämpöä riitti perille asti kun normaalisti puskee kylmää. Alkaako kallistua automaatti-ilmastoinnin sekoiluksi?
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • E39touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 203
                              • Janakkala

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Mitenkäs selität sen että kun webastoa ei käytä, auto lämpenee oikein hienosti. Jos vika olisi termarissa niin luulisi auton olevan aina kylmä:think
                              Oire on selvästi erilainen kuin oli omassani. Jos lähdin ns.webasto päällä reissuun, niin usein miten lämpö riitti!! (keula oli peitettynä!!) Ilman webastoa kylmyyttä riitti ensinmäiseen pysähdykseen tai pitkällä matkalla ??? asti.

                              Jostain syystä en vain luota näihin termostaatteihin!! Nyt kun eri valmistajan termari käytössä, niin ei ole ollut ongelmia lämpöjen riittävyyden kanssa!! Jos vaiva poissa ensitalvena 2013-14, niin alkaa vaiva olemaan "merkkiriippuvainen"!! Behr=kylmä / Wahler=lämmin. Jää nähtäväksi..........!!?

                              Jos ei auto (malli) vaihdu!!

                              (335i coupe kiinnostaa..........!!) Turbo lämmittää.......!!!
                              Last edited by E39touring; 31-03-2013, 20:08.

                              Comment

                              • 280Paavo
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 136
                                • joensuu

                                Nostellaans tätä ''vanhaa'' topikkia. Yritin leimata tänään autoa ja pomppas koska obd testissä oli tallessa koodi ''termostaatin ohjauspiiri korkea'' auto on kyllä todella lämmin ja ainakin kiekkomittarin asteikko nousee samaan kuin kesälläkin. mites näiden kanssa on käynyt onko ollut termari jumppaa vai pelkkä nollaus ja takaisin leimalle.. ja autohan oli -04 530iA
                                Euro-spec supra tt
                                e60 530i
                                audi 100 2.6Q
                                honda cbr 954

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎