Webasto vai lohkolämmitin E61?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jaki
    replied
    Originally posted by Mlatvala View Post
    kohta pidetään sellai turpaanvetokilpailu, voittajan lämmitysmuoto on paras

    Loput linkuttaa verissä naamoin kotia nyyhkyttään..
    Hvä idea

    Teemäni +- lista pitää kuitenkin paikkansa. Se unohtui, että webasto (tai eberi) lisää polttoaineenkulutusta, mutta se nyt on suhteellista, koska lämmin konehan vastaavasti kuluttaa vähemmän. Että taitaa mennä melkein plus miinus se kulutus. Mutta akkua se kyllä syö.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Taitaa tulla tästä samanlainen kuin nastarengas/kitkarengas keskustelusta

    Itse en myöskään ymmärrä, mikä vihanpito se on säteilylämppäreitä vastaan.

    Omasta kokemuksesta ainakin e90:sessä ja e46essa toimii... en tiedä onko e60:essä
    sitten sijoitus huonompi...

    Oman tutkimuksen mukaan säteilijä -30 asteen pakkasella 2 tuntia päällä ja koneen lämmöt
    ennen käynnistystä salavalikosta katsottuna muutama plus aste ja kun auto käyntiin niin muutamassa sekunnissa mittariin 10 tai 20 astetta. kai tuo nyt parempi on kuin ei mitään.

    Myönnetään varmaankin vähän tehottomampi kuin letkulämmitin tai weba mutta ei
    tuota myöskään outoja oireita autoon.

    Valitsee kukin sitten omaan käyttöönsä tai rahapussiin sopivan vaihtoehdon.

    Leave a comment:


  • Mlatvala
    replied
    kohta pidetään sellai turpaanvetokilpailu, voittajan lämmitysmuoto on paras

    Loput linkuttaa verissä naamoin kotia nyyhkyttään..

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by LasseE View Post
    moottorin kyljen lämmittäminen kämmenen kokosella läpyskällä, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Lämpö ei pääse leviämään säteilijällä lainkaan verrattuna letkulämppäriin..
    Lämmitin ei ole kyljessä vaan öljypohjassa. Lämpö nousee, kuten tunnettua, aina ylöspäin. Vaikka olisi mitkä öljyt, niiden lämmittäminen kannattaa aina. Tokihan se siirtää lämmön suht pienellä pinta-alalla lohkoon ja öljypohjaa.
    Mutta, jokainen saa ihan vapaasti lisätä vedenkiertojärjestelmään osia, joita ei sinne ole tehtaalla suunniteltu. Itse en laita, piste.

    Leave a comment:


  • LasseE
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Mielestäni ana välillä hyvä kerrata hyvät vrs huonot puolet eri vaihtoehdoissa:

    lohkolämppäri (säteilijä)
    + lämmittää öljyjä = kaikkein tärkein auton kannalta
    + helppo asentaa ja varmasti ei sotke mitään auton omia järjestelmiä
    - koska ei lämittä vettä, sisätilat lämpenevät hieman hitaammin

    letkulämppäri:
    + lämmittää paremmin ja nopemmin, ei kuitenkaan öljyjä
    - voi sotkea vedenkiertoa ja antureita
    - riski vesivuodoille ja ilmakuplille

    Webasto:
    + tehokas
    + ei vaadi töpseliä
    - kallis ellei väsää jotakin yleismallista kiinni
    - syö akun! tähän sanoisin, että, jos ei aja lähes koko ajan pitkää siivua, kannattaa unohtaa koko Weba

    Se, mikä monilta unohtuu on se, että E6X:ssä on sähköinen sisäilman (vai oliko veden?) lämmitin vakiona. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovemmallakaan pakkasilla nopean lämpiämisen kanssa, vaikka on vain ollut tuo, monesti haukuttu, säteilylämmitin kera sisätilapuhaltimen. Itse arvostan öljyjen lämmitystä enemmän kuin veden.
    Väittäisin että mikäli koneessa on oikeat öljyt eli 0w-x niin ne eivät ole moksiskaan suomen pakkasista. Lisäksi, lämmittäähän se letkulämmitinkin öljyjä kun koko kone lämpiää veden mukana. Kuitenkin letkulämppäriä käytettäessä lumet lähtee konepelliltä niin luulisi sen nyt enemmän vaikuttavan koneeseen ja käyntiinlähtöön kuin moottorin kyljen lämmittäminen kämmenen kokosella läpyskällä, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Lämpö ei pääse leviämään säteilijällä lainkaan verrattuna letkulämppäriin..

    Leave a comment:


  • Hjördis
    replied
    Tässä on se halko (T60 jos muistan oikein).

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by zanta View Post

    Onko tuo nyt sellainen halko?
    Ei ole. Tuo lienee T91:n (tai T90) ja se halko on ainakin tuplasti isompi...

    Leave a comment:


  • zanta
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Kauko säätimenä todellakin VOI käyttää sitä BMW:n omia HALKOA jos taskuissa fyysinen koko riittää
    Originally posted by Hjördis View Post
    Onhan se hieman kookas housutaskussa kuljettavaksi. Lisähinta pienemmästä koosta, pidemmästä kantamasta ja T100 muista toimminoista on vaan niin järkyttävä. Vaihtoehtoja ei kuitenkan ole jos ei omia kytkentöjä alkaa tekemään.

    Onko tuo nyt sellainen halko? Tommonen tuli tehtaalla asennetun webaston kaukosäätimenä. Samaa kokoluokkaa avaimen kanssa.

    Originally posted by jaki View Post
    Mielestäni ana välillä hyvä kerrata hyvät vrs huonot puolet eri vaihtoehdoissa:

    lohkolämppäri (säteilijä)
    + lämmittää öljyjä = kaikkein tärkein auton kannalta
    + helppo asentaa ja varmasti ei sotke mitään auton omia järjestelmiä
    - koska ei lämittä vettä, sisätilat lämpenevät hieman hitaammin

    letkulämppäri:
    + lämmittää paremmin ja nopemmin, ei kuitenkaan öljyjä
    - voi sotkea vedenkiertoa ja antureita
    - riski vesivuodoille ja ilmakuplille

    Webasto:
    + tehokas
    + ei vaadi töpseliä
    - kallis ellei väsää jotakin yleismallista kiinni
    - syö akun! tähän sanoisin, että, jos ei aja lähes koko ajan pitkää siivua, kannattaa unohtaa koko Weba

    Se, mikä monilta unohtuu on se, että E6X:ssä on sähköinen sisäilman (vai oliko veden?) lämmitin vakiona. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovemmallakaan pakkasilla nopean lämpiämisen kanssa, vaikka on vain ollut tuo, monesti haukuttu, säteilylämmitin kera sisätilapuhaltimen. Itse arvostan öljyjen lämmitystä enemmän kuin veden. Ok, jos on Italiantuonti, jossa ei ole penkinlämmittimiä (jotka nekin ovat aivan älyttömän tehokkaat), voi alkumatka toki aika viluinen olla

    Samalla myös, kun asentaa lämmittimen, kannattaa aina asentaa myös se Defan ylläpitolaturi, ellei aja koko ajan pitkää pätkää. Muuten talvella saa varautua koko ajan erilaisiin sähköherjoihin. Tai sitten tullaan tänne palstalle itkemään, "tuli taas herjoja, ei muuta kuin uutta akkua peliin ja taas mennään ", vaikka sama uusiutuu taas kohta uudestaan.
    Lisäksi viime aikoina on tullut lueskeltua muutamaa E60:tä ja kaikissa on on ollut myös IBS rikki. Sehän aiheuttaa myös em häröjä.
    Mulle on tulossa sigun E61:een Weban lisäksi Defan säteilylämppäri+laturi, luulisin että tällä yhdistelmällä ei omaan käyttötarpeeseen ole voittajaa

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Mielestäni ana välillä hyvä kerrata hyvät vrs huonot puolet eri vaihtoehdoissa:

    lohkolämppäri (säteilijä)
    + lämmittää öljyjä = kaikkein tärkein auton kannalta
    + helppo asentaa ja varmasti ei sotke mitään auton omia järjestelmiä
    - koska ei lämittä vettä, sisätilat lämpenevät hieman hitaammin

    letkulämppäri:
    + lämmittää paremmin ja nopemmin, ei kuitenkaan öljyjä
    - voi sotkea vedenkiertoa ja antureita
    - riski vesivuodoille ja ilmakuplille

    Webasto:
    + tehokas
    + ei vaadi töpseliä
    - kallis ellei väsää jotakin yleismallista kiinni
    - syö akun! tähän sanoisin, että, jos ei aja lähes koko ajan pitkää siivua, kannattaa unohtaa koko Weba

    Se, mikä monilta unohtuu on se, että E6X:ssä on sähköinen sisäilman (vai oliko veden?) lämmitin vakiona. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kovemmallakaan pakkasilla nopean lämpiämisen kanssa, vaikka on vain ollut tuo, monesti haukuttu, säteilylämmitin kera sisätilapuhaltimen. Itse arvostan öljyjen lämmitystä enemmän kuin veden. Ok, jos on Italiantuonti, jossa ei ole penkinlämmittimiä (jotka nekin ovat aivan älyttömän tehokkaat), voi alkumatka toki aika viluinen olla

    Samalla myös, kun asentaa lämmittimen, kannattaa aina asentaa myös se Defan ylläpitolaturi, ellei aja koko ajan pitkää pätkää. Muuten talvella saa varautua koko ajan erilaisiin sähköherjoihin. Tai sitten tullaan tänne palstalle itkemään, "tuli taas herjoja, ei muuta kuin uutta akkua peliin ja taas mennään ", vaikka sama uusiutuu taas kohta uudestaan.
    Lisäksi viime aikoina on tullut lueskeltua muutamaa E60:tä ja kaikissa on on ollut myös IBS rikki. Sehän aiheuttaa myös em häröjä.

    Leave a comment:


  • casino
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Mistä tuo defan letkulämmittimen malli on ? Ihmettelen lähinnä että miksei defan kirja ehdota tuota lämmittimeks, mielelläni olisin moisen laittanu mitä säteilijän, mutta defan kirja ei tarjoa kuin säteilijää...


    Pitää kattoa miten lämpenee kun tulee pakkasia, en oo vielä käyttäny tuota lämmitintä niin ei tietoa tehosta, pitää laittaa tuo letkulämppäri sitten kaveriks jos säteilijä ei riitä 30 asteen pakkasilla..
    Niitä aikaisemmin defa markkinoi mm. e53 x5 3.0d malliin ja sellainen ollaan hommissa myös asennettukin kyseiseen autoon. Tutulle tuli kanssa hommattua e60 530d:hen vastaavat osat säteilijän rinnalle.

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Originally posted by casino View Post
    Säteilijä on ihan ok, mutta hidas (tai ainakin se oli e39 530d:ssä hidas) Sinulle voisi asentaa tuon rinnalle vielä letkulämppärin.

    Toimi seuraavasti: Menet paikalliseen varaosaliikkeeseen ja ostat seuraavat osat: Defalta
    - 1 kpl y-haaroituskappale: DA 460853
    - 1 kpl 0,5 m defa jatkojohto ( panssarikaapeli) DA 460802
    - 1 kpl Defa DA 411702 letkulämmitin elementti

    Calix :ilta
    -asennussarja RE 64 (2 kpl muotovesiletkuja, väliholkki+klemmari x2) ( en muista nyt defan asennussarjan numero, mutta noi calixin letkut ovat mielestäni paremmin muotoillut ja siksi se, taitaa olla halvempikin)

    Näillä saat rakennettua autoosi myös lämmitysjärjestelmän joka lämmittää moottoriöljyt + nesteet!

    Asennus on helppo homma.

    Mistä tuo defan letkulämmittimen malli on ? Ihmettelen lähinnä että miksei defan kirja ehdota tuota lämmittimeks, mielelläni olisin moisen laittanu mitä säteilijän, mutta defan kirja ei tarjoa kuin säteilijää...


    Pitää kattoa miten lämpenee kun tulee pakkasia, en oo vielä käyttäny tuota lämmitintä niin ei tietoa tehosta, pitää laittaa tuo letkulämppäri sitten kaveriks jos säteilijä ei riitä 30 asteen pakkasilla..

    Leave a comment:


  • Hjördis
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Originally posted by Hjördis View Post
    E60/E61 autolle tarkoitettu retrofit sarja sisältää kaiken tarvittavan (pois lukien kaukosäädin), mitään muita osia tai letkuja ei tarvita.
    KYLLÄ tarvitaan esim. jos kone M47N tai N47 niin on tilattava letkuja
    6 syl. selviää niillä retrofit sarjan letkuilla.
    Olet aivan oikeassa, viittaus kutosdiseleihin jäi lauseesta uupumaan.

    Originally posted by e46touring View Post
    Kauko säätimenä todellakin VOI käyttää sitä BMW:n omia HALKOA jos taskuissa fyysinen koko riittää muuten Webaston omia T 91/ T100 HTM kauko säätimiä käytettäessä vaatii väylä sovittimen
    Onhan se hieman kookas housutaskussa kuljettavaksi. Lisähinta pienemmästä koosta, pidemmästä kantamasta ja T100 muista toimminoista on vaan niin järkyttävä. Vaihtoehtoja ei kuitenkan ole jos ei omia kytkentöjä alkaa tekemään.

    Leave a comment:


  • casino
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Itelle laitoin defa säteilylämmittimen + sisäpistoke + defan akkulaturi. hintaa tuli lämmittimelle ja sisäpistokkeelle + defan 1400w sisäpuhallin 330e, ja akkulaturi oli 120e. Ite olin siinä luulossa ettei näihin (e61 530d) edes saa letkulämppäriä, eivätkä ne kyllä sitä kaupanneetkaan kun menin paikallisesta ostamaan "autolle lämpöä".
    Kohtapa sen näkee miten tuommonen säteilijä pelittää, ensimmäisen talven jälkeen on viisaampi... Tuo säteilijä ei oo ku 300w, ja nuo jäähdytysnestettä lämmittävät on luokkaa 500-700w, eli 2 kertaa kauemmin saa säteilijää pitää seinässä...
    Akkulaturiks suunnittelin aluks c-tekin laturia kiinteänä, mutta laturin valmistaja ei sitä suosittele, eikä lupaa pakkasenkestoksi kuin -20, ja jos olisi toteuttanut "sisätilapistokkeella" konehuoneessa tuon kytkennän olisi hintakin ollut sama kuin tuossa defassa. Tuo defa on kuitenkin suunniteltu tuohon touhuun, kestää -40, ei tarvitse ylimääräisiä piuhoja koska siinä on yksi tulo ja yksi lähtö, ja osaa kytätä ulkolämpötilaa ja nostaa latausjännitettä sen mukaan mitä enempi pakkasta. ( sama toiminto tietääkseni c-tek polar mallissa mutta se maksaa jo enemmän mitä tuo defan laturi ).
    Webasto olis ihan kätevä, mutta omaan budjettiin liian kallis, ja itelle tulee niin paljo pätkäajoa että akkua joutuis kuitenki lataan eli joutuis olla piuhan nokassa, niin samalla sitä sitte siinä lämmittääki.

    Säteilijä on ihan ok, mutta hidas (tai ainakin se oli e39 530d:ssä hidas) Sinulle voisi asentaa tuon rinnalle vielä letkulämppärin.

    Toimi seuraavasti: Menet paikalliseen varaosaliikkeeseen ja ostat seuraavat osat: Defalta
    - 1 kpl y-haaroituskappale: DA 460853
    - 1 kpl 0,5 m defa jatkojohto ( panssarikaapeli) DA 460802
    - 1 kpl Defa DA 411702 letkulämmitin elementti

    Calix :ilta
    -asennussarja RE 64 (2 kpl muotovesiletkuja, väliholkki+klemmari x2) ( en muista nyt defan asennussarjan numero, mutta noi calixin letkut ovat mielestäni paremmin muotoillut ja siksi se, taitaa olla halvempikin)

    Näillä saat rakennettua autoosi myös lämmitysjärjestelmän joka lämmittää moottoriöljyt + nesteet!

    Asennus on helppo homma.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by bemarikari5 View Post
    bemarikari5:llä ibs vika tn. johtuu sisätilapuhaltimen liian suuresta asennosta, mut onko se silloin jälkiasennuspaskan vika, vai asennuksen ? OE laite ei ois varmaan enää suostunut lämmittämään väyläkomennon ansiosta (30g signaali), jolloinka orkkislaite ois ollu saatananorkkisasennuspaska.

    Tuleeko noita herjoja, jos kulutus on väylän kautta?
    Olen antanut itseni ymmärtää, että omassa tapauksessani johtuu siitä, että kulutus on väylän ulkopuolista ibs:n luulemaa kulutusta/ akun purkautumista.

    Entisessä e39:ssä ei ongelmia ollut, kyseessä oli orkkisasennus.

    En sitten tiedä onko auto paska, asennus hutiloitu vai onko omissa kalsareissa kertynyt takasaumaan sitä liikaa?

    Mielestäni olisi kohtuullista, että voisi noin 2k€ lämmitintä myös käyttää siten, että auto olisi myös lämmin.
    meinas jäädä lukematta ku ei ollu lainauksen sisällä, mutta :

    ibs voi tulkita ulkopuolisten laitteiden kulutuksen tietystikin liian suureksi jos siellä on kovalla teholla oleva sisätilanpuhalli kokoajan päällä. Ihan hyvä vaan että se sen tajuaa, sitä vartenhan se myös(kin) siellä on.
    Ratkaisuna on joko suurentaa etuvastusta puhaltimelle tai jättää puhallintoiminto käyttämättä tai ohjata edes termostaatin kautta (puhaltaa vasta kun vedenlämpö esim >50C)

    e39 sähköjärjestelmää en sotkisi kyl enää näiden autojen kanssa samaan.

    Autoa hankala osoittaa sormella, oma asentama weba kyllä on toiminut just niinkuin pitää

    Tuo 2ke sijoitus on kyl melko iso, ja siinä mielessä kannattas varmaankin avata juttelusuunta asennusliikkeen kanssa. Ei oo halpaa tuo dieselillä polttoainekuluissa säästäminen jos tollasia ominaisuuksia saa.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by fabsu View Post
    voisko joku laittaa mulle tuommosen retrofitti systeemin kiinni? Tottakai korvausta vastaan ?
    voi !

    Leave a comment:

Working...
X