Kohta päästään asiaan eli moottorin tehon muuttamiseen!
Yksi hyvä kysymys jo tuli, ei vielä kukaan vastannut.
Mutta pari asiaa on hoidettava ensin.
Ensimmäiseksi tarvitaan loitsu suojaksi pahoilta hengilta (trollit).
En halua loukata ketään, tämä loitsu ei osoita erityisesti kehenkään:
Jos täällä joku paha henki haluaisi vetää Marinaa tukasta ja sanoisi,
ettei halua leikkiä Marinan kanssa ja sanoisi muillekin, että alkää puhuko
Marinalle, niin toivotan hänet toiselle (ehkä pikkutyttöjen?) foorumille.
Foorumilla tällä Marina haluaa keskustella moottorin tehoista niin kuin miehet.
Toinen asia:
Kaikki hyväksyivät arvion kuluista ja on yksimielisyys?
Yhtään syytä ei ollut nostaa tehoa?
Turvallisuus, luotettavuus, rahan säästö tehon laskulla.
Kaikki haluavat laskea nyt tehoa tai antavat muiden laskea?
Kun usein on joku, joka haluaa enemmän ymmärtää, siksi laitan tähän
laskelman rahasta ja selityksen, jotka sain ystävältä. Jokainen voi itse
laittaa omat luvut laskelmaan, jos on erilainen tilanne.
Kiitän taas asiantuntijoita, jotka auttavat tehoasiassa!
--
Akun ja Iineksen BMW:t eli maksoiko viritys 1.500 euroa vai 194.000 euroa
Aku ja Iines ovat suomalainen pariskunta. Kumpikin hankkii yhtä aikaa samanlaisen auton: 5 vuotta vanhan BMW 535d Xdriven, jolla on ajettu 100.000 km ja hintaa on 40.000 euroa. Kumpikin tuunaa auton mieleisekseen. Imusarjan läpät poistetaan, imusarja puhdistetaan, pakokaasun kierrätys poistetaan ja autoon laitetaan softaviritys.
Aku on rauhallinen, hämäläinen mies ja tarkka rahoistaan. Niinpä hänen softansa laskee auton tehoa hiukan. Imusarjan puhdistuksen ansiosta autoon jää Akun mielestä lähes saman verran potkua kuin ennenkin. Softa on optimoitu auton moottorin ja voimansiirron kestävyyden sekä polttoaineen kulutuksen suhteen. Viritys maksaa 1.500 euroa.
Iines on nuorekas nainen, joka tykkää jännityksestä ja käy välillä vieraissakin (Mercedes-Benz). Iines haluaa lisää kiihtyvyyttä, mieluiten enemmän kuin muilla. Siksi autoon tehdään 3.000 eurolla enemmän viritystä kuin Akun autoon. Teho ja vääntö kasvavat huomattavasti. Viritysten kustannukset Iinekselle ovat yhteensä 4.500 euroa. Ajaessaan virityspajalta kotiin on Iineksen naama virneessä ja saattaa hän kaasua painaessaan hiukan kikattaakin.
Sekä Iines että Aku käyttävät BMW:a päivittäisiin ajoihinsa, joita kertyy 20.000 km vuodessa. Akun rauhallinen ajotyyli ei pahasti kuluta jarruja tai renkaita, joten polttoainetta säästävä kapea ja kova rengas kestää 30.000 kilometriä. Rengassarjan hinta on 400 euroa. Iines ostaa pitäviä renkaita. Leveä, pehmeä rengassarja maksaa 800 euroa ja kestää vain 15.000 km, koska Iines ajaa reippaasti. Jarrujakin joutuu uusimaan tiuhaan tahtiin, joten huolto on hiukan kalliimpaa kuin Akun tapauksessa.
Akun ajotyylillä polttoaineen kulutus on 6,7 litraa sadalle kilometrille. Iines saa poljettua 30% enemmän eli 8,7 litraa sadalle kilometrille. Aku hymyilee tankatessaan ja saatttaa hän laskua maksaessaan hiukan hymähdelläkin.
Iineksen autossa moottori ja voimansiirto kaipaavat silloin tällöin pientä laittoa. Keskimäärin Iines käyttää vuosittain 1.500 euroa virityksestä johtuviin korjauksiin ja muihin kuluihin. Joskus ihmetellään keltaista valoa kojelaudassa ja joskus vaihdetaan osiakin. Tähän summaan Iines on laskenut mukaan ansionmenetyksen ja taksikyydit niiltä päiviltä, kun auto on jättänyt välille tai kun auto on korjaamolla. Ei auto usein välille jätä, mutta joskus kuitenkin. Harrastus saa maksaa.
Kun Iines on käyttänyt BMW-autoaan kymmenen vuotta, mittarissa on 300.000 km. Autoon luultavasti tarvittaisiin kohta kalliita korjauksia. Tehdaskaan ei ole mitoittanut autoa näin pitkään käyttöön, joten on korkea aika vaihtaa auto. Tilalle tulee jälleen 5 vuotta vanha BMW, joka maksaa 40.000 euroa ja jossa on 100.000 km mittarissa. Vaihdossa 15 vuotta vanhasta BMW:sta hyvitetään peräti 8.000 euroa, onhan autossa voimaa. Iines investoi jälleen 4.500 euroa virityksiin.
Akun auton moottori ja voimansiirto toimivat luotettavasti, ovathan ne ylimitoitetut tehoon ja Akun ajotapaan nähden. Koska BMW-auto on luotettava ja mieluisa, Aku ajaa samalla autolla 20 vuotta. Myydessä auto on 25 vuotta vanha, mittarissa on jo 500.000 km ja autosta saa vain 2.500 euroa. Auto on kestänyt käyttöä kauemmin kuin vastaava auto yleensä, mutta nyt se alkaa olla lopussa.
Iineksen kiihkeän kaasujalan ja BMW:n viriilin moottorin yhteistyöstä sikiää silloin tällöin sakkolappuja. Yhteensä sakkoihin menee 5.000 euroa. Aku ei saa sakkoja.
Iines on 20 vuodessa käyttänyt autojen arvon alenemiseen, virityksiin ja siitä johtuviin korjauksiin, renkaisiin, polttoaineeseen ja sakkoihin yhteensä 181.593 euroa eli yli 9.000 euroa vuodessa. Aku on käyttänyt 84.533 euroa eli 4.227 euroa vuodessa. Kilometrin kustannus näiltä osin Iinekselle on 45 senttiä ja Akulle 21 senttiä. Kumpikin on lisäksi maksanut yhtä paljon muita auton kuluja, kuten huoltoja, vakuutuksia, käyttömaksuja, katsastuksia, pesuja ja pieniä korjauksia. Iineksellä on ollut pari pientä kolaria, mutta ei Iines niitä muistele, koska ketään ei sattunut, vaikka läheltä piti.
Aku laskee säästäneensä viritykseen käytetyn rahan helposti takaisin jo polttoaineen, jarrujen ja
renkaiden kuluissa. Lisäksi Akun mielestä on virityksen ansiota, ettei autoa tarvinnut vaihtaa 10 vuoden oman ajon jälkeen vaan vasta 20 vuoden jälkeen. Tässä kohtaa Aku säästi 24.500 euroa.
Aku ja Iines käyvät molemmat työssä ja kummankin marginaalivero on 50%. Toisin sanoen, kun he tekevät enemmän ansiotyötä, lisäansiosta verottaja nappaa puolet. Saadakseen vuodessa 9.000 euroa enemmän käteen, Iineksen pitää ansaita 18.000 euroa enemmän bruttona. Tämä vastaa neljän kuukauden palkkaa. Aku selviää vastaavasti alle 2 kuukauden palkalla maksaakseen 4.227 euron vuosittaisen kustannuksen. Kaikkiaan 20 vuodessa Iineksen on auton vuoksi ansaittava bruttona 194.000 euroa enemmän kuin Akun. Niinpä Aku pitää vuosittain yhden kuukauden ylimääräistä kesälomaa. Akulle jää silti Iinekseen verrattuna reilu pari tonnia ylimääräistä vuotuista taskurahaa, jolla Aku ostaa Iinekselle kukkia ja joskus Aku-mehiläinen BMW-autollaan pistäytyy Tallinnan kukkasiakin haistelemassa.
Mitä tästä opimme? Ei kannata laittaa rahaa turhuuteen vaan tarpeelliseen, kuten nopeisiin autoihin, uhkapeleihin ja väkijuomiin. Iines hurvittelee uudehkolla, yliäänennopealla BMW:lla, saa säännöllisesti kukkia eikä murehdi Akun vaihtoa tai pieniä peltikolareita. Iines perii Akun rahat. Aku hukkaa autonsa potentiaalin ja ikävystyy kuoliaaksi rahoja säästellessään, mikä onkin sille kurjalle kitupiikille ihan oikein.
- Mercedes B. Enz
Yksi hyvä kysymys jo tuli, ei vielä kukaan vastannut.
Mutta pari asiaa on hoidettava ensin.
Ensimmäiseksi tarvitaan loitsu suojaksi pahoilta hengilta (trollit).
En halua loukata ketään, tämä loitsu ei osoita erityisesti kehenkään:
Jos täällä joku paha henki haluaisi vetää Marinaa tukasta ja sanoisi,
ettei halua leikkiä Marinan kanssa ja sanoisi muillekin, että alkää puhuko
Marinalle, niin toivotan hänet toiselle (ehkä pikkutyttöjen?) foorumille.
Foorumilla tällä Marina haluaa keskustella moottorin tehoista niin kuin miehet.
Toinen asia:
Kaikki hyväksyivät arvion kuluista ja on yksimielisyys?
Yhtään syytä ei ollut nostaa tehoa?
Turvallisuus, luotettavuus, rahan säästö tehon laskulla.
Kaikki haluavat laskea nyt tehoa tai antavat muiden laskea?
Kun usein on joku, joka haluaa enemmän ymmärtää, siksi laitan tähän
laskelman rahasta ja selityksen, jotka sain ystävältä. Jokainen voi itse
laittaa omat luvut laskelmaan, jos on erilainen tilanne.
Kiitän taas asiantuntijoita, jotka auttavat tehoasiassa!
--
Akun ja Iineksen BMW:t eli maksoiko viritys 1.500 euroa vai 194.000 euroa
Aku ja Iines ovat suomalainen pariskunta. Kumpikin hankkii yhtä aikaa samanlaisen auton: 5 vuotta vanhan BMW 535d Xdriven, jolla on ajettu 100.000 km ja hintaa on 40.000 euroa. Kumpikin tuunaa auton mieleisekseen. Imusarjan läpät poistetaan, imusarja puhdistetaan, pakokaasun kierrätys poistetaan ja autoon laitetaan softaviritys.
Aku on rauhallinen, hämäläinen mies ja tarkka rahoistaan. Niinpä hänen softansa laskee auton tehoa hiukan. Imusarjan puhdistuksen ansiosta autoon jää Akun mielestä lähes saman verran potkua kuin ennenkin. Softa on optimoitu auton moottorin ja voimansiirron kestävyyden sekä polttoaineen kulutuksen suhteen. Viritys maksaa 1.500 euroa.
Iines on nuorekas nainen, joka tykkää jännityksestä ja käy välillä vieraissakin (Mercedes-Benz). Iines haluaa lisää kiihtyvyyttä, mieluiten enemmän kuin muilla. Siksi autoon tehdään 3.000 eurolla enemmän viritystä kuin Akun autoon. Teho ja vääntö kasvavat huomattavasti. Viritysten kustannukset Iinekselle ovat yhteensä 4.500 euroa. Ajaessaan virityspajalta kotiin on Iineksen naama virneessä ja saattaa hän kaasua painaessaan hiukan kikattaakin.
Sekä Iines että Aku käyttävät BMW:a päivittäisiin ajoihinsa, joita kertyy 20.000 km vuodessa. Akun rauhallinen ajotyyli ei pahasti kuluta jarruja tai renkaita, joten polttoainetta säästävä kapea ja kova rengas kestää 30.000 kilometriä. Rengassarjan hinta on 400 euroa. Iines ostaa pitäviä renkaita. Leveä, pehmeä rengassarja maksaa 800 euroa ja kestää vain 15.000 km, koska Iines ajaa reippaasti. Jarrujakin joutuu uusimaan tiuhaan tahtiin, joten huolto on hiukan kalliimpaa kuin Akun tapauksessa.
Akun ajotyylillä polttoaineen kulutus on 6,7 litraa sadalle kilometrille. Iines saa poljettua 30% enemmän eli 8,7 litraa sadalle kilometrille. Aku hymyilee tankatessaan ja saatttaa hän laskua maksaessaan hiukan hymähdelläkin.
Iineksen autossa moottori ja voimansiirto kaipaavat silloin tällöin pientä laittoa. Keskimäärin Iines käyttää vuosittain 1.500 euroa virityksestä johtuviin korjauksiin ja muihin kuluihin. Joskus ihmetellään keltaista valoa kojelaudassa ja joskus vaihdetaan osiakin. Tähän summaan Iines on laskenut mukaan ansionmenetyksen ja taksikyydit niiltä päiviltä, kun auto on jättänyt välille tai kun auto on korjaamolla. Ei auto usein välille jätä, mutta joskus kuitenkin. Harrastus saa maksaa.
Kun Iines on käyttänyt BMW-autoaan kymmenen vuotta, mittarissa on 300.000 km. Autoon luultavasti tarvittaisiin kohta kalliita korjauksia. Tehdaskaan ei ole mitoittanut autoa näin pitkään käyttöön, joten on korkea aika vaihtaa auto. Tilalle tulee jälleen 5 vuotta vanha BMW, joka maksaa 40.000 euroa ja jossa on 100.000 km mittarissa. Vaihdossa 15 vuotta vanhasta BMW:sta hyvitetään peräti 8.000 euroa, onhan autossa voimaa. Iines investoi jälleen 4.500 euroa virityksiin.
Akun auton moottori ja voimansiirto toimivat luotettavasti, ovathan ne ylimitoitetut tehoon ja Akun ajotapaan nähden. Koska BMW-auto on luotettava ja mieluisa, Aku ajaa samalla autolla 20 vuotta. Myydessä auto on 25 vuotta vanha, mittarissa on jo 500.000 km ja autosta saa vain 2.500 euroa. Auto on kestänyt käyttöä kauemmin kuin vastaava auto yleensä, mutta nyt se alkaa olla lopussa.
Iineksen kiihkeän kaasujalan ja BMW:n viriilin moottorin yhteistyöstä sikiää silloin tällöin sakkolappuja. Yhteensä sakkoihin menee 5.000 euroa. Aku ei saa sakkoja.
Iines on 20 vuodessa käyttänyt autojen arvon alenemiseen, virityksiin ja siitä johtuviin korjauksiin, renkaisiin, polttoaineeseen ja sakkoihin yhteensä 181.593 euroa eli yli 9.000 euroa vuodessa. Aku on käyttänyt 84.533 euroa eli 4.227 euroa vuodessa. Kilometrin kustannus näiltä osin Iinekselle on 45 senttiä ja Akulle 21 senttiä. Kumpikin on lisäksi maksanut yhtä paljon muita auton kuluja, kuten huoltoja, vakuutuksia, käyttömaksuja, katsastuksia, pesuja ja pieniä korjauksia. Iineksellä on ollut pari pientä kolaria, mutta ei Iines niitä muistele, koska ketään ei sattunut, vaikka läheltä piti.
Aku laskee säästäneensä viritykseen käytetyn rahan helposti takaisin jo polttoaineen, jarrujen ja
renkaiden kuluissa. Lisäksi Akun mielestä on virityksen ansiota, ettei autoa tarvinnut vaihtaa 10 vuoden oman ajon jälkeen vaan vasta 20 vuoden jälkeen. Tässä kohtaa Aku säästi 24.500 euroa.
Aku ja Iines käyvät molemmat työssä ja kummankin marginaalivero on 50%. Toisin sanoen, kun he tekevät enemmän ansiotyötä, lisäansiosta verottaja nappaa puolet. Saadakseen vuodessa 9.000 euroa enemmän käteen, Iineksen pitää ansaita 18.000 euroa enemmän bruttona. Tämä vastaa neljän kuukauden palkkaa. Aku selviää vastaavasti alle 2 kuukauden palkalla maksaakseen 4.227 euron vuosittaisen kustannuksen. Kaikkiaan 20 vuodessa Iineksen on auton vuoksi ansaittava bruttona 194.000 euroa enemmän kuin Akun. Niinpä Aku pitää vuosittain yhden kuukauden ylimääräistä kesälomaa. Akulle jää silti Iinekseen verrattuna reilu pari tonnia ylimääräistä vuotuista taskurahaa, jolla Aku ostaa Iinekselle kukkia ja joskus Aku-mehiläinen BMW-autollaan pistäytyy Tallinnan kukkasiakin haistelemassa.
Mitä tästä opimme? Ei kannata laittaa rahaa turhuuteen vaan tarpeelliseen, kuten nopeisiin autoihin, uhkapeleihin ja väkijuomiin. Iines hurvittelee uudehkolla, yliäänennopealla BMW:lla, saa säännöllisesti kukkia eikä murehdi Akun vaihtoa tai pieniä peltikolareita. Iines perii Akun rahat. Aku hukkaa autonsa potentiaalin ja ikävystyy kuoliaaksi rahoja säästellessään, mikä onkin sille kurjalle kitupiikille ihan oikein.
- Mercedes B. Enz
Originally posted by Marina Jatkus
View Post
Comment