Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    Originally posted by Cell View Post
    Siinä on sitten se hukkaportin mitoitus vielä, pitäis olla aika sopiva tai muuten tulee säädön kanssa ongelmia.
    Juu ite en uskalla ainakaan sanoo mikä koko tohon olis oikee ja kuinka tarkka milleissä mitotus noitten kanssa ylipäätään on. :think Mutta luulis, että asiaan perehtynyt turbohuolto/jälleenmyyjä osais tonne oikeenlaisen suositella. Saako jopa säädettynä sillain, että venttiili alkaa aukeen samoista paineista kun alkuperänenkin ja on täysin auki sitten siellä 2.5barin (riippuen toki paljonko haluttu ohjelma tarvii ilmaa) hujakoilla. Eli sillain, ettei ohjelman pyytämää painetta sitten ylitettäis suotta juuri yhtään ja että toteutunut paine kuitenkin seurais pyyntiä.

    Onko jollain tarkempaa tietoa miten mitoitus ja säätö saadaan kerralla kohdilleen?
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • Ändi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1292
      • Pori

      Noita dpf:iä kun olette poisteleet, niin oletteko laittanut korvausputken vai suolistanut pöntön ja jättänyt vakiokuoret paikoilleen..

      Itsellä olis tänäkesänä tarkoitus vihdoin alkaa päivittelemään auton tehoja.
      Mieli tekis säästää partikkelipönttö ja laittaa korvausputki. Eihän tuo juurikaan katsastusmiehelle näy... ainakaan alakautta. Voiko tuosta muuta sanktiota saada kuin hylätyn leiman papereihin.?

      Jos osaava kaveri softan tekee, niin pysyykö auto ilman vikakoodeja ja vikatiloja? Mitä on odotettavissa?
      sigpic
      E46 2d 330 -02
      EX.
      E36 2d 328 -97
      e92 335d -07
      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
      Bmw 325 iA 2D -93
      Bmw 325 4d -92

      Comment

      • Matson^
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2008
        • 2113
        • Seinäjoki

        Originally posted by Ändi View Post
        Noita dpf:iä kun olette poisteleet, niin oletteko laittanut korvausputken vai suolistanut pöntön ja jättänyt vakiokuoret paikoilleen..

        Itsellä olis tänäkesänä tarkoitus vihdoin alkaa päivittelemään auton tehoja.
        Mieli tekis säästää partikkelipönttö ja laittaa korvausputki. Eihän tuo juurikaan katsastusmiehelle näy... ainakaan alakautta. Voiko tuosta muuta sanktiota saada kuin hylätyn leiman papereihin.?

        Jos osaava kaveri softan tekee, niin pysyykö auto ilman vikakoodeja ja vikatiloja? Mitä on odotettavissa?
        Molempia käytössä, ja molemmat ovat inssille aina kelvanneet. Suolistettuja on ehkä enemmän, siitä yksinkertaisesta syystä että ovat jo yleensä siinä vaiheessa elämänsä eläneet. Periaatteessahan tämä vaihtoehto on täysin huomaamaton ja inssin on asiaan mahdoton puuttua.. toisaalta jos korvausputkesta tulee sanomista, niin kurvaa kotiin ja nostaa ehjän pöntön paikalleen

        Odotettavissa on onnellisia niskaa särkeviä kilometrejä
        Last edited by Matson^; 28-03-2013, 08:50.
        | BMW G30 X-Drive M-Sport |
        | Nissan Navara TREK-1 |
        ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

        Comment

        • bmw528
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 210
          • keskisuomi

          Originally posted by Jusu^ View Post
          Siinä oma lappo!
          jusuu.kuvat.fi/kuvat/Bmw+335d/IMG_4151.JPG

          edit: luvut ovat pyörätehoja!
          varttimaili 13.4 loppunopeus 171
          Tälläistä kannattaisi monen käydä kokeilemassa joka vielä epäilee että liikkuuko se diesel nyt kummiskaan ihan oikeasti
          on löylyä!!!

          Comment

          • Jusu^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1442
            • Seinäjoki

            Jos auto olis taas ajokunnos reilun kk päästä niin tulkaa koittamaan!

            F11 M550d -13
            F15 X5 30d -14 M-Sport
            E46 M3 Cabrio -03
            E92 Drifter
            ex: E91 ///M3D -07
            ex: E90 M335D -08
            ex: E46 M3 Cabrio -01
            ex: E38 L7 -98

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Mitäs jos ottais EGR-venan lähdöstä kaasut hukkaportille? Ei sen virtauksen tarvitse enää järin suuri olla, jos se nytkin lyö ylipaineelle vasta pitkässä vedossa. Joku pienehkö ulkoinen hukkaportti paikalleen ja rajapaineventtiilillä kokeilemaan milloin kannattaa alkaa avata että ecu pystyy kompensoimaan vakioportilla.

              Toinen vaihtoehto olis että haarottais ohjauksen vakiohukkikselta, jolloin ecu vois ohjata molempia. Kuka kokeilee? Sellainen kello/letkuasennus vaan siihen, ettei pakopaine avaa sitä.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • LeMansBlau
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1060
                • Insomniac

                Originally posted by Cell View Post
                Mitäs jos ottais EGR-venan lähdöstä kaasut hukkaportille? Ei sen virtauksen tarvitse enää järin suuri olla, jos se nytkin lyö ylipaineelle vasta pitkässä vedossa. Joku pienehkö ulkoinen hukkaportti paikalleen ja rajapaineventtiilillä kokeilemaan milloin kannattaa alkaa avata että ecu pystyy kompensoimaan vakioportilla.

                Toinen vaihtoehto olis että haarottais ohjauksen vakiohukkikselta, jolloin ecu vois ohjata molempia. Kuka kokeilee? Sellainen kello/letkuasennus vaan siihen, ettei pakopaine avaa sitä.

                Asia on muuten tekosellaan ollut jo viime torstaista lähtien. Palaan asiaan kun pääsen kotio tienpäältä!
                ///MADE IN FINLAND

                sigpic

                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                F32 COUPE PERFORMANCE
                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                Comment

                • LeMansBlau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1060
                  • Insomniac

                  Kotiuduttu ja saunottu.

                  Cell tosiaan on samoissa mietteissä, kun täälläkin suunnalla.

                  Homma lähti siitä, kun ohjelmoijani kanssa pähkäiltiin samoja mitä tämänkin aiheen alla on jahkailtu...

                  Orkkis kiintee hukkaportti kun käy pieneksi, vaikka sen työstää maksimi mittaansa. Tämä siis sillon, kun mennään ahnehtiin syöttöpuolen kanssa.
                  Ilmaa ei yksinkertasesti tarvi niin paljo, kun lisääntyneen syöttömäärän takia pakosarjan perässä oleva turbo lykkää. Ja sitä kun pusketaan silti, kun ei hukkaportti täysauki asennossaan saa tarpeeks ulostettua, niin ahdin puskee väkisin ahtoja yli rajojen ja ahtoilma kuumenee.

                  Tässä oravanpyörässä (niissä pitkissä vedoissa) kuumiaa nyt siis se ahdettuilma (jota orkkis välijäähdytin yrittää huonolla menestyksellä viilentää), ahtimet ei herää niin rivakasti ja kaikenlisäksi rasitus ahtimelle on kova. Sitten koneeseen pusketaan kuumempaa ilmaa, joka ei sisällä niin paljon happea=vähemmän tehoa. Antureista ahtoilman lämpötila rajottaa syöttöä (kuuman ilman takia korjailee) ja lamda rajottaa syöttöä (hapettomuuden takia savuttaa), niin ei varmaan ole ihan kaikki ponit kehissä.

                  Eli toi Cellin esiin tuoma ahaaelämys tuli itelleni esiin kun ohjelmoijani pyysi minun autosta (nyky ohjelmalla) ahtopaineen ja pakopaineen tiedot, että pääsisi laskemaan ahtimen mahdollisen kapasiteetin tietyillä syöttömäärillä, josta laskisi siis tämän 3litrasen solenoidisuuttimellisen koneen potentiaalia välittämättä loppu auton kestosta.

                  No maksimi ahtopaine on tiedossa, mutta mistä pakopainetta mittaamaan. :think Ensiajatus oli, etten varmaan rupee tuolta pakosarjaa/ahdinpakettia repiin irti sen takia, että saa pakosarjaan porattua nipalle paikan, mihin sais sitten letkun ja sen päähän painekellon.
                  No sitten mieleen tuli egärrä! Siihen nippa egr lauhduttimen jälkeen rosteriputkeen imusarjan puolelle ja jäähdyttävät nesteletkut luttuun siks aikaa kun käy ottaan testivedon ja kattoon paineet.
                  Samallahan tossa saa nyt tietoon sen millaselle lisä paineenpoistolle tossa olis tarvetta jos syöttöä kasvattaa määrään x.
                  Mittaus on nyt vielä tekemättä, mutta ilmottelen vaikka tännekin oman autoni paine-eron, vaikkei toi taida kenenkään muun x35d kanssa milläänlailla verrannollinen ollakkaan.

                  No siitähän se idea sitten lähti!
                  Eli mitäs jos ton syötön pääsis nyt ohjelmoimaan välittämättä mistään yliahdoista, ahtolämmöistä, pakosarjan paineista ja lämmöistä. Eli toisin sanoen sais rutistaa suuttimista sen mitä suuttimet antaa ja säätää hallitusti kertyvän pakosarjapaineen ylimääräset harakoille. Ahtimille siis "syöttöpaineeksi" juuri seossuhteen kaipaama määrä.
                  Tähänhän haaveilin sitä ulkoista hukkaporttia tuon kiinteän tilalle, eli vanha läppä ikuisesti kiinni ja poistoa hoitamaan tilalle tullut uusi hukkaportti.
                  No nyt sitten kun nippaa egr:ään kaavailin painemittauksia varten, niin tuli idea, että jos ton egr:n hävittäis koko laitoksen ja tilalle hukkaportti. Jäähdytinletkusta termostaatti helv#ttiin ja tulo ja poisto päät yhteen.
                  Ei tarvis pakosarjaa, eikä ahtimia irrotella.

                  Toinen vaihtoehto tolle olis liittää se tohon egr:n jäähdytin tuloputkeen ja antaa egärrän olla. Ohjelmallisestihan tuolta on jo toi kaasunkierto suljettu imusarjan puoleisesta päästä, eli läppä kiinni aina.

                  Nyt sitten kattelin tota pakosarjaa ja tuli mieleen, että laskeekohan toi egr lähtörööri vaan tarpeeksi tasasesti paineen koko pakosarjasta, vai olisko poisto oltava lähempänä tota "kollektori" kohtaa?



                  Toi vakio hukkaportilta ohjauksen varastaminen/haarotus voi olla se järkevin konsti.

                  Nyt vaan tarvis jonku osata laskee myös se, että kun softa muutetaan kohtaan x, niin sillon pakopaineet nousee määrään x ja ahtopainetta tarvitaan määrä x, niin mitä noi x-arvot tulee oleen, eli millaisellla jousella ja milleillä lisähukkaportti laskee oikeaan aikaan oikean määrän hukkailmaa taivahan tuuliin.

                  Tostahan sais hieman race-henkeäkin lisää kun laskis hukkailman puhinalla vapauteen.

                  Toki toi hallitun syöttöilman toteutus vois jo ihan sinällään tuoda melkoisen teholisäyksen, ettei ohjelmaa tarvis taas hieroo. :think Ja varmasti operaatio tekis hyvää ahtimien kestolle.
                  Ja ne joilla on ihan modaamaton kiinteähukkaportti, niin niille tuon muutoksen hyödyt alkaa vaikuttamaan jo noin 300hv jälkeen, koska hukkaportti pieneksi ohjelmoitaessa tuon tehon yli.
                  ///MADE IN FINLAND

                  sigpic

                  TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                  E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                  F32 COUPE PERFORMANCE
                  F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    Originally posted by tuikku View Post
                    .
                    Tarvittavan ilmanmäärän voi laskea kaavasta.
                    SyöttömääräXLambda-arvoX14,6

                    Lambda 1,1 on "sellainen savuttoman raja"

                    Muttamutta, kun syöttömäärä nousee kamalan suureksi

                    Tuikku vois tehdä comebackin foorumille, niin sais ehkä väänneltyä tätä mutu-keskustelua oikeille raiteilleen.

                    Kiinnostaisi saada varmuutta asiaan, että onnistuuko pienen lisähukkaportin kanssa ylimääräsen paineen lasku ton orkkishukkaportin rinnalla, niin että molempiin on sama ohjaus. Rinnalla toimiva hukkaportti olis jousitukseltaan sellanen, että olis myöskin täysin auki sillon kun ohjelman pyytämä ahtopaine olis saavutettu.

                    Läpimitaltaan riittäis, että olis ainoastaan ton pakosarjassa olevan egr poistoröörin kokonen, kun maksimi ilman poiston läpimittahan määräytyy tuon reiän mukaan. Haittaahan siitä ei kait ole vaikkahan hukkaportti olisi tuota hieman isompikin, mutta siis pienin mahd. nyt kuitekin ilmeisemmin.

                    Eli kyllä tosta pakosarjassa olevasta reiästä luulis riittävästi helpotusta tulevan, mutta kuinkas tuo reiän sijaitsevuus? Laskeehan tuo toki kokonaispainetta osaltaan tuostakin, mutta onko siitä käytännössä liikaa haittaa jos ja kun toi reikä on tuolla etummaisen sylinterin luona?? Pakosarjahan on melko "avoin" malliltaan nyt kuitenkin...

                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      Originally posted by LeMansBlau View Post
                      Tuikku vois tehdä comebackin foorumille, niin sais ehkä väänneltyä tätä mutu-keskustelua oikeille raiteilleen.

                      Kiinnostaisi saada varmuutta asiaan, että onnistuuko pienen lisähukkaportin kanssa ylimääräsen paineen lasku ton orkkishukkaportin rinnalla, niin että molempiin on sama ohjaus. Rinnalla toimiva hukkaportti olis jousitukseltaan sellanen, että olis myöskin täysin auki sillon kun ohjelman pyytämä ahtopaine olis saavutettu.

                      Läpimitaltaan riittäis, että olis ainoastaan ton pakosarjassa olevan egr poistoröörin kokonen, kun maksimi ilman poiston läpimittahan määräytyy tuon reiän mukaan. Haittaahan siitä ei kait ole vaikkahan hukkaportti olisi tuota hieman isompikin, mutta siis pienin mahd. nyt kuitekin ilmeisemmin.

                      Eli kyllä tosta pakosarjassa olevasta reiästä luulis riittävästi helpotusta tulevan, mutta kuinkas tuo reiän sijaitsevuus? Laskeehan tuo toki kokonaispainetta osaltaan tuostakin, mutta onko siitä käytännössä liikaa haittaa jos ja kun toi reikä on tuolla etummaisen sylinterin luona?? Pakosarjahan on melko "avoin" malliltaan nyt kuitenkin...


                      Pitää naamioida tämä mersu foorumiksi,niin kyllä se sitten tulee

                      Kyllä kait se moottorinohjaus osaa säätää hukkaportin itsekin kunhan mitoitus on vain riittävä.
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by LeMansBlau View Post
                        Tostahan sais hieman race-henkeäkin lisää kun laskis hukkailman puhinalla vapauteen.



                        Eli kyllä tosta pakosarjassa olevasta reiästä luulis riittävästi helpotusta tulevan, mutta kuinkas tuo reiän sijaitsevuus? Laskeehan tuo toki kokonaispainetta osaltaan tuostakin, mutta onko siitä käytännössä liikaa haittaa jos ja kun toi reikä on tuolla etummaisen sylinterin luona??
                        Konehuoneeseenko meinesit laskea pakokaasut?

                        Pakosarjahan on muistaakseni sisältä täysin ontto,
                        joten tuskin on isoa merkitystä että päästetäänkö kaasuja ulos
                        "keskeltä" vaiko päästä... Voihan päästä laskeminen sekoittaa "pulssia"
                        ja aiheuttaa turboille lisää kuormitusta....
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • LeMansBlau
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1060
                          • Insomniac

                          Originally posted by exautisti View Post
                          Pitää naamioida tämä mersu foorumiksi,niin kyllä se sitten tulee

                          Kyllä kait se moottorinohjaus osaa säätää hukkaportin itsekin kunhan mitoitus on vain riittävä.
                          Juu sekös olis sit MTCF!

                          Eculta ohjaus joo molemmille hukkaporteille. Toi pitäis vielä kattoo, ettei pakosarjan paine pääse suoraa vaikuttaan portin toimintaan.
                          ///MADE IN FINLAND

                          sigpic

                          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                          F32 COUPE PERFORMANCE
                          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                          Comment

                          • LeMansBlau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1060
                            • Insomniac

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Konehuoneeseenko meinesit laskea pakokaasut?

                            Pakosarjahan on muistaakseni sisältä täysin ontto,
                            joten tuskin on isoa merkitystä että päästetäänkö kaasuja ulos
                            "keskeltä" vaiko päästä... Voihan päästä laskeminen sekoittaa "pulssia"
                            ja aiheuttaa turboille lisää kuormitusta....
                            Ei niitä konehuoneeseen viitti laskee. Vois olla mukavassa noessa kun aikansa tolla päästäis.
                            Eli ens hätiin ohjais kaasut pohjamuovin läpi auton alle. Sitten jos puhinat kävis liian "race-henkiseksi", niin tekee linjan menee sinne katin luokse. Mutta täähän nyt on sitten sitä hienosäätöä jos homma muuten alkais pelitteleen.

                            Toi kaasujen pulssi asiakin on kyllä käynyt mielessä. Minunkin muistikuvan mukaan toi pakosarja on tosiaan ontto, joten tuo lisähukkaportin paineen lasku tuolla täyskaasu/ylisyöttöpaine tilanteessa ei pitäis dramaattisesti kai sekottaa pulssia. Ennemminkin näin tietämättömänä luulis, että turboille toi on vaan todella iso rasitteen poisto, kun turhan suuri pakopaine pääsee tuolta pois ja pääsevät vähemmällä työllä, eikä ahtoilma kuumia liikoja. :think
                            ///MADE IN FINLAND

                            sigpic

                            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                            F32 COUPE PERFORMANCE
                            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Etureunassa oleva reikä laskee hukkaportin tehoa, koska virtaus ei tahdo kääntyä sinne. Mitäpä sitä murehtimaan, siellä se reikä on kuitenkin eikä muualle siirry

                              Orkkisohjaus toimii alipaineella, jolloin jousen valinta ym on kovin helppoa kokeilemalla: Mitä löysemmän laitat, sitä enemmän portti aukeaa ecun määräämällä alipaineella. Aloita siis jäykimmästä, ja löysennä kunnes paineet pysyy kurissa. Aukeamisahtopainetta et pysty määrittämään, jos tuntuu että tulee ongelmia niin sitten käytät ohjaukseen todellista ahtopainetta ecun alipaineohjauksen sijaan Trial and error, tämä on siitä hyvää tuninkia ettei ole riskejä rikkoa mitään kunhan se hukkis ei hihnaan sekoa
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Se egr,n laippa käy hyvin tarkoitukseen.
                                Ei kannata sotkea alkuperäistä järjestelmää "ylimääräisen" hukkaportin toimintaan, riittää kun tekee seuraavanlaisen tuunauksen.
                                Jos alkuperäinen ahtopaineen pyynti on vaikka 2,2bar, niin laittaa, tai säätää ylim. hukkiksen aukeamaan vaikkap 2,4baarissa.
                                Silloin ohjelma hoitaa ahtopaineen säädön kaikissa normitilanteissa, ylim hukkis on vaan vahtimassa, ettei ahdot "karkaa", eikä se muuten sekaannu järjestelmän toimintaan mitenkään, mikäon hyvä.


                                Minun mielestäni tämä ei nyt ole hukkaporttiongelma ollenkaan...
                                Hukkaportti on järjestelmän toiminnan kannalta vähän huono asia.
                                Se "hukkaa" pakokaasujen energiaa harakoille.
                                Teillä on pienelle ahtimelle laitettu "liikaa" syöttöjä
                                Toiselta kantilta ajatellen - se energia riittäisi hyvin suuremmalle ahtimelle, joka samalla toimisi paremmalla hyötysuhteella ja antaisi lisäilmaa.
                                Lisäämällä hukkaportteja samalla hukkaan menevän energian määrää kasvatetaan, se ei varsinaisesti lisää moottorin läpi menevän ilman määrää - se vihjailee järjestelmässä olevasta ongelmakohdasta pikemminkin...
                                Lisäteho vaatii lisäilmaa.

                                Coolerin suhteen olisin sitä mieltä, että ihan "tavallinen" riittävän suuri on paras ja helpoin ja loppupelissä varmatoimisin ratkaisu.
                                Hyvällä, isolla ilma/ilma coolerillakin jo pääseesellaiseen tilanteeseen, jossa ahtoilman lämpö ei nouse, kun muutaman asteen ulkoilman lämpöä korkeammaksi - se riittää - helteelläkin.

                                Yleensä vakioautoissa koko järjestelmän ilman virtauksen kannalta ahtain kohta "järjestetään" siihen ahtimen pakosiivelle, johtuu ihan siitä, että mekaaninen toiminta on silloin paras.
                                Ahtimen siipikokojen suurentaminen kohtuulisessa määrin silloin lisää moottorin läpivirtausta lähes suoraan samassa suhteessa kun ahdin pääsee "alueelle".

                                Sitten on sellainen juttu vielä, että kun sitä syöttöä paaaljon lisätään ja suutinkarttaa väännellään, niin ruiskutuksen ajoitus alkaa siitä optimista menne enemmän ja enemmän persiilleen.
                                Muunmuassa tästä syystä pitää pakopaineiden kurissa pysymiseksi pakopesän kokoakin suhteessa pikkuisen enemmän kasvattaa, siksi ne vakiosta tehdyt hybridit ei niin kamalan hyviä loppupelissä yleensä ole.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎