Originally posted by tuikku
View Post
![Drive](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/drive.gif)
![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
Lisäteho vaatii lisäilmaa on tietty totta, mutta jos esimerkiksi softa on tehty niin, että pyynti on 2.3bar ja imusarjaan työnnetään "pahimmillaan" 2.7bar ennenkun anturi heittää vammatilan päälle, niin mihin tässä nyt enään ilmaa tarvittais lisää?
Ymmärrän toki tilalle ruuvattavan isomman ahtimen tuoman kapasiteettilisän, mutta jos sille tielle lähtee, niin hommassa joutunee ottaan huomioon myös ton kaksoisahtimien yhteenpelaamisen. Kompurapesiä muuttamalla pääsis samalla "säätään" sitä otto päätä, eli pakopaine puolta.
Toisaalta toi on aika "herkullinen" lähtökohta, kun isompaa ahdinta kysellään muutenkin vasta siellä korkeilla kierroksilla, joten ylärekisteriin sais kivasti muutosta.
Houkuttelevaa, mutta kallista ja paikkoja koittelevaa.
![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta kyllähän se niin on, että hukkaportti on hukkaenergiaportti. Ahtimien täydellisellä yhdistelmällä viritystasoon nähden ei varmaan missään asteessa tarvis isompia hukkaportteja näitten kanssa. Ja näinhän tuo pelaa vakio ohjelmalla, ahtimilla ja hukkaportillakin...tuskin tarvis edes tuon kokosia hukkaportin kanavia mitä tehtaalta on tullut...
Tuikku mb miehenä on ymmärrettävästi heti ajattelemassa superturbotuksia, kun dieselin virityksistä joku menee mainitteen.
![BigSmile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itelleni riittäis, että sais ton nykysen ilmatulpan tuolta purettua, niin ei tarvi ahtimenkaan vinkuttaa noin äärirajoilla. Samalla kun sais ahtolämmöt ja paineet laskeen, niin pääsis ohjelmaankin tekeen pikku lisän niin, ettei olis ihan vaan yliahtamisen ehdoilla kikkailtu. Nyt on käsittääkseni syötöt rajattu just sille kohtaa missä paineet alkaa karata ja ahtopyyntiä on nostettu tarvittua ylemmäs, ettei lyö heti vikatilaan kun käytännössä karkaa kuitenkin. Nyt sit ottaa pitkiä vetoja, niin paineet kuumenee ja kasvaa ja boooo ja lopulta vikatila. Dynossahan tämä ongelma ei vielä näy vikatiloina, eikä oikeastaan silmään paistavana tehon laskunakaan mittatilanteen hetkellisyyden ja vastuksen takia.
Iteltäni kun oon paineita seurannu, niin toi menee noilla ns. yliahdon ylärajoilla lähes heti kun vaan antaa kenkää. Uskoakseni mun tän hetkisen softan syöttösuhteeseen riittäis ~0.5baria vähemmän kun missä toi ylin paine on!!
Ton kun saa laskeen vaikkahan ihan "vaan" 0.4 kiloo, niin luultavasti ahtolämpötilakin laskee huomattavasti.
Korjaileeko muuten ahtolämpötila-anturi syöttösuhdetta? Lamdahan varmaan viimmeistään ainakin korjailee siinä vaiheessa jos lämpötilatiedon takia ei ole korjausta tehty ja syötetty ilma on kovin hapetonta?
Eli mun visio olis päästä eroon tosta syöttöpaineen tuomasta ongelmasta, koittaa tehdä sen jälkeen ohjelma ahtimien ehdoilla, tutkia sen jälkeen ahtoilman lämpötiloja ja tarvittaessa lyödä riittävän kookas rivotus, ettei kuumene.
Eli sellanen suht vaivaton ja edukas ongelman ratkaisu ja parannus kulkupuoleen.
Sitte voi jo laittaa vähän aikoja ja numeroitakin näytille, kun on omat eväät kaikki käytetty tämän kotteron osalta.
![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
Jos kesähelteillä lämmöt ei missään kuormitustilassa ylitä yli 60 astetta, niin onko välijäähdyttimen parantamisella minkälaisia käytännön vaikutuksia?
Eli jos esimerkiksi 20c ulkolämpötiloissa ahtoilma normiajossa pyörii 30-40c välissä ja täysvedossa käy 55c, niin onko välijäähdyttimellä mahdollisesti saavutettava ~20c viileneminen vielä persuuksissa tuntuva?
Sittenhän toi on jo pakollinen parannuskohde jos ahtolämmöt lähtee helteillä oikein karkaileen, sillä eikös tossa ole olemassa joku raja lämpötilassa, minkä jälkeen homma ikäänkuin riistäytyy lapasesta?
Onko tuikun mesestä muuten mitään esittelyntynkää nettimaailmassa? Kiinnostais nähdä maestron "vehkeet"?
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Comment