Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    En tunne akseleiden eroja.
    Mutu tuntumaa:
    Kaksoisahdetussa tulee ahto- ja pakopainetta heti tyhjäkäynnilläkin runsaasti => lyhyempi aukioloaika riittää - myös pakokaasun kierrätyksen tarpeisiin.
    Jos pikkuahtimen sulkee pois järjestelmästä, niin "suurempi" herää huomattavan hitaasti suhteessa kokoonsa => viittaisi lyhyisiin pakoventtiilin aukioloaikoihin.
    Suhteessa ahtimen kokoihin ja saatuun (vakio) tehoon, painetta pitää olla paljon => viittaisi lyhkäisiin aukioloaikoihin.


    Jos jotain sanoisin, niin en vaihtaisi ...
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • PetriPT
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 290
      • Ylöjärvi

      Originally posted by tuikku View Post
      .
      En tunne akseleiden eroja.
      Mutu tuntumaa:
      Kaksoisahdetussa tulee ahto- ja pakopainetta heti tyhjäkäynnilläkin runsaasti => lyhyempi aukioloaika riittää - myös pakokaasun kierrätyksen tarpeisiin.
      Jos pikkuahtimen sulkee pois järjestelmästä, niin "suurempi" herää huomattavan hitaasti suhteessa kokoonsa => viittaisi lyhyisiin pakoventtiilin aukioloaikoihin.
      Suhteessa ahtimen kokoihin ja saatuun (vakio) tehoon, painetta pitää olla paljon => viittaisi lyhkäisiin aukioloaikoihin.


      Jos jotain sanoisin, niin en vaihtaisi ...
      Vaikuttaa järkevältä päättelyltä. Mutta entäpä kun samat nokat on kuitenkin käytössä muissa yksiturboisissa, esim. 525d:ssä ja 530d:ssä M57N2 koneessa kuten Indigoah tuossa totesi.


      now. 530D E61 2005
      ex. 325i A Touring 2004

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        Originally posted by PetriPT View Post
        ... Mutta entäpä kun samat nokat on kuitenkin käytössä muissa yksiturboisissa, ...
        Anteeksi, mutta en ymmärrä, mitä ajat takaa.
        Sulkeeko nämä jotenkin toisensa pois.
        Kuten aiemmin kirjoitin, en tiedä, arvelen vaan.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • PetriPT
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 290
          • Ylöjärvi

          Ei poissulje. Ajoin takaa lähinnä sitä että sama nokka joka on 535d:ssä sovitettu tuplaturbolliseen, on kuitenkin käytössä mm. 525d:ssä.
          Itse kun en moottoritekniikasta aivan kauheasti ymmärrä, niin mietin vaan onko tuo ihan sama nokka geometrialtaan (=toiminnaltaan) kuitenkin kuin 530d M57N koneessa, joka vaikuttaisi olevan tuossa moottorikatraassa ainoa "yksinäinen susi" (eri nokat numeron perusteella kuin kaikissa muissa 3l lohkoon rakennetuissa versioissa). :think

          Onhan siihen joku syy miksi uudemmissa koneissa käytetään kaikissa ristiin rastiin tuota uudempaa nokkaa (kuten aiemmin postaamassani linkissä näkyy).
          Lisäksi monen mukaan vanhan 530d kansi ei oikein hengitä yläkierroksilla, kun taas 535d:ssä ja 530d LCI:ssä ei kuulemani mukaan samaa ongelmaa ole. Karstalla tietenkin oma vaikutuksensa ym. mutta voisiko kuitenkin olla noista nokista kyse?

          Sitähän ei oikein näkemättä/kokematta tiedä josko osanumero on vaan vaihtunut esim. erilaisen karkaisun, materiaalin yms. takia vai ovatko todella jotenkin erilaiset muodoltaan. Oma jahkailu johtuu siitä koska 525d:ssä ja 530dM57N2 koneessa on tuo sama 535d M57N nokka.
          Lähinnä vaihtokelpoisuutta mietin tuohon "vanhaan" 530d moottoriin ja sitä saavutetaanko tällä mitään etua moottorin toiminnan kannalta. Onko jollakulla kokemusperäistä tietoa aiheesta?
          Last edited by PetriPT; 30-07-2015, 15:56.
          now. 530D E61 2005
          ex. 325i A Touring 2004

          Comment

          • ptikkala
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1571

            onko tietoa tuosta välimallin m57n2 koneesta, että mikä pumppu siinä on? ja miten se eroaa lcissä olevasta m57n2:sta. Piezoilla ainakin on eri osanumerot...

            Comment

            • -rik
              BTCF Member
              • Nov 2009
              • 827
              • Rovaniemi

              Originally posted by ptikkala View Post
              onko tietoa tuosta välimallin m57n2 koneesta, että mikä pumppu siinä on? ja miten se eroaa lcissä olevasta m57n2:sta. Piezoilla ainakin on eri osanumerot...
              Mikä on välimallin m57n2?

              E: ai niin, unohtu että 3d kone vaihtu jo 09/2005 tjsp.
              Last edited by -rik; 30-07-2015, 23:04.
              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                juurikin näin.

                Comment

                • Paarma78
                  BTCF Member
                  • Jun 2014
                  • 291
                  • Klaukkala

                  Laitetaas tähän vielä lopputulemaa ylätasolla mitä tuli tästä omasta LCI 530xda laitteesta vaikkei tämä nyt topikkia suoraan vastaakkaan, mutta "wannabe 535d" ryhmälle ainakin tämän auton käytös on hyvin lähellä topikkia, paitsi että lähtee viivalta tietty nopeemmin . Pahoittelut pitkästä postauksesta, mutta toivottavasti tästä nyt saa kokonaiskäsityksen.

                  Tarkoituksena antaa hivenen evidenssiä, siis nimenomaan omasta yksilötä (nämä kuitenkin näyttää kaikki olevan erilaisia, kuten alta tulee huomaamaan). En nyt lainannut mitään aikaisempia viestejä edelle, niistä voinee jokainen tarkastaa "odotuksia" edellisiltä sivuilta.

                  Kyllä sieltä polttoaineen syöttöjärjestelmästä taidettiin ne kaikki saada irti, tosin ei ihan samoilla paineilla/syötöillä mitä normaalisti 70 speksin LCI pumpusta tehoja tulee vaikka 535d LCI laitteesta, eli siihen verrattaen varmaan se 20-30hp jäi puuttumaan. Taisi tässä yksilössä hivenen syötön säädin (tjsp kun en nyt tarkkaan tiedä miksikä sitä kutsutaan) reistailla ja vaatia kikkailua ja todennäköisesti ei tuo pumppukaan kyennyt railipaineiden nostamiseen sinne odotettuihin 1800bar.

                  Kertauksena modit:
                  - Turbo billetillä + AMG, se perus resepti.
                  - Iso cooleri
                  - EGR poistettu
                  - DPF poistettu (katti paikallaan)

                  Jotain tässä LCI laitteessa on kait paremmin tehty. Reilu 350hp lopulta tuli sinne vähän päälle 3700rpm. Eli aika paljon ylemmäs mitä ehkä odotettiin. Jos polttoaineen syöttö olisi antanut "speksien mukaisesti" loputkin niin tiedä sitten miten olisi käyrälle käynyt, olisiko max tehon kierrosalue pudonnut (eli ollaankohan tässä nyt jo pakojousien jne. ylärajalla, vai salliiko nuo keskustellut nokat enemmän kierroksia)? Alavääntöjäkin pyrittiin rajaamaan tuon jakolaatikon takia ja ne saatiin ~750nm jämähtämään ~2300rpm ja siitä laskee maltillisesti koko lopun kierrosalueen. Tuossa kun vertasin tuikun saman penkin lappua omaani niin kovin saman näköisiä olivat "muodoltaan" vaikka minulla ei kanteen mitään ole tehtykkään.

                  Se mikä tässä on myös "ehkä" ihmeellistä niin vielä 4300rpm tehoja on melkein 340hp, sitten romahtaa äkillisesti. Vetäviä kierroksia tuli PIRUSTI lisää vs. alkuperäinen setup missä 5 vuotta vanhalla "hyllysoftalla" yhdistettynä tämän yksilön polttoainesyötön erikoisuuksiin (+MAF taisi myös olla osallinen joka uusittiin) ainakin perstuntumalla meno hyytyi jossain viimeistään 3300rpm jälkeen.

                  Syötöistä sen verran, että "hyllysoftassa" 75mg ja nyt 100mg samoilla railipaineilla.

                  Koko päivähän tuossa perjantain reissussa meni, mutta oli kyllä kiva tulla kotiinpäin pääkaupunkiseudulle. En nyt tiedä tuliko se yhtään nopeempaa kuin menomatkakaan, mutta ohitukset sujuivat nautittavan ripeästi! Jotain S350 meseä tuli ainakin kyykytettyä.

                  Suurkiitokset Antille ja sille kaverille joka puoli päivää väänsi auton kanssa nosturilla (anteeksi kun en muistanut kiittää sinua henkilökohtaisesti ennen lähtöäni)! Kovasti bemarimiehiä siellä pyöri, ainakin Boiga:n kanssa tuli juteltua pitkään sekä Kissevesalan kanssa käytyä sapuskallakin. Ja monta muutakin joita en osaa "yksilöidä"...

                  Eiköhän tämä auto ole tässä nyt ainakin jonkin aikaa. Kyllä tällä viedään penskoja jo riittävän nopeasti päiväkotiin. Sitten jos se jakolaatikko rikkoontuu niin mahdollisen vahvistamisen jälkeen tiedetäänkin (ainakin suurinpiirtein) mitä tämän yksilön pullonkauloja pitää parantaa jos tehonnälkä vielä kasvaa!
                  Last edited by Paarma78; 01-08-2015, 23:22.
                  BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                  BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                  ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                  ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                  Comment

                  • Paarma78
                    BTCF Member
                    • Jun 2014
                    • 291
                    • Klaukkala

                    Olisin jo odottanut kommenntteja/keskustelua eksperteiltä että mistä johtuu tämä LCI:n selkeästi parempi kierroskestävyys. Kansi, nokat...?

                    Moni pre-lci mies miettii varmaan että millä toimenpiteillä kierrosherkkyyttä muuttaa. No jouset tiedetäänkin jo mutta onko ne ainoat, taitaa samat jouset kuitenkin olla LCI laitteessa...
                    BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                    BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                    ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                    ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Sulla on vielä niin maltillisesti syöttöjä autossasi.
                      Lisääntyvä polttoaineen ruiskutus ja ahtopaine alkaa ajamaan kierroksia tuosts alaspäin.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • Paarma78
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 291
                        • Klaukkala

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        Sulla on vielä niin maltillisesti syöttöjä autossasi.
                        Lisääntyvä polttoaineen ruiskutus ja ahtopaine alkaa ajamaan kierroksia tuosts alaspäin.
                        Olen kuitenkin ymmärtänyt samoilla modeilla olevista pre-lci autoista että tehoissa on ehkä hivenen jääty vielä omistakin lukemista kierrosten ollessa siltikin selkeästi alempana.

                        Syöttöjä saisi lisää kun vaihtaisi säätimen (ja pumpun) omassa yksilössäni. Näinhän se varmaankin on että lisälöylyllä alkaa yläkierroksilla meneen tukkoon. Tosin tällä autolla en ainakaan toistaiseksi aio sitä testata.
                        BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                        BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                        ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                        ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                        Comment

                        • makeclick
                          BTCF Member
                          • Mar 2005
                          • 268
                          • Turku

                          Paljonkos nämä 335d Piezot ja männät kestää rail painetta? Pirun paha löytää tietoo 1800 bar ainaki. 2000 jotkut suunniteltu, mutta mahtaako koskea vain uusimpia?
                          Harrastepaholainen 335d:
                          Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                          Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            .
                            Kysymys on kyllä hyvä ....
                            Pumpun tuosta saa vaan polvilleen helpostikkin jo pienemmilläkin paineilla.
                            Ei ole tarvinnut kokeilla, vielä.
                            Kokeile sinä.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              Originally posted by Paarma78 View Post
                              Olen kuitenkin ymmärtänyt samoilla modeilla olevista pre-lci autoista että tehoissa on ehkä hivenen jääty vielä omistakin lukemista kierrosten ollessa siltikin selkeästi alempana.

                              Syöttöjä saisi lisää kun vaihtaisi säätimen (ja pumpun) omassa yksilössäni. Näinhän se varmaankin on että lisälöylyllä alkaa yläkierroksilla meneen tukkoon. Tosin tällä autolla en ainakaan toistaiseksi aio sitä testata.
                              Sinullahan on hyvät tehot autossasi.
                              Jos max tehon saa pysymään oikealla kohden, tulee teho yllättävänkin pienellä ruiskutusmäärällä, käyrien muodolla on väliä.
                              Tämä liittyy jo aiemmin kirjoittamaani, että miksi toisissa on paremmin kierroskestävyyttä, vaikka pitäis olla samat osat.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • makeclick
                                BTCF Member
                                • Mar 2005
                                • 268
                                • Turku

                                Originally posted by tuikku View Post
                                .
                                Kysymys on kyllä hyvä ....
                                Pumpun tuosta saa vaan polvilleen helpostikkin jo pienemmilläkin paineilla.
                                Ei ole tarvinnut kokeilla, vielä.
                                Kokeile sinä.
                                Heh, Joo!



                                Sä taisitki kokeilla solenoideihin 1900~ mut ei tainnu oikee tykätä?
                                Harrastepaholainen 335d:
                                Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                                Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎