Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Joo, ei ole kiinni osista vaan saasteista, ei saa pölläyttää.

    Herääminen ja vaste on vaihdekohtainenkin juttu, pienillä vaihteilla ei tule kunnon vastusta heti => herääminen huononee.
    Teknisten vaatimusten takia syöttö on laitettava väkisellä sellaiseksi että pikkuvaihteilla talla pohjassa pukkaa ~ kymmenen metrin pilven, ennen kuin ahdin herää.

    Vaste on myös kiinni suuresti laatikosta/turbiinista !!
    Ei saa luistaa.
    Vaste on myös kiinni perän lukosta, kun rengas vähänkään luistaa, vähentää ecu syöttöjä heti, jo paljon ennen kuin mittaristossa mitään välkkyy.
    Ahtoputkien pitää riittävän isot, jotta ilmaa todellakin esteettä tulee.
    Dowpaippi pitää olla iso, jotta ahtimen takana ei varmasti ole painetta.
    Itsellä on lisäksi lambdan syöttöä korjaavat (vähentävät) toimenpiteet pois päältä, jotta varmasti pyydetty syöttö tulee, kun käsketään ja heti.
    Kickdaunin poisotto parantaa lähtimiä myös.

    Ilmamassan perusteella toimiva ohjelma/tehonsäätö heti ja automaattisesti ottaa huomioon kaikki todellisen ilman määrään vaikuttavat parannukset.

    Lopputilanne on sitten se, että vakio laatikko ei kestä, ei yritäkkään.
    Pakko rajata alavääntöä runsaasti.

    Minulla on kyllä jo aika raju vaste, samaan pyrin uudella ahtimella ja samalla suurempaan max ilman määrään.
    Last edited by tuikku; 08-09-2014, 21:52.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • jjanii
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 629
      • joensuu

      nopeesti selasin tään topicin mutta ei silmään sattunut onko ollut puhetta, onko minkäänlaista merkitystä onko tehty uusi downpipe vai tyhjennetty "pönttö"
      Last edited by jjanii; 11-09-2014, 10:29.

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        .
        Edelliseen mittaukseen erona downpaippi, cooleri, laatikko, lukko, pakosarja.
        Ahdin vielä "entinen" Z-turbon tekemä.

        Vääntö ok
        Syöttömäärää ei tarvi lisätä, riittää neljään sataan, kunhan max tehon kierrosluvun saa kohdilleen.
        Joko penkin inertia ei riitä, tai tekniikassa on jotain, jota en vielä älyä.
        Ajossa tehon loppumista kierroksilla ei huomaa, oikeastaan päinvastoin.
        En ymmärrä, miksi se max teho on niin kuin noiduttuna tuossa vähän päälle kolmessa tonnissa.
        Vakio-osilla se vielä pysyi hyvin lähellä neljää tonnia, mutta paremmin virtaavilla laskee ... eihän siinä ole mitään järkeä, joku selitys tähän varmaan löytyy.

        Voihan se olla tieten, että suuttimet ei enää nyt pelaakkaan kolmen tonnin jälkeen niin kuin kuvittelen.
        No, se oli viimeinen veto vakiosuuttimilla.

        Seuraavaksi vaihdetaan ahdin, suuttimet ja takapönttö.




        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • elreino
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 90
          • s-joki

          ahdin kun jää pieneksi ja lisätään ahtoja niin maksimi tehon kierrosluku putoaa sitä mukaa
          tosin tässä nyt tuskin on ahtoja lisätty enää mutta on tehty muita siihen vaikuttavia muutoksia ja niillä on sama vaikutus lopputulokseen kun ahtimen sietokyky ylityy
          mutta onhan se teho noussut kuitenkin tuolla yläpäässäkin näyttäs olevan 4000 kohdalla kymmenkunta eli parempaan päin
          olisin kuitenkin sitä mieltä koko ahdin pesineen kaikineen tulisi päivittää isompaan
          tosin silloin törmätään siihen tosiasiaan ettei makkinoilla ole sopivaa joka olisi siedettävissä määrin isompi
          tommosen kun saat siine sopimaan


          miksiköhän mulla tulee aina mieleen Bond elokuva "kun maailma ei enää riitä"

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            Kyylläkyllä
            Pelkään että olet oikeassa, mutta toivon että olet väärässä.

            2250rpm kohdalla syöttöjä on 85mg alkuperäinen akseli + 34%
            Ja kun otetaan huomioon aikaisemmin postaamani taulukko, jossa muistini mukaan 900nm tarvitsee tässä moottorissa tuolla kierrosluvulla 116,7mg/isku.
            Ristiin kertomalla selviää, että parhaan väännön kohdalla ruiskutusmäärä vielä toteutuu melkeimpä uskomattoman tarkasti.

            Kolme tonnin jälkeen jotain tapahtuu, sahalaita ilmestyy kuvaajaan ... jotain ?

            No, olen syönyt sanani niin monesti jo aikaisemminkin, etten viitsi nyt enää tehdä siitä numeroa.
            Muutin kuitenkin ohjelmaa siten, että railpaineen nostolla ainakin yritän "pakottaa" vääntökäyrän tuosta vielä mieluummin nousemaan 2500rpm kohdalle saakka, tai ainakin pysymään maksimissa pidempään.
            Saas nähdä.
            Tarkoituksena olisi saada vääntökäyrä "roikkumaan" lopussa hiukan korkeammalla.

            ... Kyllä tämä on vaikea tauti sairastaa ...
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • exautisti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1267
              • oulu

              Tuikun moottorihan on eu4,eli sama raudan osalta kun 535d.Tietysti suuttimet erilaiset,kuten myöskin ahtopuolella on eroja.
              Näin niin kun perässä ajaneena luulisin,että polttoainetta menee kyllä koko kierrosalueella ihan mukavasti...
              Savua tulee reilusti enemmän kun vastaava tehoisesta 535d:stä...
              -99 punane passatti

              https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

              Tuikun softat
              Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
              BMW Maahantuonti ammattitaidolla
              Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
              Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

              www.mcars.fi

              Kysy 041-5056506

              https://www.facebook.com/MCarsOulu/

              INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

              Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                .
                Nyt syötönlisän jälkeen savuttaa selvästi vähemmän - mitä, eikö kukaan usko...

                Sen verran selittelen, että savua tosiaan tulee vaan aivan kaasupohjassa.
                Saan minä tämän oikeastikkin savuttomaksi, mutta mutta kun sitten jää vaivaamaan että onkohan nyt varmaan kaikki syötöt pelissä.
                Siksi nämä lopussa aina savuttaa, kun en milloinkaan osaa olla tyytyväinen....

                ... Luulotautiin on hyvä lääke joka aina tepsii, se on se niskalaukaus ...
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  Originally posted by exautisti View Post
                  Tuikun moottorihan on eu4,eli sama raudan osalta kun 535d.Tietysti suuttimet erilaiset,kuten myöskin ahtopuolella on eroja.
                  Näin niin kun perässä ajaneena luulisin,että polttoainetta menee kyllä koko kierrosalueella ihan mukavasti...
                  Savua tulee reilusti enemmän kun vastaava tehoisesta 535d:stä...
                  Oivoi kun Poke pääsis tässä tapauksessa tuikkulan perässä ajelemaan
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3102

                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Oivoi kun Poke pääsis tässä tapauksessa tuikkulan perässä ajelemaan
                    Niin tuikkuhan kertoili tuossa, että savua tulee kun kaasu on pohjassa. = ei mun tarviis ihan perässä olla pitkäänkään.

                    Toista se on sun autossa kun mustaa tulee pintakaasulla 80 nopeudessa. (niin kuin W123 diisseli mesestä) Sellaisessa ei jää paljon muuta vaihtoehtoa kuin ohittaa...
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Olenpa vaihteeksi koettanut pähkäillä max tehon kierroslukuasiaa.
                      Ahtimen ohjaukseen olen jotain koettanut muuttaa.
                      Mutta luulen että syy ampuu kuitenkin suuttimiin, tai mittaustapaan.
                      Riittävän syöttömäärän saamiseksi näiden suuttimien suutinkarttaa joutuu nyt vääntämään niin paljon, ettei ruiskutus toteudu kuvittelemallani tavalla kierroksilla - toivottavasti näin, suutin asia on helppo korjata.
                      Inpalla näkee, että ilman määrä menee yli maffin lukualueen noin 3500rpm kohdalla ja silloin ohjelmassa ruiskutusmäärä olisi ~100mg, vääntö/teho käyrät ei kuitenkaan tue tätä, jompikumpi inpa tai rulla ei kerro nyt totuutta.
                      Muuhun varsinaiseen mekaaniseen rajoitteeseen en usko, savua tulee nyt taas liian vähän, jotta varsinainen ilman puute tai pieleen mennyt ruiskutus toimisi lukkona.

                      Samoilla spekseillä tehdyllä ahtimella (+coolerilla+downpaipillä) mersun 320cdi V6,sta lähti noin 850/375, ahtimesta ei siis pikku nousun pitäisi olla kiinni.
                      Syöttömääräkin pikkuisen pienempi, kun mulla nyt.
                      Mersussa oli sellainen etu, että siinä on piezot.
                      Ne tottelee ohjausta aivan eri tavalla kun nämä solenoidit, piezon kun käskee auki, niin se pysyy auki vaikka puoli tuntia.
                      Kun kun ohjelmassa max tehon kierrokset on yritetty tällätä tarkalleen samaan (3800), kun vakiossakin, niin rullilla kierrokset oli 3740, kuuden kymmenen kierroksen heitto.
                      Siinä tulee merkittävä ero, pienemmällä ruiskutusmäärällä suurempi teho, kun max tehon kierrosluvun saisi pysymään noin neljässä tonnissa.

                      No, ahdin muutos on kuitenkin toimiva.
                      Pelaa joka tilanteessa vähintään vakion tasolla.
                      Kykenee +800/350 tasoon ja on edelleen hyvin kartalla noilla syötöillä, tuohon tasoon pääsee käytännössä ilman savuja.
                      Merkistä ja mallista riippumatta kaikki kotterot jo varmasti alkaa hyvin liikkumaan.
                      Ongelmaksi muodostuu pikemminkin se, kun vakio voimansiirto ei enää kestä sitä mitä ahdin pystyy antamaan.
                      Täysi hyödyntäminen vaatii muutoksia voimansiirtoon, mikä on valitettavasti jo sitten kallista ... mutta mukavaa ...
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .No, ahdin muutos on kuitenkin toimiva.
                        Pelaa joka tilanteessa vähintään vakion tasolla.
                        Kykenee +800/350 tasoon ja on edelleen hyvin kartalla noilla syötöillä, tuohon tasoon pääsee käytännössä ilman savuja.
                        Merkistä ja mallista riippumatta kaikki kotterot jo varmasti alkaa hyvin liikkumaan.
                        Ongelmaksi muodostuu pikemminkin se, kun vakio voimansiirto ei enää kestä sitä mitä ahdin pystyy antamaan.
                        Täysi hyödyntäminen vaatii muutoksia voimansiirtoon, mikä on valitettavasti jo sitten kallista ... mutta mukavaa ...


                        Tarkoitatko voimansiirron kestolla ed mainittua mersua vai yleensäkin bemaria ?
                        Täällä monessa bemarissa ohjelma ja ovat kestäneet ihan ilman isompia murheita.
                        Tokihan se kestävyys varmaan riippuu monestakin tekijästä..
                        Itselläkin kahdessa E61:ssä oli ohjelmat varmaan + 150 tkm:n ajan ilman mitään ongelmia.
                        Nykyiseenkin laitetaan kunnon softa kun vaan käsiksi siihen päästään
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          Originally posted by veku View Post
                          Nykyiseenkin laitetaan kunnon softa kun vaan käsiksi siihen päästään
                          Sitä odotellessa

                          Onko tuikkulalla tai muilla diesel miehillä tietoa onko noissa uusissä järeämmät vai samankokoiset ahtimet kuin vanhoissakin ja ajatuksia millaisille voimille noiden kanssa päästään kun joku saa ne ohjelmoitua?
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            Originally posted by veku View Post
                            Tarkoitatko voimansiirron kestolla ed mainittua mersua vai yleensäkin bemaria ?
                            Täällä monessa bemarissa ohjelma ja ovat kestäneet ihan ilman isompia murheita.
                            Tokihan se kestävyys varmaan riippuu monestakin tekijästä..
                            Itselläkin kahdessa E61:ssä oli ohjelmat varmaan + 150 tkm:n ajan ilman mitään ongelmia.
                            Nykyiseenkin laitetaan kunnon softa kun vaan käsiksi siihen päästään
                            Varmaan olet oikeassa.
                            Kirjoitin vain omista kokemuksista, olen nyt muutaman neljä, kuusi ja kahdeksanpyttyisen naplannut, toisten kokemuksista tai laitteista en tiedä.
                            Laatikoissa on eri aikakauden laitteissa erilaiset ohjelmat, uudemmat näkyy, yllätys yllätys kestävän paremmin, vaikka olisi kuinka pienet mekaaniset erot vanhempaan.
                            Lähes kaikissa joudun alavääntöä rajoittamaan, tai kytkinlevyt ei pidä, inpallahan esim sen vikakoodista näkee, että mikä vika ja mikä kytkinpakka ...
                            Suuremmalla ahtimella kaikki merkit ja kaikki mallit, joutuu vahvistamattomalla voimansiirrolla alavääntöä miettimään, muuten kyykkää.

                            Useisiin tämän foorumin laitteisiin olen laittanut entisen ohjelman takaisin, kun eivät ole kunnollista tehonlisäystä kestäneet, koskee myös kasipyttyisiä, sen verran voin sanoa, että exautistilla on laatikko vielä hyvässä kunnossa, kun kuitenkin yli 900 kesti.
                            Oikeasti näissä kuusipyttyisissä menee minun mielestäni niin, että vanhimmissa tavan 530,ssä väännönkesto jossain pikkuisen päälle 700, muissa luokaa 800.
                            E46,ssa laatikko porsii kun tuo läppärin tallista ulos (No kyllä ne nyt jotain kestää nekin).
                            E90,ssä näkyisi "kaiken" vakiona kestävän, en tiedä miksi.
                            E39,n en halua ohjelmaa tehdä, kun siinä on lopputuloksena vaan vihasia ihmisiä.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              .


                              Eipä tunnu ajatus nyt etenevän.
                              Herjaa kyllä tulee liian suuresta ilman määrästä, vielä 3500rpm jälkeenkin.
                              Syöttömäärä noin sata.
                              Vääntökäyrän alkupää tukee syöttömäärän toteutumista, reilun kolmen tonnin jälkeen ei.

                              Siis, joko inpa valehtelee syöttömäärän/ilmamäärän/raipaineen, oikeastaan siihen en usko.
                              Tai syöttö tiellä toteutuu, mutta rullilla ei, savu tukisi tätä.
                              Tai jokin mekaaninen rajoite estää tehon nousun (esim suutin), vaikka syöttömäärä itsessään ohjelmassa toteutuisikin, vai ?
                              Olisko vielä jotain muita vaihtoehtoja ?

                              Sellainenkin villi ajatus tuli päähän, että onkos kukaan tietoinen pakoventtiilien jousista ja niiden jäykkyyksistä ?
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • böntti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2011
                                • 2855
                                • Tampere

                                Ootko esimerkiksi Testolla katsellut railipaineen/ruiskutusmäärän ja ilmamassan pyyntiä vs toteutunutta?
                                Last edited by böntti; 14-10-2014, 09:37.
                                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎