Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    Mitähän tuosta omasta 2.5l pannusta olisi saatavissa tehoja teoriassa jos nuo ahtoputket, coolerin, turbon, kytkimen ja suuttimet uusisi, kenties jopa isompiin?

    Tuleeko jo halvemmaksi vaihtaa autoa?

    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      Recrolla laatikon uudelleen rakennus olisi 1980e jos postittaa lootan, mutta se uusitaan normi osilla eikä tehdä mitään vahvistusta. Heidän mukaan tuon 6hp26 lootan vahvistaminen ei ole mahdollista. Vähän offtopikkia ☺

      Comment

      • Juhaska
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 3986
        • Suomi

        No offtopic:ia täältäkin, eli onko sitten järkeä laitattaa laatikkoa, jos vain samat ongelma kohdat uusitaan samoilla komponenteilla?
        Ellei nyt auto ole sitten joku +300t-km ajettu yksilö...

        Oikea paja, kun löytyy niin vaihteistokin varmasti vahvistuu.
        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

        Comment

        • Matson^
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2008
          • 2113
          • Seinäjoki

          Edelleen, kuulostaa täysin vieraalle koko tarve laatikon vahvistamisesta..
          Joko teidän laatikot on valmiiksi rikki, tai 30d:ssä on jotain heikompaa sisässä, tai pienemmät paineet kytkimille tms.. :think Nimittäin ei nää 35d laatikot täällä pohjanmaalla muutakuin tykkää kun niillä ajetaan

          Etenkin tuo oma "sportti-laatikolla" pätkii pykäliä sellaisella voimalla sisään että koko auto "hytkähtää" kuin kytkinpommia antaisi, jos isoimman väännön aikana menee suurempaa pyytämään... eikä ne tunnu "tavallisetkaan" laatikot esim Jusu^n autossa luistelevan sitten pätkääkään.
          Liekö sitten liian vähä voimaa
          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
          | Nissan Navara TREK-1 |
          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            Originally posted by Hakkapeliitta View Post
            Mitähän tuosta omasta 2.5l pannusta olisi saatavissa tehoja teoriassa jos nuo ahtoputket, coolerin, turbon, kytkimen ja suuttimet uusisi, kenties jopa isompiin?

            Tuleeko jo halvemmaksi vaihtaa autoa?
            Periaatteessa aika lähelle kolmelitraista samoilla osilla.
            Pikkuisen pienempi tilavuus merkitsee pikkuisen pienempää ilman määrää käytännössä ja samalla tehoa.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              Originally posted by Matson^ View Post
              Edelleen, kuulostaa täysin vieraalle koko tarve laatikon vahvistamisesta..
              Joko teidän laatikot on valmiiksi rikki, tai 30d:ssä on jotain heikompaa sisässä, tai pienemmät paineet kytkimille tms.. :think Nimittäin ei nää 35d laatikot täällä pohjanmaalla muutakuin tykkää kun niillä ajetaan

              Etenkin tuo oma "sportti-laatikolla" pätkii pykäliä sellaisella voimalla sisään että koko auto "hytkähtää" kuin kytkinpommia antaisi, jos isoimman väännön aikana menee suurempaa pyytämään... eikä ne tunnu "tavallisetkaan" laatikot esim Jusu^n autossa luistelevan sitten pätkääkään.
              Liekö sitten liian vähä voimaa
              Pohjanmaalla on vaan selvästi paremmat ja tehokkaammat autot.
              Täällä kehitysalueella pitää koettaa särkeä autot pienemmillä tehoilla.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                Originally posted by tuikku View Post
                Periaatteessa aika lähelle kolmelitraista samoilla osilla.
                Pikkuisen pienempi tilavuus merkitsee pikkuisen pienempää ilman määrää käytännössä ja samalla tehoa.
                Unohtaisin koko homman, kun pullon kaulaksi muodostuu vaihteisto GA 6HP19Z joka on BMW toimesta speksattu 400Nm väännölle. Lieneekö Jarkon toimesta vahvistettavissa JA onko mitään järkeä?
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  .
                  Noin 800nm kestää näiden vanhempien vakiolaatikko kunnossa ollessaan.
                  Valitettavan harvassa on kunnossa ...
                  Tuossa vielä viimeisiä vetoja muuten vakiolla tekniikalla, ahdin vaan vaihdettu.


                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    Originally posted by e46touring View Post
                    Unohtaisin koko homman, kun pullon kaulaksi muodostuu vaihteisto GA 6HP19Z joka on BMW toimesta speksattu 400Nm väännölle. Lieneekö Jarkon toimesta vahvistettavissa JA onko mitään järkeä?
                    Hyvä laatikko.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Matson^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2113
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by tuikku View Post
                      Pohjanmaalla on vaan selvästi paremmat ja tehokkaammat autot.
                      No en nyt menisi sanomaan ihan niinkään

                      Äärettömän mielenkiintoinen topic kuitenkin kaikkiaan

                      Originally posted by e46touring View Post
                      Unohtaisin koko homman, kun pullon kaulaksi muodostuu vaihteisto GA 6HP19Z joka on BMW toimesta speksattu 400Nm väännölle. Lieneekö Jarkon toimesta vahvistettavissa JA onko mitään järkeä?
                      Eikös 2,5 litraisessa ole aina sama "kakskutonen" ja kolmelitraisessa 25d:ssä sitten "ysitoistanen" :think
                      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                      | Nissan Navara TREK-1 |
                      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        Originally posted by tuikku View Post
                        Hyvä laatikko.
                        Joo hyviähän nämä ZF hp6 laatikot, mutta esim. sinulla zf 6hp 26 laatikko 3,0l koneen perässä joka on krouvimpaa tekoa. Tuo 6hp 19 laatikko 525d perässä on samaa "hempuli" sarjaa mitä Bensa vehkeissä käytetään ja ymmärtääkseni ottaa lopullisesti loimeensa tuossa 600nm kohdilla.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          Kyylläkyllä
                          Olet varmaan oikeassa.
                          Mutta minullakin on samanlainen käsitys näistä laatikoista, kun Matsonilla.
                          Että jostain syystä pikkumoottoriin on laitettu isomman laatikko ja voimansiirto.
                          Kun moottori muuttuu sitten kolmilitraiseksi, niin ahtimet, suuttimet ja laatikot menee ihan sikin sokin.

                          Tämä nykyinen ahdin, siis vakio ottopää billetti + amg on voimansiirrolle huomattavasti lempeämpi, kun edellinen versio, jossa ottopää oli noin 50mm.
                          Kun ottopäätä isonnetaan, muuttuu herääminen sitä tehden äkkiä rajummaksi ja ne sakkausvaivatkin alkaa nostaa päätään, vakio ottopäällä ei saa sakkaamaan millään, mikä on aivan luonnollistakin, kun hiukan miettii asiaa ja sitä heräämis tilannetta.
                          Isompi ottopää antaa heräämisvaiheessa koko ajan enemmän ilmaa moottoriin, kun mikään ei vielä ahdista, pienemmällä ottopäällä ilman määrän nousu riippuu alussakin enemmän ahtopaineen nousuvauhdista, "lähtötilanteessa" merkittävä ero.

                          Kaikki näkee noista minun autoni käyristä, ettei alas ja keskialueelle tarvi yhtään lisää, huonous on siellä 3500-400rpm välillä, johon olen nyt tällä yrittänyt saada parannusta, aina niin luotettavalla perstuntumalla ehkä jotain on tapahtunutkin.
                          Herääminen tällä kombinaatiolla on rauhallisempaa, uskoisin että väännön korkeimmat alueet alkaa noin ~2500rpm kohdilta, entisen ~2200 sijaan.
                          Mutta tämä on ok, sopii hyvin laatikon kanssa "yhteen", hyvinhyvin usein kun laatikko matka-ajussa tiputtaa yhden pykälän, niin ollaan juuri tuossa ++2000rpm alueella, josta hetikohta alkaakin se paras veto.

                          Jos näillä cooleri, ahtoputket, dowpipe, ahdin - muutoksilla en saa ylärekisteriin lisää, niin alan hiljalleen uskoa että suuttimet pitää vaihtaa.
                          Joku kummallinen tässä kangertaa.

                          535,n suuttimissa on se sadan millin akseli valmiina, tähän omaani ole sen joutunut itse tekemään, se on tosin skaalattu oikein, mutta eihän se sitä valmistajan karttaa vastaa kuitenkaan, voi olla että vaikka ruiskutusaika ei liian pitkä olekkaan, mutta suutin ei enää max syötöillä toimikkaan, niin kuin kuvittelen, tämä solenoidi suuttimen toimintaperiaate on vähän sellainen ...
                          Piezoilla tilanne on lähtökohtaisesti toimintaperiaatteen ja käytännönkin kannalta parempi prosentti muutoksiinkin.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7527
                            • Jyväshyvä

                            Originally posted by Matson^ View Post
                            Eikös 2,5 litraisessa ole aina sama "kakskutonen" ja kolmelitraisessa 25d:ssä sitten "ysitoistanen" :think
                            Harmi että LCI:ssä on tuo huonompi laatikko,
                            muuten 525 olis paras virityskohde hinta-potentiaali suhteeltaan...
                            Suuttimet vain uusiksi...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Hakkapeliitta
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2014
                              • 552
                              • P-Sawo

                              Meneeköhän x35:n suuttimet x25:een, 2.5litran versioon? Noin niinkuin fyysisesti?

                              annetaan BMW-osaa

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Joo
                                Ihan tavan 530 suuttimista jo tulee aika moinen muutos, jotain 25% luokkaa, 535 suutin ei anna siihen kun jotain 15% kork lisää.
                                Luulen ettei pysty hyödyntämään, ilma ei yhdellä ahtimella riitä, ellei muuta johonkin sinkkiämpäri holsettiin.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎