Originally posted by tuikku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kulkineet/projektit:
640D F06
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
-
-
Originally posted by Hakkapeliitta View PostMitä jäi kokeilusta käteen, verrattuna mersuun?
En minä bemarista meinaa luopua, minusta kaikkein nätein auto on sellainen E46 coupe, sellainen pitää vielä hommailla ja rakentaa, kunhan aika on sopiva, nyt tuli muutos suunnitelmiin.
Tämän foorumin kautta olen tutustunut ja ystävystynytkin useiden muiden harrastajien kanssa, mikä on aika epätavallista minun ikäiselleni äijälle.
Tarkoitus oli rakentaessa perehtyä lambdaohjattuun softaan ja jotain tunnen oppineenikin.
Samalla tyylillä olen "opiskellut" mersuakin, joka on paineohjattu ja monella tapaa erilainen softaamisen kannalta.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by veku View Postja millainen mursu tulossa :thinkCdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Comment
-
-
Tuo E46 coupe on minullakin todennäköisesti seuraava pilattava aihio. Tosin tällä kertaa manuaalina kun ei ole järkeä hankkia sellaista automaattia joka ei kestä. Audin on ilmeisesti tilattu jotain parempaa osaa laatikkoon, eli sillä on ajeltava nyt vielä ainakin hetken ja testattava miten uusi loota pelaa.
Mersupuolella on kyllä kanssa ihan potentiaalisia moottoreita. Ainakin Markon mittausten perusteella kannet virtaavat sen verran että aika iso osa moniventtiilisistä bensan kansistakin jäävät kakkoseksi. Vielä kun ne saisivat niihin autohin kunnon penkittdituning.fi
Comment
-
-
.
ZF,n laatikko vaan GM,n tilalle 5hp19 varmaan käy ja saa vahvistettua, sellainen suunnitelma itsellä oli, mutta se nyt "odottelee".
Vaihteiston ohjainpurkki ja tarvittava johtosarja laatikkoon E38,sta.
Almost "vedä narusta, nauti kesästä".CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Comment
-
-
Kiitos Tuikulle! Oli oikein jännää lukea tätä ketjua iltaisin läpi ja sai siinä elää vähän niinkun virihengessä mukana, vaikkei itellä nyt paljoo tietämystä autoista tai varsinkaan turboista olekkaan ja paljon vähemmän oli ennen tätä seikkailua! Helvetinmoinen kauppakassi on nyt ainaskin rouvalla! Toivotan onnea tuleviin projekteihin, oli sitten mersuu tahi bemarii, molempi parempi mielenkiinnolla varrothaan
-tommi
Comment
-
-
.
Kiitos vaan
Mielenkiintoinen ~puolitoista vuotta on ollut minullakin.
Ja voi olla, ettei tämä vielä tähän lopu, pikkuisen on sellaista ilmassa, että Anton saattaisi tehdä mulle vaikkapa edelleenkin pikkuisen suuremman VNT-ahtimen, jos vaikka luokkaa 50hv saisi vielä puristettua lisää yhdellä "pikkuahtimella". Aika näyttää, miten käy ...CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Comment
-
-
Mahdottoman mielenkiintoinen on ollut tämä ketju ja aina foorumille tullessa on tullut malttamattomana odoteltua onko jotain uusia käänteitä ja läpimurtoja tapahtunut trimmailussa.
Viitsisitkö Tuikku vielä tehdä yhteenvedon, että mistä ja missä järjestyksessä tehon nälän tyydyttäminen on viisainta näissä M57N:ssä aloittaa? Ohjelma tietty ensin, mutta osien vaihdon alkaessa onko ensin 535d-suuttimet vai modattu ahdin? Mitkä speksit ahtimelle, ja jne. Missä vaiheessa cooleri ja pakoputkisto alkavat ahdistamaan? Sekin olisi mukava lisä summaukseen, että minkälaisiin tehoihin on odotettavissa päästä milläkin osan vaihdolla (+softalla), jotta osaisi vähän ennakoida milloin viimeistään GM-aski antautuu. Tuon ZF:n vaihto e46:een olisi myös hieno pioneerihomma. Kiitokset latua aukaisevasta työstäsi!
Comment
-
-
.
Pelkällä ohjelman muutoksellahan näistä vanhemmistakin jo lähtee hiukkassuodattimella, tai ilman se +300/700. Sen jälkeen lisäteho alkaa jo sitten maksamaan. Hiukkassuodattimen paikoillaan olo voi aiheuttaa tihentynyttä polttoväliä, jos ollaan jo ehtoopuolella. Ahdin ja cooleri käytännössä määrittää vakiomoottorista saatavan max tehon määrän.
Vakiot suuttimet riittää luokkaan 360, tämän jälkeen pakopaine kasvaa juuri sen verran suureksi, ettei pakoventtiilit pysy kunnolla kiinni ja tehon nousu tyssää. Ei siis varsinaisesti johdu siitä, että suutin olisi liian pieni, vaan todella löysistä pakosien jousista, pakokaasuja pääsee takaisin sylinteriin sotkemaan seuraavaa palotapahtumaa.
Ahtimen voi päivittää "neljän sadan ahtimeksi".
Lisäksi tarvitaan (535 suuttimet), cooleri, downpaippi ja (pako)venttiilin jousien vaihto, niin 400 paketti on siinä.
Nelisatanen/tuhat nm meni puhki jo ilman jousienkin vaihtoa, mutten oikein sitä suosittele, liian pienillä kierroksilla.
Eri variaatiot aiheesta antaa eri tehoja.
Voimansiirto kestää autom. aika yleisesti noin 700nm, uudemmissa noin 800. Vahvistuttaminen on kallista, mutta kuitenkin suosittelen, toiminta muuttuu niin paljon miellyttävämmäksi.
Manuaalivaihteisista en oikein osaa mitään sanoa, vakiokytkimen kesto jotain luokkaa 650, eli vähän sellaisen "kierroskoneen" tyylisen joutuu tekemään.
Itse aloittaisin ahtimesta, lisäilmasta ei ole haittaakaan.
Cooleri varmistaa lisätehon käytettävyyden lämpimälläkin ilmalla.
Daunpaippi, hiukkaspönttö juttu tulee hetikohta tarpeelliseksi.
Suuttimet/jouset on sitten jo vähän extriimiä.
Todella napakasti kulkevan vanhan katiskan saa jo ihan ahdin/laatikko päivityksellä, kenellä on ollut mahdollisuus olla esim Siekkisen auton kyydissä, voivat varmasti tämän vahvistaa.
GMmä ja virittelyt ei sovi samaan lauseeseen, valitettavasti se on vaan niin.
Ehdottomasti vaihtaisin 5hp19,sta, sellainen malli kun jo mallistossa jo on, E38 ja E46 330i.
Vaihteiston ohjain sama siemens, joten vaihdon täytyy olla melkein bolt -on.
Kardaani 330i,stä, jossa tuo vaihteisto jo onkin, samoin laatikon ja ohjainpurkin välinen johtosarja, sitten vaikka Kissvesala kertomaan purkille, että vahteisto on muuttunut, eipä muuta.Last edited by tuikku; 16-05-2015, 07:50.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Comment
-
-
Jos/kun tuikku innostuu sitä tähtikeulaa "duunaamaan",niin laitatko tänne linkkiä jos jonnekkin nettiin meinaat vastaavan tarinan kehityksestä kirjoitella.Vaikka onkin itselle täysin vieras merkki,niin itse kehityskertomus olisi varmasti ainakin itseäni kiinnostavaa luettavaa.
Toivottavasti myös tuollaisen coupe-kolmosprojektin saat aloitettua mahdollisimman pian.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostJos/kun tuikku innostuu sitä tähtikeulaa "duunaamaan",niin laitatko tänne linkkiä jos jonnekkin nettiin meinaat vastaavan tarinan kehityksestä kirjoitella.Vaikka onkin itselle täysin vieras merkki,niin itse kehityskertomus olisi varmasti ainakin itseäni kiinnostavaa luettavaa.
Toivottavasti myös tuollaisen coupe-kolmosprojektin saat aloitettua mahdollisimman pian.
Comment
-
Comment