Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    Originally posted by ekaBMW View Post
    Tuosta kirjoituksesta sai käsityksen että vaihteen valinta ja pitkä-lyhyt puolen valinta tehdään peräkkäin ja se aiheuttaisi ylimääräisen viiveen. Nämä kun on sähköisesti ohjattuja niin onko joku syy ettei noita kahta vaihtoa voida tehdä rinnakkain samanaikaisesti ja täten säästyisi aikaa? Vai onko tuo pitkä-lyhyt puolen valinta hitaampi kuin vaihteen vaihto?
    No, sitä olin tarkoittavinani, tarkkaile itse sitä 3-4 vaihtoa.
    Tässä on kyse kanavien täyttymisajoista ja mekaanisista ominaisuuksista.

    En tiedä, tehdäänkö ne miten ne vaihdot, peräkkäin vai yhtä aikaa, olen seurannut käyttäytymistä ja pidempää viivettä ja huonompaa vaihtoa ja koettanut miettiä syytä sille. Mutta ihan ohjauksen (ohjelmoinnin) kannalta luulen että peräkkäin. "Askel" kerrallaan.

    En osaa vastata.
    Testerillä niitä mielestäni niitä vasteaikoja (täyttymis-) pystyisi seuraamaan.
    Vaihteisto ohjaus antaa moottorin ohjaukselle luvan täyteen vetoon vasta kun laatikon linjapaine on riittävä, siihen taas vaikuttaa myös muiden osien kunto.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • tommipommi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 225
      • sastamala

      Originally posted by tuikku View Post
      .
      Alaspäin vaihtamisen tehokkuutta syö se, että useamman vaihteen tiputus esim viitoselta kolmoselle, vaatii useamman kytkinpakan liikuttelua, jolloin täyttymisajat laatikon sisällä pitenee väistämättä ja samoin se varoaika, jonka jälkeen vasta laatikko antaa luvan täydelle rasitukselle. Sitten kun kierrokset alkaa olla hetikohta tapissaan, alkaa laatikko valmistautumaan suuremman pykälän vaihtoon vaatimalla vähennettyä vääntöä moottorin ohjaimelta.
      Siis, pienemmän pykälän näennäisen tehokkuuden syö tehokkaasti laatikon vaatimat rajoitteet polttoaineen syöttöön. Suurempi vaihde vetää kuitenkin tehokkaasti koko tämän vaihtorulianssin ajan, vaikka teoriassa pienemmällä teholla, mutta koko ajan ja kierrosten noustessa teho paranee. Laatikolla on tiettyjä mekaanisia rajoitteita, jotka ovat käytön kannalta huonoimmillaan, kun ajetaan nelosella, tai viitosella, kahden pykälän tiputtaminen on silloin mekaaniselta työmäärältään haastavampi. Lisäksi ylöspäin vaihtokin on näissä kuusivaihteisissa oikeastaan huonoimmillaan kolmoselta neloselle, johtuu laatikon toimintaperiaatteesta sekin. Muut vaihdot napsahtaa paljon nopeammin.
      Uudemmista, Lci,n laatikoista en ole varma, kun ne pelaa huomattavasti fiksummin, että osaako ne loikkia oikeasti vaihteiden "yli" vai kelaako nekin vaihde kerrallaan, niin kuin nämä vanhemmat tunnustaa tekevän.
      Kiitti infosta. Tämä tuntuu 100% todelta sen perusteella, miten tuo meidänkin pre-facelifti tomaatti käyttäytyy. Eli kolmonen on kepillä manuaalisesti valittuna paljon vetävämmän tuntunen kuin kickdownin tarjoamana. Ja 3 -> 4 vaihto taitaa olla aina vähän hidas. Tähän E-kytkimeen liittyen ei sitten oletettu ZF:n elinkaarikaan ainakaan lyhene kun kickdown "poistettu". Se siitä, toivotaan pikaista kevättä niin kuullaan kuinka 535 vastaa kaasuun

      Comment

      • Pohjoisen Poika
        Bimmer Fanatic
        • May 2014
        • 464
        • Lappi

        Coolingmist stage 3 metanolisarja on jo todella hienosti ohjattavissa. Se on sitten kaikkien oma päätös onko etenkin diisselissä mitään hyötyä tuosta toisesta suuttimesta. Ainakin voi säätää sen ruiskutuksen juuri sinne kuin tahtoo.
        Stage 3
        Last edited by Pohjoisen Poika; 27-01-2016, 07:56.

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          Ainiin että neloselta kolmeselle vaihto on yhtä hidas kuin kolmoselta neloselle? Onko tuossa pitemmän ja lyhemmän välityksen mekanismissa samanlaiset pakat kuin vaihteiden päissä? Itsellä joskus rusahtaa neloselle vaihtaessa, onko se tuo ehkä sittenkin?

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            Originally posted by Perlenbacher View Post
            Ainiin että neloselta kolmeselle vaihto on yhtä hidas kuin kolmoselta neloselle? Onko tuossa pitemmän ja lyhemmän välityksen mekanismissa samanlaiset pakat kuin vaihteiden päissä? Itsellä joskus rusahtaa neloselle vaihtaessa, onko se tuo ehkä sittenkin?
            Sulla vissiin manuaali
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • Hakkapeliitta
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2014
              • 552
              • P-Sawo

              Paljonko x35d:hen joutuu sijoittamaan jos haluaa n. 400hv irti autosta, siten että voimansiirto sen kestää?

              Turbot joutuu vaihtamaan, laatikon vahvistamaan, välijäähyn suurentamaan ja moottorin ohjelmoimaan?

              Selviääkö 4000€:lla jollei ite tee?

              annetaan BMW-osaa

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                Paljonko x35d:hen joutuu sijoittamaan jos haluaa n. 400hv irti autosta, siten että voimansiirto sen kestää?

                Turbot joutuu vaihtamaan, laatikon vahvistamaan, välijäähyn suurentamaan ja moottorin ohjelmoimaan?

                Selviääkö 4000€:lla jollei ite tee?
                Tai sitten vaan on tuuria ja auto teknisesti kunnossa ja tulee vakiokamoilla (535d isolla pumpulla) tuo 400hv ja paikat kestää.

                Mutta eipä se huipputeho ole kaikki kaikessa...
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  .
                  Kylläpä ne suurimmaksi osaksi sen hyvin kestää.
                  Sitä ei käytetyssä oikein voi tietää etukäteen.
                  Noin neljäsataa heppaa neljässä tonnissa vaatii sielläkin vielä noin 700nm vääntöä.
                  Sen väännön takiakin olisi parempi kun max tehon saisi mieluummin 4000rpm yli kun alle. Mutta molempi parempi, vääntö ja teho.

                  Neljäsataahan on paljon tehoa, se on hyvä pitää mielessä.
                  Tehon noston yhteydessä riskitkin kasvaa, ei kait kukaan ilkiä sanoa, että paremmin kestäisi.
                  Nämä alkupään 535,set alkaa olla jo aika iäkkäitä, kyllä sitä kestävyyttä kannattaa miettiä.
                  Viritetty auto on harrasteauto ja monesti arvoton, siitä on hyvä lähtä pohtimaan aihetta.

                  Moottorin kestävyydellehän voi tehdä jotain.
                  Ensiksikin cooleri, vesiruisku ei varmaan haittaa tee ja riittävän usein vaihdetut hyvät öljyt, itse käytän ainoastaan hyvälaatuista 10w-60,stä

                  Laatikon kanssa voi oikeastaan vaan väännellä sormiaan.
                  Ei kait ne uudet öljyt - riittävä määrä mitään haittaa, muttei ne vahvistakkaan, eikä korjaa.
                  Kaiken kaikkiaan sanoisin, ettei autosta päällepäin oikeastaan kannata arvioida laatikon kuntoa, "vähän ajetussakin" tuontiautossa voi olla jo kypsä laatikko.
                  535d,n laatikon ohjaus on fiksumpi, harvemmin noissa on lastutettaessa ruvennut oireilemaan.
                  Loppuviimein sen kunnon tietää vasta kokeilemalla.


                  Hybridi - ahtimen laitto, kumpaan malliin vaan X30-X35, lisää tehon nostomahdollisuutta niin runsaasti, että jos sen haluaa hyödyntää, niin väistämättä tullaan laatikon vahvistamiseen.
                  Ja kun laatikko on vahvistettu, niin vääntöä saadaan ulos molemmista niin paljon että takapotkumalleissa tulee sen lukon osto, kun se voima menee sen toisen renkaan tyhjän pyörittämiseen.

                  Yksi asia johtaa toiseen.
                  Mutta kyllä ~tuhat nyyttonia työntääkin kivasti.
                  Se laatikon vahvistuttaminen on kallista - myönnän sen, mutta lasken sen kuitenkin vielä kannattavammaksi, kun lukkoperän laiton, se aukaisee kokonaan uuden ikkunan näiden vanhempien ajettavuuteen ja voiman siirtymiseen tiehen.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                    Paljonko x35d:hen joutuu sijoittamaan jos haluaa n. 400hv irti autosta, siten että voimansiirto sen kestää?

                    Turbot joutuu vaihtamaan, laatikon vahvistamaan, välijäähyn suurentamaan ja moottorin ohjelmoimaan?

                    Selviääkö 4000€:lla jollei ite tee?
                    Hyvällä softalla tulee auton kunnosta riippuen se 380-400 ja 700\800 ja tuolla kyllä kerkeää normaalin liikenteen mukana.
                    Laatikko pelaa todella hyvin X35d:ssa ohjelmoitunakin jos siis on lähtöjään jo kunnossa.
                    Ex 535d ajettu softauksen jälkeen 100 tkm ilman ongelmia ja kulkee ihan hyvin ,vartti 13.1 s ja 168km\h
                    ja autossa siis pelkkä softa ja dpf pois.
                    Toki tätä topicia kun lukee niin teho\vääntö lukema on seuraavilla sata sekä vääntö viisinumeroista ja se vaatineekin sitten vahvistusta laatikkoon yms.
                    Last edited by veku; 28-01-2016, 07:17.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Originally posted by veku View Post
                      Sulla vissiin manuaali
                      Ei kun ihan zf automaatti siellä näkyy olevan

                      Comment

                      • JJtalo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2011
                        • 350
                        • Kokkola

                        Täällä kun on aiheesta tietoa, paljonko tehoa ja missä järjestyksessä 530d pre-lci:hin on mahdollista loihtia ? Ohjelmalla pääsee sinne 280-300 kaakkiin ja 630-650 vääntöön, olen ymmärtänyt että tähän loppuvat sekä suuttimet että turbo ? mutta millä hiluilla ja missä järjestyksessä tästä on viisain edetä ? Eikös laatikko ole sama 26:nen mitä alkupään 35d:ssä ? Onko tästä vahvistamalla mahdollista saada "kaiken kestävä"? Mitenkäs perä ? Tuoko coolerin päivitys lisää tehoa vai pelkästään käyttövarmuutta ?

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          Originally posted by JJtalo View Post
                          Täällä kun on aiheesta tietoa, paljonko tehoa ja missä järjestyksessä 530d pre-lci:hin on mahdollista loihtia ? Ohjelmalla pääsee sinne 280-300 kaakkiin ja 630-650 vääntöön, olen ymmärtänyt että tähän loppuvat sekä suuttimet että turbo ? mutta millä hiluilla ja missä järjestyksessä tästä on viisain edetä ? Eikös laatikko ole sama 26:nen mitä alkupään 35d:ssä ? Onko tästä vahvistamalla mahdollista saada "kaiken kestävä"? Mitenkäs perä ? Tuoko coolerin päivitys lisää tehoa vai pelkästään käyttövarmuutta ?
                          Tuikku voi tarkentaa, mutta laitetaan nyt jotain. Suuttimet riittävät kyllä ~350 hv. Turbo loppuu kesken ja siihen oikea lääke on tässäkin keskustelussa mainittu hybridiksi modattu orkkis-turbo. Isompi välijäähdytin tarvitaan, koska nostetuilla ahdoilla myös ahtolämmöt nousevat ja yli 50 C ahtolämmöillä ruiskutusta (tehoa) rajoitetaan.

                          Summa summarum modatulla turbolla ja softalla päästään sinne 350 hv haarukkaan ja vääntöä on tarjolla niin reilusti, että sitä kannattaa/joutuu joka tapauksessa alakierroksilla rajoittamaan. Ilman isompaa välijäähdytintä tehot jäävät kelistä (jäähdytysteho) riippuen jonnekin 310-330 maastoon. Laatikosta saa vahvistamalla selvästi kestävämmän. Omasta riskinsietokyvystä riippuen vääntöä voi sitten rajoittaa ~700-1000 Nm haarukassa. Yleensä DPF halutaan puukottaa samalla joka tapauksessa, mutta aika samoihin päästään myös DPF paikallaan.

                          Jos yhdellä turbolla tavoitellaan aiemmin mainittua suurempia tehoja ajaudutaan kannen modaukseen ja suurempiin suuttimiin. Kustannus/teho-suhde alkaa tulla selvästi arvokkaammaksi.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Torppa
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 291
                            • Vihti

                            Tuikun softa sigun autossa.

                            Nyt kansi kunnostettuna
                            Lohko läpikäytynä uusilla laakereilla ja m.renkailla sekä hoonattu etc
                            Vaihteisto siekkisen hoteissa täydellisesti kuntoon ja vahvistukset
                            Suuttimet huollettu
                            Turbot myös käsittelyssä saaden billetit sisäänsä
                            Pikkuhiljaa kasaanpäin menossa

                            Välijäähy hankintalistalla vielä

                            Tarvitseeko softaan vielä kajota uuemman kerran? DPF oli puukoteltu myöskin jo tuohon
                            Last edited by Torppa; 28-01-2016, 21:40.
                            ------------------------------------------------
                            Entiset:
                            E61 535D M-sport 11/-05
                            E61 535D M-sport 12/-04
                            E46 330D Touring 11/-03
                            E36 325i Coupe 8/-92
                            E30 318i Coupe -89

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              Originally posted by JJtalo View Post
                              Täällä kun on aiheesta tietoa, paljonko tehoa ja missä järjestyksessä 530d pre-lci:hin on mahdollista loihtia ? Ohjelmalla pääsee sinne 280-300 kaakkiin ja 630-650 vääntöön, olen ymmärtänyt että tähän loppuvat sekä suuttimet että turbo ? mutta millä hiluilla ja missä järjestyksessä tästä on viisain edetä ? Eikös laatikko ole sama 26:nen mitä alkupään 35d:ssä ? Onko tästä vahvistamalla mahdollista saada "kaiken kestävä"? Mitenkäs perä ? Tuoko coolerin päivitys lisää tehoa vai pelkästään käyttövarmuutta ?
                              Ohjelmalla luokkaa 300-320, riippuu auton kunnosta.
                              Ensiksi kannattaa laittaa cooleri.
                              Sitten hybridi ahdin + daunpaippi.
                              Sitten, jos haluaa niin laatikko ja lukkoperä.
                              Suuttimet riitti mulla noin 360hv/850nm.
                              Tästä topiikista lainattu kuva vakiosuuttimilla.
                              Vääntöä voi rajoittaakkin.





                              Vahvistettu laatikko kyllä kestää.
                              Sama on.
                              Cooleri varmistaa tehontuoton lämpimälläkin ilmalla.
                              535,n suuttimilla sitten luokkaa 1000nm/400hp
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                Originally posted by Torppa View Post
                                Tuikun softa sigun autossa.

                                Nyt kansi kunnostettuna
                                Lohko läpikäytynä uusilla laakereilla ja m.renkailla sekä hoonattu etc
                                Vaihteisto siekkisen hoteissa täydellisesti kuntoon ja vahvistukset
                                Suuttimet huollettu
                                Turbot myös käsittelyssä saaden billetit sisäänsä
                                Pikkuhiljaa kasaanpäin menossa

                                Välijäähy hankintalistalla vielä

                                Tarvitseeko softaan vielä kajota uuemman kerran? DPF oli puukoteltu myöskin jo tuohon
                                Jos haluat lisää vetoja, niin täytyy.
                                Edellytyksenä on, että ahtimille on tehty jotain muutakin kun billetti siivet.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎