Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Juu, ja järestäänhän näistä ylikin se otetaan.
    Pakosiipi ei ole tuo, joka puolessa tunnissa netistä löytyy.
    Mutta hyvän kokoinen olisi.
    Se on harvinainen koko, tilauksesta tehdään ja -aika on pitkä.
    Vähän on ehkä kalliin oloinenkin, mutta kun käytännössä uuden merkkiahtimen noin tonnilla ja vähän allekkin saa, niin toiselta kantilta hinta on tietyllä tapaa erikoistuotteesta ihan kohdillaan. Sisältää paljon koneistamista ja käsityötäkin.
    Ja sopii entisen paikalle, toimii heti, eikä näy ulospäin kellekkään - ei huono sekään.
    Vaikka se entiselle paikalle sopimisen helppous on vähän hiinä ja hiinä, 335,ssa vielä ahtaampaa ...

    Olikohan tilanne sellainen nyt näissä, että úusi tilaus on ollut jo hyvän aikaa vetämässä kun ensimmäinen satsi meni jo, kun se toimitusaikakin taisi olla kolmisen kuukautta , tai jotain sinnepäin. Kuitenkin niin pitkä että on varmaan vaikea ennakoida tulevaa tarvetta ja ymmärsin niin, ettäkun koko keskiö tulee uusi, niin ei ole ihan halpa tilaajallekkaan, että suunnilleen kaikki haluttaisi myydäkkin.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • ÖÖ.
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 61
      • Turku

      E53 fl ilmeisesti sisältää suurinpiirtein saman vaihteisto / moottori yhdistelmän mitä tässäkin ketjussa on eniten käsitelty? Onko kokemuksia onko samat säädöt toiminut tuossa mallissa vai tuoko lisäpaino ja neliveto lisää heikkoja kohtia?
      E39 528i -99

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        Originally posted by ÖÖ. View Post
        E53 fl ilmeisesti sisältää suurinpiirtein saman vaihteisto / moottori yhdistelmän mitä tässäkin ketjussa on eniten käsitelty? Onko kokemuksia onko samat säädöt toiminut tuossa mallissa vai tuoko lisäpaino ja neliveto lisää heikkoja kohtia?
        Hyvin on toiminut sama combo E53:ssa viime keväästä. Laatikko vahvistettu Siekkisellä. Seuraava heikko kohta lienee jakovaihteisto, mutta ainakaan toistaiseksi ei mitään ongelmia sieltä suunnalta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • racediesel
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 248
          • porvoo

          moi
          olisiko tuo pakosiipi/turbiini Porsche 993 gt2 stg2 tai stg3 pakosiipi/turbiini muistaakseni...
          niitä on ollut kautta aikain vaikea/pitkä toimitusaika saada.
          Possumiehet ovat ihan omanlaisia haluaamaan...
          T.pasi
          Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
          Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
          Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
          Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
          Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
          BMW 330d-00 250hv ja 630nm
          BMW 330D-05 vakio 2005
          BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
          BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
          BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            Originally posted by racediesel View Post
            moi
            olisiko tuo pakosiipi/turbiini Porsche 993 gt2 stg2 tai stg3 pakosiipi/turbiini muistaakseni...
            niitä on ollut kautta aikain vaikea/pitkä toimitusaika saada.
            Possumiehet ovat ihan omanlaisia haluaamaan...
            T.pasi
            Voi kait se hyvinkin olla samanlainen, en tunne tapausta, en osaa sanoa.


            Ahtimen muutoksesta ja ohjelmasta sen verran, että saattaapi käydä niinkin että sitä pakosarjan läpän ohjautumista pitää hiukan justeerata ohjelmasta, ennen kuin toimii, mutta katsotaan, kun kokemusta karttuu.

            Sen mahdollisen muutoksen aiheuttaa muuttunut "tasapaino" ison ja pienen välillä. Isompi virtaa nyt koko ajan paremmin ja pakopaine sille pienelle ahtimelle muodostuu myös nopeammin ja voimakkaampana, eikä läpän ohjaus ota pakopainetta huomioon ohjauksessa, vaan ainoastaan syötön ja kierrokset, joten pikkuisella voi joissain vaihtohetki tilanteissa olla tukalat oltavat, kun molemmat jo "vetää", jollei sitä pikkuisen korjata mahdollistamalla aikaisempikin/nopeampi vaihto.
            Muttamutta, liian vähän kokemusta vielä, mielipide voi muuttuakkin.
            Tämmöistä tällä kertaa ...
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • arska86
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 309
              • Helsinki

              Mitenkäs ihmisillä on toiminut nuo muokatut vnt-ahtimet? Onko moni joutunut lähettämään takaisin liiallisen öljynkulutuksen takia tai pyyhkinyt takaluukusta ja pihalta kerran päivässä öljyroiskeet?

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                Originally posted by arska86 View Post
                Mitenkäs ihmisillä on toiminut nuo muokatut vnt-ahtimet? Onko moni joutunut lähettämään takaisin liiallisen öljynkulutuksen takia tai pyyhkinyt takaluukusta ja pihalta kerran päivässä öljyroiskeet?
                Olen tehnyt noita useamman tusinaa, tuolla ahtimella.
                Ei vaikuta öljyn kiertoon, tai sotkeentumiseen.
                Sulla on varmaan huohotin tukossa, nämä huohottaa runsaasti, kun ahtoja nostellaan. ota se pikkuputsari kokonaan kokonaan poikkeen.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Originally posted by tuikku View Post
                  Olen tehnyt noita useamman tusinaa, tuolla ahtimella.
                  Ei vaikuta öljyn kiertoon, tai sotkeentumiseen.
                  Sulla on varmaan huohotin tukossa, nämä huohottaa runsaasti, kun ahtoja nostellaan. ota se pikkuputsari kokonaan kokonaan poikkeen.
                  Tai parempi vaihtoehto on vaihtaa tamppooni vortex malliin.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • arska86
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 309
                    • Helsinki

                    Mulla ei ole e60 vaan uudempi N57 kone, jossa hieman erilainen huohotusjärjestelmä. Ahdin kuitenkin modattu samalla reseptillä ja tässä topicissa varmasti paras kokemus noista ahtimista.

                    Aika kumma homma, että olisi mennyt samana päivänä tukkoon kun ahdin vaihtui. Aikaisemmin ei ollut mitään ongelmia ja heti ahtimen vaihdon jälkeen kunnon savupilvi perässä ja putken päistä tulee ihan reiluina tippoina öljyä ja takaluukussa ja puskurissa pisaroita. Öljynpaluut ym on tuplatsekattu asennuksen jälkeen. n. 350 ajetun kilometrin jälkeen veikkaisin, että öljyä menee n. 2l/1000km

                    Täytyy se huohotin vielä tarkistaa ja jos on ok, niin sitten varmaan vaan ollut huonoa tuuria. Hyvä tietää ettei ole yleinen ongelma.

                    Comment

                    • hatemi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 106
                      • Jkl

                      Ei se ole tavatonta että ahtimen teossa menee joku vikaan. Tai akseli on alkuaankin viallinen. Muutenkin nuo AMG akselit on ongelmallisia siksi että niissä on vain yksi öljyrengas pakopuolella. Näistä on nykyään olemassa sellainenkin versio missä öljyrenkaita on kaksi.
                      tdituning.fi

                      Comment

                      • arska86
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 309
                        • Helsinki

                        Ei tuo vakio öljynpaluuputkikaan ainakaan helpota ahtimen oloja. Uskaltaisikohan tuosta koittaa kuristaa öljyn tulopuolta aavistuksen.



                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          No, varsinaisesti tämä korjaaminen ei oikein kuulu tähän, kun tässä neuvotaan moieluummin sitä särkemispuolta.

                          Mutta, pakoputkeen pääsee öljyä vain ahtimen läpi, jos varsinainen moottorivaurio jätetään poikkeen.
                          Joko entisen rikkoonnuttua siellä on "vanhaa varstoa", tai uudessa on jokin vaurio. Jos savuaa, tulee öljy moottorin läpi, jos ei niin suoraan pakosiiven puolelta, ei ole oikein muita vaihtoehtoja.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by tuikku View Post
                            .
                            No, varsinaisesti tämä korjaaminen ei oikein kuulu tähän, kun tässä neuvotaan moieluummin sitä särkemispuolta.

                            Mutta, pakoputkeen pääsee öljyä vain ahtimen läpi, jos varsinainen moottorivaurio jätetään poikkeen.
                            Joko entisen rikkoonnuttua siellä on "vanhaa varstoa", tai uudessa on jokin vaurio. Jos savuaa, tulee öljy moottorin läpi, jos ei niin suoraan pakosiiven puolelta, ei ole oikein muita vaihtoehtoja.
                            Ei kai missään lukenut että se vanha ahdin olisi mennyt rikki
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • ///THe
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 840
                              • Espoo

                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Ei kai missään lukenut että se vanha ahdin olisi mennyt rikki
                              Eihän missään oo väitettykkään. Kaksi vaihtoehtoa eroteltu TAI sanalla..
                              X5 F15 ///Msport
                              CRX 2gen +25psi

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Originally posted by tuikku View Post
                                .
                                No, varsinaisesti tämä korjaaminen ei oikein kuulu tähän, kun tässä neuvotaan moieluummin sitä särkemispuolta.
                                Originally posted by ///THe View Post
                                Eihän missään oo väitettykkään. Kaksi vaihtoehtoa eroteltu TAI sanalla..
                                No tuosta ensimmäisestä lauseesta sai kuvan että nyt oletettiin että oltiin korjaamassa, vaikka itseasiassa kait tässä yritetään yhtälailla rikkoa sitä ehjää modatulla föönillä :think
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎