memebuy23buy

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krister
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Lämpötilaeron olessa alle 10 C coolerin sisä- ja ulkopuolella tähän pääsemiseksi vaaditaan saatanan iso cooleri...
    Ei iso, vaan tehokas.

    Kiinacoolerit eivät ole niitä parhaimpia valitettavasti. Mailia ajavassa 700hv Volvossa vaihdettiin kiinacooleri Garretin kennoon ja ahtolämmöt pienenivät ilman mitään muita muutoksia 80C -> 45C vaikka coolerinkenno taisi olla hieman ohuempi.

    Eli oikeasti hyvä kenno tilalle (Garrett tai Setrab) niin varmasti pysyy lämmöt paremmin kurissa.

    Garrettia saa ainakin KKD:lta ja Setrabia AMW:lta.
    Last edited by Krister; 31-05-2016, 08:47.

    Leave a comment:


  • Krister
    replied
    Originally posted by Indigoah View Post
    Onkohan mullakin tuo anturi sitten vainaa...
    Kävin vielä katsomassa, niin oli 45°C viileässä autotallissa tyhjäkäynnillä.
    Pitää melkein tilata uusi.


    Ei välttämättä. Jos anturi on imusarjassa kiinni niin se kuumenee kyllä ihan itsessään jos moottori on kuuma ja sitä kautta imusarjakin. Oikea paikka imuilmanlämpötila-anturille olisi ahtoputki coolerin ja imusarjan välissä, mutta yleensä aina tehdaspeleissä ne on imusarjassa.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    Korjaan myös omaa lämpötilaa sen verran että se on katsottu dyno-olosuhteissa.
    No mutta tuokin on hyvä tieto. Voin logata seuraavan dynon, jos pääsisin johonkin hyvään jarrulliseen. Sit näkee mitä toi puskee siinä lämpöä.

    Mulla myös tuo lämpö ehkä nousi tuon rikkinäisen lambdan takia, jolloin se kertoi eculle 12 tai 16 arvoa ja ecu ruikkaa kahta hullummin soppaa..... ja ehkä myös hivenen nostettu polttoaine lämpötila limitteri


    Muille: Sit taas voita väliin

    Leave a comment:


  • tommi_n
    replied
    Originally posted by diffas View Post
    Kyllä siihen löytyy. Itselleni juuri tuollainen laitettiin akselin nokkaan, tosin nythän kävi sitten K26 pakoakseli pieneksi tolle kompuralle, mut siihenkin löytyy... :P Mutta tosi on että pitäs mahdollisemman vähän pyrkiä käyttämään boostia, eli nokkaa, kantta, imusarjaa ja pakosatsia laittamaan.
    Hyvä että löytyy mieleinen vitosen kompura. Totta, bemarinkin pakopesään löytyy ainakin viidellä eri varaosanumerolla vakiota isompaa KKK-turbiinia.

    Leave a comment:


  • diffas
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    Toki vitosen painesuhteelle ei oo mitään kompuraa, joten muut osat täytyy saada niin ettei ahtimelta tartte paljon yli neljää.
    Kyllä siihen löytyy. Itselleni juuri tuollainen laitettiin akselin nokkaan, tosin nythän kävi sitten K26 pakoakseli pieneksi tolle kompuralle, mut siihenkin löytyy... :P Mutta tosi on että pitäs mahdollisemman vähän pyrkiä käyttämään boostia, eli nokkaa, kantta, imusarjaa ja pakosatsia laittamaan.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    ... Juuri tän takia siittä ahtimesta oltais haluttu speksejä ennen ostoa, ei sen takia että se voitas kopioida. ...
    Miten sinun tietämisesi, tai tietämättömyytesi muuttaa tilannetta tässä asiassa, en ole miettinyt ja toteuttanut muutosta sinulle, vaan ihan itseäni ja itsekkäästi olen ajatellut.
    Jokaisella on oikeus joko kertoa, tai olla kertomatta.
    Ahtimen tekijä ei tietenkään kerro, kun siitä ei ole hänelle mitään hyötyä, haittaa vaan.
    Elä osta, ratkaise ongelma itse, eläkä utele, eläkä valita.
    Olisi mukava nähdä sinunkin oikeasti jakavan täällä jotain muutakin kun tyytymättömyyttäsi toisiin ja heidän tekemisiinsä ...

    Leave a comment:


  • tommi_n
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Pitää kyl sen verran sanoo et Wagnerilla en oo saanu tiekäytössä melkee koskaan yli 50 astetta... eli tuo vartilla saatu lämpö on ihan eri ku "normaali" tilanteessa. Toki puhut myös paljon asiaa.
    Korjaan myös omaa lämpötilaa sen verran että se on katsottu dyno-olosuhteissa.

    Leave a comment:


  • KOS56OLAVI
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    Mersun paineohjatussa järjestelmässä yleensä tuo 50 astetta on raja-arvona.
    Painetiedolla, sekä lämpötilatiedolla arvioidaan muutokset happimäärässä.
    Näissä ilmamassaohjatuissa järjestelmissä massamittari mittaa todellisen happimäärän arvoa koko ajan ja syöttömäärää korjataan koko ajan oikeaksi, ei ole mitään yksittäistä lämpötilan raja-arvoa.

    Jos Wagnerin avulla tehon saa nousemaan viidensadan luokkaan, niin silloin ei vielä cooleri ahdista, rajoite löytyy polttoainepuolelta, vakio-osista.

    Tiedon jakaminen on yksi asia, mutta toisten työn kopioiminen ja myyminen sitten omana tuotoksena, on sitten tämän "tiedonjaon" toinen puoli. Se ei oikein tee minua mitenkään iloiseksi. Itse ei haluta nähdä vaivaa, vaan kopioidaan toisen työtä, vaikkei edes ymmärretä, miksi jotain on muutettu, kuten KOS56OLAVI aavistelikin.
    Kun viestiketjua lukee niin siellä on paljon kysymyksiä joihin vastailet,no onko ne sitten vain mielenkiinnosta keskusteluun osallistuvia vai sellaisia jotka haluaa ilmaset neuvot kopioitavaksi onkin vaikeempi juttu. Tuota sinun kokemusta ei voi kukaan kopioida,eli siitä voi tulla sulle lisää töitä jos ja kun joku rikkoo autonsa kun ei hallitse kokonaisuutta, tai ei saa sitä toimimaan haluamallaan tavalla ja kuitenkin haluaa sitä tehoo lisää,tai sitten saat lisää asiakkaita vaan sun avoimen ystävällisen asenteen vuoksi.
    En tällä mielipiteelläni kuitenkaan tarkoita että minä osaisin tai tietäisin miten sun kuuluu jakaa tai olla jakamatta tietoa ,sen päätöksen teet itse.
    Last edited by KOS56OLAVI; 30-05-2016, 08:58.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    Kyl kyl. Aika hurja on lämpötila... Mullon loppuun rääkätyillä vakiomutkilla ja omavalmiste-coolerilla alle 60 @ 2.7bar.

    Ehkei tuo ameriikan testi ihan väähässä ole. Jos siä on ~0.35bar painehäviöö kilolla ni vois olettaa et kolmella olis 1bar. Kompuralta vaaditaan sillon painesuhdetta 5.0->. Se on ~55/71 kompuralle kyllä aivan liikaa.... Se on ilman lämmitin.

    Juuri tän takia siittä ahtimesta oltais haluttu speksejä ennen ostoa, ei sen takia että se voitas kopioida.

    Toki vitosen painesuhteelle ei oo mitään kompuraa, joten muut osat täytyy saada niin ettei ahtimelta tartte paljon yli neljää.
    Pitää kyl sen verran sanoo et Wagnerilla en oo saanu tiekäytössä melkee koskaan yli 50 astetta... eli tuo vartilla saatu lämpö on ihan eri ku "normaali" tilanteessa. Toki puhut myös paljon asiaa.

    Leave a comment:


  • tommi_n
    replied
    Kyl kyl. Aika hurja on lämpötila... Mullon loppuun rääkätyillä vakiomutkilla ja omavalmiste-coolerilla alle 60 @ 2.7bar.

    Ehkei tuo ameriikan testi ihan väähässä ole. Jos siä on ~0.35bar painehäviöö kilolla ni vois olettaa et kolmella olis 1bar. Kompuralta vaaditaan sillon painesuhdetta 5.0->. Se on ~55/71 kompuralle kyllä aivan liikaa.... Se on ilman lämmitin.

    Juuri tän takia siittä ahtimesta oltais haluttu speksejä ennen ostoa, ei sen takia että se voitas kopioida.

    Toki vitosen painesuhteelle ei oo mitään kompuraa, joten muut osat täytyy saada niin ettei ahtimelta tartte paljon yli neljää.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    Mikä välijäähdytin sulla on?
    x35d wagner

    Leave a comment:


  • tommi_n
    replied
    Mikä välijäähdytin sulla on?

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    Mainoslauseet on aina mainoslauseita, mutta tuon linkin perusteella vaikuttaisi että tuo Wagner on kasa kallista paskaa..

    Edit. Ahtoilman lämpötila-anturi tosiaan paskana, aamulla 11,5 astetta ulkona ja näytti lukemaa 57C..
    Pitää vaan muistaa, että Wagnerista on evo 2 bensoihin ja dieseleihin on ihan eri... mutta..

    Vartilla rääkätty nyt Tuikun ja Proturbon turbolla - lämmöt nousi ~90 asteeseen :think
    edellisvuonna meni yli sadan asteen orginellilla, mutta ulkona oli sillon ~30 astetta, täysi arska ja nyt vaan 15 astetta ja pilvistä. Tietty autokin on reippaasti ahdettu lisää kun 3.0-3.2 bar lopussa, verrattuna entiseen 2.1 bar :think Metanoli/vesi tietty aina paras, mutta ei jaksasis solkata.

    Edit: Jaanii ja Lambda ilmeisesti sökö kun jää näyttämään välillä jotain hassua arvoa pitkäksi aikaa ja sit taas herää. Jos joku viitsisi kokeilla mitä lambda näyttä ku on sammuksissa virta päällä? mulla se näyttää aina jotain 23.xxx, vaikka luulisi sen näyttävän max ~32.xxx?
    Last edited by makeclick; 30-05-2016, 05:43. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    http://www.bimmerboost.com/showthrea...F-vs-Mosselman

    Ehkä hyvä, ehkä ei, kukapa sen tietäisi kun jokaisella omat kriteerit arvioida.

    500-550hv dieselin välijäähdyttimen tilavuus sais mun hataran arvion mukaan olla noin 20 litraa ja putkien yhteenlaskettu poikkipinta-ala noin 110-120cm^2. Ja sellainen sinne puskuripalkin taakse mahtuu hienosti (jossei oo aktiivivakkaria) ja huomaamattomasti. On super-helppo tehdä.
    Mainoslauseet on aina mainoslauseita, mutta tuon linkin perusteella vaikuttaisi että tuo Wagner on kasa kallista paskaa..

    Edit. Ahtoilman lämpötila-anturi tosiaan paskana, aamulla 11,5 astetta ulkona ja näytti lukemaa 57C..
    Last edited by Juspa; 27-05-2016, 09:53.

    Leave a comment:


  • tommi_n
    replied


    Ehkä hyvä, ehkä ei, kukapa sen tietäisi kun jokaisella omat kriteerit arvioida.

    500-550hv dieselin välijäähdyttimen tilavuus sais mun hataran arvion mukaan olla noin 20 litraa ja putkien yhteenlaskettu poikkipinta-ala noin 110-120cm^2. Ja sellainen sinne puskuripalkin taakse mahtuu hienosti (jossei oo aktiivivakkaria) ja huomaamattomasti. On super-helppo tehdä.
    Attached Files

    Leave a comment:

Working...
X