E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuikku
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Lämpötilaeron olessa alle 10 C coolerin sisä- ja ulkopuolella tähän pääsemiseksi vaaditaan saatanan iso cooleri...
    Ratkaisevaa on sen elementin rakenne ja raaka-aine.
    Parhaimman laatuiset maksaa jo useamman satasen pelkkä elementti.
    Siihen teko päälle.
    Minulla on ollut yhdessä autossa sellainen, Proturbon tekemä.
    Ulkoilman ja ahtoilman lämpötilaero kahdella baarilla jäi muutamaan asteeseen.
    Käpykaartin puolelle laittelin silloin kuviakin.
    Moonta vuotta sitten.
    On se mahdolista.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    Hyvällä coolerilla ei pitäisi suuremmillakaan paineilla nousta paljoa imuilmaa korkeammaksi.
    Lämpötilaeron olessa alle 10 C coolerin sisä- ja ulkopuolella tähän pääsemiseksi vaaditaan saatanan iso cooleri...

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    Joo mielestäni sen pitäisi alle 50 mennä, eikös syöttöä alettu rajoittamaan ahtoilman noustessa yli 50 asteen..

    Edit. Tuossa nopeasti katselin keskusteluja, niin pitäisihän ahtolämpöjen olla huomattavasti alhaisemmat. Hyvällä coolerilla ei pitäisi suuremmillakaan paineilla nousta paljoa imuilmaa korkeammaksi. Hyvän coolerin ominaisuudethan ovat jäähdytyskyvyn lisäksi mahdollisimman vähäinen ilman vastustaminen.
    Mersun paineohjatussa järjestelmässä yleensä tuo 50 astetta on raja-arvona.
    Painetiedolla, sekä lämpötilatiedolla arvioidaan muutokset happimäärässä.
    Näissä ilmamassaohjatuissa järjestelmissä massamittari mittaa todellisen happimäärän arvoa koko ajan ja syöttömäärää korjataan koko ajan oikeaksi, ei ole mitään yksittäistä lämpötilan raja-arvoa.

    Jos Wagnerin avulla tehon saa nousemaan viidensadan luokkaan, niin silloin ei vielä cooleri ahdista, rajoite löytyy polttoainepuolelta, vakio-osista.

    Tiedon jakaminen on yksi asia, mutta toisten työn kopioiminen ja myyminen sitten omana tuotoksena, on sitten tämän "tiedonjaon" toinen puoli. Se ei oikein tee minua mitenkään iloiseksi. Itse ei haluta nähdä vaivaa, vaan kopioidaan toisen työtä, vaikkei edes ymmärretä, miksi jotain on muutettu, kuten KOS56OLAVI aavistelikin.

    Leave a comment:


  • Indigoah
    replied
    Onkohan mullakin tuo anturi sitten vainaa...
    Kävin vielä katsomassa, niin oli 45°C viileässä autotallissa tyhjäkäynnillä.
    Pitää melkein tilata uusi.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Joo mielestäni sen pitäisi alle 50 mennä, eikös syöttöä alettu rajoittamaan ahtoilman noustessa yli 50 asteen..

    Edit. Tuossa nopeasti katselin keskusteluja, niin pitäisihän ahtolämpöjen olla huomattavasti alhaisemmat. Hyvällä coolerilla ei pitäisi suuremmillakaan paineilla nousta paljoa imuilmaa korkeammaksi. Hyvän coolerin ominaisuudethan ovat jäähdytyskyvyn lisäksi mahdollisimman vähäinen ilman vastustaminen.
    Last edited by Juspa; 26-05-2016, 19:57.

    Leave a comment:


  • Indigoah
    replied
    Kävin omasta yksiturboisesta (about 400hp) ahtolämpöjä loggaamassa, ulkona 16 °C, kolme vetoa putkeen paikoiltaan kolmosvaihteen loppuun saakka ja ahtolämpö lopuksi huipussaan noin 50 °C. Konekin lämpeni jo 105 °C lukemiin.

    Keulalla kiinalainen 460x300x85 cooleri.
    Mielestäni tuo lämpö on ihan ok (tai sitten ei ).

    Leave a comment:


  • KOS56OLAVI
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Kiitos kiitos
    Kyllä tämä aihe ja siihen suhtautuminen joskus valuu yli äyräittensä.
    Vielä keski-ikäinen mies kuitenkin jostain kiihtyy.
    Pääasiassa harrastushan tämä minulle on, mutta varmaan monella "ammattituunaajallakin", sekä ahtimien, laatikoiden ym ym tekijöillä on samankaltaisia ajatuksia, että tässä on työ ja harrastus samassa. Tässä nurkassa maailmaa on (onneksikin) niin vähän ihmisiä, ettei oikein mistään rikastumisesta ehken kannata haaveilla...

    Sellaista vuoropuheluhan tässä vähän kaipaisi.
    Toistaiseksi on ollut vähän sellainen fiilis tiedon jakamisesta, että minä jaan ja toiset vastaan ottaa.
    Lukijoita on kuitenkin hirmuinen määrä.
    Eikä tällainen kalkkunakaulainen äijä autotallissa yksinkertaisesti voi olla aina oikeassa, se on mahdottomuus.
    Saa olla eri mieltäkin, ainakin yritän olla lyttäämättä toisen perusteltua mielipidettä.
    Valitettavan usein kyllä se eriävä mielipide sitten valuu asiattomuuksiin
    Kun suomalainen mentaliteetti on sellanen että mitään tietoa ei jaeta,niin Tuikku rikkoo sääntöä,mutta mä en hänenä olisi huolisssani liian tiedon jakamisesta,koska se pelkkä tieto ei riitä pitää olla myös kokemus,joten ei niitä tekijöitä löydy vaikka jaat tietoa.
    Suomen piti olla edelläkävijä mobiiliasiassa,mutta jos katsotte ketkä tekee videoita osaamisestaan muillakin alueilla,niin suomalaiset ei siellä juhli.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ahtopaineanturi on juuri se imusarjassa oleva. Eikös tuo toinen ahtopaineanturin koodi tule juurikin ahtolämpöanturista. Nappaa lämpöanturin piuha irti ja kato, tuleeko sieltä muuta koodia, kuin tuo nykyinen.
    Tuossa pienen tutkimisen jälkeen tulin samaan tulokseen. Uskoisin, että tuo koodi tulee lämpötila-anturista. Nyppäsin johdon irti ja siitä tulee kyllä eri koodi. Mutta kyllä tuossa lt-anturissa jotain häikkää on kun nyt pistin takaisin kiinni ja pieni lenkki --> ahtolämmöt 51C. Myöskin imusarjassa olevasta anturista vikakoodi kun nyppäsi piuhan irti.

    UK:n poikien topicista:
    "I have now found out the the 41aa code relates to the map and the 41ab relates to another sensor on the return charge air pressure intake pipe. Even though on realoem it shows as an air temp sensor a 2 people in the know both have confirmed its another boost sensor."

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Ahtopaineanturi on juuri se imusarjassa oleva. Eikös tuo toinen ahtopaineanturin koodi tule juurikin ahtolämpöanturista. Nappaa lämpöanturin piuha irti ja kato, tuleeko sieltä muuta koodia, kuin tuo nykyinen.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Enpäs ole vertaillut.
    Kyllä se Wagneri parempi on, voisko anturissa olla jotain ...


    Imusarjan paineanturi on siinä öljytikun vieressä.
    Kokeile ottaa liitin irti ja katso live-datasta, muuttuuko arvo, niin asia varmistuu.
    Putsasin lämpötila-anturin, sen jälkeen tippui noin 5 astetta lämmöt (oli öljyn peitossa), mutta siis samoja lämpöjä muistaakseni vakiocoolerilla. Et ole katsonut, mitä sulla nyt on lämmöt?

    Onko tuo nyt sitten ahtopaineanturi juuri tuossa imusarjassa? (Kyllähän se imusarjasta painetta mittaa..) Tuo on vaihdettu jopa uuteen, eikä koodi poistunut. Livedata antaa järkeviä lukemia kyllä ahtopaineelle ja auto toimii hyvin.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Enpäs ole vertaillut.
    Kyllä se Wagneri parempi on, voisko anturissa olla jotain ...


    Imusarjan paineanturi on siinä öljytikun vieressä.
    Kokeile ottaa liitin irti ja katso live-datasta, muuttuuko arvo, niin asia varmistuu.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Wagner nyt paikoillaan. Oletko Tuikku mitannut ahtolämpöjä Wagner vs. vakio coolerilla? Itsellä pyöri nyt 16 asteen imulämmöillä siellä 57-58 astetta, mielestäni vakio coolerilla ihan samoissa.. Eli näinkö siitä 750€ jäähystä oli hyötyä?

    Toinen kyssäri; missä tässä (535d) on ahtopaineen anturi? Räjäytyskuvista ei löydy, ainoa on imusarjassa oleva paineanturi, joka bmwfansin mukaan on Fuel injection system-pressure sensor. Mullahan on tuossa ollut aina vikakoodi "41AB boost pressure sensor" ja ainakaan imusarjassa oleva anturi ei ole kyseessä.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Joo dieselin kohdalla ilmaylimäärä on semmoinen ettei itse tehontuoton kannalta ole merkitystä MAF:n pikkuvirheillä mutta päästöjen ja kulutuksen kannalta niissäkin se merkitsee.

    Bensakoneissa näkee usein yli 10% virheitä pelkillä suodatinmuutoksilla tai imuputkistomuutoksilla (edit: siis ennen vs jälkeen muutoksen, ei tehdaskalibraatioon verrattuna). Pahimmat ovat esim 90 asteen mutka 10 cm ennen MAF:ia ja sen edessä kartiosuodatin. Ongelmaksi näissä tulee se että vaikka täyskaasulla ei otettaisikaan lambdaa tai MAF.ia huomioon, tekee täyskaasukiihdytystä edeltävä ajo karttoihin korjauksia johonkin suuntaan jotka jäävät sitten pohjaksi seuraavaan WOT-vetoon.

    Samat virheet tulevat varmasti dieselissäkin koska ilmaa siinäkin mitataan ja ihan samoilla periaatteilla ja samoilla antureilla mutta se onkin sitten toinen juttu että onko sillä tehontuoton kannalta merkitystä?
    Last edited by -Tapi; 25-05-2016, 13:56.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Ja voitte olla varmoja ettei se OEM kalibraatio ole niin tarkka että jollain suodatielementin turbulensseilla on mitään merkitystä moottorin toiminnan kannalta. Verkoilla ja ritilöillä taas on jo mitattavaa vaikutusta. Kun katsotte minkään auton alkuperäisiä ilmaputkistoja niin huonoja ja pahimmassa tapauksessa ala-arvoisia toteutuksia niistä löytyy. Vakioteholla niilla ei ole mitään merkitystä sillä ilmaylimäärä on aina niin suuri että parin prosentin heitot ei vaikuta mihinkään. Viritetyissä nuo kohdat alkavat kuitenkin muodostumaan pullonkauloiksi ennemmin tai myöhemmin.

    Huonoja nuo vaparisudattimet kuitenkin ovat. Itse en laittaisi ikunaan omaani jos vain suinkin sen pystyn välttämään.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Ei.

    Halkaisija vs MAF elementin koko eivät ole suhteessa keskenään. Virtaus ei ole tasaisesti turbulenttinen tai laminaarinen putken poikkipinta-alalla vaan kuten yllä yritin kirjoittaa, se riippuu sekä ennen että jälkeen MAF:n olevista muodoista.

    MAF:ia ei siis pysty mitenkään 'sopeuttamaan' uuteen tilanteeseen pelkällä putken halkaisijan muutoksella vaan se pitää mitata vertaamalla toteutuneeseen ilmamäärään (Lambda ilman että EGR on käytössä).
    Luulisi, että Itse MAF -anturissa oleva pätkä "putkea" riittää ns. vapaaseen osuuteen ennen ja jälkeen anturin (anturi putken keskellä). Eli ennen ja jälkeen tätä "putkea" ei ole väliä miten putki muuttuu, se mittaa aina tuon oman putkensa läpi menevää ilmamäärää = ahtimelle menevä määrä. Muutoin tuossa ei olisi lainkaan suoraa osuutta koska MAF kiinni ilmansuodatinkotelossa ja MAFin jälkeen putki kääntyy samantien.

    Teollisuudessa samantyyppisiä mittalaitteita, joissa on ns. oma putkensa ja siinä tapauksessa se riittää, vaikka olisi mutka heti sitä ennen ja jälkeen. Jos laitetaan pelkkä anturi putkeen, pitää suoraa osuutta olla yleensä 20xDN ennen anturia ja 10xDN jälkeen.

    Perustan siis nämä asiat niihin seikkoihin, mitä itse olen instrumentointisuunnittelussa kokenut. Hyvää keskustelua, voi perehtyä myös näihin mittaustekniikoihin (jos eivät ole samanlaisia).

    Leave a comment:

Working...
X